GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 107 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 57 97 105 106 107 108 109 117 157 207 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.181 - 3.210 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3181
    Mistä päätellään minkä levyinen vannenauha vanteeseen tarvitaan?
    Itsellä on cyclossa 17c vanteet ja nyt päällä Schwalben Marathon Supreme Evolutionit sisureilla.
    Tekisi mieli kokeilla noita tubelesina. Mutta noin kapeaa tubeles vannenauhaa ei näytä olevan juuri missään.
    Onnistuuko se leveämmälläkin nauhalla?

  2. #3182
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792

  3. #3183
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Tuleeko centerlock jarrulevyn mukana se kiinnitysmutteri?
    Ainakin Shimanon levyissä tulee, mutta se on niin pieni sisämitaltaan ettei 15mm akseli mahdu läpi.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  4. #3184
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Ainakin Shimanon levyissä tulee, mutta se on niin pieni sisämitaltaan ettei 15mm akseli mahdu läpi.
    OK, päädyin nyt hankkimaan adapterin kun noita Maguran jarruja ja levyjä on talli täynnä ja tuohon yhteen vanteeseen pitäis saada jotain.

  5. #3185
    Nickname Guest
    Takavaihtajan kanssa probleema, eli pienimmät vaihteet ei pysy päällä vaan hyppää takaisin isommalle. Kyseessä kitkavipuinen laitos, voiko liian lyhyt ketju aiheuttaa tämmöistä? vaihdoin takapakan ja uudessa on isoin ratas kaksi hammasta suurempi.

  6. #3186
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Nyt olisi neuvot paikalla kuinka onnistuu käsiporalla teräsrrunkoiseen Konaan porattua vesivalumareikä keskiön alle.
    Laakeri rikkoontunut näköjään siitä syystä ja ruostemönjää noin puolisenttiä avatessa keskiötä.
    Hyvä terä tietty ja alhainen kierronnopeus ilman vapisevaa kättä, mutta onnistuuko teräsrunkoon?
    En tiedä kuuluuko tähän ketjuun vai ei?

  7. #3187
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Trecu Katso viesti
    Nyt olisi neuvot paikalla kuinka onnistuu käsiporalla teräsrrunkoiseen Konaan porattua vesivalumareikä keskiön alle.
    Laakeri rikkoontunut näköjään siitä syystä ja ruostemönjää noin puolisenttiä avatessa keskiötä.
    Hyvä terä tietty ja alhainen kierronnopeus ilman vapisevaa kättä, mutta onnistuuko teräsrunkoon?
    En tiedä kuuluuko tähän ketjuun vai ei?
    Kuuluu kuuluu, kertokaa vain joku kokemuksia kun luultavasti sama tilanne Genesis Tarn -teräsrungon kanssa. Sateisten päivien ja muutaman pakkaspäivän seisonnan jälkeen keskiö ollut jumissa mutta lähtee pyörimään. Toisaalta, kohtahan nuo pakkaset loppuu, tarvitseeko moisesta sitten enää huolehtia

  8. #3188
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Kahteen teräsrunkoon olen keskiön alle vedenpoistoreijän porannut. Olikohan 3 tai 4mm terällä, varmaan jälkimmäinen. Tussilla merkitsee oikean kohdan, lyö vähän tuurnalla alkua ja poralla läpi, ei siinä ollut mitään ihmeellistä. Keskiön sisään voi laittaa pyyhkeen ennen porausta tms. ja reikään vähän maalia jälkeenpäin. Takuun perään ei välttämättä kannata huudella....

  9. #3189
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    116
    Eipä tuossa taida muuta lisättävää olla kuin että pistepuikolla kannattaa tehdä alkumerkki sopivaan paikkaan niin ei lähde pora alussa juoksemaan ja tee naarmuja maalipintaan. Kannattaa myös porauksen jälkeen poistaa mahdolliset jäysteet reiän sisäpuolelta jos niitä on.

    t. Janne

  10. #3190
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    76
    Kiitos Aakoolle ja Jehulle nopeista vastauksista. Ei ole koskaan kokeillut pyörän runkoa ja ei mitään tietoa kuinka kovaa noiden teräs on.
    Pistepuikko/tuurna löytyy ja mm. 3mm ja 4mm terätkin. Avasin tuon ruosteisen ja jumitttuneen keskiön laakerin varovasti pikkumeisselillä, putsasin hyvinj a laitoin uudet rasvat. Näyttää sekin hyvin pyörivän et saa siitä varalle keskiön.

  11. #3191
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    45
    Onko kampien pituudella, esim. 170mm vs 175mm suurta eroa maastoajossa? Itsellä ollut 175mm ja nyt uusia tilaamassa. Sinkulalla siis ajellut. Lähinnä haluaisin kuulla kommentteja niiltä, joilla kokemusta eripituisista kammista maastoajossa.

  12. #3192
    Minulla aikanaan lyheni läskin kammet tuon viisi milliä, enkä huomannut polkemisessa mitään muuta eroa kuin polkimet kolisi vähän vähemmän kiviin ja juuriin.

  13. #3193
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.669
    Joo ei sillä ainakaan polkemiseen ja voimantuottoon ole vaikutusta. Tästä löytyy ihan jotain artikkeleitakin lyhyiden kampien puolesta.

  14. #3194
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wason Katso viesti
    Onko kampien pituudella, esim. 170mm vs 175mm suurta eroa maastoajossa? Itsellä ollut 175mm ja nyt uusia tilaamassa. Sinkulalla siis ajellut. Lähinnä haluaisin kuulla kommentteja niiltä, joilla kokemusta eripituisista kammista maastoajossa.
    Lyhyempi kampi, enempi kierroksia. Koko ajan (fiksut) yllyttävät tiheämpään kadenssiin, ylämäessä mielestäni.

  15. #3195
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    45
    Eikös sillä teoriassa voimantuottoon ole vaikutusta? Pyöränä siis Da Bombin Grenade, 24" kiekot. Dirt pyörän tyylinen. Itse olen suht lyhyt 169cm, jalan sisäpituus 78cm. Suositteleeko raati kuitenkin 170mm kampia, tai jopa 165mm? Toistan, että sinkulalla mennään...

  16. #3196
    F. Kotlerburg Guest
    Osasarjana on Force ja takapakka on PG-1130 11-42. Toimiiko Shimano XT 11-42 pakka tuossa systeemissä?

  17. #3197
    Käykö 0mm offset ovaaliratas -4mm offsetillä olevan pyöreän tilalle? 1x12 sram eagle sx dm

  18. #3198
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Osasarjana on Force ja takapakka on PG-1130 11-42. Toimiiko Shimano XT 11-42 pakka tuossa systeemissä?
    Väitän että toimii. Itsellä samat suunnitelmat.


  19. #3199
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    45
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wason Katso viesti
    Pyöränä siis Da Bombin Grenade, 24" kiekot. Dirt pyörän tyylinen. Itse olen suht lyhyt 169cm, jalan sisäpituus 78cm. Suositteleeko raati kuitenkin 170mm kampia, tai jopa 165mm? Toistan, että sinkulalla mennään...
    Saisko tähän vielä mielipiteitä,
    Kiitos

  20. #3200
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wason Katso viesti
    Saisko tähän vielä mielipiteitä,
    Kiitos
    Tohon on valitettavan vaikea antaa oikeen minkäänlaista vastausta, kun pyöräkään ei ole kovin tyypillinen ja käyttöä voi vain arvailla. Itsellä on ollut kaiken pituisia kampia sen mukaan mitä on pyörien mukana tullut ja hyllystä löytynyt, enkä ole massiivisia eroja huomannut. Jos uusia ostelen, niin 175mm ihan tottumuksesta.

    Eli käytännössä voit tietää vain kokeilemalla. Ihan hattuheittona voisin veikata, että esteillä kikkailua voi helpottaa saada pikkupyöräiseen sentti lisää pelivaraa, mutta miten tuo vaikuttaa sitten räjähtävään paikaltaan lähtöön tai jyrkän nousun kiipeämisen viimiseen puristukseen sinkulalla, en tiedä.

    Ainoa vaihtoehto tietää kummasta tykkää, on hommata molemmat ja kokeilla.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  21. #3201
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    116
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Osasarjana on Force ja takapakka on PG-1130 11-42. Toimiiko Shimano XT 11-42 pakka tuossa systeemissä?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Väitän että toimii. Itsellä samat suunnitelmat.
    Sähköläskiin pistin PG-1130 pakan tilalle Shimanon CS-M8000 11-42 pakan, kun alkoi jotkut vaihdevälit vaihtumaan huonosti pienemmän rattaan suuntaan uusien ketjujen vaihtamisen jälkeen, nyt pelittää taas hyvin. Takavaihtajana SRAMin NX.

    t. Janne

  22. #3202
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    45
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J4nn3R Katso viesti
    Tohon on valitettavan vaikea antaa oikeen minkäänlaista vastausta, kun pyöräkään ei ole kovin tyypillinen ja käyttöä voi vain arvailla. Itsellä on ollut kaiken pituisia kampia sen mukaan mitä on pyörien mukana tullut ja hyllystä löytynyt, enkä ole massiivisia eroja huomannut. Jos uusia ostelen, niin 175mm ihan tottumuksesta.

    Eli käytännössä voit tietää vain kokeilemalla. Ihan hattuheittona voisin veikata, että esteillä kikkailua voi helpottaa saada pikkupyöräiseen sentti lisää pelivaraa, mutta miten tuo vaikuttaa sitten räjähtävään paikaltaan lähtöön tai jyrkän nousun kiipeämisen viimiseen puristukseen sinkulalla, en tiedä.

    Ainoa vaihtoehto tietää kummasta tykkää, on hommata molemmat ja kokeilla.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
    Kiitos vastauksesta.

    Käyttö on jokseenkin sekalaista, mutta pääasiassa metsäpätkiä ja joskus teknisempää osaa. Sekalaista ajoa kuitenkin.

    Lähinnä mietityttää jos nykyisistä 175 vaihdan 170mm, niin huomaako sen noviisi helposti. 165mm ei ole poissuljettu, mutta se - kuten mainitsitkin - vaikuttaa(ko) räjähtävään lähtöön, jää arvailuun..

    Pahus, että menikin hankalaksi..

  23. #3203
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Riippuu varmaan tosi paljon kuskista, miten herkkä on muutoksille, mutta mä en edes tällä hetkellä muista mitkä kammet on missäkin pyörässä, enkä sitä kyllä erota.

    Teorian teorian teoriassahan sinkulalla vois kompensoida teoreettista eroa vipuvarressa ihan ohuesti lyhyemmällä välityksellä, kun lyhyemmällä kammella pustyisi singertää aavistuksen korkeemmalla maksimikadenssilla.

    Ei siitä lopullista versiota tuu kuitenkaan, eli kokeilemaan rohkeesti

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  24. #3204
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    45
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J4nn3R Katso viesti
    Riippuu varmaan tosi paljon kuskista, miten herkkä on muutoksille, mutta mä en edes tällä hetkellä muista mitkä kammet on missäkin pyörässä, enkä sitä kyllä erota.

    Teorian teorian teoriassahan sinkulalla vois kompensoida teoreettista eroa vipuvarressa ihan ohuesti lyhyemmällä välityksellä, kun lyhyemmällä kammella pustyisi singertää aavistuksen korkeemmalla maksimikadenssilla.

    Ei siitä lopullista versiota tuu kuitenkaan, eli kokeilemaan rohkeesti

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
    Enköhän mä 170mm kampiin kallistu...

  25. #3205
    Liittynyt
    04/2002
    Paikkakunta
    Mehän vieres
    Viestit
    280
    Itte suurinpiirtein Wasonin kokone ja aikojen alusta ollut 175mm kammet, kunnes 2011 ostetussa pyörässä oli 170mm. Valtaisa ero, ja parempaan suuntaan. Nyt on vieläkin lyhyemmät mutta moottori hoitaa väännön.

  26. #3206
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    58
    Onko pyöräliikkeiden miljoonalaatikoissa ultegra 8000 etuvaihtajan rajoitinruuveja? Jonnekkin pudonnut ja kohta olisi kiva päästä tien päälle.
    Ei jaksaisi soittaa joka puljua läpi pikkuruuvin vuoksi.

  27. #3207
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.695
    Miljoona kertaa kysytty & vastattu. Kysyn miljoonannen ensimmäisen kerran:
    voiko tätä sitikan LHM+ -hydrauliöljyä käyttää Shimanon (ja miksei myös Maguran) jarruissa:
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/6059...ineste-Citroen

  28. #3208
    Liittynyt
    02/2014
    Paikkakunta
    Naantali
    Viestit
    101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti heeman Katso viesti
    Onko pyöräliikkeiden miljoonalaatikoissa ultegra 8000 etuvaihtajan rajoitinruuveja? Jonnekkin pudonnut ja kohta olisi kiva päästä tien päälle.
    Ei jaksaisi soittaa joka puljua läpi pikkuruuvin vuoksi.
    Tsekataan josko jostain löytyisi!

  29. #3209
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    45
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Miljoona kertaa kysytty & vastattu. Kysyn miljoonannen ensimmäisen kerran:
    voiko tätä sitikan LHM+ -hydrauliöljyä käyttää Shimanon (ja miksei myös Maguran) jarruissa:
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/6059...ineste-Citroen
    Tätä seuraan myös.. itsellä maguran jarrut..

  30. #3210
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    45
    Oletteko keskiötä vaihtaessa kiristäneet aina momenttiavaimella, vai maalaisjärjellä ja käsimomentilla?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •