GiantElectrobikeMPMessutGarmin
Sivu 12 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 10 11 12
Näyttää tulokset 331 - 358 / 358

Aihe: Ketjujen venyminen

  1. #331
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Nyt kyllä tuli melkoinen infopläjäys ja ketjujen kanssa HiFistely sai ihan uuden ulottuvuuden. Ei kun tönäri käteen ja ketjuja mittailemaan
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  2. #332
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Onko sillä vaikutusta jos ketju "makaa" muutenkin siellä hampaiden pohjalla?
    On tietysti. Mitä syvemmälle ketju menee hammasrattaalle, niin sitä lyhyempi jako on.

  3. #333
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mutta onkos tuolla rullan/pinnin kulumalla mitään merkitystä? Jos kaikki rullat kuluvat samassa suhteessa, niin ketjun kuormitustilanteessa se kuluman välys siirtyy aina samaan suuntaan. Eli se ei vaikuta ketjurullan ja rattaan hampaan väliseen kosketukseen. Vai kuinka?
    Tästä alkaa syntymään rullan päittäisosumaa rattaan hampaan kärkeen. Rattaan kärki kuluu ja hampalle asettuminen kärsii.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  4. #334
    Miten hihnavedon hihnan kuluminen mitataan? Vai venyykö se?
    Ketjuja ei ainakaan enää uskalla käyttää ollenkaan. Tuntuu olevan niin monimutkaista.

  5. #335
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dr TuKo Katso viesti
    Miten hihnavedon hihnan kuluminen mitataan? Vai venyykö se?
    Periaatteessa hihna on venymätön.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dr TuKo Katso viesti
    Ketjuja ei ainakaan enää uskalla käyttää ollenkaan. Tuntuu olevan niin monimutkaista.
    Niin. Jos 3 sekunnin mittaus oikealla työkalulla voitelun yhteydessä on monimutkaista, kannattaa miettiä aika mihin kapasiteetti oikesti riittää.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  6. #336
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.704
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Tästä alkaa syntymään rullan päittäisosumaa rattaan hampaan kärkeen. Rattaan kärki kuluu ja hampalle asettuminen kärsii.
    Totta. Tällaiset voimansiirtoelimet ovatkin kovin kiinnostavia. Kyllähän näitäkin Jyväskylässä aikanaan opiskeltiin, mutta harmi kun on niin harva pää.

  7. #337
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Kuusankoski
    Viestit
    299
    Onko kokemuksia noista KMC DLC11-ketjuista? Hintaa on sen verran, että ilman vertaistukea en lähde kokeilemaan. Korreloiko toi hinta edes jotenkin ketjun keston kanssa? Ja maantiellä taivalta tehdään...

  8. #338
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkp Katso viesti
    Onko kokemuksia noista KMC DLC11-ketjuista? Hintaa on sen verran, että ilman vertaistukea en lähde kokeilemaan. Korreloiko toi hinta edes jotenkin ketjun keston kanssa? Ja maantiellä taivalta tehdään...
    Onkohan tuo muuten sama kuin SL, mutta värjätty ja kalliimpi? Ainakin sl ketjuihin oon ollu tyytyväinen.

  9. #339
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    182
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkp Katso viesti
    Onko kokemuksia noista KMC DLC11-ketjuista? Hintaa on sen verran, että ilman vertaistukea en lähde kokeilemaan. Korreloiko toi hinta edes jotenkin ketjun keston kanssa? Ja maantiellä taivalta tehdään...
    Ei todellakaan korreloi!! Kerran kokeilin ja jäi paha maku suuhun huonon laadun suhteen. Ainoat ketjut jotka kestä, kestää ja kestää on campan ketjut!

  10. #340
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    ^Mul on vähän samanlaisia kokemuksia. Ennen käytin paljon campaa ja ne kesti hyvin. 4-5tkm yleensä pääsi jopa cyclossa jolla ajetaan kelissä ku kelissä.
    Force majour syystä tuli vaihdettua ultegran voimansiirtoon vuosi sitten ja just vaihdoin kolmannen ketjun alle ja pyörällä on 4tkm poljettu.

    En sit tiiä syökö Campan ketjut rattaita nopeammin?

  11. #341
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti

    En sit tiiä syökö Campan ketjut rattaita nopeammin?
    Mutua: jos ketjun jako pysyy oikeana, niin se on parasta hammasrattaille, oli valmistaja kuka vaan.

  12. #342
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Mutua: jos ketjun jako pysyy oikeana, niin se on parasta hammasrattaille, oli valmistaja kuka vaan.
    Metalli kun hankaa metallia, niin se kuluttaa. Ehkä Mantiksen ideassa on pieni järjen idea, ketju venyessään saattaa säästää rattaita kuin jos se ei venyisi. Eikä tätä pidä sekottaa venyneellä ketjuilla ajoon.

  13. #343
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.704
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Mutua: jos ketjun jako pysyy oikeana, niin se on parasta hammasrattaille, oli valmistaja kuka vaan.
    Juuri näin!

  14. #344
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Metalli kun hankaa metallia, niin se kuluttaa. Ehkä Mantiksen ideassa on pieni järjen idea, ketju venyessään saattaa säästää rattaita kuin jos se ei venyisi. Eikä tätä pidä sekottaa venyneellä ketjuilla ajoon.
    Mulla olisi vähän venyneitä ketjuja edullisesti myynnissä. 10 ja 11s.
    Nyt kannattaa pohtia että milloin se hankaus on suurinta?

  15. #345
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Mulla olisi vähän venyneitä ketjuja edullisesti myynnissä. 10 ja 11s.
    Nyt kannattaa pohtia että milloin se hankaus on suurinta?
    Pistä fillaritoriin ilmoitus sitten, tuskin täällä kukaan noita ostaa.

  16. #346
    Liittynyt
    10/2014
    Viestit
    313
    FSZ 10 SPEED 350 KM. venymä 6.5mm aliexpres hinta 9.5€

  17. #347
    Liittynyt
    08/2015
    Paikkakunta
    Kuusankoski
    Viestit
    299
    Mulla kestää noi ultegran ketjut 1700-2000km. Kerran kokeilin Dura-Acea, mutta kalliit oli eikä tullu kestoa hinnan vertaa lisää. Vaihdan ketjut, kun venymä on yli 0,5 Park toolin mitalla. Noin mulla kestää takapakka 2 kesää ja etuset 4.

  18. #348
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Tämmöinen testijuttu tuli vastaan:
    https://tekniikanmaailma.fi/iso-amer...attaa-huoltaa/

  19. #349
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.918
    ^Se mitä olen itse havainnut ja havainnoinut, niin 1x -voimalinja on jostain syystä ketjulle armollisempi kuin 2x tai 3x. Esimerkiksi mun Trekissä 2x-voimalinjan ketju oli yli prossan (millin?) venymällä n. 1000 kilometrin jälkeen. Meni vaihtoon myös eturattaat. En tiedä sitten, että onko NW-eturatas hellempi ketjuille. Ainakin hampaiden profiili on enemmän neliskulmainen verrattuna niihin, missä ketjun pitää pystyä siirtymään rattaalta pois ja takaisin.

  20. #350
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    304
    Etenkin Eaglessa ketju ja rattaat on saatu kestämään erinomaisesti pienillä suunnittelumuutoksilla, ja kalliimman pään ketjujen kovakromauksella. Mutuni on, että kapea ketju kestää myös epäideaalia ketjulinjaa paremmin kuin vanhat, leveät ketjut.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  21. #351
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    307
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Se mitä olen itse havainnut ja havainnoinut, niin 1x -voimalinja on jostain syystä ketjulle armollisempi kuin 2x tai 3x.
    Etuvaihtaja vääntää ketjua huomattavasti takavahtajaa enemmän sivusuunnassa, siitä se kulumisero tulee. Riippuu tietysti etuvaihtajan käyttötavasta ja -tiheydestä miten iso ero siitä lopulta tulee.

    Juuri tuossa itse irroitin aivan loppuun ajetun XT-ketjun 3x-fillarista (tietysti samalla nakkasin etuvaihtajan metallikeräykseen). Uuteen vastaavaan verrattuna se alkuperäinen ketju tuntui menevän yhtä helposti kiepille joka suuntaan...

    https://bike.bikegremlin.com/wp-cont...d-1024x768.jpg

  22. #352
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.704
    Luin että Shimano-ketjut ei kestä käyttöä ja KMC olisi parempi. Onko noin?

  23. #353
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Luin että Shimano-ketjut ei kestä käyttöä ja KMC olisi parempi. Onko noin?
    Molemmilla on monia eri ketjuja samalle vaihdemäärälle. Kumman paras on parempi, niin en tiedä. Tosin ilmeisesti kmc on ainakin valmistanut Shimanon ketjut.

  24. #354
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Luin että Shimano-ketjut ei kestä käyttöä ja KMC olisi parempi. Onko noin?
    Nythän tuosta alkaa viimein olla kunnollisia mittaustuloksiakin, joiden pohjalta voi todeta, ettei väite pidä paikkaansa. Samoihin testeihin siis viittaa myös tuo aiemmin linkattu TM:n juttu. https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/

  25. #355
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.719
    Aina oppii jotakin uutta. Olen pari kuukautta ihmetellyt miksi kampi karkaa alta putkelta polkiessa kovan rusahduksen saattelemana. Vastaava tilanne sinällään on tuttu ja tämä tapahtuu, kun on ketju/takapakkayhdistelmä mallia uusi/kulunut. Ajattelin, että ketjuhan se tietenkin on kulunut, koska takapakka on suhteellisen uusi.

    Ketjumittari näytti, että ketju ei ole kulunut. Ei lähelläkään vaihtorajaa.

    Ok, täytyy olla siis takapakka. Laitetaan uusi takapakka. Rusahtaa edelleen.

    Voisiko olla vapaaratas, jonka kynnet eivät pure? Vapaaratas auki ja tarkistus. Näyttäisi olevan kunnossa. Varmuuden vuoksi vielä toinen kiekko alle, jolloin vapaarattaan saa varmuudella suljettua pois. Edelleen rusahtaa voimalla polkiessa.

    Tässä kohdassa piti ottaa internet käteen. Joku kuvasi vastaavan ongelman ja selitti, että ongelma hävisi eturattaan vaihdolla. No helppo kokeilla. Pyörä trainerissa takajarru pohjassa ja paino kammelle. Ja pahus vie: Eturatas pyörähtää ketjun alta. Enpä ole aikaisemmin törmännyt 52-piikkisellä rattaalla tällaiseen. Ajattelin, että ketjun hyppiminen on enemmän pienten rattaiden ongelma.

    Löysin videon, jossa näkyy mitä tilanteessa tapahtuu. Ketjun hyppääminen on yllättävän vaikeaa havaita livenä, koska ketju ei yleensä putoa.

    https://youtu.be/qtS0dKTfiAw?t=14

  26. #356
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478
    Tämä ns. talvi on yllättänyt monessa suhteessa: mittailin toissa päivänä ketjujen kuntoa talviajan kommuutteri- ja lenkkipyörällä todetakseni, että herran kiesus äkkiä ketjut vaihtoon. Ajoa alle 2000 km SRAM 1x11-setillä. Kieltämättä tuosta matkasta hiekkatieosuus merkittävä. Eli joka toinen kuukausi menee näillä sateille ja hiekkakylvyillä kettingit vaihtoon. Ihan ei joka päivä jaksa puhdistaa, saati sitten pestä.

  27. #357
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.696
    😬 Ite olen vetänyt tämän "talven" kilpikonnataktiikalla, eli en ole paljon ketjuja mittaillut. Saas nähdä missä kunnossa ne taas keväällä on.

  28. #358
    Liittynyt
    07/2019
    Paikkakunta
    PKS
    Viestit
    65
    Mittailinpa Campagnolon ohjeella pihan pyöriä. Omassa maasturissa 132,40. Campan ilmoittama hylkyraja on siis 132,60. Sen kauniimman meillä asuvan tyypin 11v vanha työmatkahybridi alkuperäisellä voimansiirrolla 135,20. Eli venymä on 1,9% enemmän kuin Campan ilmoittama hylkyraja eli jotain yli 2 % luokkaa

    Täytynee ryhdistäytyä huoltohommissa...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •