HephaGiantGarminElectrobike
Sivu 104 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 54 94 102 103 104 105 106 114 154 204 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.091 - 3.120 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Hattua, tai siis kypärää tekis monta kertaa mieli nostaa, kun näkee lastekärryä vetävän kuskin, mutta olen välttänyt ettei tulisi puheita kylillä.😁

Pakan vaihto ei tosin pulssiin vaikuta, mutta noita tehtaan välityksiä kannattaa miettiä omaan tarpeeseen sopivammiksi. Minulla nuo rimppajalat ilman kärryäkin edellyttävät tarkkaa valintaa kammen ja pakan rattaisiin, vaikka alpitkin ympäristöstä puuttuvat.

Täällä hyvä laskuri, jolla saa valmiin taulukon eri välityssuhteista. Auttaa suunnittelemaan optimaalista välitystä omiin tarpeisiin.

https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

Olen laskenut kynällä, paperilla ja laskimella itselleni taulukon, jossa on etenemä metreissä per kampikierros omille ratsasyhdistelmilleni, esimerkki 46/17×2,135=N, siis eturatas/takaratas x renkaan ympärysmitta = etenemä. Tuohon kun on tottunut niin pärjäilee.
    Toisen jo edesmenneen partanaaman gurumaisia ohjeita on myös tullut seuratuksi.

Tattis, nyt onkin hyvä hetki ottaa laskuri käyttöön. Laskettuja numeroita vertailemalla erot hahmottaa kieltämättä paremmin. Testasin heti.
    Heh, lastenkärryä vetävillä näyttäisi usein olevan vähäisen näköinen panostus omaan kulkineeseen ja puoliso tms siinä sitten vieressä jäniksenä harrastepyörän selässä =D

Lastenkärryn vetäminen lienee lähellä retkipyöräilyä, jossa usein 20-30kg kuormaa. Itsellä pääosin käytössä eturattaat 24 ja 32, ja takana väli 20-34. Eli varsin hiljaa kuljetaan ja hyvin hiljaa ylämäissä. Alamäissä taas ei tarvitse juurikaan polkea, eli +30km/h vauhdeissa voi vain katsella maisemia.

Laskin joskus keskinopeuksia ja noin 10km/h on koko päivän keskinopeus. Siitä kun vähentää tauot, niin päästään hurjaan 15km/h keskivauhtiin ajossa.

Samoin minun Saimaankierroksilla ja itärajan retkillä on ajoajan keskinopeus ollut samoissa n. 15 km keskinopeuksissa.
    Ei nopeus eikä päivämatkakaan ole tärkeintä, kun noin retkeilee. Ajoaika päivittäin kuitenkin monia tunteja joten kilometrejäkin kertyy. Nämä retket olleet kesyjä Noviisipyöräilijän suunnitelmaan verrattuna, vain viikon mittaisia, itärajan liepeillä joitakin, kerran saaristoreitti ja kerran naapuripohjoismaissa. Täysi retkivarustus noissa aina mukana. Alkaa riittää.

Onko tuo ihan normaalia että toisen puolen dropoutin hahlo on isompi kuin toinen. Toisella puolella prikkaan ei jää ympärille tilaa. Alkoi epäilyttää kun pyörä oli kasattu tehtaalla väärin; linkuston puslien osalta.
    Pyörä: Radon skeen trail 2020.

^En tiedä, onko normaalia. Sanoisin, että ei ole normaalia. Mutta onko haittaakaan, kun kyseessä on läpiakselivehje. Ei napaa kuitenkaan hahlon varassa ole tarkoitus pyörittää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Minttukaakao Katso viesti
    Tietääköhän joku käykö nykyinen 11x Potenza/Centaur takavaihtaja yhteen 2013 SR kahvan kanssa? Nykyään pyörässä on 2013 Athena vaihtaja mutta on tarve 32 takapakalle.
    Vastaanpa itselleni että ainakin Centaur toimii oikein hyvin. Luulis 32-34 välityksen riittävän vähän jyrkempäänkin mäkeen..

Kesäkiekoissa DT Swissin 350 classic navat (135mm 5mm QR adapterit) ja kävin miettimään saisko noihin vaihdettua 10mm (QR/noneQR) akselit tilalle näillä adaptereilla?

https://www.bikester.fi/997121.html#productDetails

Lainaus Alkujaan tämän lähetti das_rad Katso viesti
    Kesäkiekoissa DT Swissin 350 classic navat (135mm 5mm QR adapterit) ja kävin miettimään saisko noihin vaihdettua 10mm (QR/noneQR) akselit tilalle näillä adaptereilla?

https://www.bikester.fi/997121.html#productDetails
    Edit: Eli tarkoituksena käyttää nykyisen 5mm QR:n tilalla normi avodropeissa 10mm QR akseleita (tai vastaavat kiinteät akslit kenties) - ja vahvistusta kaivattais uskolle, että näin tosiaan pitäis olla mahdollista tehdä. DT:n navasta siis pitäis mennä toi 10mm akseli läpi, ja eiks sen pitäis olla kiristettävissä droppeihin siinä missä normi 5mm QR akselikin(10mm ulkohalkaisija adapterin kanssa)? Etuna tässä 10mm adaptereissa olis, että vain akseli ja runko ovat vertikaalisti kontaktissa, kun nyt tuossa on runko, adapteri ja akseli (5mm).

Maastojarrujen (I.S.) ja droppitangon naittamiseen löytyy nykyään montaa tapaa, mutta mikä ois suositeltavin jos lähdetään nollasta ja budjetti tarkotus pitää matalana? Vaihteita tullaan käskyttämään tangon päästä ja mekaaniset levarit lienee hinnaltaan ylivertaiset. Vaihtoehtoina näyttää olevan joko satulat, jotka toimii maantiekahvojen vetosuhteella tai maantiekahvat joissa on maastokahvojen vetosuhde. Onko näissä vaihtoehdoissa toiminnassa, säädöissä yms. eroja kokemusten mukaan? Hinnat vaikuttaisi olevan varsin samoissa.

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

Minulla nämä vivut koska vielä v-jarrut:

https://www.planetx.co.uk/i/q/BLTEKR...r-brake-levers

Seuraavaksi hankinnassa on kuitenkin mekaaniset levarit, ja niitä ei yllättäen näytä kovin paljon olevan v-jarruvipusuhteella tarjolla. Ilmeisesti ko. tuote on niin halpispyörien osaa että niitä ei kunnialliset osakaupat myy. Maantiekahvoille käyvissä malleissa valinnanvara tuntuu olevan parempi, ainakin näin tuotteiden happamuutta arvioivan ketun näkökulmasta.

Olen saanut päähänpiston, että Whyte Glencoen alkuperäiset kiekot (WTB ST i23 vanteet, Whyten omat navat ja pinnat) pitäisi vaihtaa parempiin. Jos vaihdan ne DT Swiss GR 1600 -kiekkoihin, onko ajofiilikseen odotettavissa olennaista eroa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gargamel Katso viesti

Seuraavaksi hankinnassa on kuitenkin mekaaniset levarit, ja niitä ei yllättäen näytä kovin paljon olevan v-jarruvipusuhteella tarjolla. Ilmeisesti ko. tuote on niin halpispyörien osaa että niitä ei kunnialliset osakaupat myy. Maantiekahvoille käyvissä malleissa valinnanvara tuntuu olevan parempi, ainakin näin tuotteiden happamuutta arvioivan ketun näkökulmasta.
    Aijaa, eli noi ei käykään. Mä oon luullut että mekaaniset levarit on oletuksena samalla vetosuhteella kun v-jarrut, mut onko niilläkin omansa? Vai sama kun perus canteilla? Bb7 road ja joku muu suht tunnettu satula ainakin löyty satuloista maantiejarrujen vetosuhteella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gargamel Katso viesti

Eikö noiden kanssa käy ihan perus mekaaniset maastopuolen levarit? Löytyyhän noita esim. Avid BB7: https://www.bike-components.de/en/Av...oseout-p46269/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Eikö noiden kanssa käy ihan perus mekaaniset maastopuolen levarit? Löytyyhän noita esim. Avid BB7: https://www.bike-components.de/en/Av...oseout-p46269/
    Mä olisin olettanut näin, mutta mulla ei oo mekaanisia levareita ollu missään pyörässä. Eli onko mekaanisissa "maastolevareissa" sama vipusuhde kuin v-jarruissa? Miten tää nyt sitte on.

Miksi mekaaniset kun samaan rahaan saa hydrauliset?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J4nn3R Katso viesti
    Eli onko mekaanisissa "maastolevareissa" sama vipusuhde kuin v-jarruissa? Miten tää nyt sitte on.
    On. Ainakin tarpeeksi lähelle sama, jotta toimii.

Pitkälänkiset veet vaativat pidemmän vedon kuin maantie- tai cantit ja kait enimmät levarit, joten kahvat sen mukaan. Tomii jotenkuten sopivasti sekaisinkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Miksi mekaaniset kun samaan rahaan saa hydrauliset?
    Mistä ja mitkä droppitankoon sopivat hydrauliset saa samaan rahaan kuin mekaaniset?

Oho, luulin puhuttavan maastopuolen osista kun puhuttiin v-jarruista mutta eipä hintaero jää kovin suureksi siltikään.

Onko olemassa adapteri, jota käyttämällä flat mount jarrusatulaan saisi 180mm jarrulevyn? Etujarru kyseessä ja BR-RS405 satula.

Kahvat ja satulat mekaanisina on satasen luokkaa, hydraulisina esim. TRP Hylex lähemmäs kolme satkua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nautiskelija Katso viesti
    Onko olemassa adapteri, jota käyttämällä flat mount jarrusatulaan saisi 180mm jarrulevyn? Etujarru kyseessä ja BR-RS405 satula.
    Yksi paikka jossa noita osia voi olla, tuli omaan keulaan tosin Formulaan sopiva, ei nyt jaksa penkoa.
    https://www.bike-discount.de/en/shop...ptors-284/l-24

Saakohan Shimanon xt hydraulisiin maastolevyjarruihin jotenkin maantiekahvat liitettyä. Ja mitkähän kahvat tuohon sopisi. Tekisi mieli sinkulaan vaihtaa droppitanko.

Eikö mistään löydy hydraulista pääsylinteriä, joka olisi vaijerivetoinen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Yksi paikka jossa noita osia voi olla, tuli omaan keulaan tosin Formulaan sopiva, ei nyt jaksa penkoa.
    https://www.bike-discount.de/en/shop...ptors-284/l-24
    Pahoin pelkään, ettei löydy mistään/ ole olemassa. Tarkoitus oli nopeuttaa kiekkojen vaihtoa kahden pyörän välillä, pitämällä molemmissa 180 levyä. En viitteis maasturista pienentää 160 kokoiseksi, joten ehkä vaan suosiolla vaihdan levyn pyörän mukaan tältä erää..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juhss Katso viesti
    Saakohan Shimanon xt hydraulisiin maastolevyjarruihin jotenkin maantiekahvat liitettyä. Ja mitkähän kahvat tuohon sopisi. Tekisi mieli sinkulaan vaihtaa droppitanko.
    Mä koitin tätä juuri selvittää, ennen kun päädyin siihen, että lähen metsästämään mekaanisia. Trp Hylex on varmaan ainoa vaihtoehto hydrauliseksi ja noita ei näyttäis olevan pelkkinä kahvoina, noista hybridisysteemeistäkään en oo löytänyt semmosta settiä, jolla vois hyödyntää vanhoja satuloita. Eli mun ohuehkon käsityksen mukaan ei saa, ainakaan valmiina kaupallisena ratkasuna.

Edit: Trickstuffin Doppel Moppel sylinteri vaijerikahvojen ja hydraulisatuloiden väliin löyty sopuisaan 300e hintaan. Eli ei ainakaan mun setuppiin.

Osaisiko joku neuvoa mistä saisi sellaista "letkua" joka työnnetään esim. vaihdevaijerin vaihdon yhteydessä vanhan vaijerin avulla läpi jotta uuden vaijerin asentaminen kävisi helposti sitä pitkin. Tämä siis siksi että vaijeri kulkee osan matkaa rungon sisässä ilman mitään suojakuorta.

Olisko tämä juurikin sitä:

https://www.bike24.com/p2116849.html

Samanlaisia aiheita

1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja