Tähän vielä tarkennuksena, että omansa takaisin ottaminen eli itseapu säädetään pakkokeinolain 1 luvun 5 §:ssä
"Valeosto" lienee tässä tapauksessa pakkokeinojen lievimmästä päästä, koska epäiltyyn varkaaseen ei kosketaRikoksen kautta menetetyn tai muuten kadotetun irtaimen omaisuuden takaisin hankkimiseksi on turvauduttava toimivaltaisen viranomaisen apuun. Toimet tällaisen omaisuuden takaisin ottamiseksi ovat kuitenkin itseapuna sallittuja, jos:
1) omaisuus on rikoksen kautta menetetty ja toimiin omaisuuden takaisin ottamiseksi on ryhdytty välittömästi rikoksen tapahduttua; tai
2) menetetty tai kadotettu omaisuus muissa tapauksissa otetaan takaisin siltä, joka pitää sitä oikeudettomasti hallussaan, eikä saatavilla ollut riittävää ja oikea-aikaista viranomaisapua.
Edellä tarkoitetuissa tilanteissa saa käyttää sellaisia omaisuuden takaisin hankkimiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvioiden puolustettavina, kun otetaan huomioon tapahtuneen oikeudenloukkauksen ilmeisyys sekä uhkaavan oikeudenmenetyksen suuruus ja todennäköisyys.
Rangaistavasta omankädenoikeudesta säädetään rikoslain (39/1889) 17 luvun 9 §:ssä.
Jos varas jää ns. rysän päältä kiinni, niin silloin käytettävisä on yleinen kiinniotto-oikeus eli pakkokeinolain 2 luvun 2 §.
^Olen kai aiemminkin tänne kirjoittanut, kun pojalta vietiin uudehko GT. Yritettiin ensin etsiskellä omin voimin, mutta ei näkynyt lähimaastossa. Parin päivän päästä tuli tieto, että sen oli joku paikallinen tunnettu häiskä vienyt. Erehtyi vain säilyttämään sitä parvekkeella. Noudettiin pois. Ei soittanut perään eikä poliisille. Jälkimmäistä tosin taisi haitata se, että meni sitten tuskissaan ryöstämään R-kioskin eikä ymmärtänyt että on valvontakamerat.
Joo tässä syyllistyin lain kirjaimessa samaa rikokseen kuin varsinainen pyörän alkuperäinen varastaminen asemalta. Tosin ehkä aavistuksen lievempänä, koska yritin varastaa vain omani, mutta en onnistunut ja sain jonkun muun pyörän. Eli jos olisin saanut oman pyörän olisin mielestäni pienempi rikollinen kuin alkuperäinen pyörävaras - nyt suunnilleen samankokoinen. Paitsi sillä erolla, että vein sen varastamani pyörän poliisille ja oikea omistaja myöhemmin soitti ja kiitteli. Lasken siis itseni Robin Hood kategoriaan, eli hyvä pahis :-)
Pyörävarkaaseen en koskenut - otin pyörän ja ajoin pois
Kieltämättä olen syyllistynyt maastoon hylättyjen pyörien haltuunottoon ja sikäli kyllä olen syyllinen. Niissä on aina se tulkinta, milloin se on vielä niin kelvollinen, että sillä kannattaa vaivata poliisin löytötavaraa ja milloin se pitää laskea jo metalliromuksi. Turha sinne ihan solmuun väännettyjä runkoja on viedä, mutta kieltämättä niissäkin jokin matalan profiilin runkonumero&kuva ennen romutusta olisi hyvä, jolloin se sieltä poliisin rekisteristä siivoutuisi pois.
Poliisi on takavarikoinut kymmeniä polkupyöriä, joita se epäilee varastetuiksi. Pyörät löytyivät kahdesta porraskäytävästä Kuutamokatu 8:sta Espoon Olarissa.
Länsi-Uudenmaan poliisilaitos tiedotti asiasta tiistaina aamupäivällä. Laitoksen projektitutkinta on tiedotteen mukaan takavarikoinut helmikuun aikana 30–40 polkupyörää tai niiden runkoa.
Poliisi epäilee, että polkupyörät on anastettu vuoden 2020 aikana Espoosta.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006426299.html
30 - 40 pyörää KAHDESTA PORRASKÄYTÄVÄSTÄ? On siinä ollut fillari jonossa, päällekkäin ja pinossa kahdessa rappukäytävässä.![]()
Vaihtelevaa vastatuulta...
Etujoustoinen maastopyörä Cube Reaction GTC SL, musta, varastettiin Espoossa tänä iltana (5.3.2020).
Erikoistuntomerkkeinä Salsan tanko, ruskeat korkkiset gripit, Brooks-satula, Maxxis Forecaster -renkaat, ja vihreät Raceface Atlas -polkimet.
Myös bikepacking -laukkuja, mutta niistä pääsee eroon tietysti helposti (kuten kaikesta muustakin).
Itseä kiinnostaisi tietää, mistä ja miten eli kotipihalta, pyörävarastosta vai julkiselta paikalta + minkälaisesta lukituksesta näitä pyöriä pöllitään?
Vaikka oma pyörä lie tällä hetkellä nippa nappa 1000 euron hintainen, niin olen miettinyt gps trackeriä hälytyksellä koska kaikenlaiset lukot tuntuu olevan vain hidaste jos oikea pyörävaras sattuu kohdalle...
Itsellä on molemmissa sähköpyörissä gps paikannus piilotettuna pyörän rungon sisälle. Pyörä lähettää minulle push notificationin (tai halutessani sms viestiä) jos pyörää käy liikuttelemassa (koska diy mallia niin voin ohjelmoida herkkyydet täysin vapaasti) hälärin ollessa päällä. Lisäksi hälärissä on esivaroitus, eli piipaa muutaman hiljaisemman piippauksen ensiksi, ja jos niitä ei usko käynnistyy kovempi (130db) sireeni, ja pyörä alkaa välkyttää etuvaloa, takavaloa ja jarruvaloja. Ja jatkaa sitä kunnes hälytys on kuitattu pois päältä, tai pyörästä loppuu akku + backup akku, johon tuolla kulutuksella menee vähintään viikkoja. Tai kunnes joku avaa pyörän rungon (sähköpyörärunko), mutta siinäkin on ruuvit erilaisia secure mallisia, esim secure torx, ja muutama muu yhdistettynä. Eli pitää olla varustautunut erikoistyökaluilla, ja tämänkin jälkeen pitää tietää mitä tekee. Pelkkä akun irrotus rungosta ei vielä aiheuta hälärin sammumista. Vaan pyörä pitää käytännössä purkaa täysin osiksi, jotta löytää jokaisen tarvittavan komponentin ja voi ne hajoittaa. Ja ne tosiaan hajautettu ympäri pyörää.
Tämän lisäksi pyörä soittaa puhelimeeni, (3 kertaa, jos en vastaa / huomaa puhelua / hälytystä) ja kun vastaan siihen, voin kuunnella mitä pyörän ympärillä tapahtuu, sillä pyörän runkoon on hyvin piilotettu pieni mikrofoni. Toki voin koska tahansa muutenkin soittaa pyörään ja kuunnella mitä ympäristössä tapahtuu, voisin kuvitella olevan mielenkiintoista kuunnella jos pyörä pöllitään ja raahataan jonnekkin narkkiluolaan![]()
Normaalisti ottaa virtansa pyörän ajoakulta, mutta rungon sisällä on myös backup akku, joka latautuu aina ajoakusta. Tuolla backup akulla paikannus toimii aktiivisena vielä muutamia vuorokausia (ja tosiaan latautuu aina uudelleen automaattisesti jos / kun ajoakku ladataan tai laitetaan paikalleen tms.
Puhelimessa on softa jolla voin seurata pyörien liikkeitä reaali-ajassa (ja näen sovelluksesta myös oman sijaintini), sekä voin valita ajo-ohjeet varkaan luo. Näyttää myös osoitteen missä sijaitsee jne.
Lisäksi toisessa pyörässä hälytyksen aktivointi lukitsee takarenkaan (napamotti), jolloin sillä polkeminen ilman sähköjä on mahdotonta, joten pyörä pitää kantaa pois paikalta, ja painoa tällä pyörällä on noin 35kg.
^ Tuo kuulostaa kyllä lähes idioottivarmalta ratkaisulta.Itse olen pikku hiljaa valikoimassa norjalaisen Bikefinderin omaan pyörääni (https://bikefinder.com/en/product/bikefinder/). Hintaa tuolla toki on sen 113 euroa, pyörän arvosta rapiat 15 pinnaa sekä vuotuinen käyttömaksu ~60 euroa. Mutta ties vaikka tuo kestäisi niin kauan että parissa eri pyörässä voisi käyttää. Joku hälytin olisi kyllä hyvä olla lisäksi, karkottaisi herkimmät hattivatit pyörän kimpusta pois.
Koska eniten v*tuttaa kun hyvä pyörä pöllitään. Siinä ei edes vakuutuskorvaukset kaikkea harmitusta kuittaa. Nimim. kokemusta on.
Tuo on niin totta. Varsinkin kun itsellä on toinen noista pyöristä täysin diy kapine, jonka kasaamiseen on kulunut aikaa ja vaivaa. Ja vaikka saisin osien ostokoituiteilla (nykyään onneksi tallessa sähköpostissa jokainen) saisi vakuutuksesta rahaa takaisin, jos ei nyt kaikkea mitä tuohon mennyt niin ainakin suurimman osan, mutta se ei silti korvaa sitä aikaa ja vaivaa. Tilanne olisi heti "mukavampi" jos voisi kävellä korvausrahojen kanssa kauppaan ostamaan uuden, mutta nyt pitäisi aloittaa taas täysin nollasta kokoaminen.
Nixuu´n viritelmä on kerrassaan hieno! Peukkua!
Ehkä jo ainesta omalle langallensa, mutta kiinnostaisi @Nixuu kovasti tietää mistä komponenteista tuo systeemi on rakennettu? Ja tietty sekin, miten kestää Suomen kosteita kesiä ja pakkasen raiskaamia talvia (ainakin pohjoisimmassa Suomessa)?
Homman "aivoina" toimii tuollainen ATmega32U4 AVR mikrokontrolleri https://www.pololu.com/product/3101. Sen yhteydessä MPU-6050 gyro joka sisältää 3 akselisen gyron, 3 akselisen kiihtyvyystunnistimen ja "digital motion prosessorin), eli tarkkuutta on varmasti aivan riittävä pyörän hälärikäyttöön, ja esim kiihtyvyysmittaria voi käyttää muuhunkin, esim automaattiset jarruvalot jarruttaessa jne. Lisäksi HC-05 bt moduuli, gps trackeri joka sisältää siis gps piirin, gprs / 3g modeemin, jolla sujuu yhteys internettiin ja puhelut jne. Lisäksi muutama muu komponentti, esim ULN2803A, jolla ohjaillaan esim valoja, muutamaa relettä jne. Lämpötila-antureita muutamia (jotta voidaan estää backup akun lataus jos se sattuu olemaan nolla-asteinen tai alle, pyörän seistessä ulkona). Ja tietenkin backup akku, niitä nyt voi valita eri kokoisia, muotoisia ja eri kapasiteellia. Lisäksi dc/dc stepdown akkujännitteestä 12 volttiin, ja 12v - 5 volttiin. Lisäksi stepup piiri nostamaan backup akun jännite sieltä 4.2v sinne 5 volttiin jne.
Tuohon sitten lisäksi sopivan ohjelman koodaus arduinolle, sopivan ohjelman koodaus android puhelimelle. Erillinen palvelin, jonne trackeri lähettää datansa. Sille domain (ei pakollinen, mutta mukavampi), lisäksi sille ssl sertifikaatti (ei myöskään pakollinen, voisi käyttää ilmaista itse generoitua, mutta tykkään kun on virallinen), jotta saa datan kulkemaan salattuna ja palvelimen ssl salauksen taakse. Ja joo palvelimella (vuokraan sitä palvelinsalista) on myös muuta käyttöä, joten se ei vaikuta kuukausimaksuihin, lisäksi ssl sertifikaatti on myös muuta käyttöä varten. Toki serverin voisi perustaa vaikka kotikoneelle, mutta en tähän halunnut lähteä. Pyörissä on Telian prepaid sim kortit, ja riittää kun lataa kerran vuodessa 10e saldoa molempiin kortteihin (tästä saldosta jää aina yli, mutta liittymät suljetaan jos ei ladata 12kk välein) eli kuukausikustannukset on aika pienet.
Tietenkin voi myös skipata koko oman palvelimen ja android appin koodauksen, jos käyttää näitä ilmaisia mitä löytyy esim play storesta. Ongelmana näissä on, että ovat kiinalaisten, ja en huviksenikaan halua lähettää pyöräni gps dataa kiinalaisten palvelimelle, joten oma oli mukavampi (tässä sitten foliohattua päähän)
Ja halutessaan ei tarvitse käyttää puhelinaplikaatiota ollenkaan, vaan järjestelmän saa viestimään pelkästään esim puheluilla ja tekstareilla. Eli tulee hälytys tekstarilla / puhelimella jne. Ja tekstarissa linkki pyörän sijaintiin jne. Mutta tämä jotenkin 90 luvun toteutus, joten en tähän halunnut lähteä.
Itse tykkään kun sähköpyöräilyn aloitettuani voin yhdistää siihen helposti muita harrastuksia, elektroniikkaa, ohjelmointia, jne.
Toinen pyörä on projektin alla, joten sen kestävyydestä en vielä osaa sanoa. Toisella pyörällä tuli jokin hetki sitten täyteen 17 000km ja ei ole ollut ongelmia käytännössä yhtään (alun bugeja omissa koodeissa lukuunottamatta, tai palvelimen päivitys meni kerran pieleen, ja seuranta oli päivän alhaalla) Tuolla pyörällä on vedetty n 30km työmatkaa säässä kuin säässä (myös viime talven -26 taisi olla kovin pakkanen)niin talvella kuin kesällä ja hyvin on kestänyt osat. Toki ne on koteloitu hyvin ja piirilevyn päälle vedetty vielä suojaava lakka, joka ehkäisee kosteuden vaikutuksia, Voisikin jossain välissä avata ja tutkia systeemiä onko mitään ongelmia näkyvissä. Mutta ainakaan päivittäisessä käytössä ei ole ilmennyt mitään.
Niin ja tuossa omassa toteutuksessa on huomioitu se, jos varas on valvautuneempi ja kantaa mukanaa gps / gsm / gprs/ jammeria, Niin sen aktivoiminen pyöräni lähellä lähettää samantien ilmoituksen puhelimeeni (pyörän ja trackerin välisessä yhteydessä on käytössä "heartbeat" paketti, jonka katoaminen aiheuttaa hälytyksen palvelimen puolella, joka lähettää firebase:n kautta notificationin suurimmalla prioriteetilla puhelimeen, eli puhelin hälyttää vaikka olisi täysin äänettömällä). Jossa siis ideana, että ehtisin väliin ennenkuin pyörä lähtee kokonaan. (ja pyörän muut hälytinosat toimii silti, eli reagoi liikuttamiseen jne.)
Jos on niin typerä että pitää pyöriään pyöräkellarissa niin aika turha on itku tälle foorumille.
Vanha mutta lihava.
Meillä kävi toissayönä varkaita. Naapurin white fat 4 lite joka oli vieläpä lukittu lähti. Mun aivan uus kona rove oli 3 metrin päässä lukitsematta. Saattaa olla kyllä, että tuntevat mun pyörät eikä edes uskalla koskea. Naapurikin sai jo pyöränsä takaisin. Poliisi seurasi tuoreessa lumessa jälkiä
16.2.20 Espoon Keilarannasta lähti hupparihörhön matkaan punarunkoinen Jamis Exile I 29” maastopyörä.
Alla oli Kenda Small Block Eight -gummit, fillarissa Hayes Stroker- levyjarrut. Hyvä pyörä oli se.
Oli paikka etukäteen scoutattu, kun käveli yön tunteina suoraan pyörän luo, otti kassista voimapihdit, ketju naks poikki ja fillarilla pois. Katsoi kyllä spede suoraan valvontakameraan lähtiessään kun oli ihan toimistorakennuksen edessä. Voi kun jossain sitä kaupittelisi, täällä olisi sukkasaippua valmiina.
^kahdesta edellisestä veikkaan, että molemmat pöllittiin ulkosalta?
Tämmöisen bongasin:
https://www.pprek.fi/
Onko jollain kokemuksia?
Edit: no, kohta on kun tuli itse rekisteröidyttyä. 7,90 eurolla sai tarran polkupyörään ja tiedot ko. palveluun. Hyödyt jääköön nähtäväksi.
^ En halua dumata mitään varkaiden toimintaa haittaavaa ratkaisuyritystä. Lähinnä dokumentoin omia ajatuksiani (suhteessa 7.90€ - sinänsä pieneen, mutta kuitenkin odotusarvoltaan sen arvoiseen investointiin).
- Kuka/koska/miksi käy tuolta katsomassa onko pyörä ilmoitettu varastetuksi? Rehellinen, potentiaalinen varastetun tavaran ostaja?
- tuo tarra - En jaksanut tonkia, mutta eikös moisen nyt saa fillarista hävitettyä - no ei nanosekunnissa, mutta kahdessa
- maksaisinko 8€ siitä, että joku EHKÄ käy tsekkaamassa (ennenkuin ostaa varastetun fillarini) - Ainakaan ennenkuin uskon, että tuo palvelu on ylittänyt uutiskynnyksen / suurin osa rekisteröi fillarinsa tuonne / ostajat tuota myös (todistetusti käyttävät - tilastot osoittavat kyselyjen lukumäärällä). Kyseessä perinteinen muna-kana-ilmiö.
Vaihtelevaa vastatuulta...
Tarra jossa se koodi, on tuossa palvelussa yhdistetty käyttäjän tietoihin ja fillarin runkonumeroon & tuntomerkkeihin. Kuviakin on mahdollista lisätä pyörästä. Itse näen tässä senkin hyödyn, että tiedot löytyvät tuolta valmiina kun pyörä on pöllitty, v-käyrä maksimissa ja Poliisin nettilomake silmien edessä.
Toki voisi tallettaa em. asiat jonnekin pilvilevyn kulmalle, väkästellä vastaavan tarran ja säästää tuon 8 euroa.Halusin tässä myös tukea palvelua, joka tarjoaa tällaista palvelua keskitetysti eikä niin, että pitäisi seurata useaa eri foorumia, myyntisivustoa ja Facebookin ryhmiä varastettua pyöräänsä etsiessään jne.
Yritystietojen perusteella palvelua tarjoava firma ei juuri voittoa tee, päinvastoin, joten näkee senkin kauan tuo palvelu jaksaa hengissä. Eli saapa nähdä, miten tämä palvelu kasvaa. Toivottavasti ei koskaan tule tarpeeseen.
Vaihtelevaa vastatuulta...
Ostinpa kokeeksi sähköfillariini tuollaisen hälyttävän aika perustason jarrulevylukon:
https://youtu.be/dl_xswlY6QM
Eli jos lukko liikahtaa niin hälyttää 10 sek pätkän, jonka jälkeen palaa äänettömäksi. 40 euroa kustansi, joten ihan ok - pitkään mietin sellaista GPS jäljitintä mutta niiden hinnat sekä hälyttimen puute jättivät moisen hankkimatta. Lisäksi tätä voin käyttää tarvittaessa moottoripyörässänikin.
Nyt tuntuu katoavan pyöriä kovaan tahtiin, tässä varmasti vähintää osasyy: https://yle.fi/uutiset/3-11282675
pitäkäähän huoli pyöristä!
^Tuollainen on kyllä harkinnanarvoinen. Tosin jos jättää fillarin johonkin julkisella paikalla olevaan pyörätelineeseen, niin saa varautua siihen, että se uikuttaa hetken päästä.
Tätä mietin itsekin ja eipä oikein auta kuin pysäköidä pyörä jonnekin etäämmälle. Samalla tietty välttää sen, että joku jonne kolhii pyörää tms. kun kaikki parkissa samassa ahtaassa pyörätelineessä. Ja ainakin oma fättisähkis on sellainen möhkö takasivulaukkuineen, että lukitsemiseen tarvitsee jonkun lipputangon tai kaiteen jotta saa rungosta kiinni.
Mutta mielenrauha on nyt ihan eri luokkaa, täytyy voron oikeasti haluta juuri minun pyörääni jos jaksaa katkoa lukkoja samalla kun hälytin huutaa vieressä.![]()
Tuota katsoin itsekin, ja vaikka näin onnistuu myös tuon lukituksen ohitus jos saa rauhassa väkästellä:
https://youtu.be/1mb0KGCkJr0
Aika näyttää, tuleeko itselle vastaan noita.
Pudotin jarrulevylukon käsistäni asfaltille ja sireenihän siitä hajosi. Bebekiltä löytyi uusi sireeni alle eurolla ja pienellä viilauksella meni paikoilleen. Silloin katselin uusia lukkoja ja totesin että korjaan vanhan ennenkuin ostan noita halpoja. Sireeni lähinnä siksi että ei unohda sitä paikoillen kun lähtee ajamaan. (MP-käytössä)
Kirjanmerkit