Itse koitin kuukkeloida että löytyisikö mistään faktaa siitä, että tulivuoret nimenomaan ovat Thwatesin jäätikön sulamisen takana enkä onnistunut löytämään. En väitä, että sellaista tietoa ei olisi, mutta itsellä loppui mielenkiinto ennen kuin osui kohdalle. Videolla kuitenkin vedetään suora johtopäätös siihen, että tulivuoret ovat sulamisen syy.
Itse voisin heittää vaikka hypoteesin, että ensin jostain syystä käynnistynyt läntisen Etelänapamantereen jäätiköiden sulaminen on keventänyt maan kuoren painetta niin, että nyt sieltä puskee magma läpi. Ihan yhtä kelpo teoria kuin mikä muu tahansa, kunnes toisin todistetaan. *) Ja se että ei ole todistettu päinvastaista ei kerro muusta kuin siitä, että ei ole todistettu päinvastaista. Vosihan sitä väittää, että sulaminen johtuu hernekeiton aiheuttamista metaanipäästöistä ja koska vastakkaista tutkimusta ei ole, niin pakko olla tosi.
Myytti-miehelle voisi kertoa, että eteläiselle hemisfäärille on muitakin termejä...
*) No hel... tuossahan se olikin hapa:n viestissä. Eli mun off-the-hat -teoria oli oikein

Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit