20" menis vielä, mutta kasvaa nopeasti ohi. Joten sanoisin että 24". Kannattaa käydä kokeilemassa että yltää vielä hyvin jalat maahan ja kevyempi aina helpompi käsitellä
20" menis vielä, mutta kasvaa nopeasti ohi. Joten sanoisin että 24". Kannattaa käydä kokeilemassa että yltää vielä hyvin jalat maahan ja kevyempi aina helpompi käsitellä
Käytiin kokeilemassa viikonloppuna ja tosiaan runko vaikuttaa kyllä paljon. Budget sportissa oli joku 24"-renkainen mikä vaikutti ok:lta, mutta siellä kun ei ole palvelua niin ei päässyt penkkiä laskemaan. White XC 240 Lite Ane 19 taas vaikutti liian isolta (24" renkaat). Ei uskaltaisi netistä sikaa säkissä tilata. Toki voihan sitä ostaa vuodeksi esim. jonkun 20" ja toivoa, että saa myytyä kohtuu hinnalla eteenpäin.
Minkäläista ja -kokoista fillaria suosittelette 4-vuotiaalle pojalle, joka on ajanut pari vuotta potkupyörää ja nyt pitäisi opetella polkemaan. Pituutta on noin 110 cm. Hakusessa hyvä, kevyt fillari jolla on helppo päästä alkuun.
Helsingin Polkupyöräilijät
Frogin 48. Sellaisella oppi tytär ajamaan viime kesänä neljävuotiaana noin puolessa tunnissa. Potkupyöräkokemusta oli about saman verran takana. Tossa puolessa tunnissa onnistui lopulta liikkeelle lähtö itse, polkeminen ja jarruttaminen (joskin jarrut lukkoon -mallisesti) ja pysähtyminen ilman kaatumista.
Mä sanoisin että frog 48 / vastaava kevyt 6-7kg olis oppimisen kannalta paras fillari. Jää tosin pieneksi vuodessa, mutta on helppo ja turvallinen välin opetella. Meillä on pari frogia 48 ja 55 eli 16" ja 20" kokoiset. Viime kesänä tytön kanssa (silloin 4v ja alle 110cm) kokeiltiin 55:sta, mutta tykkäsi vielä enemmän 48:sta.
Ostaa sitten 20" vaihteella seuraavaksi niin pystyy tekemään pyörällä pidempiäkin reissuja.
Kysellääs täältä vähän suuntaviivoja. Projekti nyt ei kovin akuutti vielä ole. Naapurin vanhin poika alkoi vuosi sitten harrastella (ei kilpamielessä) monipuolista maastopyöräilyä seurassa. Ajeli viimevuoden 26 renkaisella trekillä, missä suht halvimmat osat (mekaaniset jarrut). Pojat kaikki kolme ovat kovia harrastamaan ja tiedän että rahat perheellä suht tiukassa.
Itse ostin pari vuotta sitten http://whitebikes.com/bikes/xc-290-ltd-xt-18/
pienimmässä runkokoossa ja kuten arvata saattaa vuoden jälkeen päivitin parempaan. Nyt tuo on työmatkapyöränä.
Jos haluaisin tukea harrastusta ja vähän päästä rakentelemaan (ikinä en ole säätöjä kummempaa tehnyt), niin saisko tuosta harrastusvehkeen? Vai onko geo niin huono, että ei kannata? Stand over rungolla on noin 75cm joten varmaan sen verran kaverilla pitäs olla inseam ennen kun voi harkita?
Eka päivitys olisi tietty lyhyt stemmi ja uusi laajempi takapakka on jo olemassa joten 1x10 vois tehdä. Sitten keulahuolto, ehkä angleset keulaan? Keulan pidennys ei ehkä auta mitään (en tiedä voiko edes pidentää). Pienempi takakiekko mahdollisesti jos haluaa kokeilla...
Mitä mieltä? Taka-ajatuksena päästä samalla hankkimaan itselle uusi työmatkapyörä...
Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
Tuossa on aika perus XC geo eli siihen hommaan toimii varmasti hyvin. Siihen käyttöön myös turha "päivittää" 1x10:een varsinkin kun kampisarja, etuvaihtaja ja sen liipaisin on XT-osaa eli toimii varmasti hyvin, plus XC ajossa voi kaivata siirtymillä ja nopeilla pätkillä välityksiä. Jos hakusessa on enduro- tai parkkipyörä tai muuten enemmän alamäkimaastokeskeinen niin sillon pitäisi hankkia siihen tehty runko. Ainakin paikallisessa MTB-seurassa ryhmälenkeillä 80% ajelee tyytyväisenä vastaavilla XC pyörillä eli jollain Grand Canyoneilla, Radon ZR:llä ja Trekin X-Calibereilla yms, onko nyt kyseessä joku enemmän trail/enduro henkinen seura- ja ajo siis? Jos on niin en lähtisi isolla rahalla muuttamaan eri genren pyörää vaan katselisin käytettyä. Harrastelijatason XC hommiin tuossa olisi hyvin potentiaalia, esim tuo orkkiskeula painaa saman verran kuin Rokkarin SID.
Corona-ongelmien sivutuotteena (varoittivat runkojen loppumisesta, ehkä sissimarkkinointia tai sitten ei?) pistin Vpace.de:stä tilaukseen MAX24:n 60mm joustokeulalla kesäkuussa 7v täyttävälle esikoispojalle. Ei ollut halpaa mutta kun jyvittää niin että menee aikanaan noille kahdelle nuoremmalle tyttärelle, kai ihan jees diili. Tilausvahvistuksen mukaan kuukauden päivät voi mennä että lähtee liikenteeseen, että siinäkin mielessä syytä tilata hyvissä ajoin.
Poika halusi mustana, ei ole noissa pienemmissä pyörissä ollut vielä nopein väri saatavilla
![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Minkä kokoinen poika teillä on? Meidän saman ikäinen on jo yli 130cm ja vpacen sivujen mukaan pitäisi olla 26". Tuntuu vaan hurjan isolta...
Tosiaan tuo meidän ryökäle on vähän pieni ikäisekseen (yleisurheilukoulun 2013 syntyneiden ryhmässä lyhyin poika) en ihan eksaktia pituutta muista mutta joka tapauksessa alle 120cm. Arvelen että 26" olisi ihan liian iso hyppäys, vaikka mietin että teoriassa voisi koittaa suoraan sitäkin. Todennäköisesti vuoden päästä täytyy 26" hommata pojalle, riippuen pituuskasvusta. Mutta varmaan 24" välikoko on hyvä olla noille 2015 ja 2017 syntyneille pikkusiskoillekin olemassa. Keskimmäinen on vähän kääpiö ja kuopus hujoppi kasvukäyrien perusteella. Kolmen lapsen kanssa kyllä huomaa miten eri tahdissa ne kasvaa, kun koittaa kaiken maailman vaatteita ja varusteita sumplia.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Ok. Sitten varmasti juuri oikea koko. Raportoithan tänne millainen pyörä on jahka se teille tulee.
Onko kokemuksia kubikes tai pyrobikes 20" small versioista. Poika nyt 105cm ja kohta 5v niin ainakin valmistajan sivujen mukaan pitäisi ylettää ajaa. 16" nyt ajellu, mutta pitäisi saada vaihteet niin jaksaisi veivata paremmin. En itse ainakaan löytänyt oikein muita 20" jotka kävisi noin lyhyelle polkijalle.
Ei ole kokemusta juuri noista rungoista, enkä enää edes muista, minkä kokoisena meillä siirryttiin 16" pyörästä 20" pyörään (muistaakseni 11,5" runko). Sen kuitenkin muistan, että kun poika sai vajaat 6-kiloisen 16" pyörän, ongelmaa jaksamisessa ei ollut. Pyörä herätti huomiota naapurustossa, jotka ajelivat saman kokoisilla +10 kilon pyörillä. Tuon ikäisenä oli myös ihan hyvä juttu, ettei saanut pidemmillä välityksillä liikaa vauhtia.
Jos nyt kuitenkin on käyttökelpoinen 16" pyörä, pykälää isompi on ihan turvallinen hankinta. Jos se on liian iso, siihen auttaa aika, joka kuluu 16" pyörällä ajellessa.
Suurin ongelma vaihdepyörissä on vaihdevipu. Kiertovaihtaja on epämukavan jäykkä vielä 24" pyörän kuskillekin eli parempaa ratkaisua kannattaa siihen kartoittaa.
Jep, meillä 8 kg 16 tuumainen. Kyllä se sillä sellasta 5-10km lenkkiä heittää hyvin. Ylämäet tietty ahistaa kun ei vaihdetta, vaikka vähän isomman rattaan taakse vaihdoin viime keväänä. Katsotaan mihinkä fillariin sitä lopulta päädytään. Hyviä vinkkejä ollu tässä ketjussa, sellaisia merkkejä joista itse ikinä kuullutkaan.
Meillä on pojalla pyrobikes 20 ultralight mutta large. Hyvä pyörä on ollut, painaa tasan sen mitä luvattiin. Lisäksi asiakaspalvelu on hyvä. Yritin ostaa heiltä varalle vaihtajankorvaketta viime kesänä mutta lähettivät uuden ilman laskua.
Vaihtajan jäykkyyteen auttoi kun vaihdettiin parempi vaijeri+kuori. Vaihtajana meillä on slx 10-vaihteinen. Häkki tulee 20 tuumaisella vanteella melko lähelle kumia.
Pitäisi alkaa perehtymään lasten pyöriin kun esikoinen täyttää 3v ja n. 100cm toukokuussa ja toista pyörää pitäisi hommata.. Viimekesän ajeli potkupyörällä, niin nyt varmaan seuraava olisi 14" renkailla oleva normaali fillari?
Erilaisia merkkejä näyttää tästä ketjusta löytyvän varsin paljon kuten: Vitus 14, Islabikes Cnoc 14 Large, Frog 14, Woom 2 tai muuta vastaavaa. Onko näihin 14" miten saatavilla lokasuojia?
https://rascalrides.com/the-5-best-p...to-5-year-old/
Mistä kaupasta löytyisi parhaiten tarjontaa 24" rengaskoon osille? Eli esim. etuhaarukka (jäykkä) ja vanteita.
Hyvien vanteiden saatavuudesta en tiedä, mutta muuten täällä on jotain:
https://www.kubikes.de/kubikes_shop/.../Fahrradteile/
Täällä olisi hankinnassa 12 vuotta täyttävälle KUbikes 26 MTB custom osilla.
Kyselin jo heiltäkin kokosuosituksista, mutta onkohan täällä omakohtaisempaa kokemusta olisiko turvallisinta valita suoraan tuo L koko vaikka sivujen suosituksen perusteella M menisi vielä hyvin? Mittaa on 149cm ja sisäjalan pituus 70cm.
Olettaisin, että kasvupyrähdys olisi jo ovella niin mielellään ei ottaisi kohta liian pientä, mutta ei toisaalta aivan liian isoakaan.
edit: kyse siis tuosta levyjarrullisesta mallista - tuohan onkin näköjään eri kokoinen kuin vannejarrullinen.
Lisäksi mietin vielä tuota kampisarjaa. Meinasin jo ottaa 28-piikkisellä rattaalla, mutta en oikein osaa hahmottaa meneekö jo liian kevyeksi perusajoa ajatellen. Pyörä kun tulee ihan yleiskäyttöön (lyhyehköillä matkoilla), mutta pientä kiinnostusta on myös maastoajoon niin tarkoitus olisi mahdollistaa/innostuttaa sekin.
Tulin vain toteamaan että koronasta huolimatta:
Eli VPacen 24" on matkalla ja toivon mukaan tämän viikon kuluessa perillä! Aivan huikeaa, pelkäsin jo että homma kyrvähtää koronahässäköintiin, kun sain takanapojen toimitusvaikeuksiin liittyen viivästysilmoituksen. Ellei ulkonaliikkumiskieltoa rapsahda, päästään pojan kanssa korkkaamaan ainakin hiekkatiekausi avatuksi pikapuoliinTämä sähköpostiviesti on vahvistus siitä, että FedExin nouto on tilattu fedex.com-sivuston kautta alla mainittuun paikkaan ja aikaan. Kiitämme sinua FedExin valitsemisesta lähetyksesi käsittelyyn ja palvelemme sinua mielellämme.
Yritys: VPACE BIKESIslan 20" S-koon runko on jo niin pieni ettei sillä viitsi heittää enää yhtään pidempää (+10km) lenkkiä.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Olisko kokemuksia kertoilla että minkä kokoiselle kuskille uskaltaa tuollaisen Woom 3 fillarin hankkia? Onko tyhmää ostaa pyörä jossa on vähän kasvun varaa että menis parikin kesää sama fillari?
Meillä 3,5 vuotta tuli täyteen ja pituutta aika tarkalleen 100cm. Inseam ~39-40cm.
Cnoc 16" suositus jalan sisämitalle 42cm. Joku muu kertoi kokemuksia että oli myös hankkinut hieman liian aikaisin tämän 16 cnoci ja sillä pärjänneet. Huomasin myös että poika yltää varpailla maahan pysähdyksissä ja ilman polkimia halusi harjoitella "potkupyörä-tyylisesti" ja hyvin onnistui. Onhan se hieman iso, mutta hyvin kestää tasapaino ja onnistuisi ajaminen kunhan vain älyäisi kuinka polkimia pyöritetään
Mutta onneksi kesä vasta alussa ja eiköhän se opita. Eli jos sisämitta tuolla 40cm kantturoissa niin voisin myös suositella tuota 16" omien kokemusten pohjalta, sillä pärjää kesän kaksi pitempää.
Mukavia ajokelejä kaikille!
Vpace kotiutettu onnistuneesti (vahtasin pari tuntia ikkunasta ettei käy ninjakuriirit ja jää viikonlopun ajot väliin). Päällimmäisenä vaikutelmana on, että aikuisten pyörä lasten koossa. Kaikki oli oikeastaan vielä laadukkaampaa kuin etukäteen ajattelin, mm. herkkä ilmakeula, Acroksen ohjainlaakeri ja Ashiman Ai-Rotor jarrulevyt. En ole ihan varma, mutta vaikuttaisi että keulan alajalat on yhdistetty toisiinsa hiilikuidun kappaleella... Wtf?? Ei tuommoisia ratkaisuja ole edes omissa vehkeissä
Voin olla väärässäkin mutta ainakin hienon näköinen. Ja poika oli tietenkin aivan liekeissä, huomenna sitten ensilenkille.
Pari kuvaa
![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Hieno! Paljonko maksoi ja mitä painaa?
Ankka riitelee - Asiat eivät
Rahteineen melko tarkkaan 1.500€ ja flättipolkimilla 8,6kg.
Käytiin äsken 21km/2h ensilenkillä Espoon keskuspuistossa, aivan huikea ero Islan 20" verrattuna. Ajettiin jonkun verran lyhyempiä polkujakin, ja paremmin melkein ajoi kuin itse grävellyspyörällä ja krossikumeillaPoika 6v on ihan reipas ja sitkeä kuski, mutta kyllä hyvä pyörä tekee paljon. Yhtään ylämäkeä ei tarvinnut tunkata, 28t etulimppu 10-42 pakka tuntui oikein sopivalta valinnalta. Keulassa 40psi oli melkein liikaa (!), täytyy varmaan tiputtaa 30psi seuraavalle lenkille. Alle 20kg kuski hieman eri painelukemia saa katsella mittarista.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
On hieno toi Vpace! Piti itsekkin alkaa omalle pojalle katselemaanSaatavuuden suhteen näytti monia värejä olevan varastossa.. tietty tää korona saattaa vähän hidastaa toimitusta.
Kirjanmerkit