^ Me jotka ajamme enimmäkseen maantiellä puhumme irtolahkeista ja -hihoista. Mutta voihan ne vetää jalkaansa vaikka kutsuisi niitä leg warmereiksi, ihan yhtä lailla ne toimivat. Pakkasta saa tosin olla lähelle -15° C ennen kuin rupean miettimään niiden laittamista AmFIBieni alle, mutta en minäkään omia lämpötilarajojani muille tyrkytä.

Pehmusteeton housuversio on mielestäni siitä kätevämpi että sen kanssa on helppoa ja yksinkertaista tehdä joskus tarvittavaa säätöä eli laittaa niiden alle lyhyet ajohousut kulloisenkin kelin mukaan. Mutta en minä olisi yhtä ehdoton kuin Fuuga ja TemMeke eli uskaltaisin arvelematta kokeilla miten alushousut - itse suosin tuulisuojattuja verkkohousuja - tai jopa jotkut ohutsäämiskäiset "bib shorts" toimivat pehmusteellisen version alla eripituisila lenkeillä; jos ne eivät hierrä, hankaa, hiosta eivätkä kierry ikävästi, ei ole olemassa kuin periaatteellisia tyylisyitä olla käyttämättä niitä.

Uudet AmFIBit ovat tosiaan pienemmän tuntuiset kuin jo jonkin aikaa käytössä olleet; luulen että se johtuu lähes yksinomaan siitä että materiaali on aluksi melko jäykkää, miltei venymätöntä, ja käytön (ja ehkä pesukertojenkin) myötä ne notkistuvat. Ja kuten hyvien ajohousujen tuleekin, ne tuntuvat istuvan kunnolla vasta kun istuu ajoasennossa. Mutta kun satulassa vietettyjä tunteja on takana edes jonkin verran, ne toimivat yllättävän hyvin myös kylmän kelin maastohiihtohousuina...

(Olkahihnoista en luule tulevan kummoistakaan ongelmaa vaikka ne kuinka heppoisilta vaikuttavatkin, pitää vain muistaa ettei housuja vedetä jalkaan eikä laiteta roikkumaan hihnoista)

Muuten toteaisin että kuten jossain talvihousuketjussa on aiemminkin kerrottu, Pearl Izumi on tehnyt AmFIBeistä lukuisia malleja eli niin lahkeensuut, olkahihnat kuin yläosa ovat ehtineet muuttua jopa useaan kertaan. Mulla on ehkä Suomen vanhimmat yhä käytössä olevat housut eikä niissä esimerkiksi ole jalan alle menevää lenkkiä eikä erillistä kengän tai kengänsuojuksen päälle vedettävää osaa kuten myöhemmin hankkimissani. Kannattaakin shoppaillessa olla tarkkana tai hakea valmistajan tuotenumeron perusteella, jos haluaa juuri tietynlaiset.