Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. Käyttäjän 'SSGT-92' Avatar

    SSGT-92 said:
    Ite elvytin tollaisen liottamalla sitä ATF:ssä.Hommasin uuden ja tuon jätin varaosaksi,noita kun lähipiirissä on useita.Tuo mun kesti n. 9600 km.
    Sika hintainenhan toi ei oo ; https://www.fillarikellari.fi/kasett...alivio-shimano , ulkomailta ehkä edullisemminkin saatavissa.
     
  2. TERU said:
    Minun käytännönläheinen kokemusperäinen tieto näistä simpan vapaarattaista on ettei nuo mene rikki, vain kynnet lakkaavat tarttumasta, kun ne on hennoilla jousilla toimivia, pohjola kylmät jäykistävät ne, yhtään en ole vaihtanut uuteen huonon toiminnan vuoksi. Useilla noilla omilla jo monia kymppejä ajettu ja monia vuosia käyttöä. Vaparissa on oma laakerointi, melkoisen vatimaton navan laakereihin verrattuna, helpollahan se tosin pääseekin, mutta ei sitä pitäisi kuitenkaa ihan puhtaaksi tehtaan rasvasta pestä, ohut yleisöljy notkistaa vaseliinia, omissani se on riittänyt.
     
  3. #78 said:
    Kysymys jarruista.
    Mulla toisessa pyörässä slx jarrut ja nyt uuteen fillariin tuli guide r jarrut.
    Quideja pitää puristaa huomattavasti enemmän pieneen jarrutukseen kuin slx:ää.
    Onko jarruissa vikaa vaiko ominaisuus? Itse jarrutustehoa enbole saanut mitattua talvesta johtuen.
    Quidet kuitenkin 4 mäntäiset, niin luulisi olevan enemmän jarrutehoa?
     
  4. STN said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Kysymys jarruista.
    Mulla toisessa pyörässä slx jarrut ja nyt uuteen fillariin tuli guide r jarrut.
    Quideja pitää puristaa huomattavasti enemmän pieneen jarrutukseen kuin slx:ää.
    Onko jarruissa vikaa vaiko ominaisuus? Itse jarrutustehoa enbole saanut mitattua talvesta johtuen.
    Quidet kuitenkin 4 mäntäiset, niin luulisi olevan enemmän jarrutehoa?
    Ainakin mitä yleensä sanotaan SRAM:n ja Shimanon jarrujen erosta, että Shimano on enemmän on/off tyyppinen jarru ja SRAM taas toiseen laitaan. Tosin nämä yleistyksiä.
     
  5. Käyttäjän 'hphuhtin' Avatar

    hphuhtin said:
    Uudessa fillarissa voi mennä hetki että jarrupalat hioutuu kohdalleen. N. 30 tosi kovaa jarrutusta, lujasta vauhdista, ei lukossa, sen jälkeen voi sanoa sitten jotain.
     
  6. sampo12 said:
    Omissa srameissa ainakin on säätö kahvassa. Olen itse tarkoituksella säätänyt aika "tehottomaksi" niin alottelijana on voiman säätely helpompaa

    Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
     
  7. #78 said:
    Tommosesta tehon säädöstä en ole kuullutkaan. En nopeasti huomannut kuin sen ruuvin jolla säädetään kahvan etäisyyttä.
     
  8. #78 said:
    Äkkiä hyvin erityyliset jarrut. Jotenkin tottunut shimano herkkyyteen. No pitänee vähän totutella ja sisään ajaa jattuja
     
  9. Kanuuna said:
    Shimpat tosiaan on/off-tyyppiset, Srameissa ”modulaatiota”. Shimpoille peukku.
     
  10. Käyttäjän 'harald' Avatar

    harald said:
    Mihin kohtaan Magurat asettuu tässä? Tämä on osin levyjen koon vertailemista. Jos levy on liian pieni, jarrustakin tulee liian pehmeä. Liian iso levy taas liian pureva. 160 mm = 60 kg kaveri, 180=80 ja 203=100kg noin karkeasti.

    Mutta kannataa tosiaan jarruttaa pala sopivaksi levyyn ensin, ennen kuin tekee hätiköityjä päätöksiä. Purevuus paranee parin ekan lenkin aikana.
     
  11. jusutus- said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Tommosesta tehon säädöstä en ole kuullutkaan. En nopeasti huomannut kuin sen ruuvin jolla säädetään kahvan etäisyyttä.
    Tässä tarkoitettiin kaiketi bite pointin säätöä joka löytyy vain RSC:stä ja Ultimatesta.
     
  12. Nixuu said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jusutus- Katso viesti
    Tässä tarkoitettiin kaiketi bite pointin säätöä joka löytyy vain RSC:stä ja Ultimatesta.
    Myös Hopen jarruissa on bite point:in säätö kahvassa (ainakin Tech 3 E4 / V4 jarruista)
     
  13. jusutus- said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nixuu Katso viesti
    Myös Hopen jarruissa on bite point:in säätö kahvassa (ainakin Tech 3 E4 / V4 jarruista)
    Aloittaja puhuu SRAMin jarruista
     
  14. Käyttäjän 'Noviisipyöräilijä' Avatar

    Noviisipyöräilijä said:
    Voiko rataspakkoja purkaa ja vaihtaa ristiin? Esim. rakentaa kahdesta HG41 pakasta:

    11-13-15-17-20-23-26-34T
    11-13-15-18-21-24-28-32T

    yksi, jossa

    15-17-18-20-23-28-32-34

    Tuleeko tuossa jotain teknisiä sopivuusongelmia? Muuta siis kuin se niittaus, jonka joutuu purkamaan.
     
  15. Qilty said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Joo, tähän tulokseen itsekin tulin. Tai siis SRAMilla taitaa se helmiliitos olla jarrusatulan päässä ja kahvassa on banjo. Ja tosiaan tuossa pikaliittimessä ei taida olla helmiliitosta. No, pitää tutkia vielä hiukka lisää. Eihän tuossa ole ongelmallinen kuin takajarrun letku. Etujarrun letku on oikean kokoinen ja sitten vaihdevaijeri ja hissitolpan vaijeri ovat "perinteistä" tekniikkaa, josta selviää sivuleikkureilla.

    Toinenkin mielenkiintoinen tidbit tuossa artikkelissa:
    "What they found was quite interesting. Despite the rim essentially being a much larger diameter rotor than, say, a 160mm rotor, the disc brakes turned out to be substantially stronger."

    Tästähän on täälläkin väännetty. Eli siitä, että vannejarrun vanne on kuin iso jarrulevy. Ei ole.
    Kuinkas sulle kävi tässä? Onko se connect a majig kikkare irrotettavaa mallia?

    Sain halvalla uudet Apex kahvat ilman satuloita ja valmiiksi mietin että saisko niihin mitkä vaan dottia käyttävät satulat paritettua
     
  16. Olli L said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Noviisipyöräilijä Katso viesti
    Voiko rataspakkoja purkaa ja vaihtaa ristiin? Esim. rakentaa kahdesta HG41 pakasta:

    11-13-15-17-20-23-26-34T
    11-13-15-18-21-24-28-32T

    yksi, jossa

    15-17-18-20-23-28-32-34

    Tuleeko tuossa jotain teknisiä sopivuusongelmia? Muuta siis kuin se niittaus, jonka joutuu purkamaan.
    Sheldon Brownilla on oma kappaleensa rataspakkojen tuunauksesta (https://www.sheldonbrown.com/k7.html). Ymmärsin lukemaani niin, että ylimääräiselle rattaalle/rattalta vaihto ei ole yhtä sujuvaa kuin HG-rattailla yleensä. Mutta koska ilman HG:a pärjättiin vuosikymmeniä, ei pitäisi olla muita ongelmia. Pienimmän rattaan kuuluisi olla sille paikalle suunniteltu ("Generally, the smallest sprocket needs to have a built-in spacer, designed for the top-gear position.").

    Ongelmaksi voi muodostua takavaihtaja. Katsoin paria mallia, joissa pienimmän rattaan maksimikoot olivat 12 ja 14 hammasta. Tosin maantielle (yhteensopivia maaston kanssa kasilla) myydään Michen junnupakkoja (esim.tuolla), jotka alkavat jopa kuudestatoista. Mikä vaihtaja niistä selviää?

    Ilmeisesti olet keskiörattaiden pienentämismahdollisuudet käyttänyt jo? Olisi helpompi tapa.
     
  17. TERU said:
    Nyt kun olen lukenut Noviisipyöräilijän tarinaa täältä muualtakin enkä enää epäile mitään vedättämistä kaden pakan yhdistämisajatuksesta, vastaan ettei tuohon ole esteitä. Saman suuntaisia olen kokeillut, vaikka suositukset ylittyvät paljonkin.
    Kierteellisen lukkorenkaan alle sopiva teräsrinkula, joka sitten kiristetään riittävän kohtuullisesti, jotta pakka pysyy kasassa. Eipä tuossa muuta, omalla vastuulla voi tehdä mitä vain.
     
  18. Käyttäjän 'Noviisipyöräilijä' Avatar

    Noviisipyöräilijä said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Sheldon Brownilla on oma kappaleensa rataspakkojen tuunauksesta (https://www.sheldonbrown.com/k7.html). Ymmärsin lukemaani niin, että ylimääräiselle rattaalle/rattalta vaihto ei ole yhtä sujuvaa kuin HG-rattailla yleensä. Mutta koska ilman HG:a pärjättiin vuosikymmeniä, ei pitäisi olla muita ongelmia. Pienimmän rattaan kuuluisi olla sille paikalle suunniteltu ("Generally, the smallest sprocket needs to have a built-in spacer, designed for the top-gear position.").

    Ongelmaksi voi muodostua takavaihtaja. Katsoin paria mallia, joissa pienimmän rattaan maksimikoot olivat 12 ja 14 hammasta. Tosin maantielle (yhteensopivia maaston kanssa kasilla) myydään Michen junnupakkoja (esim.tuolla), jotka alkavat jopa kuudestatoista. Mikä vaihtaja niistä selviää?

    Ilmeisesti olet keskiörattaiden pienentämismahdollisuudet käyttänyt jo? Olisi helpompi tapa.
    Joo, ei saa kohtuudella enää pienempiä keskiörattaita. Mutta sellainen idea tuli mieleen, että jos laittaisi 11-30T pakan, jättää sitä tuon 11:n pois ja laittaa tilalle toiseen päähän (vanhasta 11-34T pakasta puretun) 34-hampaisen. Lopputulos olisi aika lähellä tuota mitä haen (13-15-17-20-23-26-30-34). Eli pääkäyttö kun painottuu sinne isojen rattaiden päähän (ajaminen melko hidasta) ja valmiin 11-34T:n ongelmana on iso hyppy 2-rattaalta (26) ykköselle (34).

    Tuota minä en ymmärrä, miksi tuo pienin pitää olla mukana? En sitä koskaan käytä ja ketju mahtuu kyllä kulkemaan hieman isommankin ylitse.
     
  19. Käyttäjän 'Noviisipyöräilijä' Avatar

    Noviisipyöräilijä said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Kierteellisen lukkorenkaan alle sopiva teräsrinkula, joka sitten kiristetään riittävän kohtuullisesti, jotta pakka pysyy kasassa. Eipä tuossa muuta, omalla vastuulla voi tehdä mitä vain.
    Aivan totta, se pakka (valmis tai custom) pitää saada kiristettyä kunnolla navan päälle.
     
  20. Olli L said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Noviisipyöräilijä Katso viesti
    ....
    Tuota minä en ymmärrä, miksi tuo pienin pitää olla mukana? En sitä koskaan käytä ja ketju mahtuu kyllä kulkemaan hieman isommankin ylitse.
    ...
    Pienin ratas kasetissa on yhtä metallikappaletta sen ja toiseksi pienimmän rattaan väliin tulevan täytteen kanssa. Jos laitat pelkän lätyn pienimmäksi, ja irrallisen välikappaleen, tuo ei liene tukeva. Pienin ratashan on melkeinpä vapaaratasrungon ulkopuolella.

    Tämä näin päättelemälle, en ole kokeillut.
     
  21. Käyttäjän 'Noviisipyöräilijä' Avatar

    Noviisipyöräilijä said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Pienin ratas kasetissa on yhtä metallikappaletta sen ja toiseksi pienimmän rattaan väliin tulevan täytteen kanssa. Jos laitat pelkän lätyn pienimmäksi, ja irrallisen välikappaleen, tuo ei liene tukeva. Pienin ratashan on melkeinpä vapaaratasrungon ulkopuolella.

    Tämä näin päättelemälle, en ole kokeillut.
    Joo, varmaan se jonkun prikan sitten vaatii, että pakan kiristys toimii. Pitää tutkia tarkemmin, kun saan osat irti.
     
  22. Käyttäjän 'oem' Avatar

    oem said:
    Tektro jarruöljy
    Käykö ja mikä mineraaliöljy muutaman tipan täydentämiseen?
    Vajaus johtunee palojen kulumisesta ja ilmenee
    kun pyörä käy nurin eli renkaat ylöspäin.
    Ilmaantuu, (ilmat poistuu), mutta haittaa seuraavia jarrutuksia siihen asti.
    epäasiallinen maastopyöräilijä
     
  23. TERU said:
    Pienimmässä on se ritiratipinta, voi sen jättää pois ja korvaa sileällä teräsrinkulalla ja kiristää pakan kunnolla, kylsepysyy. Vaihtaja toimii noinkin, se on varmaa.
     
  24. STN said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Tektro jarruöljy
    Käykö ja mikä mineraaliöljy muutaman tipan täydentämiseen?
    Vajaus johtunee palojen kulumisesta ja ilmenee
    kun pyörä käy nurin eli renkaat ylöspäin.
    Ilmaantuu, (ilmat poistuu), mutta haittaa seuraavia jarrutuksia siihen asti.
    Ei kannata jarruihin kokeilla vippaskonstia. Shimanolla ainakin on 50 ml puteli valikoimissa, joka maksaa muutaman euron. Tosin en tiedä onko Treknon jarruissa eri öljy sisällä.
     
  25. Käyttäjän 'oem' Avatar

    oem said:
    ^Tilasin pienen pullon Shimano-nestettä joka myyjän mukaan käy myös Tektroon, punainen neste.
    epäasiallinen maastopyöräilijä
     
  26. KetjutOn said:
    Onko kokemusta miten saa Ultegran 11-lehtisen rataspakan irti. Ähräsin tunnin verran rataspakan kanssa, mutta en saanut pakkaa irti. Työkalut (Park tool) on ok. Kiitollinen vinkeistä.
     
  27. Käyttäjän 'Moska' Avatar

    Moska said:
    Kiinnitysruuvia auki, vai rattaita pois vaparilta?
     
  28. Aakoo said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KetjutOn Katso viesti
    Onko kokemusta miten saa Ultegran 11-lehtisen rataspakan irti. Ähräsin tunnin verran rataspakan kanssa, mutta en saanut pakkaa irti. Työkalut (Park tool) on ok. Kiitollinen vinkeistä.
    On joo. Pidetään pakkaa ketjuruoskalla paikallaan, ja avataan pakka vääntämällä avaimella lukitusrengasta vastapäivään.
     
  29. KetjutOn said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Kiinnitysruuvia auki, vai rattaita pois vaparilta?
    Kiinnitysruuvi jumittaa. Rataspakkoja on tullut uusittua ennenkin. Joskus olleet tiukassa, mutta aina olen ne irti saanut. Kokeilen vielä kerran irroitusta. Jos ei onnistu, niin pitänee viedä kiekko jollekin pyörähuollon ammattilaiselle.
     
  30. Oses said:
    Ostin kiekkosetin käytettynä. Pinnat ovat kiinnitetty navasta kehiin siten, että risteävät pinnat osuvat toisiinsa. Satunnaisesti kun painoa laittaa paljon etu- tai takarenkaalle, kuuluu metallinen paukahdus, eli pinnat ikäänkuin liikahtavat hiukan paikoillaan äänen kerä. Onko tämä normaalia? Yksi pinna oli myös takakiekosta kovin löysällä, ja selkeästi taipunut siitä kohdasta, missä se risteää toisen pinnan kanssa. Kiristin pinnan takaisin.

    Kiekot olivat myyjän mukaan otettu uudesta pyörästä, mitä en epäilekään. Pinnat ehkä vaikuttavat näppituntumalla myös vähän löysiltä, pitäisi ehkä kiristellä? Ajoa on jo varmaan 400 km alla.


    Molemmat kehät pyörivät suorana ja vaikuttavat muutenkin tukevalta. Vähän vaan epäilyttää tällainen paukkuminen, ei ole ennen tullut vastaan.

    Onko kellään kokemusta vastaavasta tai neuvoja asiaan liittyen?