ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 105 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 55 95 103 104 105 106 107 115 155 205 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.121 - 3.150 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

^ Sido siihen vaihdevaijeriin ompelulanka ja mittaa suunnilleen etäisyys reikien välillä ja pujota lanka ylemmästä reiästä sisään. Ota pölynimuri ja ime lanka siitä alemmasta reiästä läpi.
    Vedä sitten langan avulla vaijeri rungon sisältä ulos. Sen voi tehdä myös ensin niin, että sitoo pelkän ompelungan toiseen pään vaikka stongaan kiinni ja kun lanka on saatu läpi alemmasta
    reiästä läpi niin sitoo vasta sitten sen vaijerin siihen ompelulankaan. Kannattaa siinä imurointivaiheessa tukkia myös muut rungosso mahdollisesti olevat reiät vaikka jollain teipillä. Toimii hyvin, olen tehnyt
    tuon usein.

Bilteman vaihdevaijerisetissä oli mukana apuputki.

Shimanolta löytyy 12-speed kampisarjoistaan nykyään 52mm, 55mm ja jopa 56,5mm ketjulinjat viimeisen ollessa 157mm taka-akselille. Tämä on sikäli hämmentävää, että aiemmin 52mm oli boostille mutta nyt se on speksattu 142/148 ja 55mm 148 boostille. Alla linkit 1x XT kampisarjoihin. Onko mitään syytä valita tuota 55mm, koska mielestäni tästä enemmän haittaa, kun hyötyä, jos ketju ei hankaa renkaaseen nytkään?
    Toinen kysymys liittyy, että onko noiden shimanojen vakio 1x-ratas yhteensopiva 11-speed ketjun (ja vaihteiston) kanssa?

https://bike.shimano.com/en-EU/produ...C-M8100-1.html
    https://bike.shimano.com/en-EU/produ...C-M8120-1.html
    https://bike.shimano.com/en-EU/produ...C-M8130-1.html

Hitto et ärsyttää. Vanha bb oli lopussa, pientä klapia piti vähä narinaa. Laitoin simpan deore bb:n, bsa tyyppinen. Nyt narisee varmaa enempi kun vääntöä päällä.. Laitoin saman spacerin samaa kohtaa mitä edellisellä bb:llä koska se oli metallia ja simpan mukana tulevat muovia, tuntu kyllä että kampien esijännitysruuvia sai vääntää enempi ja kammet silti pyöri nätisti. Mietin muuttuko ketjulinja ja lähteekö ääni ketjuista kun ketjuja rasvatessa pisti jotenkin silmään että ois ketju lähempänä rengasta, varma siitä en kyllä ole. Tossa bb:n vaihdon yhteydessä putsasin myös pinttyneen lian eturattaasta ja nyt mietin sitäki voiko olla ja liian kulunut ja tehdä tuon äänen.. Vai mikähän tässä nyt mättää, kaikki pinnat yritin putsata hyvin ja vanhan keskiön olin aiemmi irrottanu ja laittanu takas ilman ongelmia.

Edit, kyse siis bsa 73 bb ulkoisilla laakereilla. Nyt vasta tajusin mitata nuo laakerien ulkokupit, shimanossa ainakin millin kapeemmat. Oisko vika sitten siinä? Lisää spaceria väliin, mutta minkä verran ja minne, varmaa ainaki vetopuolelle.

Oisko tää elokuussa ostettu ratas vaa jo kypsä ja aiheuttas narinaa ketjuissa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Hitto et ärsyttää. Vanha bb oli lopussa, pientä klapia piti vähä narinaa. Laitoin simpan deore bb:n, bsa tyyppinen. Nyt narisee varmaa enempi kun vääntöä päällä.. Laitoin saman spacerin samaa kohtaa mitä edellisellä bb:llä koska se oli metallia ja simpan mukana tulevat muovia, tuntu kyllä että kampien esijännitysruuvia sai vääntää enempi ja kammet silti pyöri nätisti. Mietin muuttuko ketjulinja ja lähteekö ääni ketjuista kun ketjuja rasvatessa pisti jotenkin silmään että ois ketju lähempänä rengasta, varma siitä en kyllä ole. Tossa bb:n vaihdon yhteydessä putsasin myös pinttyneen lian eturattaasta ja nyt mietin sitäki voiko olla ja liian kulunut ja tehdä tuon äänen.. Vai mikähän tässä nyt mättää, kaikki pinnat yritin putsata hyvin ja vanhan keskiön olin aiemmi irrottanu ja laittanu takas ilman ongelmia.

Edit, kyse siis bsa 73 bb ulkoisilla laakereilla. Nyt vasta tajusin mitata nuo laakerien ulkokupit, shimanossa ainakin millin kapeemmat. Oisko vika sitten siinä? Lisää spaceria väliin, mutta minkä verran ja minne, varmaa ainaki vetopuolelle.
    Kokeile kasata keskiö ja kammet shimanon laakereiden mukana tulleilla spacereilla.

Laakereissa lukee että "do not disassemble" Meinaako sitte vaa niitä kuppien laakereita?

Meinaa juurikin sitä ettei niitä kuppeja avattais. No tätä sääntöä on tulut rikottua ja elvytettyä joskus laakereitakin vaihtamalla rasvat niiden sisältä mutta lähinnä noi on tarkotettu kertakäyttösiksi. Minulla on puoltoista vuotta ollu maasturissa vastaava 30t blackspiren ratas, enkä oo huomannut siinä ongelmia. En silti väitä, että oisin ajanut sillä enemmän, koska varsinkin maastoajot jääny vähemmälle viime aikoina. Oothan varmasti eliminoinu polkimet, kammet... satulatolpan ym. mitkä pitää nitinöitä ja natinoita, joita vois luulla tulevan juurikin tuolta keskiön seudulta.
    Laitatko kuitenkin tarkempaa tietoa laakerin ja kampien mallista...

Joo naksuminen tulee seisaalta polkiessa ja oon kyllä paikallistanu sen kammen liikkeeseen, ilman ketjua en saanu ääntä, mutta en myöskää niin voimakasta vääntöä kampiin. Kammet mallia alumiini(norco fluidin orkkikset merkittömät) ja ja bb shimano SM-BB52 ja vetopuolella yks 2.5mm spaceri. Kaikki pultit sun muut kiristelty, kammet purkasin myös jo kerran ja tarkistelin ja kiristelin uudelleen paikalle. Joskus kuivat ketjut mulla rutissu vähän samaan tapaa ja sen luulinkin ennen bb vaihtoa olevan ongelma, ja viimeks kun ketjun vaihdoin ja eturatas oli kulunu oli vähän saman tapaista myös, mutta sillo ketju oireili muutenkin. Voihan tuo kammen kiinnitys toiseen kampeen olla jotenkin kulunu tai shimpan laakeri susi, tai sit oon ryssiny asennuksen jotenkin mut en kyllä tiedä miten..

Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

On tuossa rattaassa aikamoiset pykälät, mulla alkoi kuulua alle vuoden vanhalla alumiiniovaalilla rutinaa voimalla polkiessa kun vaihdoin uudet ketjut. Nopsaan kuluu joskus pilalle rattaat. Kokeile kääntää ratas toisinpäin testiksi jos vain mahdollista.

Eturattaan kulumista taitaa nopeuttaa trendikäs 1x -systeemi? Tulee väkisin ajettua ns. huonolla ketjulinjalla.

Mulla on whiten maasturissa varmaan kolme kappaletta niitä muovisia spacereita. Saman bb-52 muistaakseni vaihdoin uuteen sen pari kuukautta sen jälkeen kun olin niitä vanhoja kuppeja sörkkiny, koska toinen puoli ei uusillakaan rasvoilla hyvin pyörinyt. Muistelisin, että olisin työntömitalla rungon keskiön leveydeksi saanut 68mm ja tosiaan taitaa tuo keskiölaakeri vaatia sen 73mm matskua kuppien väliin eli tämä vaatii itsellä 5mm edestä spacereita. Jotenkin toispuoleisesti ne spacerit mulla oli alunperin olleet eli tämähän vaikuttaa sekä ketjulinjaan ja siihen että onko kammet yhtä kaukana keskipisteestä...

edit: yritetty muokata jotain järkeä noilla alleviivatuilla korjauksilla/lisäyksillä
    palikka muokkasi tätä : 13.03.2020 at 19.57

Mulla bb on 73, eli tuo yksi 2.5mm spaceri vetopuolella pitäis riittää. Valmistajien välillä näköjään kuitenkin erilaisia toleransseja. Tai en edes tiedä onk nuo kupit jotain standardi paksuutta. Kai mä kokeilen uutta ratasta.. on tota ajoa vuodenaikaan nähden enempi ollut ja varmaa kurasempana kun normaalisti. Mut ei edellinen ratas pitäny kuluneena ääntä kuluneen ketjun kera. Mietin myös et pari kertaa eturatas ja ketju toki sen välissä ottanu osumaa, voisko tää aiheuttaa? Jos kokeilenki uutta ketjua?

Magura MT4, noin 1400 km takana. Melkein pelkkää maastoa/hiekkatietä. Kuluuko takajarrun palat tosiaan noin nopeasti?

^ Hyvä kysymys. Miten usein noita jarrupaloja pitäisi tarkistaa/vaihdella? Tarkistelee välillä kulumaa (joskus?) ja vaihtaa kun 1 mm tjsp. jäljellä?

Vai vaihtaa sitten kun jarrut ei enää toimi? (Mutta tällöin kai levyt voivat vioittua.)

Pitäisi vaihtaa sisäisellä jarruletkun viennillä olevaan runkoon taakse uusi hydraulinen levyjarru. Millä olette tulpanneet sen letkun pään ettei nesteitä valu rungon sisään?
    Vanha jarru syö dottia ja uusi mineraaliöljyä.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Campagnolon hydraulijarrujen mukana tulee letkun päähän asennettava tulppa. Tuo tulppa on muotoiltu niin, että siihen saa kiinnitettyä vaihdevaijerin, jolla letkun saa vedettyä rungon läpi paikalleen. Osa näkyy tässä letkukiepin keskellä: https://www.bike24.com/p2262497.html

En osaa sanoa, saako tuota osaa erikseen, mutta jollain tuon tyyppisellä varmaan onnistuu.
    Rule #1: Obey The Rules

Minulla sattui olemaan sellainen ohut ja pitkä messinkinen ruuvi, varmaan jostain kynnysprojektista jäänyt. Katkaisin siitä kierteettömän osan pois, ja kiersin sen molempien letkujen päihin. Hyvin se pysyi nipussa letkun vaihtamisen aikana.

Myöskin kervelon kertoman osan kaltainen nippeli tulee Park Toolin IR-2.2 työkalun mukana.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Magura MT4, noin 1400 km takana. Melkein pelkkää maastoa/hiekkatietä. Kuluuko takajarrun palat tosiaan noin nopeasti?
    Onko toisen puolen mäntä jumissa, kun on kulunut noin epätasaisesti?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Pitäisi vaihtaa sisäisellä jarruletkun viennillä olevaan runkoon taakse uusi hydraulinen levyjarru. Millä olette tulpanneet sen letkun pään ettei nesteitä valu rungon sisään?
    Vanha jarru syö dottia ja uusi mineraaliöljyä.
    Ota alhaalta eli satulan päästä irti. Pistä letkun pää pulloon... Yläpäästä irti ja paineilmaa perään. Letku on tyhjä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Onko toisen puolen mäntä jumissa, kun on kulunut noin epätasaisesti?
    Uudet satulat, joten epäilen. Liikkuivat kyllä hyvin kun laitoin uudet paikalleen. Pitää varmaan jollain tulkilla mitata onko satula keskellä vaiko ei. Hommaa ei helpota että olen mennyt kahden kiekon menetelmällä enkä ole tarkastanut onko se keskellä molemmilla kiekoilla. Kuvasta kyllä näkee miten toisesta on pinta irronnut kokokaan ja toisessa on sitä vielä. Rapakylpyä se on kyllä saanut vrt. etujarruun nyt ainakin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    On mulla sähköläskistä mennyt samaa tahtia takajarrupalat, molemmat puolet tosin, tuo näytti aika toispuoleiselta. Olosuhteet vaikuttaa. Mulla meni talvella kuraisessa jää/loskassa työmatkaa ajellessa, jossa enimmäkseen jarrutteli takajarrulla. Painava pyörä, renkaassa paljon pitoa, sähköllä vauhtia paljon..

Nyt on ainakin hiovaa hiekkalientä ollut paljon tarjolla.

Taas olis jokavuotinen ongelma edessä kun sää on vielä kylmä (lähellä nollaa). Shimano Deore XT noin 4v vanha hybridissä on aina kylmällä säällä sellainen ongelma, että takavaihtaja ei vaihta pienemmälle rattaalle (isommalle rattaalle vaihtaa ongelmitta aina). Kun säät lämpenee niin toimii taas kun unelma. Olen tässä miettinyt että ainoa syyllinen täytyy olla vaijeri, joka jämähtää kylmässä. Pystyisikö tätä auttamaan esimerkiksi lisäämään takavaihtajan jousen jäykkyyttä? oliko tähän jokin ruuvi jossakin?

Voitele ohuella yleisöljyllä vaihtajan nivelet, vaijeri ja kahvan mekaniikkakin. Jousivoiman lisääminen jäykistäisi vetosuuntaa, kun kaikki kunnossa eikä vettä ole noissa niin toimii.
    Vaijerin kulkun tarkistus muutoinkin etenkin keskiömuhvin alta, jos vaijeri sieltä kulkee. Minulla sama takavaihtaja ja toimii pahimmilla pakkasillakin vaikka kylmä varasto.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Voitele ohuella yleisöljyllä vaihtajan nivelet, vaijeri ja kahvan mekaniikkakin. Jousivoiman lisääminen jäykistäisi vetosuuntaa, kun kaikki kunnossa eikä vettä ole noissa niin toimii.
    Vaijerin kulkun tarkistus muutoinkin etenkin keskiömuhvin alta, jos vaijeri sieltä kulkee. Minulla sama takavaihtaja ja toimii pahimmilla pakkasillakin vaikka kylmä varasto.
    mistä pääsen törkkäämään vaijerin sisään vähän tf2:sta? oo kyllä putsannu ja kokeillu kaikista paikosita putsata missä vaijeri on näkösällä..ainoastaan tuo kahvan mekaniikka on sellainen paikka, mihin en ole laittanut öljyä..mistä pääsisi siihen helpoten käsiksi hajottamatta paikkoja?

Vaijerinkuoren saa puhtaaksi ja voidelluksi, kun laittaa sisään glykolia ja antaa paineilmaa perään. Tai sitten isopropanolilla/jarrukliinerillä kuoren sisästä möhnät pois ilman kera ja glykolia ilman ilmaa sekä vaijeri puhdistettuna perään.
    Tai yllä oleva öljykin on hyvä, mutta öljyn on oltava sitten tosi ohutta. Muuten jämähtää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti glider Katso viesti
    mistä pääsen törkkäämään vaijerin sisään vähän tf2:sta? oo kyllä putsannu ja kokeillu kaikista paikosita putsata missä vaijeri on näkösällä..ainoastaan tuo kahvan mekaniikka on sellainen paikka, mihin en ole laittanut öljyä..mistä pääsisi siihen helpoten käsiksi hajottamatta paikkoja?
    Naksuttele ajaessa pienin vaihde päälle, pysäytä ja naksuttele isompaan suuntaa, jotta vaijeri löystyy, nyt vaijerinkuoren voi ottaa stoppareista ja liikuttaa sen verra eestaas, että voi voidella vaijeria ja öljy menee riittävän pitkälle. Tässä lyhyt öjyhuolto.

Omissani kuoret ovat vain osamatkaa ja vaijeriin saa öljyä (vain vähän harvakseltaan) koko kuorien matkalle tällä tavalla. Ei ketjuöljyä vaan yleisöljyä!

Uusi vaijeri maksaa muutaman euron. Ne on kuluvia osia ja hyvä vaihtaa ennenkuin pilaa ajamisen ilon ihan kokonaan.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Ryhdyin vaihtamaan Sramin cyclocross-jarruihin jarrupaloja. Uudet palat eivät mahdu tai siis en saa satulaa paikoilleen, mun jarrulevy ei mahdu palojen väliin. Koetin (väksisinkin) painaa sylintereitä sisään, mutta eivät ne mene aivan satulan tasalle, vaan jäävät n. 0,5 mm (tai ehkä vähemmänkin) koholle. Ilmeisesti tämä riittää, että jarrulevy ei mahdu palojen väliin.

Onko järjestelmässä liikaa nestettä vai miksi sykinterit eivät mene pohjaan asti? Miten nestettä saa vähennettyä? (Uudet palat ovat Sramin orkkikset, joten ei pitäisi olla palojen mitoituksestakaan kiinni.)

(Juuri muutama päivä sitten käytettynä ostettu fillari, joten nesteen määrästä en sen vuoksi tiedä...)

Samanlaisia aiheita

1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •