GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 103 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 53 93 101 102 103 104 105 113 153 203 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.061 - 3.090 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #3061
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KetjutOn Katso viesti
    Kiinnitysruuvi jumittaa. Rataspakkoja on tullut uusittua ennenkin. Joskus olleet tiukassa, mutta aina olen ne irti saanut. Kokeilen vielä kerran irroitusta. Jos ei onnistu, niin pitänee viedä kiekko jollekin pyörähuollon ammattilaiselle.
    Jatkovartta vaan kehiin niin saa lisää vääntömomenttia. Joskus oli itselläkin tiukalla ja aika hurjalta tuntui vääntää mutta irti lähti.

  2. #3062
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    495
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KetjutOn Katso viesti
    Kiinnitysruuvi jumittaa. Rataspakkoja on tullut uusittua ennenkin. Joskus olleet tiukassa, mutta aina olen ne irti saanut. Kokeilen vielä kerran irroitusta. Jos ei onnistu, niin pitänee viedä kiekko jollekin pyörähuollon ammattilaiselle.
    Ohut spray-öljy voi auttaa, jos/kun tunkeutuun kapillaarisesti sen kiinnitysmutterin alle. Toinen kikka on se, että vääntö päälle ja samalla napauttaa terävästi vararalla mutteriin.

  3. #3063
    Liittynyt
    04/2000
    Viestit
    294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oses Katso viesti
    Ostin kiekkosetin käytettynä. Pinnat ovat kiinnitetty navasta kehiin siten, että risteävät pinnat osuvat toisiinsa. Satunnaisesti kun painoa laittaa paljon etu- tai takarenkaalle, kuuluu metallinen paukahdus, eli pinnat ikäänkuin liikahtavat hiukan paikoillaan äänen kerä. Onko tämä normaalia? Yksi pinna oli myös takakiekosta kovin löysällä, ja selkeästi taipunut siitä kohdasta, missä se risteää toisen pinnan kanssa. Kiristin pinnan takaisin.

    Kiekot olivat myyjän mukaan otettu uudesta pyörästä, mitä en epäilekään. Pinnat ehkä vaikuttavat näppituntumalla myös vähän löysiltä, pitäisi ehkä kiristellä? Ajoa on jo varmaan 400 km alla.


    Molemmat kehät pyörivät suorana ja vaikuttavat muutenkin tukevalta. Vähän vaan epäilyttää tällainen paukkuminen, ei ole ennen tullut vastaan.

    Onko kellään kokemusta vastaavasta tai neuvoja asiaan liittyen?
    Risteävien pinnojen kuuluukiin osua toisiinsa (mennä ristiin) normaalissa 3-ristiin-puolauksessa kerran. Eli navasta lähtevä pinna risteää kolmen muun samalta puolelta lähtevän pinnan kanssa. Kahdessa ensimmäisessa kohtaamisessa pinnat eivät kosketa toisiaan, mutta kolmannessa kyllä.

    Uusissa, juuri puolatuissa kiekoissa myös tuota paukahtelua saattaa esiintyä, etenkin jos jännityksiä ei ole kunnolla poistettu. Mutta 400km ajetuissa tuo ei liene syynä. Veikkaisin epätasaisia kireyksiä. Jos lähdet kiristelemään itse, ota huomioon että takakiekossa (ja myös edessä jos levyjarrukiekko) yleensä toisen puolen kuuluu olla löysemmällä, muuten kiekko on sivussa rungon/haarukan keskilinjasta.

  4. #3064
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    42
    Kiitos vastaajille. Sain rataspakan mutterin lopultakin irti tukemalla kiekon kunnolla. Naputtelin varovasti keskiöruuvin avaajaa samalla kun vääntö oli päällä. Jatkovarren käyttö kävi myös mielessä, mutta en kokeillut, kun muutenkin hirvitti, että vanne menee solmuun.

  5. #3065
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    495
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KetjutOn Katso viesti
    Kiitos vastaajille. Sain rataspakan mutterin lopultakin irti tukemalla kiekon kunnolla. Naputtelin varovasti keskiöruuvin avaajaa samalla kun vääntö oli päällä. Jatkovarren käyttö kävi myös mielessä, mutta en kokeillut, kun muutenkin hirvitti, että vanne menee solmuun.
    Se työkalun vääntö pitäisi kohdistaa kokonaan siihen kierteeseen, eli pakka pitää tukea vanhalla ketjulla tai ketjupiiskalla. Tällöin itse vanteeseen ei kohdistu juurikaan voimia, vaan pelkästään rataspakkaan.

  6. #3066
    Liittynyt
    07/2006
    Viestit
    106
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti itv Katso viesti
    Risteävien pinnojen kuuluukiin osua toisiinsa (mennä ristiin) normaalissa 3-ristiin-puolauksessa kerran. Eli navasta lähtevä pinna risteää kolmen muun samalta puolelta lähtevän pinnan kanssa. Kahdessa ensimmäisessa kohtaamisessa pinnat eivät kosketa toisiaan, mutta kolmannessa kyllä.

    Uusissa, juuri puolatuissa kiekoissa myös tuota paukahtelua saattaa esiintyä, etenkin jos jännityksiä ei ole kunnolla poistettu. Mutta 400km ajetuissa tuo ei liene syynä. Veikkaisin epätasaisia kireyksiä. Jos lähdet kiristelemään itse, ota huomioon että takakiekossa (ja myös edessä jos levyjarrukiekko) yleensä toisen puolen kuuluu olla löysemmällä, muuten kiekko on sivussa rungon/haarukan keskilinjasta.
    Kiitoksia vastauksesta! Eli normaalia tämä siis on. Ei tuota paukahtelua enää juurikaan kuule. Ensimmäisillä lenkeillä poksui aika paljonkin. Hyvä tietää tuokin että toinen puoli pitää jättää löysemmälle. Tuskin lähden itse kiristelemään, ellen huomaa yksittäisiä löysiä pinnoja.

  7. #3067
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oses Katso viesti
    Kiitoksia vastauksesta! Eli normaalia tämä siis on. Ei tuota paukahtelua enää juurikaan kuule. Ensimmäisillä lenkeillä poksui aika paljonkin. Hyvä tietää tuokin että toinen puoli pitää jättää löysemmälle. Tuskin lähden itse kiristelemään, ellen huomaa yksittäisiä löysiä pinnoja.
    Pinnat käsittääkseni kuuluu olla yhtä kireällä, tosin ne ovat pidempiä toisella puolen kuin toisella. Itse asiassa Park Tool WTA-sovelluksessa (Wheel Tension Application, googlle löytää) kertoo että pitäisi pyrkiä maksimissaan 20 % eroon pinnoissa.

  8. #3068
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Pinnat käsittääkseni kuuluu olla yhtä kireällä, tosin ne ovat pidempiä toisella puolen kuin toisella. Itse asiassa Park Tool WTA-sovelluksessa (Wheel Tension Application, googlle löytää) kertoo että pitäisi pyrkiä maksimissaan 20 % eroon pinnoissa.
    Jos navan pinnojen kiinnityskohta ei ole symmetrisesti vanteen pinnojen porauksiin niin silloin pinnat ovat toisella puolella löysemmällä ja pidemmät.
    Varmaankin tuo parktoolin sovellus on aivan oikeassa, mutta tuo sääntö koskee saman puolen pinnoja.
    Tuota kompensoimaan on tehty epäsymmetrisiä vanteita ja monesti takana pinnauskin on epäsymmetrinen, eli esimerkiksi oikealla 2ristiin ja vasemmalla 1suoraan.

  9. #3069
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Jos navan pinnojen kiinnityskohta ei ole symmetrisesti vanteen pinnojen porauksiin niin silloin pinnat ovat toisella puolella löysemmällä ja pidemmät.
    Varmaankin tuo parktoolin sovellus on aivan oikeassa, mutta tuo sääntö koskee saman puolen pinnoja.
    Tuota kompensoimaan on tehty epäsymmetrisiä vanteita ja monesti takana pinnauskin on epäsymmetrinen, eli esimerkiksi oikealla 2ristiin ja vasemmalla 1suoraan.
    Itsellä ainakaan ei ole tullut eteen kiekkosettiä, jossa olisi pinnat eri tiukkuudella, tosin en ole ostanut uutena kuin Fulcrumin ja Campagnolon kiekkosettejä.

  10. #3070
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Itsellä ainakaan ei ole tullut eteen kiekkosettiä, jossa olisi pinnat eri tiukkuudella, tosin en ole ostanut uutena kuin Fulcrumin ja Campagnolon kiekkosettejä.
    No jos pinnojen kulma on erilainen eri puolella (tyypillistä levyjarrullisissa / takakiekossa) niin totta **nassa ne pinnat on eri tiukkuudella eri puolella. Ne on epäsymmetriset.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  11. #3071
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Jos ne olivat yhtä kireällä, niin vanne tulisi keskelle jos vaan pitemmissä pinnoissa kierre riittäisi ja lyhyemmät yltäisi nipalle.
    Jos on symmetrinen pinnoitus.

  12. #3072
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Itsellä ainakaan ei ole tullut eteen kiekkosettiä, jossa olisi pinnat eri tiukkuudella, tosin en ole ostanut uutena kuin Fulcrumin ja Campagnolon kiekkosettejä.
    Campagnolon ja Fulcrumin kiekoissa perusperiaate on ihan sama, kuin missä tahansa muissakin kiekoissa: takakiekon vasemman puolen pinnojen jännite on oikeaa puolta pienempi.
    http://www.campagnolo-sirer.cz/img/c..._2015-2016.pdf
    Rule #1: Obey The Rules

  13. #3073
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    No jos pinnojen kulma on erilainen eri puolella (tyypillistä levyjarrullisissa / takakiekossa) niin totta **nassa ne pinnat on eri tiukkuudella eri puolella. Ne on epäsymmetriset.
    Kuulostaa loogiselta, mutta uskon mittaria enemmän kuin mutua.

  14. #3074
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Kuulostaa loogiselta, mutta uskon mittaria enemmän kuin mutua.
    No ei ole mutua vaan ihan mittarista nähtyä ja korvalla kuultua. Jokaisessa kiekossa (neljä fillaria).
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  15. #3075
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    495
    Mahtaako kellään olla tiedossa hyvää ohjetta kiekon/vanteen säätämiseen? Siis missä järjestyksessä homma tehdään, kun pitää säätää sivuttaisheitto, pystyheitto ja vieläpä pinnojen kireys? Mä olen säätänyt lähinnä sivuheittoa noiden vannejarrujen takia, mutta voisi samalla vaivalla opetella säätämään vanteen oikein.

    Muistelen, että on olemassa äänitaajuuteen perustuvia appseja vanteen kireyden mittaamiseen. Toimivatko ne?

  16. #3076
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Selasin nettiä etsien jotain sopivaa ohjetta, vähän olivat brutaaleja ja Velgigin aloitti keväthuolto-ohjeensa pyörän pesun tärkeydellä, omissani tuo on viimeisin, oikeastaan vältän pyörön pesu kuin ruttoa. Maastoajot puuttuu kokonaan omiltani.

    Vanteen kasaus omissani on myös melkoisen kehno esimerkki kenellekään muulle, mutta jotain ehkä. Kiekon pyöreydestä aloitan, se ensin nollaheittoon, sitten sivuttaisheitto nollaan kun vannejarrut. Pinnojen kireyden tasaisuus on juuri kuten oppes selitti, pystymmällä puolella korvaan ja sormeen tulee olla kireämmällä, soinnista sen kuulee ja tasaisuus tärkein asia. Muutaman satasen ajon jälkee tarkistus ja yleensä varttikierros jokaista pinnaa kireämmälle venttiilistä lähtien, jos tarttee ja yleensä tarpeen jos kokonaan uusi kiekko.
    Jos vain katkenneen pinnan vaihto, en poista edes rengasta kun nippeli jää vanteeseen ehjänä, pinnan pujottelu paikoilleen ja kiristys sopivasti, pyöreyden ja suoruuden tarkistus.

  17. #3077
    Liittynyt
    05/2016
    Viestit
    51
    Moii,,sellanen vanteen rakentelu ohje sattu miulle kohille,,haulla " Rihtausohje J. Puhakka". https://docplayer.fi/1491581-Rihtausohje-j-puhakka.html. Tuossa aika hyvin saa käsityksen,vanteen tekoon ja rihtaamiseen. Ja oon joskus enennkin maininnut, että jos on joku vanha kiekko,,niin sillä alkuun harjoittelee rihtaamista ja perehtyy kuinka se on kasattu,,ei se mitään rakettitiedettä ole.

  18. #3078
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei ole rakettitiedettä ei, ensimmäiset kiekot kasasin oikein kasattua kiekkoa mallina käyttäen ja kun oikeaoppisuus on kaukana näistä, niin jouduin panemaan kiekkoon n. 15 cm verran pidemmästi pinnaa kuin ammattilainen olisi laittanut, painoa lisää!

    Ei nämä ole mitään kisatason kiekkoja ei, vaan retki- matka- asiointitasoisia, jopa kierrätysosia, uudet navat kuitenkin aina vähintään simpan keskihintaisia. Sellaisista kisattomistahan tässä keskustelu?

  19. #3079
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    495
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Kiekon pyöreydestä aloitan, se ensin nollaheittoon, sitten sivuttaisheitto nollaan kun vannejarrut. Pinnojen kireyden tasaisuus on juuri kuten oppes selitti, pystymmällä puolella korvaan ja sormeen tulee olla kireämmällä, soinnista sen kuulee ja tasaisuus tärkein asia.
    Tuossa asetat siis kiekon pyöreyden (pystyheiton) pinnan kireyden edelle. Ongelma on, ettei molempia voi säätää optimiin, ainakaan jos vanne ei ole ihan priima.

    Kysymys kuulukin: kumpi on haitallisempaa, epätasainen pinnojen kireys vai vanteen pystyheitto? Sivuttaisheitto on tärkeää, jos vannejarru. Levyjarrulla se liene samassa tärkeydessä pystyheiton kanssa.

  20. #3080
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    495
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti antsa_m Katso viesti
    Moii,,sellanen vanteen rakentelu ohje sattu miulle kohille,,haulla " Rihtausohje J. Puhakka". https://docplayer.fi/1491581-Rihtausohje-j-puhakka.html. Tuossa aika hyvin saa käsityksen,vanteen tekoon ja rihtaamiseen. Ja oon joskus enennkin maininnut, että jos on joku vanha kiekko,,niin sillä alkuun harjoittelee rihtaamista ja perehtyy kuinka se on kasattu,,ei se mitään rakettitiedettä ole.
    Ihan hyvä ohje uuden kasaamiseen. Vanhalla vanteella (kiekolla) harjoittelu on sikäli vaikeaa, että jos vannekehä saanut kipeää (ei ole suora ilman pinnoja) niin se vaikuttaa merkittävästi suoraksi oiotun vanteen pinnojen kireyteen.

    Mulla meni vanne lentokonekuljetuksessa vinoksi. Oioin pinnoilla kiristämällä suoraksi ja seuraavalla reissulla hajosi noin 10 pinnaa. Normaalisti niitä menee 0-2 per muutaman viikon reissu.

  21. #3081
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Noviisipyöräilijä Katso viesti
    Tuossa asetat siis kiekon pyöreyden (pystyheiton) pinnan kireyden edelle. Ongelma on, ettei molempia voi säätää optimiin, ainakaan jos vanne ei ole ihan priima.

    Kysymys kuulukin: kumpi on haitallisempaa, epätasainen pinnojen kireys vai vanteen pystyheitto? Sivuttaisheitto on tärkeää, jos vannejarru. Levyjarrulla se liene samassa tärkeydessä pystyheiton kanssa.
    Jonkinverran kireyttä täytyy jo olla kun ruvetaan pyöreyttä ja sitten suoruutta hakemaan, tarvittaessa löysätään pinnojen kireyttä siltä alueelta mistä tarvii. Melkoisen lähelle pääsee jo kun alkukiristää nippelit ruuvitaltalla niin ettei kierrettä juuri enää näy. Molemmat mielestäni haitallisia, pyöreä vanteen tulee olla ja melkoisen tasainen pinnojen kireys, työjärjestystä enemmän kuin tärkeyttä aattelin.

    PS Vanteen keskittäminen haarkoiden väliin jäi vielä tuosta pois, sopivassa saumassa sekin tulee tehdä jotta pyörä kulkee suoraan.

  22. #3082
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Noviisipyöräilijä Katso viesti
    Ihan hyvä ohje uuden kasaamiseen. Vanhalla vanteella (kiekolla) harjoittelu on sikäli vaikeaa, että jos vannekehä saanut kipeää (ei ole suora ilman pinnoja) niin se vaikuttaa merkittävästi suoraksi oiotun vanteen pinnojen kireyteen.

    Mulla meni vanne lentokonekuljetuksessa vinoksi. Oioin pinnoilla kiristämällä suoraksi ja seuraavalla reissulla hajosi noin 10 pinnaa. Normaalisti niitä menee 0-2 per muutaman viikon reissu.
    Jotain sulla menee pieleen. Minulla ei kymppitonnien ajelussa mennyt ensimmäistäkään pinnaa. Etsippä nyt ensin kunnon kiekon rakentaa/huoltaja.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  23. #3083
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    495
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Jotain sulla menee pieleen. Minulla ei kymppitonnien ajelussa mennyt ensimmäistäkään pinnaa. Etsippä nyt ensin kunnon kiekon rakentaa/huoltaja.
    Kyllä tuo kuorma +30kg voi jotain vaikuttaa. Ja tietty kaikki vanteet tähän asti olleet melko vanhoja.

    Kiekonrakentajani on nyt XXL ja sieltä 60€:lla uusi takavanne.

  24. #3084
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    No ei ole ihme jos 60€ kiekko ei kestä, mutta toki jos noita jaksaa vaihtaa ja ajella surkeilla navoilla niin yhden kunnollisen hinnalla saa noita ~5kpl.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  25. #3085
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    495
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    No ei ole ihme jos 60€ kiekko ei kestä, mutta toki jos noita jaksaa vaihtaa ja ajella surkeilla navoilla niin yhden kunnollisen hinnalla saa noita ~5kpl.
    No tuopa minulla 300€ euron vanne, väänetään siitä kolmasosa 5cm sivuun, oikaistaan ja katsotaan miten pinnat kestää. Sillä tavalla hajosi vanha vanne, jolla ei ollut mitään tekemistä tämän 60€ vanteen kanssa. maksoi muistaakseni 20€ käytettynä. Ajelin sillä noin 3000km ennen kuin lentoyhtiö väänsi solmuun.

  26. #3086
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kestää tuo 60 e. kiekko normaalia retki- matka-ajoa kunnes jarrupalat syö kyljet puhki, kun sen jälkirihtaa jonkun satasen jälkeen huolellisesti. Onnistuu nyt jo ominkin konstein, kun täältä äärettömän hyvää ohjetta. Pinnojen riittävä kireys ja tasaisuus, siinä se.

    PS Pinnojen ongelmattomaksi työstämisen lisäksi tuo uusi Deorenapa ongelmattomaksi, kun tarkistaa laakerien kireyden, ei yhtään klappia mutta ei yhtään kireällekään. Usein tehtaan jäliltä laakeri on kasaukseltaan liian kireä, se lyhentää ikää.
    TERU muokkasi tätä : 20.02.2020 at 12.58

  27. #3087
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    160
    Tuleeko laadullisesti pahasti takapakkia, jos laitan tämän "vain" Deore-tasoisen 2x10 kampisetin (alustavasti 34/24) xls-tasoisen 3x10 kampisetin tilalle (ja laitan xls etuvaihtajan vivun tietysti 2x -asentoon)? Tarkoituksena on selkeyttää 29-maasturin vaihteistoa. 2x on tuntunut cyclossa mukavalta ja toisaalta haluan pitää hypyt suht pieninä, koska vaihtelevaa käyttöä ja usein muksukärry perässä.

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...0-34-24-629732

  28. #3088
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    En näe mitää estettä noiden kampien suhteen ja kolmelle tarkoitettu kahva toimii täysin myös kahdella rattaalla, mutta pääseekö paljon nykyistä parempaan?
    Vois harkita taakse tiheämpiportaista pakkaa, sillä porrastusta voi paremmin tiivistää, vaikkapa 12-28T tästä
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...ear-set-869392

  29. #3089
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Vaihdetaanpa kauppaa niin heti saatavilla
    https://www.bike-components.de/en/Sh...ssette-p43864/

  30. #3090
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    160
    Kiitos, Teru. Hyvä idea pohtia kokonaisuus jo alkuunsa tiheämmän (ja samalla vähempi hampaisen) kautta. Täytyy siis harkita myös vähempihampaisia versioita kampisarjasta, jottei kevyestä päästä joudu liikaa tinkimään. Kärryä vetäessä tietyt mäet nostaa pulssin, molempiin suuntiin mennessä =D

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •