Yllättävän paljon porukka kyllä jaksaa sieltä Ali pojan puljuista rompetta tilata. Täytyy joskus oikein ihmetellä kun ihmisten juttuja kuuntelee...![]()
Kai tää ilmakehän saastuminenkin on ilmaston muuttumista...karseeta luettavaa.
https://dynamic.hs.fi/2020/kaasukammio/
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tässä Hesarin jutussa käsitellään Australian tilannetta ja heidän hiilikaivoksia. Jotenkin tämä nykyinen globaali-bisnes on aika persiistä. Ongelmat tehdään yhdessä maassa ja rahat jaetaan sitten toiseessa maassa. Toivottavasti Suomi osaisi hoitaa tämän fiksusti, kun niitä akkukaivoksia aukaistaan...
KUN Australian ilmastopolitiikasta puhutaan, eri kriitikot nostavat toistuvasti esiin samat asiat: Päästöpolitiikka ei ole kehittynyt juuri lainkaan vuoden 2017 jälkeen. Ilmastotekoja on vähän. Hiiliteollisuutta tuetaan, ja uusille kaivoksille myönnetään lupia joka vuosi.
Germanwatchin, New Climate -instituutin ja Climate Actionin vuotta 2020 tarkastelevassa CCPI-raportissa Australian ilmastopolitiikka rankattiin viimeiseksi, kun mukana on 61 maata.
Tästä pitäisi Buckleyn mielestä puhua enemmän: Australian hiiliteollisuudesta 86 prosenttia on ulkomaisessa omistuksessa. Yritykset eivät maksa yritysveroja Australiaan, käyttävät vettä ja aiheuttavat ympäristöhaittoja.
”Ne piileskelevät paikallisten lobbareiden takana. Oikeasti ne eivät välitä yhtään, mitä paikallisille ihmisille ja luonnolle käy.”
Australian kuusi suurinta hiiliyhtiötä ovat BHP Billiton, Glencore, Yancoal, Peabody, Anglo American ja Whitehaven.
”Esimerkiksi Yancoalin omistaa Kiinan valtio. BHP:tä pidetään australialaisena, mutta senkin Queenslandin-kaivoksista puolet on japanilaisten.”
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006377265.html
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Tuulivoima ei olekaan pelastus?
https://www.aamulehti.fi/a/f5431f9b-...3-b3da8bfe1416
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Onhan tämä huono vitsi?
”Kaupunki puolustautuu, että sementti valmistetaan muualla kuin Helsingissä.”
https://www.boy.fi/atk/bremerin-blog...ardihauta.html
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Vihreät ovat ymmärtäneet väärin kansainväliset ilmastosopimukset. Se Betoni pitäisi laivata PALJON KAUEMPAA, vaikka hiilivoimavetoisesta Kiinasta tai Intiasta, niin maailma pelastuisi.
Ei tuollainen saman maan sisältä roudaaminen auta ilmastosopimuksen velvoitteiden täyttämisessä.
Tuo Malmi on kyllä erikoinen tapaus. Kuten yo. artikkelistakin ilmenee, kaikki Vihreätkään eivät ole sen takana. Ja ei kai vihreiden valtuustoryhmällä voi olla ylivaltaa kaikkien ohi? Voivatko Sinnemäki ja Soininvaara kahdestaan ajaa läpi tuon kenttäasian, kun mediasta (ja varsinkin somesta) päätellen _kaikki_ muut ovat sitä vastaan?
Puhdasta viherpesua tuo somessa häsääminen. Jos Puolueen selkeä enemmistö olisi hanketta vastaan, niin se tekisi asialle jotain. Toistaiseksi en ole misään nähnyt että puolue olisi hanketta vastaan.
Tässäkin otetaan kantaa kentän puolesta silloisen valtuustoryhmän puheenjohtajan Otso Kivekkään toimesta.
https://www.vihrealanka.fi/uutiset-k...okent%C3%A4lle
Malmin kentän rakentamista asunnoiksi kannattavat vihreiden ohella Helsingissä myös demarit ja vasemmisto.
^Kiitos. Laiskuutani en jaksanut kaivaa syvemmältä. Ja olen muuten allekirjoittanut vetoomuksen kentän säilyttämisen puolesta, sekä kulttuurihistoiallisista että ympäristösyistä, vaikka asia ei periferian asukkina minua suoraan koskekaan.
Tässä vielä kantoja helsingin eduskuntavaaliehdokkailta. Yhtään kentän puolustajaa ei löydy vihreistä:
https://www.malmiairport.fi/helsingi...-lentoasemaan/
Vihreä liitto 68 Alametsä, Alviina, opiskelija, valtiotieteiden kandidaatti Helsinki 69 Alanko-Kahiluoto, Outi, kansanedustaja, filosofian tohtori Helsinki 70 Haavisto, Pekka, kansanedustaja, ulkoministerin erityisedustaja Helsinki 71 Hernberg, Kaisa, yrittäjä Helsinki 72 Holopainen, Mari, yritystutkija, kauppatieteiden maisteri Helsinki 73 Juva, Katriina (Kati), dosentti, erikoislääkäri Helsinki EI 74 Kari, Emma, tietokirjailija, luonnontieteiden kandidaatti Helsinki EI 75 Kivekäs, Otso, ohjelmistoarkkitehti, filosofian maisteri Helsinki EI 76 Moring, Kirsikka, kulttuuritoimittaja Helsinki 77 Ohisalo, Maria, köyhyystutkija, valtiotieteiden maisteri Helsinki 78 Oskala, Hannu, yrittäjä, musiikkitieteen maisteri Helsinki EI 79 Perälä, Erkki, valtiotieteiden kandidaatti Helsinki 80 Rantanen, Tuomas, kustannuspäällikkö, valtiotieteen kandidaatti Helsinki EI 81 Relander, Jukka, toiminnanjohtaja, kolumnisti Helsinki 82 Riittinen, Leena, sairaalakemisti, filosofian tohtori Helsinki 83 Stranius, Leo, toiminnanjohtaja, ympäristöasiantuntija Helsinki 84 Sumuvuori, Johanna, kansanedustaja, valtiotieteen maisteri Helsinki EI 85 Tamminen, Lilja, suunnittelija, yrittäjä Helsinki 86 Tuomola, Pekka, ylilääkäri Järvenpää 87 Vartia, Antero, yrittäjä, kauppatieteiden maisteri Helsinki 88 Vuorelma, Maria, miljöekonom, överinspektör, ympäristötaloustieteilijä, ylitarkastaja Helsingfors 89 Yanar, Ozan, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton puheenjohtaja, valtiotieteiden kandidaatti Helsinki EI
Huvittavinta asiassa on se, että se varsinainen päätös Malmin lakkauttamisesta tehtiin yleiskaavassa 1992. Valtuustokaudella 1988-1992 kokkareilla oli 27, demareilla 21 ja vihreillä 7 kaupunginvaltuutettua (85:stä). Seuraavissa vaaleissa vihreät saivat +8 ja kokoomus -6.
^You can't fix stupid. Malmin kiista on kuin kakkosluokkalaisten kullinpituuskilpailu.
Raha siirtyy pois kohteista, joissa on ilmastoriski
Sekin on markkinataloutta, jos sijoittajat alkavat vältellä ilmastoa tuhoavia yrityksiä.
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/ar...006377097.html
Mika Anttosen (ST1 perustaja) n. 20min esitys Autoliiton 100v-seminaarissa 17.1. 2020. Vaikka Anttonen on öljy-yhtion edustaja, hän visioi realistiset aikataulut energiajärjestelmien muuttamiseen ja keinot millä fossiiliset polttoaineet korvataan ja CO2-päästöt saadaan kuriin - metsitys ja öljyn tislaustuotteiden korvaaminen muilla tavoilla joilla CO2 saadaan ilmakehästä takaisin kiertoon (synteettinen metaani).
https://www.youtube.com/watch?v=-2b7cRaWaAI
Energiayhtiöt ovat jo miettimässä ja kokeilemassa kaikkia uusia asioita, koska niiden olemassaolo riippuu energian toimituksesta.
Yksi asia jota hänen esityksestään jäin kaipaamaan on ydinenergian rooli. Esityksen painotus toki oli öljypohjaisten tuotteiden korvaaminen liikenteessä. Esityksen lopussa lyhyt osa, jossa keskustellaan yksittäisistä kuluttajavalinnoista ja niiden merkityksestä. Suosittelen esitystä kaikille joita fossiilisten polttoaineiden korvaaminen kiinnostaa.
Näkyisi vaan myös Norjan pörssissä... viherpesun maailmanmestarit taas vauhdissa:
Norjan valtio voitti ympäristöjärjestöt oikeudessa – arktinen öljynetsintä ei ole perustuslain vastaista
Oikeustapausta on seurattu tarkkaan, sillä se on yksi useista vastaavista oikeustaistoista maailmalla, joissa kansalaiset tai järjestöt vaativat valtioita vastuuseen ilmastonmuutoksen pahentamisesta.
https://www.hs.fi/talous/art-2000006381836.html
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006383964.html
"logistiikkayhtiöiden päästöistä pääkaupunkiseudulla..."
Kalevan juttu jakelun tulevaisuudesta
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/o...ilasta/834087/
^katoin tuota eilen ja ihmettelin onko tämä joku vitsi.
Renkaat ohuet sliksit, kuski ilman suojaa. Oikeesti tuollaisen sähkönelipyörä-pakettihärvelin voisi toteuttaa niinkin että se pystyisi hoitamaan keskusta alueiden jakelua.
^Olisko tuossa ajatuksena se, että niin kauan kun pysyy polkupyöränä, sillä pääsee paikkoihin mihin autolla ei.
^olisivat laittaneet edes läskirenkaat siihen
Ja eipä noi jakeluautot ole tähänkään asti paljon kävelykatuja ja kelvejä vältellyt.
No nytharmi kun en asu Oulussa, menisin varmasti kyttäämään keskustaan miten tuommoinen pärjää lumessa.
Näyttää olevan kahden akun taktiikalla, mutta ei varmaan toiminta matka ole kovin pitkä.
Hyvä kuitenkin että yritetään kehittää ilmasto ystävällisiä toiminta tapoja siitä iso peukku.
Jopa kymmeniä uusia ydinvoimaloita Suomeen? Suuri lakiremontti tasoittaa tietä hiilettömyyteen pienoisvoimaloiden avulla
#uutisvahti
https://yle.fi/uutiset/3-11170520
Toivottavasti kohta nähdään sekin päivä kun vihreät äänestävät ydinvoimaa omaan kaupunkiin.
^^ Toivottavasti tappajasepeli ei pysäytä pakettien ja konttipyörän matkaa rengasrikkoon. Näyttää mielenkiintoiselta vempaimelta tuo Armadillo.
Saa nähdä milloin ensimmäinen Armadillo kuski astelee puukengissään ja untuvaliivissään huoltoasemalle Rahtarien pöytään höyrymakkaraa kantaen.
Kirjanmerkit