“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Lue pykälä 32
http://www.velominati.com/the-rules/
Kohta taas kierretään Lietoa...
lgt.fi
![]()
*** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***
Otan Fillarisuositusten gravel-ketjusta puolelta lainauksen, josko siellä pysyttäisiin paremmin pyörissä ja täällä juteltaisiin pyöräilystä.
Minä jaan gravelin kahteen erilaiseen lokeroon. Toisaalta se on normaalia lenkkeilyä, jossa ei tarvitse tehdä reitin valintoja päällystettyjen tieosuuksien ehdoilla, vaan voi ja kannattaa poiketa välillä sorallekin. Tällöin siis puhutaan suht hyväkuntoisista sorateistä, ei mistään nyrkin kokoisesta kivesta tehdyistä metsäautoteistä.
Toisaalta gravelilla on kiva piipahtaa välillä olosuhteisiin, jotka joku luokittelee helpohkoksi maastopyöräilyksi. WECLIMITSin kuvassa ajoalusta ainakin näyttää helpolta, kunhan pitää vauhdin maltillisena matkavauhtina. Jyrkän mäen tms. kohdan voi ajaa hitaammin kuin maasturilla ajaisi, mutta muuten aika huoletonta meno on. Ei välttämättä erityisen nopeaa, mutta aktiivista ajamista vaativaa kuitenkin ilman, että puhutaan mistään erityisestä teknisyydestä.
Oman pyöräni ongelmaksi maastossa koen sen, että varpaat osuu käännöksissä eturenkaaseen. Tiellä tuosta ei juurikaan ole haittaa, mutta maastopyöräilyä se rajoittaa. Mutta rahapulan takia laitoin maasturiin innerbarendsit, joilla ajaminen maasturille tylsän helppoja sorateitä tuli hiukan mielekkäämmäksi. Se olkoon köyhän miehen maastopainotteinen gravelpyörä tällä hetkellä.
Filmiä brittien hiekkatieajosta.
https://youtu.be/e74xncSCoqw
Pannaanpa toinenkin pätkä.
https://youtu.be/GsAlxJjuY7E
Kaavailen Hiekkapirkka replikaa elokuun lopulle, 25.8.
Startti klo 08.00 Mustastalahdesta. Ajoaika 8h +/- puoli tuntia.
Taukopaikat omakustanteisesti Kurussa ja Terälahdessa. Miksei Kessan baarissakin...
No Drop ajona kahdessa nopeusryhmässä, n 22km/h ja n 24km/h.
Ajo voitaisiin päättää yhteiseen iltapalapöytään esim. Plevnassa.
Reitti olisi sama kuin alkukesän ja viime syksyn Hiekkapirkassa: https://www.strava.com/activities/1827592883
Nimenhuudossa: https://pkk.nimenhuuto.com/events/12820013
Liedossa kierrätään hiekkateitä 14.9.2019
http://lgt.fi
![]()
*** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***
Vanhahko postaus, mutta aika lailla samat ajatukset. Gravelilla on kiva lähteä kiertelemään lähimaisemia, jossa tietää olevan vaikkapa hiekkateitä tai miksei jotain öljysoraakin. Samalla voi halutessaan pistäytyä siellä metsän puolella ihan oikeilla poluilla, mutta ainakin mulla aika nopeasti tulee mukavuusalueen rajat vastaan. Jo ensinnäkin lukkopolkimet rajaavat mun hinkua tunkea ihan sinne pahimpaan ryteikköön.
Mutta. Asian voi korjata toisella lenkillä menemällä sinne maastokelpoisemmalla vehkeellä. Varsinkin jos siirtymäajoa ei ole ihan luokattomasti.
Esimerkkinä kävin Helsingin Talosaaressa ensin gravelilla merkkaamassa paikkoja. Sen jälkeen parin päivän päästä fättitäpärillä polkemassa ne polut, mihin ei gravelilla tohtinut. Hiekkatieosuudet jätin sillä kertaa sikseen. Ja nyt sitten on tarkoitus mennä vielä kolmas kerta sähkötäpärillä poimimaan ne reitit missä ei reisi enää riittänyt.
Gravel-miehille vinkkinä: hyvä gravel-nousu Kilpisjärven tien varressa, Lammasoaivin tuulivoimala, nousu osittain asfalttia, osittain soraa. Nousu on lyhyt, 2.10 km, mutta korkeuseroa noin 275m huipulle. Kapeat renkaat saa kyllä pitämään, kun etsii päällystepätkät jyrkimmiltä kohdilta mäestä.
„Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)
Viime lauantain asfalttipitoisella lenkillä, Col du Ferrierin nousussa (https://www.climbbybike.com/climb.as...ountainID=6604) ohiajavasta maantiepyöräporukasta tuli kysymys: "Voiko näitä mäkiä ajaa _tuollaisellakin_?!" Ehkä se oli vaan positiiviseksi tarkoitettu ihmettely.
Jo kuudennen kerran Hiekkatieralli 9.11.2019 klo 11.00 Vantaalla.
https://www.facebook.com/events/777954602625048/?ti=as
Itse en ole mukaan kertaakaan lähtenyt tai edes uskaltautunut, koska kuulun niihin joilla on se käsitys että kyseessä on enemmänkin sellainen isojen poikien, kisa- ja seurakuskien ja HePon keskiviikkolenkkejä vapaan vauhdin ryhmässä ajavien tapahtuma. Ei se haittaisi että pääjoukkko karkaisi jo alkumetreillä, mutta se tosiasiaksi arvelemani seikka että tällainen innokaskin mutta suorituskyvytön kuski joutuisi ajamaan koko matkan yksinään...
Reittiä olen joka tapauksessa ajanut useampaankin kertaan - jo pelkästä uteliaisuudesta, mutta myös siksi että se on hieno, hauska ja kovakin jos yhtään yrittää vauhtia pitää. Voinkin suositella sitä kaikille! Asfalttipintaa toki on enemmän kuin nimi ehkä antaa ymmärtää, mutta niissäkin on ajamista ja osinhan ne ovat sellaisia pätkiä joita harvemmin maantielenkeillä ajetaan.
PS Mulle reitti oli vaikeaselkoinen, kunnes oivalsin että Vestrantien (joka muuten on saanut uuden sileän päällysteen), Länsi-Keimolantien ja Kongontien lenkki ajetaan kahdesti (eli alussa myötä- ja lopussa vastapäivään), Solbackantien-Peräjäntien lenkki ajetaan sekin kahteen kertaan, tosin molemmilla samaan suuntaan.
Suomi-gravel ja Nordic Gravel Series maailmankartalle. Hyvä tyypit!!
https://eu.ritcheylogic.com/eu_en/bl...t-gravel-rides
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kuvia katsellessa alkaa odotella kevättä. Toistaiseksi olen kiertänyt kaikki soratiet. Syksyn ja talven sateet on pehmittänyt ne ja ainakin 35-40 renkaalla ajaminen on turhan tahmeaa tai sitten tiehoitokunta on ajanut karkeaa sepeliä kuoppien paikkaamiseksi.
^ Hmm...hassua, miten eri henkilöt kokee nämä(kin) asiat eri tavoin. Mun mielestä on ollut loistava gg-talvi, kun ei ole ollut pakkasia sen vertaa, että olisi tullut routaa. Harvoina pakkaspäivinä, kun asfaltit ovat olleet osin jäässä, on hiekkatiereiteillä ajellut sujuvasti ja mukavasti kesärenkain. Plussakeleillä taas tien pinnat pysyy jotakuinkin järkevässä kunnossa, kun ei ole sitä vettä läpäisemätöntä routakerrosta välissä. Nimellismitaltaan 33-milliset (tosin ylikokoiset) Celement MXP:t alla ja hyvin kulkee. Eilen oli vapaapäivä ja kävin pyörähtämässä Porkkalassa n. 90-prosenttisesti sora-pk-lenkin parin polkupätkänkin kautta. Poluilla oli kyllä paikoitellen parikymmentä senttiä vettä, mutta kivaa oli. Somen perusteella täällä PK-seudulla pyörii aktiivisesti erilaiset gg-kimppalenkitkin, joten en varmaan ole edes kovin yksin kokemusmaailmani kanssa. Sora voittaa asfaltit (lähes) vuodenajasta riippumatta![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kivat on kelit siellä etelärannalla. Täällä vähän ylempänä on jo poikkeuksellista, että näin tammikuun puolivälissä ollaan päästy sulalle maantielle. Soratiet sen sijaan on edelleen pääosin peilijäässä.
Törkeän komeat fillarointi kelit ollut joo. Ei ole ikinä tullut ajettua näin paljon laadukasta pk-treeniä. Gravellia ja asfalttia voi ajella läpi talven. Jee.
Hki-Tku, 656 km, juhannus: https://www.midnightsungravel.com/
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^ Heti aluksi karkoitetaan kaikki oikeat eli droppitankogravelpyöräilijät kuvalla jostain ihmeen maastopyöristä!
Periaatteessa melkein kiinnostaisi. Muutama kysymys tuosta herää...
1) Onko kyseessä kilpailu vai "adventure"?
2) Mikäs taho tuo järjestäjä, Alhena, on, infoa ei löydy. Jonkinlainen "about us" -info tarvittaisiin. Kuka kerää rahat?
3) Kartta näyttäisi, että reitti loppuu Naantaliin eikä Turkuun, niinkuin selostuksessa koko ajan puhutaan
4) "Unsupported", eli miten tuo eroaa siitä että ajelisi tuon omin päin ilmaiseksi? Näin kyynikkona kysyn.
1. Ei kilpailu
2. Breakawayn kavereilta kysyin, onko järjestäjästä tietoa. On kuulemma joku Davide, mutta ei sen enempää
3. ?
4. Myös ? ja toivottavasti ainakin tarpeelliset lauttayhteydet sisältyy osallistumismaksuun, mutta kuvauksesta sai ehkä vähän sen käsityksen, että ulkomaalaisia haetaan kohderyhmäksi ja ne on tottuneet maksamaan tämätyyppisistä tapahtumista. Majoitukset ja ruokailut kattavat tapahtumat maksavat usein satoja euroja ellei jopa kolminumeroisia summia. Toisekseen, jos et maksa ja osallistu, et voi sanoa osallistuneesi..
Sitä mietin myös, että pitääkö tämmöisen järjestämistä varten olla luvat teiden käyttöön. Jos pitää ja jos ne hoidettu, niin siitä ehkä syntyy kuluja?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Länsinaapurissa vastaavanoloinen konsepti: http://www.laleprestanca.se/event/cabin-fever/
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
4. Eihän nuo lautat mitään maksa eli sinällään sisältyvät osallistumismaksuunSamoin teiden "käyttömaksu".
Ulkkareille tuo varmasti on suunnattu tosiaan.
Voisikohan tuolla itsekin tienata hieman ylimääräistä. "Tässä teille reitti, käykää ajamassa joskus. Ilmoittakaa kun olette ajaneet, tulostan diplomin". Joo olen ilkeä, tiedän.
Mun mielestä rahalle vastinetta olisi 1-2 semihuollettua (vettä, lattiamajoitus tjsp.) nonstop tukikohtaa reitillä.
EDIT: tuossa Ruotsin ajelussa saa sentään majailla base campissa Jönköpingissä. Sinänsä tuo Turkuun ajelu vaikuttaa tervehenkisemmältä kun ajetaan pisteestä A pisteeseen B eikä tehdä päivittäin A to A ajeluita.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Se pohjoisin lauttamatka maksaa kyllä, eikä ollut edes mitenkään edullinen.
Kirjanmerkit