GiantCanyonLostInLaplandAjopyoraElectrobike
Sivu 50 / 64 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 40 48 49 50 51 52 60 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.471 - 1.500 / 1920

Aihe: MTB polut ja reitit - Tampere

Samat kokemukset. Joskus vaan hajoaa. Sitten kun teet turhaa puljaamista ja siirtelyä puoli tuntia, ja palaat lopulta lähtökohtaan, niin yllättäen taas kaikki toimii.

Joskus jollain kartalla/laitteella joutuu hajauttamaan kartat omaan muistiin ja muistikortille. Mutta normaalisti mulla TK ja MML topo muistikortilla ja yhtä aikaa näytöllä näkyvissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Myrtillus Katso viesti
    Mielestäni meillä ei ole nyt mitään muuta ongelmaa kuin se, että yksi taho haluaa merkkailla latupohjat footwayksi. Mielenkiinnolla odotan perusteluja.
    Olen samaan aikaan puuhannut avointen latukarttojen kanssa ja siellä kohtuullisen yksiselitteinen ladunmerkkaus ohje on piste:type=nordic

http://www.opensnowmap.org/iframes/how-to-eng.html

Talvikartassa voisi noista mtb:scale arvoilla varustetuista urista merkata piste:type=nordic urat ruksilla ja punaisella pois – samaan tapaan kuin käy mtb:winter=-1 asetuksella. Tässä jää sitten jäljelle enää ne urat, joissa latu ja pyörätie ovat rinnakkain ja ura onkin sekä hiihdettävä että pyöräiltävissä talvisin, mutta niitä on toki vähemmistö ja ehkä niissä oikea kuvaustapa olisi kaksi erillistä viivaa, koska se on muutenkin totuudenmukaisinta.
    tikola muokkasi tätä : 29.01.2020 at 10.57 Syy: Keskityin pelkkään latuasiaan

Kauppiin on tosiaan tullut "yksityinen luonnonsuojelualue. Pyöräily kielletty" Onko tuo ihan väliaikainen ratkaisu, vai ihan pysyvä. Reitti on kuulunut aikaisemmin omaan vakiopätkään, jota tullut poljettua.

Jos tarkoitat Soukonvuorta niin:
    - luonnonsuojelualue on ollut siellä jo vuosikaudet
    - suojelumääräyksissä, jotka on laadittu suojelualueen perustamisen yhteydessä, kielletään alueella maastopyöräily.

Kauppi Niihama alueen kehitystyön yhteydessä asia pompsahti esille ja kaupunki on aika aktiivisesti käynyt merkkailemassa olemassa olevia luonnonsuojelualeita maastoon. Osassa on pyöräily kielletty ja osassa ei. Luonnonsuojelualue sinänsä ei vielä rajoita jokamiehenoikeudella tapahtuvia aktiviteetteja, joihin maastopyöräily kuuluu, ellei sitä ole erikseen suojelumääräyksissä kielletty.

Valitettavasti viime vuosina on aika monelle luonnonsuojelualueelle pesiytynyt määryksiin lause, jossa samassa lauseessa kielletään kilpasuunnistus ja maastopyöräily. Näin ollen Jukola ja satunnainen maastopyöräilijä, joka liikkuu siis poluilla, on saatu näppärästi naitettua keskenään. Tätä asiaa vastaan väännetään nyt aktiivisesti ja Hupakankorpi on hyvä esimerkki siitä, että joskus järki voittaa.

Ongelmaa helpottamaan syksyllä haettiin reitti, joka kulkee Soukonvuoren länsilaidalta alas pohjoisen suuntaan alemmalle itä-länsisuuntaiselle uralle. kts. bikemap.

https://bikemap.finomena.fi?share_code=16421106510930
    https://bikemap.finomena.fi?share_code=16754876582226

Soukonvuori juurikin. En tosiaan ole siitä enää ajanut kieltokylttien ilmestymisen jälkeen, vaan kiertänyt alueen kuvanmukaista vaihtoehtoreittiä pitkin.

Tuore kartoittaja pisti kysymyksen miksi Bikemap automaattireititys ei toimi tietyillä Nokian kuntopoluilla. Vilkaisu OSM:lla kertoi että ne on tägätty bicycle:winter=no access tägeillä. Mitäs Myrtillus tai muut OSM-tägejä paremmin tuntevat sanovat tuosta, onko oikea tapa? Kaupin jne. itäpuolen kuntopolut jotka talvella latuja ei olleet ainakaan noin merkitty. Bikemapin automaattireititys jonka takana OSRM OSS-projektin konfiguraatiotiedosto jota olen pyrkinyt hyvin vähän sorkkimaan näytti ottavan tosissaan bicycle=no tägit, eikä näyttänyt mitään noista ehdollisista :winter tms. määritteistä välittävän - mahtaako kovin moni muukaan ohjelma tai karttatyyli?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Tuore kartoittaja pisti kysymyksen miksi Bikemap automaattireititys ei toimi tietyillä Nokian kuntopoluilla. Vilkaisu OSM:lla kertoi että ne on tägätty bicycle:winter=no access tägeillä. Mitäs Myrtillus tai muut OSM-tägejä paremmin tuntevat sanovat tuosta, onko oikea tapa? Kaupin jne. itäpuolen kuntopolut jotka talvella latuja ei olleet ainakaan noin merkitty. Bikemapin automaattireititys jonka takana OSRM OSS-projektin konfiguraatiotiedosto jota olen pyrkinyt hyvin vähän sorkkimaan näytti ottavan tosissaan bicycle=no tägit, eikä näyttänyt mitään noista ehdollisista :winter tms. määritteistä välittävän - mahtaako kovin moni muukaan ohjelma tai karttatyyli?
    Jaa-a. Aikoinaan sovittiin käytettävän mtb:winter tägiä kuvaamaan polun aukipysyvyyttä.
    Kenenkäs nimi siellä editointihistoriassa mahtaa paistaa, niin vois selventää aikeitaan tägäyksen suhteen?

Sent from my Nokia 8.1 using Tapatalk

Onko tuolla Viitastenperällä jotain selvää polkua ajettavaa tai käveltävää joka veii iso-hervanta järventielle ja onko koivuviidassa martinlahden tien ja kiittolantien välissä yhdydpolkuja.Oon kyllä paljon seikkaillu tuolla mutta on jääny tutkimatta.Viitastenperälle kerran eksyttykin ja keväällä varsinkin oli riittävän märkää maastoo.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tamperester Katso viesti
    Onko tuolla Viitastenperällä jotain selvää polkua ajettavaa tai käveltävää joka veii iso-hervanta järventielle ja onko koivuviidassa martinlahden tien ja kiittolantien välissä yhdydpolkuja.Oon kyllä paljon seikkaillu tuolla mutta on jääny tutkimatta.Viitastenperälle kerran eksyttykin ja keväällä varsinkin oli riittävän märkää maastoo.
    Kartta on alueelta melko hyvin ajantasalla....ja varmasti märkää

bikemap.finomena.fi

Hei,

Aivan kohta koittaa aika jättää hyvästit minun hallinnassa olevassa virtuaalikoneessa pyörivälle karttapalvelulle, http://kartta.arpotechno.fi Markuksen sivusto tarjoaa ilmeisesti samat toiminnot, ehkäpä vielä jalostetummassa muodossa, osoitteessa https://bikemap.finomena.fi/ Ainoastaan Garmin-karttojen generointi taitaa sieltä puuttua, mutta sekin toiminto tulee jollain aikataululla jälleen saatavaksi.

Kiitos kaikille karttamerkintöjen tekijöille ja etenkin Antille koko homman vireille laittamisesta.

Itse vaikutan nykyään Mikkelissä ja ajelen silloin tällöin Helkama Oivalla sekä Genesis Day-One syklo-sinkulla.

73 de Vepa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    Hei,

Aivan kohta koittaa aika jättää hyvästit minun hallinnassa olevassa virtuaalikoneessa pyörivälle karttapalvelulle, http://kartta.arpotechno.fi Markuksen sivusto tarjoaa ilmeisesti samat toiminnot, ehkäpä vielä jalostetummassa muodossa, osoitteessa https://bikemap.finomena.fi/ Ainoastaan Garmin-karttojen generointi taitaa sieltä puuttua, mutta sekin toiminto tulee jollain aikataululla jälleen saatavaksi.

Kiitos kaikille karttamerkintöjen tekijöille ja etenkin Antille koko homman vireille laittamisesta.

Itse vaikutan nykyään Mikkelissä ja ajelen silloin tällöin Helkama Oivalla sekä Genesis Day-One syklo-sinkulla.

73 de Vepa
    Suuret kiitokset Vepalle, kun olit hostaamassa palvelua alkuvuosina ja vielä firman piikkiin! Nyt on aika siirtyä uusille vesille ja Markus Suomi on tehnyt upeaa työtä uuden serverin kanssa. Etenkin ne 3D tiilet ovat erittäin vaikuttavia ja hyviä maastonmuotojen hahmottamisessa.
    Garmin karttojen saatavuteen palataan pikapuolin. Muutoksia saattaa olla tiedossa lähiaikoina kiivaaseen tahtiin, joten jos homma ei toimi niinkuin aiemmin, niin kannattaa ensin vilaista täältä päivityksiä.

p.s.
    Tänään 24.2.2020 lasketut Garmin karttatiedostot löytyvät tuon linkin takaa, jos on kiire päivittää.
    https://drive.google.com/drive/folde...A3?usp=sharing

Hei, Aivan kohta koittaa aika jättää hyvästit minun hallinnassa olevassa virtuaalikoneessa pyörivälle karttapalvelulle, http://kartta.arpotechno.fi
    Jokunen vuosi sitten kun muutin Tampereelle, niin tämä kartasto oli todella tärkeässä roolissa meikeläisen maastopyöräilyssä. Ilman sitä olisi monet polut jääneet löytymättä. Ja se on tärkeä vieläkin, kun olen tällainen krooninen eksyjä. Eli suuret kiitokset.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Hattu päästä!

Isot kiitokset myös minulta kaikille mukana olleille! Taisi olla siellä Hervannassa alkuvaiheessa aloituskokous koko hommalle.

Hei,

73 de Vepa

Ja niille, jotka eivät lue kuin viimeisen viestin, niin ote ylempää....
    "
    p.s.
    Tänään 24.2.2020 lasketut Garmin karttatiedostot löytyvät tuon linkin takaa, jos on kiire päivittää.
    https://drive.google.com/drive/folde...cjap--JCuw4zA3

"

Osaako joku sanoa Garminin sielunelämästä sen vertaa kun vanhalla Montana 600:lla näkyi molemmat MTK ja Bikemap päällekkäin siten että esim MTK korkeuskäyrät näkyi bikemapin kanssa.
    Nyt uudella 680 Montanalla MTK menee Bikemapin päälle eikä Bikemap näy alta.
    Karttatiedostot ovat täsmälleen samat.
    Vanha mutta lihava.

Jaa-a. Aikoinaan sovittiin käytettävän mtb:winter tägiä kuvaamaan polun aukipysyvyyttä.
    Kenenkäs nimi siellä editointihistoriassa mahtaa paistaa, niin vois selventää aikeitaan tägäyksen suhteen?

Esimerkkinä tuosta ongelmasta: https://www.openstreetmap.org/edit?e...49285/23.46207 way w85128559. On siellä myös mtb:winter tägi, mutta ongelmana tuo bicycle:winter tag automaattireititykselle. Jos oikein tulkkasin historiaa niin käyttäjä KapeK teki nämä tägitysmuutokset marraskuussa 2019.

Esimerkkinä tuosta ongelmasta: https://www.openstreetmap.org/edit?e...49285/23.46207 way w85128559. On siellä myös mtb:winter tägi, mutta ongelmana tuo bicycle:winter tag automaattireititykselle. Jos oikein tulkkasin historiaa niin käyttäjä KapeK teki nämä tägitysmuutokset marraskuussa 2019.
    Laitoin viestiä kaverille Openstreetmapin kautta ja pyysin osallistumaan tänne keskusteluun aiheesta.

linkki, jolla pääsee suoraan esimerkkitapaukseen kiinni:
    https://www.openstreetmap.org/way/85...1.4913/23.4645

Lainaus Alkujaan tämän lähetti znood Katso viesti
    Osaako joku sanoa Garminin sielunelämästä sen vertaa kun vanhalla Montana 600:lla näkyi molemmat MTK ja Bikemap päällekkäin siten että esim MTK korkeuskäyrät näkyi bikemapin kanssa.
    Nyt uudella 680 Montanalla MTK menee Bikemapin päälle eikä Bikemap näy alta.
    Karttatiedostot ovat täsmälleen samat.
    Vastailen itselleni:
    Olen tässä yrittänyt kikkailla Garminversiota kartasta näkyviin gmaptoopilla siten kun sen pitäisi mielestäni näkyä, eli MTK kartan kanssa samaan aikaan.
    Paras lopputulos mihin olen päässyt on seuraava. Bikemap joko jää piiloon, peittää tai peittää osittain mtk datan . Tätä ongelmaa ei olisi jos kartassa ei olisi mitään ylimääräistä, vaan ainoastaan urat.

En tiedä lukeeko garminkarttoja pullauttanut henkilö tätä foorumia, mutta jos jatkossa saa jotain kehitysideaa heittää: Tuohon openstreepmapista pullautettavaan bikemappiin ei pitäisi ottaa mukaan mitään teitä, rakennuksia, metsäväritystä tai muuta sontaa mukaan, vaan ainoastaan nuo mtb-skaalatut urat ja merkit.
    Ne voi sitten kiltisti laittaa MTK kartan kanssa samanaikaisesti näkyviin ylemmän prioriteetin piirrostasolle eikä tule ongelmaa siitä kumpi kartta peittää kummankin.
    Vanha mutta lihava.

Hei,

73 de Vepa

Mitäs tuonne urlin loppuun pitää kirjoittaa että kesä ja talvikartat toimivat oikein Oruxmapsilla? Vaihdoin pelkän viestissäsi olevan linkin ja jätin loppuun ...{x}..jne rimpsun, tällä näkyy vain harmaasävyinen pohja pelkillä 3D korkeusvarjostuksilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti menabrea Katso viesti
    Mitäs tuonne urlin loppuun pitää kirjoittaa että kesä ja talvikartat toimivat oikein Oruxmapsilla? Vaihdoin pelkän viestissäsi olevan linkin ja jätin loppuun ...{x}..jne rimpsun, tällä näkyy vain harmaasävyinen pohja pelkillä 3D korkeusvarjostuksilla.
    Tiiliserveri osoitteessa
    Arpotechno.finomena.fi ja loput rimpsut kuten aiemmin.

mtb:winter=fat bike only?

Ajatuksena ainakin olisi päivitellä Ouluun nuita mtb:winter tageja, mutta onko siihen mahdollista tai edes järkevää lisätä "fat bike only" arvoa? Oulussa ainakin yksi polku on tarkoitettu pelkästään läskeille ja käsittääkseni Syötteen reitit on myös vain läskeille.
    Vai onko tämä tuonne mtb:descriptioniin kuuluvaa? Näkyykö mtb:description BikeMapissa vai vain pelkästään OSM:ssä?
    T: OSM aloittelija

Lainaus Alkujaan tämän lähetti aleksin Katso viesti
    Ajatuksena ainakin olisi päivitellä Ouluun nuita mtb:winter tageja, mutta onko siihen mahdollista tai edes järkevää lisätä "fat bike only" arvoa? Oulussa ainakin yksi polku on tarkoitettu pelkästään läskeille ja käsittääkseni Syötteen reitit on myös vain läskeille.
    Vai onko tämä tuonne mtb:descriptioniin kuuluvaa? Näkyykö mtb:description BikeMapissa vai vain pelkästään OSM:ssä?
    T: OSM aloittelija

Veikkaisin, että ei näy, koska ainakaan nopealla hakemisella en löydä tuollaista "fat bike only" tägiä ei ole ja silloin kyse on vapaamuotoisesta tekstistä, joka voi olla kenellä tahansa mitä tahansa, eikä sen pohjalta oikein voi mitään kuvaustekniikkaa tehdä. Eli jos fatbike asia halutaan kuvata se pitä openstreetmap yhteisön yhdessä sopia ja se taitaa olla aika pitkä tie. Lähde tutkimaan asiaa kansainvälisiltä alan harrastajilta.

Itselläkin olisi toiveita Markuksen suuntaan erinomaisen finomena kartan parantamiseksi. Minun toiveet ovat

1) Pyörätiet noudattamaan paremmin bicycle=designated/yes/no arvoa, eli minusta designated ja yes on sama asia, mutta nyt vain designated ilmestyy sinisenä pyörätienä. Minusta yes saisi ilmaantua samaan tapaan, koska iso osa pyöräteistä on oikeasti rakennettu ihan samaan tapaan, mutta merkki vaan puuttuu. Toisaalta no tägiä pitäisi noudattaa myös ja ruksata ne pois winter=no tägin tapaan, koska esim. meillä Vantaalla Kuusijärven ympärillä on ihan merkillä faktisesti pyöräilyä kielletty tietyillä poluilla. Eli minusta finomena kartan kuvaustekniikkaa voisi noilta kohdilta viilata entistäkin paremmaksi, koska nyt käytännössä saadakseni pyöräteitä näkyviin joudun pikkuisen rikkomaan OSM sääntöjä merkkaamalla hiekkaisille ulkoiluteille bicycle=designated tägejä vaikka liikennemerkkiä ei faktisesti olekkaan. Myös NO ruksit olisi hyvä saada, koska sellaistakin dataa OSMssä on. Rikkeeni ei sinällään ole iso, koska tulkitsen, että kyseessä on pyöräilyä varten rakennettu väylä jokatapauksessa, mutta vähän turha rike se on silti, koska se on pelkästään kuvaustekiikan sanelema

2) Joku kyseli Tukholman poluista - katsoin finomena kartasta Tukholmaa ja aika hiljaiselta näytti. Itse asiassa Tukholmalaisten Lauttasaaressa Lidingössä ei ollut OSM datassa polkuja mtb:scale tägitettynä ollenkaan - tai ainakaan en sellaiseen en törmännyt. Sinällään kai, jos dataa olisi ei kai Finomena kartan laajentamiseen globaaliksi - tai ainakin yli Suomen rajojen olisi mitään estettä. Lukisi sitä dataa mitä siellä sattuu olemaan.

Itse olen törkeän innostunut tästä aiheesta ja Markuksen finomena toteutuksesta. Tuo antaa sen mahdollisuuden, että voi summassa lähteä vetämään ja katsoo missä hyviä polkuja on. Toki se on aluerajoittunutta, mutta siellä missä tietoa on se toimii hienosti ja puhelinversiossa voi kuljettaa gps täppää kertomaan missä itse juuri nyt on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti

Itse olen törkeän innostunut tästä aiheesta ja Markuksen finomena toteutuksesta. Tuo antaa sen mahdollisuuden, että voi summassa lähteä vetämään ja katsoo missä hyviä polkuja on. Toki se on aluerajoittunutta, mutta siellä missä tietoa on se toimii hienosti ja puhelinversiossa voi kuljettaa gps täppää kertomaan missä itse juuri nyt on.
    Moro, nyt tuota innostuksen puuskaa kannattaa ehdottomasti hyödyntää esim. siten, että lähdet kehittämään cartoCSS tyyliä, joka ottaa huomioon nuo kaikki haluamasi piirteet. Kun tyyliä on hinkannut pari viikkoa, niin sen jälkeen voidaan laittaa tyrkylle, että nähdään toimiiko kasatut loogiset säännöt oikeasti. Kokemuksesta voi sanoa, että kaikkien loogisten härpäkkeiden koodaaminen käytäntöön karttatyyliin on yhtä helvettiä ja mieluusti pitää asiat mahdollisimman yksinkertaisina.

Mallit kehityksen pohjaksi voi hakea tuolta minun github tililtä:
    https://github.com/Myrtillus/pkk_summer_2014
    Tuo lienee se herkullisin tiedosto, jota voi alkaa mutustelemaan :-)
    https://github.com/Myrtillus/pkk_sum...ster/roads.mss

nyt tuli vastausta merkintöjen tekijältäkin vaikka ei näköjään halunnut tulla tänne keskustelemaan tekosistaan....

Moi. Jos asian siis oikein ymmärsin, niin tuossa ongelmana ettei reititys anna käyttää noita reittejä pyöräilylle noiden tekemieni määritysten takia. Eikös nuot ole talvisin lähtökohtaisesti hiihtolatuja, joten siellä ei saisi pyöräillä, joten siinä tapauksessa merkinnät käsittääkseni menisi ihan oikein. Mutta joo… Tänä “talvena” siellä olisi ihan hyvin saanut pyöräillä, joten sinänsä nyt noista merkinnöistä on ollut haittaa. En sitten tiedä mikä olisi paras tapa toimia noiden kanssa, kun välillä noita saisi pyöräillä vaikka olisikin talvi
    On 2020-02-28 11:19:07 UTC Picea abies wrote: > Moro, osallistuisitko keskusteluun fillarifoorumilla koskien bicycle:winter ja bicycle:summer tägien käytöstä, joita olet laitellut Nokian suunnalle. > Ohessa linkki, jos pääset keskusteluun. > https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...90#post2953390 > T:Antti Nissinen >

Kokemuksesta voi sanoa, että kaikkien loogisten härpäkkeiden koodaaminen käytäntöön karttatyyliin on yhtä helvettiä ja mieluusti pitää asiat mahdollisimman yksinkertaisina.
    Vaikka koulutukseltani karttamies olenkin, niin olen kartta-aineistomies ja minulla tahtoo kiinnostus lopahtaa sillä sekunnilla, kun data on kunnossa ja visuaalisen puolen hierominen ei sitten enää kiinnosta. Style CSS konsepti on tuttu ammattiyhteyksistä ja noinhan se todellakin pitää tehdä, mutta kuka sen jaksaa täydelliseksi hieroa ja ainakin ammattipiireissä se täydellisyys maksaa aika paljon.

OSM stylejä on vuosien saatossa jokainen paikkatietoorganisaatio hieronut omiaan eikä sellaista virallista kaikille parasta ole varmaankaan vielä tehty. ...eikä varmaan ihan heti tehdäkkään.

Tutkailen noita tiedostojasi, jos saisin niistä jotain tolkkua.

Noin yhteenvetona sanoisin, että tähän mennessä tehty on jo loistavaa, mutta ainahan sitä voi lisää haluta

Jos Open Street Map kiinnostaa yleensä, niin nämähän ne paikat ovat joissa ilosanomaa voi edistä:

https://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=15

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Fi:OSM_Kahvit

tikola muokkasi tätä : 04.03.2020 at 14.22 Syy: Lisäsin nuo OSM linkit

Tyhmä kysymys tähän väliin tästä loistavasta systeemistä:
    Saako jotain kautta selaimella suunniteltua GPX-reittiä hyödyntäen noita polkuja eli se osaisi reitittää niitä pitkin?
    Joku alkeellinen reitinteko tuossa selainkartassa on, mutta onko sen edes tarkoitus toimia?
    Garmin Edge 5x0 on kuitenkin karttanäyttö aika pieni, joten vaikea siinä on pidempää suunniteltua reittiä seurata jos sitä ei ole etukäteen ladannut laitteeseen reitiksi.

Hienointa olisi kun ridewithgps palveluun saisi tämän kartan...

Moro, nyt tuota innostuksen puuskaa kannattaa ehdottomasti hyödyntää esim. siten, että lähdet kehittämään cartoCSS tyyliä, joka ottaa huomioon nuo kaikki haluamasi piirteet. Kun tyyliä on hinkannut pari viikkoa, niin sen jälkeen voidaan laittaa tyrkylle, että nähdään toimiiko kasatut loogiset säännöt oikeasti. Kokemuksesta voi sanoa, että kaikkien loogisten härpäkkeiden koodaaminen käytäntöön karttatyyliin on yhtä helvettiä ja mieluusti pitää asiat mahdollisimman yksinkertaisina.

Mallit kehityksen pohjaksi voi hakea tuolta minun github tililtä:
    https://github.com/Myrtillus/pkk_summer_2014
    Tuo lienee se herkullisin tiedosto, jota voi alkaa mutustelemaan :-)
    https://github.com/Myrtillus/pkk_sum...ster/roads.mss
    Kompataan että tuossa on melkoinen homma. Joitain asioita, kuten bicycle=yes/designated/permitted/jne. niputtaminen, on sujuvaa tehdä tyylin SQL-haussa, jolloin cartoCSS:ssä itsessään voi käyttää vain yhtä termiä (jos nuo on kaikki merkannut meneväksi vaikka bicycle=yesiksi). Ei toki poista loogisten yhdistelmien pohdintaa, mutta yksinkertaistaa piirtotyylin koodausta, kun esim. tunnelissa, sillalla, ja "normaalisti" kulkevaa pyörätien esitystapaa ei tarvitse erikseen merkata koskemaan kaikkia noita tapauksia.

Tuolloinkin siis on huolehdittava, että esim.:
    - autotie jolla saa pyöräillä (bicycle=yes) ei piirry pyörätienä
    - kivikkopolku, jolla saa pyöräillä (bicycle=yes) ei piirry pyörätienä.

Alla oman rendauspuuhasteluni cycleway-/footwayjakoa käsittelevä pätkä SQL-hausta:
    WHEN highway IN ('footway', 'footpath', 'pedestrian', 'path', 'track') AND bicycle = 'designated' THEN 'cycleway'
    WHEN highway IN ('footway', 'footpath', 'pedestrian', 'path', 'track') AND cycleway = 'track' THEN 'cycleway'
    WHEN highway IN ('footway', 'footpath', 'pedestrian', 'path', 'track') AND "mtb:scale" >= '0' THEN 'other'
    WHEN highway = 'footway' AND bicycle = 'no' THEN 'nocycle'
    WHEN highway = 'footway' AND bicycle = 'yes' THEN 'cycleway'
    WHEN highway = 'footpath' AND bicycle = 'no' THEN 'nocycle'
    WHEN highway = 'footpath' AND bicycle = 'yes' THEN 'cycleway'
    WHEN highway = 'pedestrian' AND bicycle = 'no' THEN 'nocycle'
    WHEN highway = 'pedestrian' AND bicycle = 'yes' THEN 'cycleway'
    WHEN highway = 'bridleway' AND bicycle = 'no' THEN 'nocycle'
    WHEN highway = 'bridleway' AND bicycle = 'yes' THEN 'cycleway'
    WHEN highway = 'path' AND bicycle = 'no' THEN 'nocycle'
    WHEN highway = 'cycleway' THEN 'cycleway'
    WHEN highway IN ('footway', 'footpath', 'pedestrian') THEN 'footway'

Tuossa siis nocycle kuvaa jalkakäytävää tai vastaavaa, jolla pyöräily on merkitysti kielletty. CartoCSS-koodiin jäi silti aikalailla tehtävää, vaikka tuo paljon yksinkertaistikin...

Tiiliserveri osoitteessa
    Arpotechno.finomena.fi ja loput rimpsut kuten aiemmin.

***.finomena.fi takana on itseasiassa nippu tiilipalvelimia. Kesä MTB-kartta kuten Myrtillus tuossa jo speksasi, talviversio: https://arpotechno.finomena.fi/tiles_winter/{z}/{x}/{y}.png ja 3D MTB-kartta https://apil.finomena.fi/d3-mtbmap-proxy/3d/{z}/{x}/{y}.png. Retina-versiot löytyy sitten erikseen ja myös image-formaattina .webp osasta jos näitä sattuu johonkin tarvimaan.

Ja kun kysymys liittyi vielä OruxMapsiin niin sen kanssa ei ihan suoraviivaista ole käyttöliittymästä vain määritellä tiilipalvelinta (siis sen tyyppistä mitä Bikemap ja iso osa muitakin netin karttapalveluita käyttää). Ohjeita löytyy tältä foorumilta naapurisäikeestä: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...a-reitit/page2

nyt tuli vastausta merkintöjen tekijältäkin vaikka ei näköjään halunnut tulla tänne keskustelemaan tekosistaan....

Moi. Jos asian siis oikein ymmärsin, niin tuossa ongelmana ettei reititys anna käyttää noita reittejä pyöräilylle noiden tekemieni määritysten takia. Eikös nuot ole talvisin lähtökohtaisesti hiihtolatuja, joten siellä ei saisi pyöräillä, joten siinä tapauksessa merkinnät käsittääkseni menisi ihan oikein. Mutta joo… Tänä “talvena” siellä olisi ihan hyvin saanut pyöräillä, joten sinänsä nyt noista merkinnöistä on ollut haittaa. En sitten tiedä mikä olisi paras tapa toimia noiden kanssa, kun välillä noita saisi pyöräillä vaikka olisikin talvi
    On 2020-02-28 11:19:07 UTC Picea abies wrote: > Moro, osallistuisitko keskusteluun fillarifoorumilla koskien bicycle:winter ja bicycle:summer tägien käytöstä, joita olet laitellut Nokian suunnalle. > Ohessa linkki, jos pääset keskusteluun. > https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...90#post2953390 > T:Antti Nissinen >

Hyvä että kaveri vastasi. Jos ei halua tulla tänne foorumille niin jos hänelle OSM:n kautta vastailet että ongelma on siinä, että OSRM (automaattireitityksen kirjasto) ei välitä mitään noista ehdollisista tägeistä eli jos siellä seisoo bicycle:xxx=no niin reititys ei toimi sen enempää talvella kuin kesälläkään. Voisin toki lähteä tuota lua-skriptauksella rakennettua OSRM:n konfis-tiedoston formaattia (joka ei taida olla dokumentoitu missään) tunkkaamaan siten että osaisi nuo määritteet huomioida tai pikemminkin tässä kohtaa ottaa huomioimatta, mutta menee aika aika paljon aikaa asiaan jonka voisi miettiä nyt tägäyksen kautta eli onko noille bicycle:winter tägeille tosiaan tarvetta ja vaikka tuollainen ehdollinen tägi onkin kai OSM-mallin mukaan ok niin onko se kuinka yleinen käytäntö?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti

Itselläkin olisi toiveita Markuksen suuntaan erinomaisen finomena kartan parantamiseksi. Minun toiveet ovat

1) Pyörätiet noudattamaan paremmin bicycle=designated/yes/no arvoa, eli minusta designated ja yes on sama asia, mutta nyt vain designated ilmestyy sinisenä pyörätienä. Minusta yes saisi ilmaantua samaan tapaan, koska iso osa pyöräteistä on oikeasti rakennettu ihan samaan tapaan, mutta merkki vaan puuttuu. Toisaalta no tägiä pitäisi noudattaa myös ja ruksata ne pois winter=no tägin tapaan, koska esim. meillä Vantaalla Kuusijärven ympärillä on ihan merkillä faktisesti pyöräilyä kielletty tietyillä poluilla. Eli minusta finomena kartan kuvaustekniikkaa voisi noilta kohdilta viilata entistäkin paremmaksi, koska nyt käytännössä saadakseni pyöräteitä näkyviin joudun pikkuisen rikkomaan OSM sääntöjä merkkaamalla hiekkaisille ulkoiluteille bicycle=designated tägejä vaikka liikennemerkkiä ei faktisesti olekkaan. Myös NO ruksit olisi hyvä saada, koska sellaistakin dataa OSMssä on. Rikkeeni ei sinällään ole iso, koska tulkitsen, että kyseessä on pyöräilyä varten rakennettu väylä jokatapauksessa, mutta vähän turha rike se on silti, koska se on pelkästään kuvaustekiikan sanelema

2) Joku kyseli Tukholman poluista - katsoin finomena kartasta Tukholmaa ja aika hiljaiselta näytti. Itse asiassa Tukholmalaisten Lauttasaaressa Lidingössä ei ollut OSM datassa polkuja mtb:scale tägitettynä ollenkaan - tai ainakaan en sellaiseen en törmännyt. Sinällään kai, jos dataa olisi ei kai Finomena kartan laajentamiseen globaaliksi - tai ainakin yli Suomen rajojen olisi mitään estettä. Lukisi sitä dataa mitä siellä sattuu olemaan.

1) Myrtillus tähän jo vastasikin kattavasti, pieni huomio että Bikemap käyttää nykyisellään hänen tyylistään forkattua versiota jossa pari pientä lisäystä. Mergetään nämä varmaan Githubissa jahka ehditään jossakin välissä.

2) Tukholmasta olen ymmärtänyt että Trailforks olisi siellä päin aika suosittu ratkaisu. Norjassa puolestaan oli ainakin aikoinaan alkuperäisen MTB-kartan webbikäyttöliittymän (siis se alkuperäinen ennen Bikemap appista) kaltainen ratkaisu OSM:n mtb:scale tägien avulla. Kunhan nyt saataisiin ensin täällä kotimaassa merkittävät alueet kuten Helsinki "sivistyksen" piiriin ;=)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •