FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 2 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 160

Aihe: Projekti: PK-seudun MTB polut ja reitit

  1. #31
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti T_Kn Katso viesti
    Ainakin Teivaalanharjulla päin oli viime käynnillä jonkin verran usean metrin levyistä latupohjaa pathina/footwaynä, esim.: https://www.openstreetmap.org/way/208600461. Tuossa tosin ei ole leveystagia, enkä paikan päältä mittoja muista enää, mutta jos on luisteluhiihdolle pohjat niin tuskin ihan peuranpolku kyseessä. Samaa ongelmaa esiintyi ainakin Kaupin suunnilla aikanaan, mutta siellä taitaa olla tilanne hiukka parantunut. Suolijärvellä näkyisi yhä olevan 3-metrinen pyöräilyn s footway myös.

    Esimerkki leveyden huomioivasta viivanmäärittelystä löytyy täältä https://github.com/TapioKn/MTB-kartt...and_tracks.mss riveiltä 62–106. Tarkemmin ottaen '[type='track'],[width>=2.0]', minkä perusteella kartalle piirtyy trackin pitkä katkoviiva jos väylän tyyppi on track TAI leveys on vähintään kaksi metriä (autotiet ym. on rajattu pois jo ennen tuota tarkistusta). Kaikki footwayt/pathit/footpathit piirretään tuossa tyylissä patheina jos niillä on mtb:scale-tagi eikä pyöräilyä ole kielletty.

    Samassa repossa on myös roads.mss, jossa on määritelty footwayn piirtäminen silloin, kun sillä ei ole mtb:scalea. Tällöin, jos footwaylla ei ole myöskään pyöräilyä kieltävää merkkiä, piirtyy se punaisella katkoviivalla erottuakseen patheista, jotka ovat ensisijaisesti metsäpolkuja ymv. Jos footwaylla pyöräily on kielletty (bicycle=no/access=no/access=private), eli kyseessä on todella jalkakäytävä tai sinne ei muutoin sovi mennä, piirtyy se punaisella pisteviivalla. Tuossa näkyy kyseiset viivatyylit käytännössä, kun on hieman monimutkainen sanoin selittää.

    Kuten koodeista näkyy, siltojen ja tunnelien jne. kanssa näistä määritelitanioista tulee kohtuullisen pitkiä eri yhdistelmien kattamiseksi... etenkin, koska pathia ja footwayta on karttadatassa käytetty niin kirjavasti, että käytännössä ero pitää päätellä muista tageista. Edellä kuvatuista path/track-osio on suht helposti irrotettavissa, mutta mtb:scalettomat footwayt on tuossa tyylitiedostossa leivottu varsin kiinteästi muiden tiemääritelmien kylkeen.
    Bikemapin karttatyyli elää repossa https://github.com/MaRaSu/openstreet...ree/pkk_summer (huom. branch pkk_summer eikä master!) Jos Tapio ehtisit sitä vastaan tehdä pull requestin niin voisi olla nopein tapa saada halutut muutokset ja myös jatkossa kehittää karttatyyliä eteenpäin.

  2. #32
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Mulla olis Sipoonkorven itäpuolelle reitti, mutta ei aikaa/motivaatiota opiskella sen kartalle lisäämistä. Voin lähettää sen jos joku haluaa sen askarrella kartalle. Hältingträsk-Puroniitty ja Ängskulla-Byträsk välille

  3. #33
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Hyvä vaihtoehto olosuhteisiin jossa ei mobiilidata liiku metsikössä. Me not like että ei ole ajantasaisia karttatietoja kun OSM:ään tulee uutta polkua tiuhaan tahtiin ja vanhojen luokitukset päivittyy (esim. metsätyöt yms.) lähes päivittäin silloin kun on aktiivisia kartoittajia alueella.

    Bikemap on tosiaan ok mobiilissakin, erityisesti jos sen tallettaa puhelimen kotisivulle. Lokaatiopalvelu toimii kelvosti Androidissa, iPhone on selvästi kitsaampi siinä miten hyvin ja nopeasti se päivittää lokaatiotiedon kun puhelimen näyttö välillä sammuu ja sen käynnistää uudestaan.

    Jos haluaa käyttää karttaohjelmaa kuten Oruxmaps tms. niin Bikemapin käyttämiä karttatiilipalvelimia voi käyttää myös niissä:
    - 3D MTB Map eli MTB Map + vinovalovarjoste + AntMap maastokartta päällekkäin sommiteltuna: https://apil.finomena.fi/d3-mtbmap-p...{x}/{y}@2x.png (@2x voi ottaa pois jos ei haluan isoja korkean resoluution tiiliä ja png voi korvata webp jos karttaohjelma tukee modernia hyvin kompressoivaa kuvaformaattia "webp")
    - MTB Map: https://arpotechno.finomena.fi/tiles@2x/{z}/{x}/{y}.png
    - AntMap maastokartta: https://wmts.mapant.fi/wmts_EPSG3857...z}&x={x}&y={y}
    - AntMap maastokartta pelkät korkeuskäyrät: https://wmts.mapant.fi/wmts_EPSG3857...style=contours

    Kaksi ekaa tulee Bikemapin tiilipalvelimilta, AntMap taas www.mapant.fi projektista / palvelimelta.
    Olikohan nuo osoitteet oikein vai enkö minä nyt vaan osaa lisätä niitä Oruxmapsiin?
    Tuohon tyyliin koitin https://myrtillus.github.io/MTB-kartta_garminiin.html, vaihdoin vaan osoitteet, nimet ja uid. Valikkoon kyllä tulee, mutta kartat ei lataudu.

    Selain taitaa heitellä merkit erilaisiksi...
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  4. #34
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Olikohan nuo osoitteet oikein vai enkö minä nyt vaan osaa lisätä niitä Oruxmapsiin?
    Tuohon tyyliin koitin https://myrtillus.github.io/MTB-kartta_garminiin.html, vaihdoin vaan osoitteet, nimet ja uid. Valikkoon kyllä tulee, mutta kartat ei lataudu.

    Selain taitaa heitellä merkit erilaisiksi...
    Tuossa alla alkuosa mitä laitoin Oruxmapsin konfis-tiedostoon (huom. Foorumi syö noista sisennykset). Pelitti ok. Oruxmaps kuten toinen kokeilemani Android appis OsmAnd ei kumpikaan osaa retina / high res tiiliä. Oruxmaps tekee sen itse hakemalla nelinkertaisen määrän tiiliä, tehoton ja ruma renderointi (vrt. Bikemap mobiilissa tai sellainen karttaohjelma joka osaa retina-tiilet), mutta toimiihan se. Tietääkö joku fiksumman ilmaisen tai halvan karttaohjelman Androidiin?

    <onlinemapsource uid="467">
    <name>MTB 3D Map</name>
    <url><![CDATA[https://apil.finomena.fi/d3-mtbmap-proxy/3d/{$z}/{$x}/{$y}.png]]></url>
    <website><![CDATA[<a href="https://bikemap.finomena.fi">Bikemap</a>]]></website>
    <minzoom>0</minzoom>
    <maxzoom>18</maxzoom>
    <projection>MERCATORESFERICA</projection>
    <servers></servers>

  5. #35
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Mulla olis Sipoonkorven itäpuolelle reitti, mutta ei aikaa/motivaatiota opiskella sen kartalle lisäämistä. Voin lähettää sen jos joku haluaa sen askarrella kartalle. Hältingträsk-Puroniitty ja Ängskulla-Byträsk välille
    Joo, mä olen myös yrittänyt päästä tuohon sisälle, mutta kovin hankalalta tuntuu... ehkä jos olisi enemmän aikaa käyttää.

  6. #36
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Mulla olis Sipoonkorven itäpuolelle reitti, mutta ei aikaa/motivaatiota opiskella sen kartalle lisäämistä. Voin lähettää sen jos joku haluaa sen askarrella kartalle. Hältingträsk-Puroniitty ja Ängskulla-Byträsk välille
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Joo, mä olen myös yrittänyt päästä tuohon sisälle, mutta kovin hankalalta tuntuu... ehkä jos olisi enemmän aikaa käyttää.
    Vilpitön pyrkimys näillä "for dummies" ohjeilla on ollut tehdä tuosta mahdollisimman helppoa jotta useampi innostuisi polkutalkoihin. Toisten puolesta polkujen lisäily kun on vähän arpapeliä jos ei ole itse ollut paikalla todentamassa minkälaisia polkuja, kuinka paljon gps-jälkeen voi luottaa jne. OSM:n kanssa alussa hyvinkin tuntuu että systeemi on hyvin monimutkainen lukemattomine ohjeineen ja sääntöineen, ja OSM editorin käyttöliittymä on täynnä outoja termejä. Mutta kun tuosta pykälästä pääsee ylitse niin huomaa että polkujen lisäilyyn & kategorisointiin ei montaa asiaa tarvitse tietää ja itse editointi on suhteellisen nopeata & yksinkertaista.

    Jos avaatte vähän mihin vaiheeseen homma teillä tökännyt niin katsotaan josko ohjeistus auttaisi eteenpäin.

  7. #37
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.627
    ^Katsotaan jos ehdin tässä loman aikana istumaan alas ihan ajatuksella. Kun nyt on taas Borderlands 3:kin pelattu tappiin asti ja seuraavaa DLC:tä odotellessa.

  8. #38
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.969
    Minulla tökkii että miten saisi kartat käyttöön. Saako niitä esim ridewithgpsään

  9. #39
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Minulla tökkii että miten saisi kartat käyttöön. Saako niitä esim ridewithgpsään
    Verkkoselaimeen niin pc:ssä, padissa kuin puhelimessa: https://bikemap.finomena.fi. Näkyy niin kartat kun voi rakentaa reitit. Garminiin saa ladattua kartat: https://myrtillus.github.io/MTB-kartta_garminiin.html. Noilla pääsee alkuun. Jos on tarve tai halu käyttää jotain tiettyä sovellusta niin sitten vaatii enemmän tai vähemmän osaamista & näpertämistä jos on ylipäätään mahdollista. Ridewithgps taitaa olla yksi näistä sovelluksista joissa on muutama oma kartta ja muita ei voi käyttää.

  10. #40
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.969
    Tämä säätämisen tarve on juuri se kynnys. Android on tarvittaessa tangolla kun pitää löytää uusia reittejä. Selain ehkä toimisi, mutta tarkkuus ei ole yhtä hyvä ja näyttö sammuu koko ajan.

    Garminia pyöräkäyttöön minulla ei ole.

  11. #41
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.969
    Tuo ridewithgps käyttää openstreetmappia myös. Onko finomena sitten vain oma layer sen päällä, vai meneekö lisäykset openstreetmapin kantaan?

    https://ridewithgps.com/help/switching-map-styles

  12. #42
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Tämä säätämisen tarve on juuri se kynnys. Android on tarvittaessa tangolla kun pitää löytää uusia reittejä. Selain ehkä toimisi, mutta tarkkuus ei ole yhtä hyvä ja näyttö sammuu koko ajan.

    Garminia pyöräkäyttöön minulla ei ole.


    Tuo ridewithgps käyttää openstreetmappia myös. Onko finomena sitten vain oma layer sen päällä, vai meneekö lisäykset openstreetmapin kantaan?

    https://ridewithgps.com/help/switching-map-styles
    Androidiin OsmAnd-karttaohjelmaan saa nuo MTB-kartat kohtuu kivuttomasti, lisää vain kartan URL:in online-karttojen listan jatkoksi. OruxMapsiin joutuu askartelemaan enemmän kuten ylläolevasta keskustelusta käy ilmi, siihen joutui käyttämään muutaman minuutin enemmän. Täytyypä katsoa saisiko Bikemapin osalta Androidissa pidettyä näytön päällä kuten osa appseista tekee, tuo on kieltämättä käyttökelpoinen sekä pyöräillessä kun puhelin tangossa että myös polkujuoksussa kun on rukkaset ollut kädessä joilla ei saa näyttöä aktivoitua.

    Tismalleen sama Openstreetmap-tietokanta on tosiaan käytössä sekä Ridewithgps että Bikemap, mutta ns. karttatyyli määrittelee miten OSM-tietokannan data piirretään kartaksi. Suurin osa yleiskäyttöön tehdyistä karttatyyleistä kuten nuo mitkä tarjolla Ridewithgps eivät hyödynnä mtb:scale tageja (eikä muutamia muitakaan) joita käytetään polkujen värikoodaukseen.

  13. #43
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lare Katso viesti
    Mulla olis Sipoonkorven itäpuolelle reitti, mutta ei aikaa/motivaatiota opiskella sen kartalle lisäämistä. Voin lähettää sen jos joku haluaa sen askarrella kartalle. Hältingträsk-Puroniitty ja Ängskulla-Byträsk välille
    Byträskin päätä päivitetty.
    Onhan tuo hankalaa parin GPS trackin perusteella piirrellä kun ei ole Mapant karttaa alla jotta saisi tarkemmin.
    Täytyy vielä käydä pätkä suota merkitsemässä kun keksii oikean tagin.

  14. #44
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Byträskin päätä päivitetty.
    Onhan tuo hankalaa parin GPS trackin perusteella piirrellä kun ei ole Mapant karttaa alla jotta saisi tarkemmin.
    Täytyy vielä käydä pätkä suota merkitsemässä kun keksii oikean tagin.
    Jos käytit OSM iD-editoria niin siihen saa kyllä Mapantin pohjaksi. Oikealta laidasta valkkaa Background settings ikoni ja sen alta Backgrounds kohta custom johon tästä viestiketjusta hieman ylempää Mapantin tiilipalvelimen URL. Display Options samasta valikosta voi säädellä hieman kirkkautta yms. alemmas niin OSM-data näkyy paremmin.

    Poluilla märät pätkät kannattaa merkitä tägillä: "surface=mud" niin MTB-karttatyyli renderoi yhtenäisellä tavalla.

  15. #45
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Välipäivien lentsussa napsuttelin joitakin lisäyksiä. MAPant -pohjan kanssa homma helpottuu huomattavasti. (Bikemap ei päivity.)
    Yksi harmittava ominaisuus editorissa on se kun kun snap-in tahtoo tarttua mihin tahansa rajakohteeseen, joka sattuu pisteen lähelle. Pitää sitten erikseen irrottaa, ettei siirrä rajoja kun polkua korjailee. Enemmän zoomaamalla onnistuu välttämään viivoja.
    Aikaisemmista merkinnöistä joutuu tulkitsemaan, miten ne ovat kartalle päätyneet. Kalkkiruukin luontopolkukin oli vielä vanhaa reittiä Yrjölästä laavulle päin. Piirsin nykyisen reitin vanhan rinnalle, samoin kuin ennen portaita Högbergetille päin.
    Osa taas on karkeasti piirreltyjä, vaativat korjailua, ja osa sellaisia, joita en muista nähneeni luonnossa, mitä lie tarkoittavat. Täytyy kai käydä erikseen tarkistamassa onko siellä mitään.
    Olisi hyvä myös tietää onko joku polku merkitty yhden GPS -jäljen perusteella, vai onko tarkempaa referenssiä. Omiakaan ei kaikkia viitsi merkitä kun ei ole tarkkaa jälkeä tallessa.
    Välillä on näköjään piirretty lenkin GPS -jälki yhtenä polkuna, vaikka reittiin sisältyy osia monista eri poluista.
    Latupohjien kohdalla on yleensä kesäisin polku, mutta ominaisuuksien yhdistäminen ei onnistu, joten täytynee piirtää erikseen päällekkäin? Latupohjan merkinnän alle jäävää polkua ei näe editorissa.

  16. #46
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Juuri nuo marsun mainitsemat asiat pitävät minut yleensä kaukana tälläisistä yhteisöllisistä tiedonkeruuhankkeista. Muutama yli-innokas ja huolimaton sählääjä pilaa koko homman.


  17. #47
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Juuri nuo marsun mainitsemat asiat pitävät minut yleensä kaukana tälläisistä yhteisöllisistä tiedonkeruuhankkeista. Muutama yli-innokas ja huolimaton sählääjä pilaa koko homman.
    Yli-innokkailla no myös tapana kyllästyä nopeasti, joten maailma ei ole vielä pilalla :-) Toisaalta avoin keskustelu kartoituspolitiikoista johtaa alkukankeuksien jälkeen hyvään lopputulokseen.
    JOSM editorilla ainakin näkee hyvin myös kaikkien elementtien editointihistorian (tekijät, ajankohdat ja mitä muutettu). Näin ollen ns. juostenkustujen lisäysten perään voi myös kysellä merkinnän tehneeltä henkilöltä. Rakentavassa hengessä käydyt keskustelut johtavat yleensä positiivisiin muutoksiin.

  18. #48
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Latupohjien kohdalla on yleensä kesäisin polku, mutta ominaisuuksien yhdistäminen ei onnistu, joten täytynee piirtää erikseen päällekkäin? Latupohjan merkinnän alle jäävää polkua ei näe editorissa.
    Tuo lausahdus meni vähän ohi ja päällekkäisten viivojen piirtäminen kuulostaa pahalle. Tampereella latupohjat on tägätty esim. seuraavasti:

    highway=track
    mtb:scale=0
    mtb:winter=-1
    piste:difficulty=intermediate
    piste:grooming=classic+skating
    pisteneway=yes
    pisteriority=2
    piste:type=nordic
    tracktype=grade4

    Tuloksena leveä katkoviiva, vihreä värjäys ja talvirenderöinnissä menee rastit päälle.

    Ikuisuuskeskustelu on sitten se, että onko kyseessä footway vai track... oman mielipiteen mukaan jalkakäytällä harvemmin ajellaan tampparilla :-). Muilla tägeillä sitten kerrotaan, että kyseessä ei ole moottoriajoneuvoliikenteelle sallittu väylä.

    Path ja track keskusteluun helpottaa ehkä se, että path on ns. yksi-urainen polku (single track...auts track sana) ja trackilla mahtuu tarpeen tulleen liikkumaan ajoneuvoilla, joissa on renkaita kahdessa dimensiossa ja yleensä vielä vähintään pari metriä toisistaan erillään sivusuunnassa (auto, traktori, maastoauto, metsäkone).
    https://wiki.openstreetmap.org/wiki/...hway%3Dfootway
    https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dtrack

  19. #49
    Done - ensimmäinen muokkaus tehty ja huomenna jännätään löytyykö se sieltä. Iso peukku tälle, koska näin karttaihmisenä sanoisin, että tämä OpenStreetMap on se fiksuin alusta tällaiseen joukkoistettuun kartantuotantoon. Se on jopa niin hyvä, että joillain väkirikkailla alueilla, joissa on paljon sopivaa tekniikkataustaista ihmistä (esim. Helsingin keskusta) se peittoaa viranomaisten tekemät kartat. Olennainen juttu siinä on se, että se on niin laajasti lyönyt läpi, että voisi kuvitella datan säilyvän ja olevan muokattavissa ikuisesti. Sen ei pitäisi kadota netistä, jonkin yksittäisen aktivistin kadotessa vaan kaikki nyt tehty työ säilyy ja on muokattavissa tulevaisuudessakin.

    Ainoa askarruttava asia oli muokkauksessani se, että mtb:scale tägin lisäksi laitoin polulle bicycle=yes, koska minusta se oli hiekkatien tasoisena urana lähes pyörätien tasoinen ura samaan tapaan kuin keskuspuiston isommat urat.

  20. #50
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Ainoa askarruttava asia oli muokkauksessani se, että mtb:scale tägin lisäksi laitoin polulle bicycle=yes, koska minusta se oli hiekkatien tasoisena urana lähes pyörätien tasoinen ura samaan tapaan kuin keskuspuiston isommat urat.
    En käytä tuota bicycle=yes/no kuin silloin kun viitsii merkitä onko sallittua tai ei Suomen lainsäädännön ja jokamiehenoikeuksien kannalta. "Discouraged" silloin kun pyöräily on muuten vältettävää.
    Jos sitä käytetään ajokelpoisuuden mittarina, niin menee liikaa tulkinnaksi.

    Olisikohan eka tonni jo täynnä kun kuukauden ajan olen noita naksutellut.
    Onneksi tuo polkuluokitus käy kohtalaisesti yksiin pyöräsuunnistusmerkintöjen kanssa, että ei kovin paljoa tule ongelmia tulkita. Katkoviiva = 1, pisteviiva=2, .. ,Trail_visibility=intermediate voi lisätä silloin kun on heikosti erottuva ura.
    Eniten ongelmia on muiden tekemien merkintöjen ja omien sovittamisessa yhteen.

  21. #51
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    En käytä tuota bicycle=yes/no kuin silloin kun viitsii merkitä onko sallittua tai ei Suomen lainsäädännön ja jokamiehenoikeuksien kannalta. "Discouraged" silloin kun pyöräily on muuten vältettävää.
    Tässä tapauksessa tuota pystyi helposti käyttämään, koska ura oli käytännössä keskuspuiston pyöräteiden tasoinen vaikka sitä ei varsinaisesti liikennemerkeillä sellaiseksi kuvatakkaan. Lähinnä jäi askarruttamaan tarjoako se tuota sitten joskus jollekulle jossain reittihaussa, jossa pyydetään nopeinta pyöräreittiä pisteiden A ja B välillä. Mutta katselen sitä huomenissa MTB kartalta ja teen korjauksia, jos se ei silmääni miellytä.

  22. #52
    Itse asiassa tuo bicycle=yes oli huono, koska se ei vaikuttanut mihinkään. Perus kevyenliikenteenväylä/ulkoilutie kannattaa merkata bicycle=designated foot=designated vaikka aina ei ihan yksiselitteistä liikennemerkkiä aiheesta olisikaan. Tällä ne näyttäytyvät sinisinä pyöräteinä finomena kartassa ja open street mapissa esiintyvät yhdistettynä pyörä ja kävelytienä - joka lienee se paras totuus. Bicycle=yes ei vaikuta tähän MTB karttaan graafisesti mitenkään ja sitäkautta tietona aika turha. Ehkä enemmänkin soveltuisi tilanteeseen, jossa metsäpolku soveltuu myös normipyörälle ja siten mtb:scale=0 on aika sama asia kuin bicycle=yes.

    Eli tällä koodauksella kaikki siniset pyörätiet ovat maastopyörälle kelvollisia ja sitten tuo vihreä,keltainen, punainen koodaus koskee vain niitä oikeita metsäpolkuja, joita ei ole koskaan pyörätieksi rakennettu.

  23. #53
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Alkaa Leppävaara olla kohta jo täynnä, mihinkähän suuntaan sitä seuraavaksi lähtisi.

  24. #54
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Alkaa Leppävaara olla kohta jo täynnä, mihinkähän suuntaan sitä seuraavaksi lähtisi.
    Helsingin keskuspuistoon - appiukko kaipaa tietoa mistä ajaa maastopyörällään geokätköille.

    Sellainen palaute sinun ansiokkaasta työstä, että varo paikkoja, joissa GPS jälki melkein risteää olemassaolevan polun kanssa. On ehkä parempi antaa mahdollisimman usein olemassaoleville OSM poluille mtb:scale tageja tuoda vain erittäin harkiten uusia polkuja GPS:llä. Minusta ei ole niin nuukaa onko polun muoto täsmälleen oikein, kunhan risteyspisteet ovat mahdollisimman hyvin kohdillaan ja oikean muotoisia. Korjailin sinun jäljiltä jotain nurkkia Leinelässä, jossa polut melkein ristesivät ja se melkein risteäminen rikkoo reitityksiä. Eli uuden polun pitää lähtökohtaiseti alkaa ja loppua jostain toisesta polusta/tiestä/urasta, siten että nillä on joku yhteinen piste. Visuaalisestihan sillä ei ole mitään väliä, jos siellä on pieni rako, mutta konereititykset pienikin rako rikkoo ja aiheuttaa ongelmia OSM datan eheyteen.

    Tästä esimerkkinä muinainen autonavigaattoreissa ollut vika, jossa Helsinki-Tampere välillä Iittalassa navigaattorit kehottivat siirtymään pois moottoritieltä ja seuraavassa rampissa takasin. Tielaitoksen tieviivassa oli moottoritiellä joku olematon katko, joka oli kaikunut aika moneen navigaattorivalmistajan dataan.....mutta se oli 90 lukua se :-)

  25. #55
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Leinelä oli vielä kesken, kun siellä ei ollut noita uusia rakennettuja ulkoilureittejä vielä kukaan merkinnyt ja niiden lisäyksen jälkeen vanhojen ja uusien yhteensovittaminen vaatii lisätarkistuksia. Osa vanhoista OSM poluista on kadonnut ja osa muuttunut, täytyy hieroa uudestaan kohdalleen. Ilolan puolen hiihtobaanastakin tuli vain osa laitettua kohdalleen.

    Helsingin keskuspuistoa ajavat muut aktiivisemmin, eiköhän sieltä löydy tekijöitä.
    Taidan levittää Vantaan ja Espoon suuntiin..

  26. #56

    Peukalo ylös

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Leinelä oli vielä kesken, kun siellä ei ollut noita uusia rakennettuja ulkoilureittejä vielä kukaan merkinnyt ja niiden lisäyksen jälkeen vanhojen ja uusien yhteensovittaminen vaatii lisätarkistuksia. Osa vanhoista OSM poluista on kadonnut ja osa muuttunut, täytyy hieroa uudestaan kohdalleen. Ilolan puolen hiihtobaanastakin tuli vain osa laitettua kohdalleen.

    Helsingin keskuspuistoa ajavat muut aktiivisemmin, eiköhän sieltä löydy tekijöitä.
    Taidan levittää Vantaan ja Espoon suuntiin..
    Minä korjailin sitä Ilolan ABC:n nurkkaa juuri noiden vanhojen polkujen ja latuverkon osalta, kun ajoin siitä ohi. Se on nyt aika totuudenmukainen mutta ei vielä kovin kattava. Jos intoa on tännepäin niin Mätäkivenmäki on sellainen maastopyöräilijän paratiisi, että se olisi hyvä saada kattavammaksi. Itse liikun enemmän Kuusijärven nurkilla.

    Keskuspuistosta olen hieman eri mieltä - ainakaan se runsaampi ajajamäärä ei ole generoitunut polkuluokituksiksi. Pyörätiet löytyvät, mutta muuten yllättävän vähän värejä siellä.
    tikola muokkasi tätä : 14.02.2020 at 18.52

  27. #57
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    ....Keskuspuistosta olen hieman eri mieltä - ainakaan se runsaampi ajajamäärä ei ole generoitunut polkuluokituksiksi. Pyörätiet löytyvät, mutta muuten yllättävän vähän värejä siellä.
    Helsingin Keskuspuistossa ei tosiaan "väriä" liiemmin ollut ennen kuin joitakin merkintöjä tein syksyllä. Itse kun en sielläpäin asu vaan hyödynsin vain mahdollisuuksia työmatkojen ohessa siellä ajamiseen ja niiden jäljiltä kartan täydentämiseen. Samaa mieltä että siellä olisi kyllä hyvää työsarkaa jollekin joka osaisi ainakin parhaat polut värikoodata muiden iloksi. Polkujahan siellä tosiaan risteilee jopa siinä määrin että harkintaa vaaditaan aika paljon mitä edes kannattaa merkitä uusina polkuina OSM:ään jotta ei mene liian sotkuisaksi.

  28. #58
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    harkintaa vaaditaan aika paljon mitä edes kannattaa merkitä uusina polkuina OSM:ään jotta ei mene liian sotkuisaksi.
    Juuri näin, eli ensin kaikille jo olemassaoleville poluille väri ja sitten todella kovaa harkintaa kannattaako lisäpolkuja merkata vai ei. Itse en ole vielä yhtään uutta polkua lisännyt vaan ihan vain tägejä lisää olemassaoleville poluille.

  29. #59
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Ihmetyttää kun paikoin on julkisille maastopoluille laitetty käyttöoikeus bicycle="no", vaikka OSM selitteessä tuolle tagille kerrotaan että se on "legal" ominaisuus.
    Eli jos jokamiehenoikeudella saa ajella, niin ei pitäisi bicycle="no" käyttää.
    Jos polulla ajo on laillisesti sallittua, mutta ei (maasto)pyöräilyyn jostain syystä sovellu, niin sitten pitäisi olla käytössä joku muu tagi.
    Bikemap ei onneksi taida tuota noteerata.

  30. #60
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Ihmetyttää kun paikoin on julkisille maastopoluille laitetty käyttöoikeus bicycle="no", vaikka OSM selitteessä tuolle tagille kerrotaan että se on "legal" ominaisuus.
    Eli jos jokamiehenoikeudella saa ajella, niin ei pitäisi bicycle="no" käyttää.
    Jos polulla ajo on laillisesti sallittua, mutta ei (maasto)pyöräilyyn jostain syystä sovellu, niin sitten pitäisi olla käytössä joku muu tagi.
    Bikemap ei onneksi taida tuota noteerata.
    Bikemapin karttatyyli = vain hieman viritetty Myrtilluksen karttatyyli (hän aloitti koko tämä mtb-karttajutun Suomessa) ei muistaakseni tuosta taida välittää. Mutta Bikemapin reitityskone kyllä hylkii noita nykyisellä konfiguraatiolla eli ne kannattaa korjata. Jos huonoon soveltuvuuteen peruste on liika teknisyys niin siihenhän juuri mtb:scale on tehty. Jos joku noita koodaa "väärin" systemaattisesti jollakin alueella niin kannattaa lähettää OSM:n kautta kys. henkilölle ystävällinen viesti kysymyksen muodossa (historia-tiedoista löytää tiedon kuka nämä editit on tehnyt), useimmiten nämä tulkintakysymykset mitä tägejä käytetään mihinkin ratkeaa pienellä jutustelulla.

Samanlaisia aiheita

  1. MTB polut ja reitit - Tampere
    By Myrtillus in forum Yhteislenkit ja ajoporukat
    Vastaukset: 1919
    Viimeinen viesti: 04.03.2024, 22.18
  2. Oulun seudun pyöräliikkeet
    By Draagon in forum Kaupat
    Vastaukset: 243
    Viimeinen viesti: 26.11.2022, 12.52
  3. Mtb polut ja reitit -Kuopio
    By Tkau in forum Yhteislenkit ja ajoporukat
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 03.01.2022, 16.38
  4. PK seudun maanteiden jäätilanne
    By EsaJ in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 25.03.2018, 19.57

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •