ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 91 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 41 81 89 90 91 92 93 101 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.701 - 2.730 / 4157

Aihe: Kestävyysurheilun perusteet

  1. #2701
    Liittynyt
    10/2007
    Viestit
    56
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti
    Melkoista muokkaamista varmaan kesälajien urheilijoiden harjoitusohjelmiin tänä keväänä
    Varsinkin kun monilla ulkomaan leirit huomattavasti Suomea paremmissa harjoitus- ja lämpötilaolosuhteissa ovat peruuntuneet.

  2. #2702
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Jep. Vuodesta 2020 tulee pk-vuosi. Cyclocrossin kisakausi ei ole vielä välttämättä menetetty.
    The older I get the faster I was

  3. #2703
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    99
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Jep. Vuodesta 2020 tulee pk-vuosi. Cyclocrossin kisakausi ei ole vielä välttämättä menetetty.
    Jep. Oma pk-kausi ollut muutenkin vähän rikkonainen ja vajaa. Täytyy varmaan "kuntopiikki" ajoittaa HELCX:ään, vaikka en urheilija olekaan. Saattaa tosin olla kilpailu kovaa syksyllä jos muutkin ajattelee samoin

  4. #2704
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.117
    Kuuntelin neljännenkin jakson missä Seiler vieraana. Aika hyvät tietopläjäykset sanoisin ja antaa hyvän kuvan myos siitä, miten Seilerin mukaan treenit pitäisi toteuttaa. Suosittelen, eli Fast Talk podcastin 51 54 75 ja 100 episodit
    6.7 WTF/kg


  5. #2705
    Jaksot 75 ja 100 vielä kuuntelematta. Luin juuri Aino-Kaisa Saarisen elämänkerran "Tahto" (kirjannut Pekka Holopainen). Ihan ok kirja. Lopussa oli mielenkiintoisena liitteenä ote harjoittelupäiväkirjasta 2008 kesältä viikko 28 (harjoitusviikko 11). Ilmeisesti joltain leiriltä. No joka tapauksessa viikon 19h40min harjoittelusta 16h25min tapahtui pk alueella (alle AerK), 1h25min vk alueella (AerK ja AnaK välissä) ja 0h25min mk alueella (yli AnaK). Loput 1h25min voimaharjoittelua.

    Vk harjoiteet tuossa kahtena päivänä 3×15min vedot 5min palatuksella. Viikon mk treeninä sauvarinne 5x6min palautus 5min.

    Ainakin tuossa peruskuntokaudella toiminut, kun 2008-2009 talven tulokset muistetaan.

  6. #2706
    Seilerin juttua lyhyistä intervalleista (esim. 3x13(30:15)) https://www.youtube.com/results?sear...short+interval (osa 1 , löytyy myös osat 2 ja 3). Seiler myös kehui Twitterissä 20min tehonsa parantuneen, syynä mahdollisesti tekemänsä 30:15 tyyppiset sessiot.

  7. #2707
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    31
    Kiitos kurvaajalle, noiden Fast Talk episodien lisäksi katselin mikro-intervallivideot, mielenkiintoista juttua. Mikrovedoista on aika paljon kokemusta viime vuosien aikana, niitä on helpompi tehdä huonollakin jaloilla ja saattavat stimuloda jonkin verran myös anaerobista puolta ja tutkimusten mukaan VO2max:iakin yhtä hyvin kuin pitkät vedot.

  8. #2708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti
    Melkoista muokkaamista varmaan kesälajien urheilijoiden harjoitusohjelmiin tänä keväänä, kun kilpailut siirtyvät hamaan tulevaisuuteen. Siirrytävätkö takaisin peruskunto (base) -harjoitteluun?
    Kylhän toi menee PK. Ammattilaistasolla tulee lähihistorian pahin pudotuspeli päälle, monen sopimukset katkolla ja rahahanat muutenkin kiinni, eikä dopingtestauksia suoriteta oikein missään. Koita siinä sitten sätkiä luomulla ja pysyä leivän syrjässä kiinni

  9. #2709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Olisko ollut ainakin vuodesta 2010 asti käytössä pro-tasolla, vaikutus tosiaan todettu olevan parhaiden ravintolisien kanssa samalla tasolla eli muutaman prosentin luokkaa. Faster-kirjassa mainittiin että tehot alunperin todettu "trained athlete" -tyyppisellä populaatiolla eikä pro-ukoilla.

    Ilmeisesti ihan normaaleista punajuurista saisi yhtä toimivat mehut tehtyä itsekin eikä tarvitsisi tuottaa yksittäispakattua roskaa lisää.

    Tässä täytyy nyt muistaa se että kun puhutaan kestävyysurheilun perusteista eikä kisaamisesta niin hyvin todennäköisesti ei kannata. Miksi? Koska kropan kestävyyskapasiteetti kasvaa puskuroimalla ja täten saman kestävyysadaptaation aikaan saamiseksi tarvitaan kovempaa treeniä, eli ilman beta-alaniineja tai punajuuria kapasiteetti kehittyisi vähemmällä työllä ja ehkäpä jopa paremmin kuin niiden kanssa. Tämä on siis hypoteesi joka perustuu siihen miten se toimii ja vaikuttaa kropassa. Vastaesimerkkinä vaikkapa sitten kreatiini on semmoinen aine jota kannattaisi syödä ympäri vuoden.

    Tämä beta-alaniini tai vastaavat "laktaatti puskurit" on asia jota ei tietääkseni ole tutkittu ollenkaan tai läheskään riittävästi, eli että miten urheilijat kehittyvät pitkäjännitteisesti ilman beta-alaniinia tai vastaavia tai niiden kanssa, tai miten ne toimii jos niitä lisätään kisoja edeltävillä viikoilla vs ympärivuotinen käyttö. Sama ongelma koskee sitten vaikkapa C-vitamiinia ja muita jotka vähentävät tulehdusreaktioita lihaksissa, miten niiden jatkuva "liikakäyttö" näkyy suorituskyvyssä? Lyhyt aikajänne vs pitkä aikajänne voivat hyvinkin näyttää erilaisilta.

    Itse allekirjoitan tuon logiikan että ne on niin sanotusti taktisia lisäravinteita: Kannattaa jättää kisaan jolloin se vaikutus on niin sanotusti ekstraa tai kisakauden avaintreeneihin rakentamaan vaikkapa henkistä kapasiteettia kisavauhtiin tai hermostollista kykyä liikkua kisatahdilla. Että on varmaan aika urheilijakohtaista milloin sitä kannattaa alkaa käyttämään, mutta yleensä varmaan puhutaan kisaan valmistavasta kaudesta, jopa sen viimeisistä viikosta.

    Tässä on just se että miten tutkimuksia luetaan ja tulkitaan ja miten fysiologiaa ylipäätään tunnetaan.

  10. #2710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti
    Melkoista muokkaamista varmaan kesälajien urheilijoiden harjoitusohjelmiin tänä keväänä, kun kilpailut siirtyvät hamaan tulevaisuuteen. Siirrytävätkö takaisin peruskunto (base) -harjoitteluun?
    Tämänpäiväisessä YLE Urheilun jutussa https://yle.fi/urheilu/3-11302315 Jaakko Hänninen kuvailee tilannetta

    "Tämän hetkinen tilanne muistuttaa Hännisen mielestä joka syksyistä ylimenokautta. Tosin tuolloin tiedetään, että kisakausi alkaa tammi-helmikuussa. Nyt kilpailukauden jatkumisen ajankohta on hämärän peitossa.
    – Treenisuunnitelmat pitää kuitenkin rakentaa sen varaan, että on jonkinlainen mielikuva, milloin kilpailukausi voisi alkaa. Minulle on nyt tärkeintä se, että pidän vain hauskaa ja pääni koossa.
    .....
    – Tässä on sekin riski, että innostuu treenaamisesta liikaa. Täytyy pitää huolta, ettei siinä vaiheessa, kun pitäisi kilpailuja varten ruveta tekemään taas kovempia ja spesifisempiä harjoituksia, ole omat eväät jo syöty."

  11. #2711
    Seilerin turinaa LIT harjoittelusta https://www.youtube.com/watch?v=3GXc474Hu5U.

  12. #2712
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.256
    Iso kiitos Kurvaajalle linkistä, juttu osui 110% topicciin. Näitä löytöjä lisää. Heitän tuohon vastineeksi voima/kestävyys ohjelmointiin liittyvän jutun, jos kiinnostaa:
    https://www.researchgate.net/publication/319503195_Minimising_the_interference_effect_durin g_programmes_of_concurrent_strength_and_endurance_ training_Part_2_Programming_recommendations

  13. #2713
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    Ja tässä edelliseen viitaten artikkelisarjan ensimmäinen osa


    https://www.researchgate.net/publica...f_interference


    Sent from my iPad using Tapatalk

  14. #2714
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.711
    Miten ihmeessä saisi pakotettua itsensä ajamaan PK-lenkkejä? Mulla on 6 kk sykekeskiarvo jossain >85% huitteilla, kun se kai pitäisi olla jotain 60-70%. Aina kun lähtee lenkille, niin homma lähtee lapasesta.

    Ja tuo keskiarvokaan ei oikein kerro mitään, vaan mulla treenit tuppaa olemaan myös sellaisia intervallityyppisiä. Varsinkin silloin kun menee metsään.

    Pitäisikö vaan ottaa sähköpyörä ja ajaa orjallisesti sykemittarin kanssa vai miten? Miten muut on asian hoitaneet vai eikö tässäkään ole oikotietä onneet, vaan pitää pakottaa itsensä rauhallisempaan tahtiin?

  15. #2715
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    86
    Käytä pitkillä pk-lenkeillä sykemittaria. Laita max syke vaikkapa jonnekin 70-75 % omasta maksimista ja yrität pitää sykkeet rajan alapuolella. Unohdat nopeuden ja tehot.

    Sent from my SM-G960F using Tapatalk

  16. #2716
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Miten ihmeessä saisi pakotettua itsensä ajamaan PK-lenkkejä? Mulla on 6 kk sykekeskiarvo jossain >85% huitteilla, kun se kai pitäisi olla jotain 60-70%. Aina kun lähtee lenkille, niin homma lähtee lapasesta.

    Ja tuo keskiarvokaan ei oikein kerro mitään, vaan mulla treenit tuppaa olemaan myös sellaisia intervallityyppisiä. Varsinkin silloin kun menee metsään.

    Pitäisikö vaan ottaa sähköpyörä ja ajaa orjallisesti sykemittarin kanssa vai miten? Miten muut on asian hoitaneet vai eikö tässäkään ole oikotietä onneet, vaan pitää pakottaa itsensä rauhallisempaan tahtiin?
    Tietoisuus siitä, että jaksaa ajaa pidempää kovaa kun pohjat on kunnossa ja palautuu kovan vedon jälkeen seuraavaan vetoon paremmin. Maantielenkeillä itse hoidin alussa PKt. Nyttemmin maastossakin pystyy ajaa Pk, tosin haastavammassa kadenssi putoaa alemmas, kuin haluais. Aer kynnys 127. Pyrin pitämään sykkeen alle 120 koko ajan (mäet menee hiljaa ja vastatuulessa vauhti putoaa). Kadenssi yli 90 niin kuormitus menee kardiovaskulaariselle puolelle, ei niinkään lihasvoiman puolelle. On siten tuoreet jalat maastolenkeille.

    PK lenkeillä kehitetään määrän kautta hiussuoniston määrää työskenteleviin lihaksiin -> parantunut aineenvaihdunta. Rasva aineenvaihdunnan kehittäminen, sydämmen vasemman kammion tilavuuden kasvu. Yms yms.. PKta ei voi ajaa liian hiljaa, mutta helposti liian kovaa. kuukauden kahden painotettu PK jakso vastaa kysymykseesi, kannattaako. Ja sitten kiität itseäsi ja kiroat miksi et aiemmin tehnyt.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  17. #2717
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    4.310
    Pitää ensinnäkin valita pyörä ja reitti harjoituksen tarkoituksen mukaisesti. Jos pyörällä ei ole mukava ajaa "granny pace" eli "smell the roses" vaan se päinvastoin houkuttelee ajajaansa kovempaan vauhtiin, se on väärä pyörä sille päivälle. Ja metsäpoluilla tai vähän mäkisimmillä maantiepätkillä on useimmille meistä käytännössä mahdotonta pitää tehot ja sykkeet siellä missä niiden pitäisi pysyä.

    Toiseksi pitäisi motivoida itsensä eli uskoa siihen että orjallinen syke- ja/tai tehomittarin seuraaminen kannattaa ja että aerobinen kunto ja kestävyys, mikä on kaiken aa ja oo, todella kehittyy - ja että joskus tulevaisuudessa samoja harjoituksia voikin jo ajaa hieman kovemmalla eli hauskemmalla vauhdilla.

    Kolmanneksi helpottaisi paljon jos nämä lenkit voisi ajaa porukassa. Joko peesissä eli niin sanotulla aurinkokannella tai itselleen "liian helpossa" seurassa - tai yksinkertaisesti vain siksi että yhdessä ollaan vahvempia myös silloin kun pitää ajaa hiljaa. Tässä tosin on omat vaikeutensa: kaikille ei löydy sopivaa porukkaa, kaikki eivät edes halua ajaa porukassa ja joskus käy niin että porukassa on liikaa tiettyä menohenkisyyttä tai jopa kilpailumielisyyttä. Puhumattakaan siitä että vallitsevassa tilanteessa on ryhmässä ajamiselle omat rajoituksensa.


    Tunnustan kuuluvani niihin ajajiin joiden pitäisi ajaa suuri osa lenkeistään (vieläkin) hitaammin, mutta minkäs teet?! Elävässä elämässä se on onnistunut minulta vain silloin kun minulla on ollut ilo ja onni ajaa porukassa jossa on ollut ikään kuin kapteenin roolissa joku asioita ymmärtävä ja riittävän kokenut kuski.

  18. #2718
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.285
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Miten ihmeessä saisi pakotettua itsensä ajamaan PK-lenkkejä? Mulla on 6 kk sykekeskiarvo jossain >85% huitteilla, kun se kai pitäisi olla jotain 60-70%. Aina kun lähtee lenkille, niin homma lähtee lapasesta.

    Ja tuo keskiarvokaan ei oikein kerro mitään, vaan mulla treenit tuppaa olemaan myös sellaisia intervallityyppisiä. Varsinkin silloin kun menee metsään.

    Pitäisikö vaan ottaa sähköpyörä ja ajaa orjallisesti sykemittarin kanssa vai miten? Miten muut on asian hoitaneet vai eikö tässäkään ole oikotietä onneet, vaan pitää pakottaa itsensä rauhallisempaan tahtiin?
    Helppoa. Aja enemmän.

  19. #2719
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.711
    ^Tuo on tietysti yksi mahdollisuus. Sen helppoudesta sitten tiedä. Helpommin siinä lipsahtaa ylirasituksen puolelle alussa.

  20. #2720
    Alussa PK vaatii sykemittarin ja nöyrän mielen. Ja henkistä kanttia, ettei anna häiritä vaikka taviskuskit ohittaa. Ja pikkuhiljaa käy kuten EsaJ edellä totesi, että vauhdit kasvaa matalilla sykkeillä. Ja ohittavien tavisten määrä vähenee.

  21. #2721
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.285
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Tuo on tietysti yksi mahdollisuus. Sen helppoudesta sitten tiedä. Helpommin siinä lipsahtaa ylirasituksen puolelle alussa.
    Omalla kokemuksella se juurikin estää ylirasitusta. Tasainen pk-ajo luo kuorman kestoa ja tasaa ylimääräisiä tehopiikkejä. Muutut dieseliksi. Kaikki tasoittuu.

  22. #2722
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.711
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Pitää ensinnäkin valita pyörä ja reitti harjoituksen tarkoituksen mukaisesti. Jos pyörällä ei ole mukava ajaa "granny pace" eli "smell the roses" vaan se päinvastoin houkuttelee ajajaansa kovempaan vauhtiin, se on väärä pyörä sille päivälle. Ja metsäpoluilla tai vähän mäkisimmillä maantiepätkillä on useimmille meistä käytännössä mahdotonta pitää tehot ja sykkeet siellä missä niiden pitäisi pysyä.
    Joo, valitettavasti vain tuntuu että mun pyörävalikoimassa ei ole sitä fiilistelyfillaria. Läskilläkin tulee runtattua niin, että veri päästä pakenee. Kolmatta Naista siteeratakseni. Mutta jos onnistuisi ajamaan se veri päässä ja ajatuksella, että eihän tässä ole mikään kiire. Jossain vaiheessa sitä vain aina havaitsee, että mennään kovempaa kuin piti. Ja nyt en puhu absoluuttisesta nopeudesta vaan sykealueesta.

    Toiseksi pitäisi motivoida itsensä eli uskoa siihen että orjallinen syke- ja/tai tehomittarin seuraaminen kannattaa ja että aerobinen kunto ja kestävyys, mikä on kaiken aa ja oo, todella kehittyy - ja että joskus tulevaisuudessa samoja harjoituksia voikin jo ajaa hieman kovemmalla eli hauskemmalla vauhdilla.
    Tämä kai lienee se a ja o. Eli ymmärtää että on kehittävämpää ajaa välillä rauhallisemmin kuin koko ajan niin kovaa kuin pystyy.

    Kolmanneksi helpottaisi paljon jos nämä lenkit voisi ajaa porukassa. Joko peesissä eli niin sanotulla aurinkokannella tai itselleen "liian helpossa" seurassa - tai yksinkertaisesti vain siksi että yhdessä ollaan vahvempia myös silloin kun pitää ajaa hiljaa. Tässä tosin on omat vaikeutensa: kaikille ei löydy sopivaa porukkaa, kaikki eivät edes halua ajaa porukassa ja joskus käy niin että porukassa on liikaa tiettyä menohenkisyyttä tai jopa kilpailumielisyyttä. Puhumattakaan siitä että vallitsevassa tilanteessa on ryhmässä ajamiselle omat rajoituksensa.
    Porukassa tai kaverin kanssa ajaessa on selvästi helpompi rajoittaa nopeutta, kun siinä on myös se sosiaalinen puoli mukana. Isommassa porukassa sitten taas se vauti voi karata, mutta riippuu tosiaan vetäjästä.

    Mut joo, josko tänään koittaisi ajella niin, että nauttii lintujen laulusta eikä keuhkojen pihinästä.

  23. #2723
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Itsellä tuntuu ettei oikein malttiriitä maantiellä varsinkaan ylämäissä ajaa riittävän hiljaa jotta pystyisi pitempiä PK-lenkkejä vetämään. Sähköllä maastossa tuo taas tulee näköjään melkein automaationa, jonka takia sen osittain hankinkin sillä maastossa luomulla kanssa sykkeet karkaa VK:n puolelle.

    Katsoin tuossa muutamaa sähköpyörälenkkiä ja aika perus käyrät on että joku 60-90min menee tuolla alle 110-130 sykkeillä PK-alueella ja sitten 15-40min taas sykkeet korkeammalla kun innostuu ylämäkiä ajamaan kovempaa. Onko noista ylemmillä sykealueilla käynnistä peruskunnon rakennuksen kannalta jotain haittaa jos lenkillä tuota PK-aluetta tulee kuitenkin 1,5h? En ole koskaan oikein PK-treeniä tehnyt ja esim. salibandyssa tuntuu että voin ihan hyvin päivässä pelata sen 2-3 tuntia 140-150 keskisykkeellä ilman kummempaa uupumusta. Maksimisyke on 182.

  24. #2724
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.711
    ^Viimeisin sähkislenkki näytti menneen 75% syketasolla ja siinä 3,5 tunnin lenkissä oli jo puoli tuntia puhjenneen renkaan kanssa tappelua. Sammutin sitten sykemittarin, kun talutin pyörän viimeiset 3 km. Eli reilusti mentiin taas metsään.

    Taidan ottaa tänään sähköpyörän ja lähteä Talosaareen päin vetämään mahdollisimman rauhallista ajoa. Ja jos tulee mäkiä, niin boostilla ylös. Koitan orjallisesti pitää sykkeet siellä alle 70% tasolla ja katsoa miltä lenkki tuntuu. Sitten voisi kokeilla samaa gravelilla ja suunnata johonkin missä pääosin tasaista. Esimerkiksi rantareitti täältä idästä aina Kivenlahteen asti on melko tasaista. Tosin näinä aikoina siellä lienee aika paljon muitakin menijöitä. Joka tosin sekin rauhoittaisi ajamista.

  25. #2725
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Mulla kanssa maantiellä PK ajelua, maastossa ei onnistu mitenkään. Ajotietokoneesta ehtii hyvin seuraamaan sykettä, maastossa tämäkään ei niin onnistu. Toki kun ei ole mitään sen kummempia tavotteita, niin PK lenkkejä tulee vaihteleva määrä enkä tiedä onko suhde optimaalinen, mutta siitä olen huolehtinut että viikossa tulee enemmän PK kun tehokkaampaa treeniä

    Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

  26. #2726
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.285
    Kun pohjat ovat huonot, niin syke jää pidempien lenkkien lopussa junnaamaan ylös, vaikka periaatteessa ollaan vielä pk alueella. Tuo paranee ajamalla hitaammin.

  27. #2727
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Viimeisin sähkislenkki näytti menneen 75% syketasolla ja siinä 3,5 tunnin lenkissä oli jo puoli tuntia puhjenneen renkaan kanssa tappelua. Sammutin sitten sykemittarin, kun talutin pyörän viimeiset 3 km. Eli reilusti mentiin taas metsään.

    Taidan ottaa tänään sähköpyörän ja lähteä Talosaareen päin vetämään mahdollisimman rauhallista ajoa. Ja jos tulee mäkiä, niin boostilla ylös. Koitan orjallisesti pitää sykkeet siellä alle 70% tasolla ja katsoa miltä lenkki tuntuu. Sitten voisi kokeilla samaa gravelilla ja suunnata johonkin missä pääosin tasaista. Esimerkiksi rantareitti täältä idästä aina Kivenlahteen asti on melko tasaista. Tosin näinä aikoina siellä lienee aika paljon muitakin menijöitä. Joka tosin sekin rauhoittaisi ajamista.
    Oikea tunne pitkän PK lenkin jälkeen on, että suihkussa tulee tunne, että hetkonen, kävinkö mä ajamassa... Mahdollistaa määrällisesti paljon ajoa ja on tuoretta jalkaa sitten maastorälläykseen. Toki lepopäivää viikkoon on saatettava. Mahdollistaa palautumisen ja kehittymisen.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  28. #2728
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.285
    Ehkä tuosta voisikin tehdä raakan yleistyksen? Mäkiä voi ajaa kovempaa, jos pohjat sen kestää. Eli syke palaa pk alueelle, eikä karkaa lopussakaan.

    Vaatii tietystikkin tehomittaria kaveriksi. W/hr suhteen muutosta on kiva seurata lenkin aikana. Tuo paljastaa kyllä kuntotason kasvun. Päiväkohtaisia heittoja on tietysti paljon, mutta meinaan yhden lenkin aikana.

  29. #2729
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ehkä tuosta voisikin tehdä raakan yleistyksen? Mäkiä voi ajaa kovempaa, jos pohjat sen kestää. Eli syke palaa pk alueelle, eikä karkaa lopussakaan.

    Vaatii tietystikkin tehomittaria kaveriksi. W/hr suhteen muutosta on kiva seurata lenkin aikana. Tuo paljastaa kyllä kuntotason kasvun. Päiväkohtaisia heittoja on tietysti paljon, mutta meinaan yhden lenkin aikana.
    Kyllä, toki pitää ottaa fokus myös isompaan kuvaan , kuin vain yksittäiseen lenkkiin. Kannattaa miettiä, mitä muuta on ajatellut tulevina päivinä ajaa. Jos mieli odottaa maastolenkkejä, kannattaa pitää PKt kevyinä kadenssi korkealla. Mäkiin kun innostuu (asuinpaikasta riippuen niitä voi olla paljon), saa niilläkin jaloista terää pois. Sitten odotetulla maastolenkillä on pirtein terä jaloista poissa.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  30. #2730
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Onko tosiaan noin, että PK ei voi ajaa liian hiljaa? Jostain olen joskus lukenut (eli siis ehdottoman hyvä lähde) ettei se oikein kehitä jos sykkeet on alle 60%. Mäkisessä maastossa siis itselle käy helposti niin myös maantiellä, että jos ei ihan kävele niin nousussa helposti 80% ja sitten kun tätä "kompensoi" alamäessä vaan rullailemalla/kevyesti polkemalla niin laskee sinne alle 60%

    Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •