ElectrobikeBikeshopGiantLostInLapland
Sivu 8 / 45 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 18 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 1334

Aihe: Maastohiihdon MC

tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    No niinpä just. Varmaan ihan kisulle vittuillakseen jättävät näyttämättä. Telkkarin puolella näyttäisi, ettei riitä Ylellä kanavat kun samaan aikaan tulee maastohiihtoa ja WRC:a, joissa molemmissa suomalaisedustusta mukana. Sikäli ymmärrettävä valinta Yleltä. Melko varmasti pumpumhiihtokisaa voi katsoa Areenasta, mutta arvaan kyllä jo etukäteen että eihän sitä semmoista voi käyttää.
    Töissä se Areena näkyy, ja oon käyttäny paljonkin. En ole kotikoneella testannu mutta tarvii testata.
    Siis olihan se naisten ampumahiihdon normaalimatka melko ankeeta jos suomalaisia seuraa....mä nukahdin, enkä mitään menettäny.
    Mikä on tämä Kaisan vitsaus eli "jalkojen tärinä" ? Kylmätärinää vai jännittämistä, muut ampumahiihtäjät eivät ole tällaisesta vaivasta valittaneet.

Ja kas tuossa linkki huomiseen ukkeleiden yhteislähtökisaan: https://areena.yle.fi/1-50424289

Nickname Guest
    Veikkausta pystyyn väsähtääkö suomalaiset kun ajavat Johaugia kiinni aika kovaa jo ekalla osuudella?

Johonkin hävis päivällä laittamani postaus? sitä vaan, että ei ne yhteislähtökisat mene aina pelkäksi kyttäilyksi. Tällä kertaa miesten yhdistelmäkisassa syllinen lie tämä Vieremän hevostelija.
    Iivohan on hevosmiehii, nii silläkö tuolleen hiittaili? On sillä ukolla ainakin sisua! Joku ois lyöny suksien vaihdossa hiihtolapaset tiskiin.

tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Joku ois lyöny suksien vaihdossa hiihtolapaset tiskiin.
    Kuulemma pari norjalaista näin teki.

Sori, oli kuvauspuuhia niin kisojen seuraaminen jäi... kiitos jäsen "Munarello"

( off - ei näytetty myöskään taitoluistelun EM-kisoja, ja siellä sentään oli suomalaisia mm. Emmi Peltonen sijoittui viidenneksi joten ihan hyvin...)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Kuulemma pari norjalaista näin teki.
    Joo, ne oli niitä norskien joitain peräpään hiihtäjiä, joku Kläbo ja Iversen.

( off - ei näytetty myöskään taitoluistelun EM-kisoja, ja siellä sentään oli suomalaisia mm. Emmi Peltonen sijoittui viidenneksi joten ihan hyvin...)
    Taitoluistelu, pikaluistelu, muodostelmaluistelu menny maksukanavalle. Luin oisko eilen hesarista jutun yhteydestä.

tempokisu Guest
    ^ kiitos, sillälailla. Ajattelin että arvokisat sentään näytettäisiin kuten on tarkoitus hiihdonkin suhteen näyttää. Köyhien ei ole näköjään tarkoituskaan sitten saada katsoa urheilua telkkarista, köyhät menkööt ite lenkille...

Köyhien ei ole näköjään tarkoituskaan sitten saada katsoa urheilua telkkarista, köyhät menkööt ite lenkille...
    Hupaisa väite. Jos katsoo vaikkapa Ylen tv2 päivän tarjontaa niin ohjelmassa on yhdistettyä, maastohiihtoa, alppihiihtoa, koripalloa, rallia ja painia. Ainakin minä olen ihan tyytyväinen Ylen urheilutarjontaan nykyisin. Sitten tietty jos pitää juuri taitoluistelua nähdä, niin kuten yllä mainittu se on nykyisin Viasatilla. Viasat / Viaplay ei noin kolmenkympin kuukausihinnallaan ole halpaa lystiä, mutta jos sattuisi olemaan internet-yhteys ja sen verran tuoretta serriä, että suoratoisto pelaa niin taitoluistelua voi katsoa ilmaiseksi viafreesta (eikä välttämättä taida tarvita tunnuksia luoda). https://www.viafree.fi/ohjelmat/urhe...-kisat/kausi-1

Ja jos saa toivoa, niin offtopikki loppuu tähän tai minä alan kohta kirjoittamaan tänne jalkapallon Italian cupista. Hättänäm.

tempokisu Guest
    ^ mä olen aina seurannu hiihtoa ja taitoluistelua, ne on aina ollu suosikkilajejani. No, nykyisin taitoluistelu on menny pisteitten keräämiseen hypyillä ja kun laulettua musiikkia voi käyttää niin ei ole lisänny ainakaan mun kiinnostusta lajiin. Selostajatkin on vaihtunu kökömpiin, että se siittä sitten.
    Mun tuloilla mitään maksukanavia makseta, kunhan harmittelin. Ei sunkaa tästä tarvi enempää harmistua - siis mikset voi vaan rullata yli tai laittaa mut hylylle, helppo tapa eliminoida ei-toivotut postaukset/postaaja.

tempokisu Guest
    Takaisin aiheeseen. Nyt joo tulisi se miesten ampumahiihto, mutta mä katson sprinttiä. Ei tarvi jännittää.
    Selostaja ihmetteli miksi Therese Johaug osallistuu sprinttiin. Mä veikkaan että haluaa kehittyä ja tämä on hyvä tapa tehdä niitä sprinttiharjoituksia. Kehitystä on kyllä tullutkin kun pääsee jo karsinnasta jatkoon. Mä tunnen tiettyä kisa-sielunkumppanuutta Thereseen; olin samantyylinen kisailija, pienikokoinen ja vaan yksi vaihde ( täysillä), mutta kiri- ja varsinkaan loppukirivaihdetta ei ollu.

ps. ei näy tietokoneella kun normaalit kanavat mitkä telkkarissakin, eli se siittä. Enkä mä tässä tykkää olla muutenkaan, kun on pidettävä kuulosuojuksia ( tietty häiriöääni...)

pps. no olihan tämä miesten sprintti tosi hauskaa katseltavaa. Erityisesti viimenen ylämäki; sitä vartenhan Kläbo eilen huilasi että jaksaa sprinttimäen. Viisas ratkaisu kyllä.
    Sensijaan kovin viisasta ei ole Norjan jonkun uuden valmentajan mietteet siitä että naisille pitäisi laittaa helpommat kepeemmät reitit kuin miehille. Therese Johaug luonnollisesti ei ole samaa mieltä ollenkaan. Eikä ole kukaan muukaan, siitä että naiset on jotenkin heikompia eikä jaksa ylämäkiä.
    Maastohiihtoon kuuluu oleellisena osana ylämäet ja alamäet ( monessakin mielessä) ja supersprintit on sitten sitä tasaista latua. Ei maastohiihdon pidä ottaa mallia enää yhtään ns. maastojuoksusta - joka on nykyisin jotain puistoratajuoksua.

tempokisu Guest
    Kristan yksi parhaista selityksistä:

– Mulle ei aamukisat sovi. Aika-ajo alkoi kello 09:15. Lauantain kisa painoi, eikä ollut terävää, Pärmäkoski sanoi Ylelle.

No heh heh, hupaisaa jälleen. Ei ne aamuiset revittelyt kaikille sovi. Esim Paavo Nurmi aikanaan kieltäytyi armeijassa aamujumppailusta, koska ei toiminut. Miten muuten saattoi eilinen kisa painaa vaikka joku taisi jossain vaiheessa paremmin tietää, ettei palautumisessa voi olla ongelmia?

tempokisu Guest
    Mitähän jäsen "Munarello" tästä tuumaat, nyt oli otsikoitu että Krista Pärjäkoski hiihtää kympin niin lujaa että taakse jäit sata äijää ja jopa maajoukkuemies, ja että "aika vetää hiljaiseksi". Jotain puoli tuntia ja risat.
    No kun tarkemmin juttua lueskeli niin Kristan loppuaika oli ilmeisesti parempi kuin miesten kympin väliaika 15km hiihdossa. Oletuksena varmaan että mennään ihan tasasta vauhtia alusta loppuun.
    Norjan mestaruuskisoissa Therese Johaug voitti perinteisen kympin, tai "noin kympin" aikaan 21minuuttia ja risat. Siltikin ero on ihan valtava vaikkapa vain Kristan aikaan, oli minkälaiset reitit ja olosuhteet tahansa.

Ei yleensä vertailla että jaa kun hölkänny puolimaratonin näin niin maratonin aika on 2 x se. Mä tiedän yhden entisen piirikunnallisen tason kisailijan joka hölkkäsi sen 100m testin ja 10km aika tarkalleen 100m:n aika x 100. Hiihdossa tuskin on edes niin että sprintin aika x 8 saadaan kympin aika.

Jos vertaa tavispyöräilijään ( vaikka minä) niin kyllä se kymppi voisi ( harjoittelulla) puoleen tuntiin mennä, mutta 9 kilsaa ei mene 21minuuttiin.

No jos oikein tarkkoja ollaan niin esim. Perttu Hyvärisen 10km väliaika eilen oli 27:33.5 ja 23 miestä tuli nopeammin 10km väliaikapisteelle mitä oli Kristan aika. Tarkemmin en lähtenyt vauhdinjakoja vertailemaan.

Mitähän jäsen "Munarello" tästä tuumaat, nyt oli otsikoitu...
    Tuumaan, että ihan normaalia roskalehden klikkiuutisointia. Voi sivuuttaa ilman sen kummempaa huomioimista.

tempokisu Guest
    ^ niin tuossa oli aika vähän sitä otsikkoa ja muuten mä vaan mietiskelin....en ole ikinä niitä väliaikoja, loppuaika on ollu se tärkein. Otetaan esimerkki; sulle huudellaan väliaikaa että hyvin menee oot 15s edellä. Joo hyvin menee ei tässä mitään hätää - prkl, se olikin 15s jäljessä ja siinä olisi ihan hyvin voinu kiristää jos...( mä en halunnu ikinä että huudetaan mitään väliaikoja just tommosen takia ) Kristan eduksi tosin että ei tarttenu ihan täysillä edes hiihtää, ellei ottanu maksimivauhtiakokoajan- harjoituksena.

Aamulehdessä tosin että "Suomen huippuhiihtäjät" - Riitta-Liisa Roponen ja Anita Korva eivät kannata että naisille helpommat reitit. Samassa jutussa Krista Pärmäkoski ja Anne Kyllönen , ne oikeasti Suomen huippuhiihtäjät, olivat samaa mieltä. Annelle kävisi 50km hiihtokin
    Korvakin on keskittyny liikaa siihen omakuvaamiseensa eikä ole ainakaan nyt Suomen hiihtohuipulle mitään asiaa.

Muistan myös Kerttu Niskasen sanoneen haastattelussa että naisilla saisi olla samat hiihtomatkat kuin miehillä ihan pidempiä matkoja myöden.

Sent from my iPad using Tapatalk

tempokisu Guest
    ^ naisurheilijat on ite aika paljon just samaa mieltä. Harmitti valtavasti kun aikoinaan pyöräilyssä ikänaisilla oli se maantie melki sama matka kun tempo, siis maantie jotain 50km. Naiset, ja erityisesti ikänaiset jaksaa kyllä sitä samaa vauhtia vaikka miten pitkään. Nuoremmatkin jaksaa, mutta esim. juoksussa intoa on enempi kun jalkojen kestävyyttä.
    Onneksi laturetkillä oli kaikille samat matkat, jos valitsi vaikka 75km lenkin. Silloin kun vielä talvetkin oli kunnon lumitalvia täälläkin seudulla.

Jos halutaan ettei käy liian tylsäksi, voisi sen 50km jakaa kahteen osaan, perinteinen ja vapaa niin että vain toiseen voi osallistua - mutta osallistujalistaa ei anneta etukäteen tietoon. Tai ilmoittautumista ei voi vaihtaa, ettei siis ole sitä taktikoinnin mahdollisuutta.

Norjan mestaruuskisoissa Therese Johaug voitti perinteisen kympin, tai "noin kympin" aikaan 21minuuttia ja risat. Siltikin ero on ihan valtava vaikkapa vain Kristan aikaan, oli minkälaiset reitit ja olosuhteet tahansa.
    Norjan mestaruuskilpailussa Drammenin Konnerudissa oli varsinkin naisille aika jäiset lentokelit, vitosen lenkki helppo (kokonaisnousu 129m) ja vieläpä hieman alamittainen. Ja sekymppi oli vapaalla. Tosin lauantain 15 km pertsan yhteislähdössä Johaugin kympin väliaika oli vähän päälle 22 minuuttia. Ja miehet kiersivät sunnuntain viestissä ekan kiekan vapaalla alle 10 minuutin.
    "Keep your distance and don't follow me"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika A Katso viesti
    Norjan mestaruuskilpailussa Drammenin Konnerudissa oli varsinkin naisille aika jäiset lentokelit, vitosen lenkki helppo (kokonaisnousu 129m) ja vieläpä hieman alamittainen. Ja sekymppi oli vapaalla. Tosin lauantain 15 km pertsan yhteislähdössä Johaugin kympin väliaika oli vähän päälle 22 minuuttia. Ja miehet kiersivät sunnuntain viestissä ekan kiekan vapaalla alle 10 minuutin.
    Joo, eipä noita eri paikoissa hiihdettyjen kisojen aikoja voi oikein vertailla. Lauantaina Vöyrin SM-hiihdoissa 2,5 km lenkin ilmoitettu pituus oli 2624 m. Oma tyttö kun hiihti tuolla, niin kertoi että hänen Polar Vantage antoi kierroksen pituudeksi 2,72 km. Tuo lenkki siis hiihdettiin neljä kertaa naisten kympillä. Kokonaisnousu tuolla oli 77 m/kierros eli 154 m per 5 km (tai siis per 2 kierrosta). Keli ei myöskään ollut kovin nopea.
    MC Kramppi
    pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)

tempokisu Guest
    ^^ tempoilijana ( tai siis maantiellähän tämä on vielä ratkaisevampaa )toki on tiedossa että reitit voi olla "+-noin" ja säätilakin merkitsee. On pari kertaa temmottu räntäsateessa, joskus on ehtiny ukkoskuuron alta pois ja joskus ei. Varautunu sääennusteen +2 asteeseen ja muuttuikin +19...

Joka tapauksessa tuntuu että nykyisin hiihtovauhdit on kasvaneet, jotenkin tuntuu että ei 80-luvulla mitään 40-50km/h missään hiihdetty millään kelillä. On ne pyöräilyssäkin, ja jopa juoksussa, välineet kehittyneet mutta hiihdosta on tullut tosi välineurheiluakin.

tempokisu Guest
    Therese Johaugin todennäköisimmin paras sprintti ikinä, nyt pääsi jo alkuerässä kolmanneksi ( mm. Kerttu Niskanen ja Jessica Diggins jäivät taakse) ja ehkä aikavertailulla jatkoonkin. Todella paljon kehitystä sprintissä.

tempokisu Guest
    ( äh, mä aattelin että vähän lepään...nukahdin ) no, joka tapauksessa hieman ihmetyttää että mikä se Kristan päätavoite nyt sitten tälle kaudelle olikaan..mutta muistaakseni vielä loppukaudesta on jotkut sm-kisat, pitkät matkat?

– Uskon, että kunto on ihan hyvä ja se on sieltä tuloillansa. Vähän kun tästä ensi viikon alkuviikon herkistelee, niin eiköhän se siellä liikahda jo vähän eri tavalla. Edessä ovat kauteni tärkeimmät kisat.

Ensi viikonloppuna Östersundissa sivakoidaan 10 kilometrin kisat sekä vapaalla että perinteisellä hiihtotavalla. Östersundin kisat aloittavat FIS Ski Tourin, joka käydään Ruotsissa ja Norjassa. Kiertueen erikoisuus on Norjassa käytävä Storlien–Meråker -hiihto, jossa matkaa on 38 kilometriä.

^ mielenkiintoinen toi pitkä matka, toivottavasti se hiihdetään eikä lykitä.

Täytyy sanoa että Kristalla on ainakin kova usko omiin kykyihinsä...yleensä aina haastatteluissa ennen varsinaista kisaa. No ehkä se sieltä jostain tulee se se.

Ei tuo naisten cup tällä hetkellä yllätyksiä juurikaan tarjoa, koska Johaug tykittää liki aina ykkösenä maaliin. Sprintin puolella onneksi voittaja joku muu kuin Johaug. Miesten puolella onneksi muutosta siihen takavuosien letkajenkkaan nähden. Niin paljon kuin pidänkin hiihdon katselusta, en aio maksukorttia hankkia sitten kun Yle ei enää lähetyksiä tee, koska tuo norjalaisten ylivoimaisuus on vaan niin tylsää.

tempokisu Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Täytyy sanoa että Kristalla on ainakin kova usko omiin kykyihinsä...yleensä aina haastatteluissa ennen varsinaista kisaa. No ehkä se sieltä jostain tulee se se.
    Ilmeisesti julkisesti ei saa sanoa että pska homma ja tää on tässä. Oli jo silloin 80-luvulla epävirallisesti kiellettyä, esimerkiksi kertoa urheiluvammasta - asiaa piti vähätellä "mitä nyt rakko vähän vaivasi" tai "pientä flunssaa ollu" kun oikeasti oli kyse rasitusmurtumasta eli vähän isompi asia, ja se kertoi epäsuorasti siitä että ei ole toi valmennus oikein onnistunu ( mikä tosin oli oikein sekin) ja tämän urheilijan tulokset voi vähäksi aikaa unohtaa.
    Nykyisin varmaan virallisemmat "säännöt" paitsi liiton myös sponsoreitten takia.
    Mutta erityisesti liiton herrat ei tykänny kun mulla oli tapana sanoa asiat rehellisesti suoraan miten asia on. Jopa toimittajan kysymyksiin rehellisesti vastaaminen oli huono homma. Kerran meni tällaisesta jo myönnetty seuran stipendi. Ja vammasta puolestaan Suomen Ennätyksestä jo myönnetty 4000markkaa. Sori off mutta tuskin se mitenkään vapaampaa nykyisin on, kun urheilijoitten pitää jopa kertoa missä ovat tai harjoittelevat dopingtestaajien takia. Ei kai nykyisin pääse enää yksikseen veskiin antaan sitä dopingnäytetä, 80-luvulla näin toimittiin. Olisi ollu maailman helpointa kaataa purnukkaan taskusta jotain...vaikka mitä. Purnukka annettiin virkailijoille ja kiitos näkemiin, ei ollut mikään sinetöity purkki vaan ihan tavallinen pissapurkki kannella. Mitä purnukalle tapahtui luovuttamisen jälkeen, ei aavistustakaan enkä osannut sitä edes epäillä.

Ilmeisesti julkisesti ei saa sanoa että pska homma ja tää on tässä. Oli jo silloin 80-luvulla epävirallisesti kiellettyä, esimerkiksi kertoa urheiluvammasta - asiaa piti vähätellä "mitä nyt rakko vähän vaivasi" tai "pientä flunssaa ollu" kun oikeasti oli kyse rasitusmurtumasta eli vähän isompi asia, ja se kertoi epäsuorasti siitä että ei ole toi valmennus oikein onnistunu ( mikä tosin oli oikein sekin) ja tämän urheilijan tulokset voi vähäksi aikaa unohtaa.
    Nykyisin varmaan virallisemmat "säännöt" paitsi liiton myös sponsoreitten takia.
    Varmaan noinkin on mutta kyllä Iivo sanoo välillä aikaa suoraankin mitään kaunistelematta ja muutenkin mieshiihtäjät ovat suorasanaisempia, toki erilaisille sairauksille ei mitään voi.

tempokisu Guest
    ^ mun mielestä aika siivosti ovat kommentoineet ehkä se on suuremman statuksen henkilöillä eri. Mä kuuluin sarjaan Seppo Räty ja Ari Huumonen, sanoin suoraan ja pahasti, ja olin muutenkin vähän ongelmallinen. Toimittajat tykkäsi, herrat ei.

Vaatii myös aikamoista itsehillintää haastattelussa kun kehonkieli kertoo melkoisesta sisäisestä ketutuksesta ja yrität tunnekuohun keskellä sanoa jotain fiksua.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •