HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 192 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 92 142 182 190 191 192 193 194 202 242 292 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.731 - 5.760 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #5731
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu Katso viesti
    Vitus on cyclo koska valmistaja niin sanoo
    Samaa runkoa saa myös Nukeproofin brändäämänä gravelpyöränä; Digger.

    Määritelmät lienee aika häilyviä, yhtälailla Rose Xeon Cross on nykyään graveli nimeltään Backroad.

    Jotain järkevääkin voin sanoa, rakensin Vitus Energie VR -rungosta hybridin reilu vuosi sitten. Ihan ok kokemus, takahaarukka tosin vähän killissä, kohdistus ei maailman paras.
    Geometria on melko haastava, pitkä ja matala, aeropyörän luokkaa. Valmistaudu henkisesti lyhyeen stemmiin, toisaalta niin kai se trendi taitaa nykyään mennä.

    Kiitoksia vaan kaikille avusta. Tuo runko passaakin minulle hyvin, kun on pitkä ja matala. Tähän mennessä kaikkiin runkoihin stemmit vaihdettu pidempiin - ehkä tähän ei tarvitse Kerroit rakentaneesi tuohon runkoon pyörän, löysitkö runkosetin jostain vai rakensitko jo kaapista löytyneeseen runkoon?

  2. #5732
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jukkapvk Katso viesti
    Kiitoksia vaan kaikille avusta. Tuo runko passaakin minulle hyvin, kun on pitkä ja matala. Tähän mennessä kaikkiin runkoihin stemmit vaihdettu pidempiin - ehkä tähän ei tarvitse Kerroit rakentaneesi tuohon runkoon pyörän, löysitkö runkosetin jostain vai rakensitko jo kaapista löytyneeseen runkoon?
    Ostin runkosetin Chainreactionin alesta, joku 300e taisi maksaa.
    Aika moni osa löytyi valmiiksi itseltä hyllystä, niin tuli sikäli kustannustehokas menopeli.

    Olen 180cm ja otin silloisen S-koon, nykyisessä geotaulukossa se onkin nyt M
    Tuli suht veikeä ajettava 70mm stemmillä ja 720mm leveällä tangolla.

  3. #5733
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visqu Katso viesti
    Ostin runkosetin Chainreactionin alesta, joku 300e taisi maksaa.
    Aika moni osa löytyi valmiiksi itseltä hyllystä, niin tuli sikäli kustannustehokas menopeli.

    Olen 180cm ja otin silloisen S-koon, nykyisessä geotaulukossa se onkin nyt M
    Tuli suht veikeä ajettava 70mm stemmillä ja 720mm leveällä tangolla.
    No tästähän tulee jännä ostos... Tulossa siis Wigglen "S-koko" (joka on Nukeproofin M-koko - jos siis kyseessä sama runko). Tähän mennessä pituus ei ole koskaan ollut ongelma 170cm persjalkaiselle. Ultimate CF SLX:kin stemmi/tanko vaihtui pidempään. No sittenhän sen näkee jos ja kun pyörä joskus saapuu.

  4. #5734
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Eilen Reitti 2000:n hevostelluilla ja epätasaiseksi jäätyneillä poluilla fiilistellessä tuli taas mieleen, että tää on kyllä ihan mahdottoman ihana pyörä. Kuherruskuukausi jatkuu neljättä vuotta. Kun toi oli sopivasti tipahtanut evoluution kyydistä jo syntyessään, ei se siitä enää edes setämiesmäisty sen enempää, vaan paranee vaan vanhetessaan. Jotain maagista on kevyessä teräsrungossa ja -haarukassa, joissa jokainen millimetri on oikeassa paikassa ja jokainen asteen puolikaskin oikeassa kulmassa. Mitään en muuttaisi, enkä mihinkään vaihtaisi. Melkolailla piut paut voi sanoa joka vuosi vaihtuville muodeille, muuttuville standardeille ja kulutushysterialle. Ainoa mahdollisesti huono puoli on se, että kun tälle tielle lähtee, ei siltä taida olla paluuta. Silti soisin, että jokainen pyöräilijä edes kerran eläessään saisi kokea sen.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  5. #5735
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Tulipas eilen tuunattua Gräveli filllarin Rival vaihtajaan Gx (11sp) vaihtajan häkki, kun sellainen sattui olemaan ehjänä/ylimääräisenä (vanha yläpäästä rikkoutunut vaihtaja).
    Aikaisemmin Rival vaihtaja pystyi juuri ja juuri hoitelemaan 11-40t pakan (b-ruuvi oli tuolloin aika tapissa), mutta nyt tuon pidemmän häkin kanssa menisi varmaan kivasti myös 11-46t pakka.

    Idea lähti tästä (youtube-linkki), mutta homma näyttäisi siis toimivan myös perus 11sp Gx-vaihtajan häkillä, videossa tuo tehtiin uudelle Nx Eaglen häkillä, jonka kanssa toimi myös 11-50t pakka.


    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  6. #5736
    Liittynyt
    09/2001
    Paikkakunta
    Turun lähellä...
    Viestit
    2.270
    Annoin uuden mahdollisuuden 650b-kiekoille ja näihin pehmeisiin olosuhteisiin 48mm renkailla ne ylittivät odotukset. Voisi sanoa että, niistä jopa tuli suosikit tähän hetkeen.
    Ketterämpi ja leikkisämpi kuin 700x 43mm...
    *** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***

  7. #5737
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    ^Onko takapakka jokin Rotorin tuotos?
    Näyttää kevyeltä, miten on toiminut?

  8. #5738
    Liittynyt
    09/2001
    Paikkakunta
    Turun lähellä...
    Viestit
    2.270
    Rotorin 11-39, toistaiseksi ainakin toiminut moitteetta....
    *** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***

  9. #5739
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Vähän väkisin joutuu jostain tinkimään yhtälössä, hinta, paino ja leveys. Kun saisi olla vielä laadukkaatkin. Minulla oli tuossa vielä alkuun mukana aerous, mutta se nyt jäi heti pois valintakriteereistä. Gr1600 on ehkä pätevin, mutta sekin on pirun painava setti hintaisekseen. Minulle tuli nyt alle 300e m1700 setti uutena ja käytetty xm1501. En minä tuota painoeroa huomaa painavien renkaiden kanssa, eli m1700 on kyllä pätevä setti tuohon hintaan. Cnc-bike ja 15mm akselille.
    Täytyisi tilata toiset kiekot "graveliin". DT Swissejä meinasin. n. 300€ hintaan näyttäisi saava E/C/G1800 kiekkosettejä ja n.450€ sitten ER/CR/GR1600 settejä. 1800 vs. 1600 ero ilmeisesti navoissa eli 1800 -sarjalaiset 370 napa, 3-pawl vapari VS 1600-sarjalaiset 350 napa, 18 Ratchet vapari. Onko tuo 350 Ratchet vaparilla lisäsatsauksen arvoinen?

    Sitten on vielä, että minkä kirjaimen haluaa eteen (eli leveys). E1800 20mm sisäleveydellä ja 1655g paino (Endurance), C1800 22mm 1757g (cross road) ja G1800 24mm 1806g (Gravel). Kapein on kevein luonnollisesti. Onko tuolla 20mm ja 22mm leveydellä merkittävää eroa, jos esim. 40mm kumia laittaa tubeleksena?

  10. #5740
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.403
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kurvaaja Katso viesti
    1800 -sarjalaiset 370 napa, 3-pawl vapari VS 1600-sarjalaiset 350 napa, 18 Ratchet vapari. Onko tuo 350 Ratchet vaparilla lisäsatsauksen arvoinen?
    Pari kesää tuli ajettua 350 ja viime kesä 370:llä. 370 pitää niin kovaa ääntä verrattuna 350 että siirtyy kaupunkipyörään ja 350 palaa gg:n ensi kesäksi.
    Kilometrejä 5K / 3K joten kestävyydestä paha sanoa vielä mitään.

  11. #5741
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    271
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shamus Katso viesti
    Rotorin 11-39, toistaiseksi ainakin toiminut moitteetta....
    Ok, kiitos!

  12. #5742
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    CRC:llä olisi pikku alet nyt Vitus Energiestä ja olen tilaamassa mutta arvon koon ja Apex vs.Rival välillä.

    - Kokotaulukon mukaan 183,5cm pituudella olisi XL oikea koko mutta varsinkin reach vaikuttaa aika pitkältä. Onkohan L liian pieni, itse ajattelin että voisi olla oikea koko?
    - Onko Rival lisä 250€ arvoinen vs. Apex? Muuten pyörät on samat.

    https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod182836

  13. #5743
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    427
    ^ Mikä sulla on inseam? Oma cycloni on stack 585 ja reach 395 ja on mielestäni sopiva 190cm ukolle jolla lyhyt 89cm inseam. Kokotaulukko on kyllä erikoinen omaan silmään kun XL kokoakin suositellaan vaan 185cm asti ja mielestäni tuo menisi itselleni ja varmasti hieman pidemmällekin riippuen toki minkälaisen ajoasennon haluaa.

    Edit: muutettu stack 595->585
    ranttis muokkasi tätä : 22.01.2020 at 08.47

  14. #5744
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Inseam on noin 86-87cm. Mietin että jos tuon Apex version kuitenkin ottaisi, niin jäisi 650b kiekkoihin jo suoraan 250€ säästöön. Käykö Apexin takavaihtajan tilalle suoraan Rival tai Force? Mitä lueskellut niin ymmärtänyt että suurin ero on vaihtajassa, molemmissa hyvät jarrut eikä painoeroakaan juuri ole.

    Nukeproof Diggerin kokotaulukkoa kun katsoo (taitaa olla aika sama pyörä geometrialtaan) niin niiden suosittelema L on melkein lähempänä tuota Energien M-kokoa kuin L-kokoa. Eli tuo puoltaisi ettei ainakaan kannata suurempaa kuin L ottaa.

  15. #5745
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Veloheldille tulossa tistku-GG-raamia järkevällä geometrialla ja ohkasella satulaputkella:

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  16. #5746
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    ^pakko olla hyvä koska geometria on melkein 1:1 mun fillarin kanssa. Nooh, mulla bb-droppia vaan 70mm kun tuossa 75.


  17. #5747
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Näppärästi saatu moderni gravell geo jatkamalla emäputkea muutamalla sentillä yläputken tasosta ylöspäin. Miksi tuota ei voisi tehdä spacereilla...


  18. #5748
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    Periaatteessa tuollainen pari senttiä vaakaputken yläpuolelle ulottuva emäputki on kai ihan perinteinen (jenkkityylinen???) toteutus vähemmän kisahenkisessä pyörässä. Vähentää tarvittavien speisereiden määrää, mutta ei nosta standoveria. Samalla tapaa mä speksasin oman runkoni, jotta vaakaputken sai suorahkoksi. Mun vanhassa Gunnar Crosshairsissa on myös samaan tyyliin tehty emäputki, vaikka se onkin vähän sloupattu runko. Uusissa Gunnareissa, joissa on kaljatölkkiemäputki, konstruktio näyttää kyllä ehkä vähän silmiinpistävältä. Tossa Veloheldissä mun mielestä ihan sopusuhtaisen näköinen. Varsinkin, kun satulaputken ylitys on samaa luokkaa.

    Muuten toi Veloheld taitaisi kyllä olla vähän turhan lyhyt ja edestä korkea mulle.

    @jackoja rakea taisi myös olla vähän enemmän
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #5749
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.613
    Ei oo kovin silmäänpistävä mun mielestä kumminkaan. Esim. Salsa Casserollissa oli kammottava:


    Tekis mieli photoshopata toi kuntoon, koska muuten kaunis pyörä.

  20. #5750
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.403
    Hieno Veloheld. Ohuet putket tekee siron ja kevyen näköisen.
    Titaanirungoissa musta haarukka on aina pistänyt silmään. Jos tuollaisen hankkisin niin veisin heti rungon ja haarukan maalarille; maalaa tuo haarukka tuon rungon väriseksi.
    Meneekö tuossa takajarrun ja vaihtajan kaapelit keskiön jälkeen rungon ulkopuolella?
    Ja taka-akselin kiinnityskohta näyttää ihmeeliseltä?!?

  21. #5751
    Olen itsekin tässä arponut pikaista pyöränvalintaa kun aiempi varastettiin äskettäin. Tarvitsisin apua kahden pyörän välillä eli Vitus Energien ja Canyon Grail AL 6.0:n välillä. Todennäköisesti Vitus olisi kooltaan L ja Canyon M (180cm, inseam 80cm). Vituksessa houkuttelisi halvempi hinta ja voimalinja kun taas Canyonissa tunnetumpi merkki kun hintaerolla saisi kunnon polkimet, uudet ajokengät ja vaikka SKS:n x-bladea tai vastaavaa pikkulokaria.

    Myöhemmin kesällä tulisi hommattua lisäksi 650b-kiekot esim. 47mm leveillä tubeless-kumeilla. Olen nähnyt kuvan, jossa Vitukseen on mahtunut 50mm nappularenkaat 650b-kiekoilla niin mietin samaa Canyonista. Asiakaspalvelun vastaus oli: "Grail maksimi rengasleveys on 40mm. Kammet kulkee melko alhaalla jos 28" laitaa 27'5" kiekot toki rengasta voi hieman suurentaa."

    Onko esim. runkomitoituksessa jotain joka kallistaisi Vituksesta Canyoniin kun Reachkin on vain 2mm erolla (407mm vs 405mm)?

  22. #5752
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Itse tilasin tuon L-koon Vituksen, Grail jäi lopulta pois rengastilan, 2xvoimansiirron ja ulkonäön/viimeistelyn takia. Nyt odotellaan pakettia...

  23. #5753
    Tilaamani Vitus saapui tällä viikolla ja oli kyllä yllättävän hyvin koottu. Vaijereita tai letkuja ei oltu jätetty liian pitkiksi vaan lyhennetty kohtuu sopiviksi. Paketista eturengas kiinni, runkoa suojaavat pehmusteet pois ja stemmin / spacereiden säätö (+ ohjausputken lyhennys, kun ehtii), siinä se. Runko ei ollut liian pitkä, vaikka sitä etukäteen pelkäsin. Verrattuna vanhaan työmatkapyörään, kokonaispituus topeille mukana tulleella stemmillä oli sama kuin aiemmin. Uudessa matalampi, pidempi runko lyhyemmällä stemmillä ja vanhassa korkeampi, lyhyempi runko pidemmällä stemmillä. Muutaman lenkin sillä ajaneena parempi minulle kuin edellinen, tuntuu vakaammalta. Johtunee isommasta BB-dropista ja pidemmästä rungosta? Vanha oli siis perus Cyclo lyhyellä rungolla ja 65mm BB-dropilla. Rengastilaa näyttää olevan, 42mm Marathon Winterit mahtui hyvin ja jäi paljon tilaa jäljelle.

    EDIT: Vituksen mukana tullut tanko oli muotoiltu kääntymään hieman taaksepäin (yläote), se lyhentää varmaan etäisyyttä topeille jonkin verran.

  24. #5754
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Minkä koon tilasit ja mitkä mitat sulla on? Toivottavasti L-koko itselle passeli.

  25. #5755
    Minulle tuli S-koko. Inseamia tai ajajan pituussuositusta tuijottamalla olisin voinut ottaa M-koonkin, mutta päädyin S-kokoon. Vertasin enemmän pituutta aiempiin pyöriini ja niistä saatua kokemusta ajoasennosta, koska Vituksen pyörissä näköjään korkeus ei ole ensimmäisenä ongelma. M-koossa stack olisi ollut isompi ja silloin olisi ajoasento voinut jäädä minulle turhan pystyksi.

  26. #5756
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eakin Katso viesti
    Minkä koon tilasit ja mitkä mitat sulla on? Toivottavasti L-koko itselle passeli.
    Nämä on vaan aika turhia kysymyksiä, jos ei tunne kuskia ja ajotottumuksia. Välillä internetissä näkee kuvia hivenen erillaisistakin ajoasennoista, joilla ilmeisesti ajetaan täysin tyytyväisinä. Eli toiselle se L-koko 50mm/45ast stemmillä voi olla samasta pyörästä oikeinkin sopiva, kun toinen ajaa tyytyväisenä s-koolla.

  27. #5757
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Tulipas eilen tuunattua Gräveli filllarin Rival vaihtajaan Gx (11sp) vaihtajan häkki, kun sellainen sattui olemaan ehjänä/ylimääräisenä (vanha yläpäästä rikkoutunut vaihtaja).
    Aikaisemmin Rival vaihtaja pystyi juuri ja juuri hoitelemaan 11-40t pakan (b-ruuvi oli tuolloin aika tapissa), mutta nyt tuon pidemmän häkin kanssa menisi varmaan kivasti myös 11-46t pakka.

    Idea lähti tästä (youtube-linkki), mutta homma näyttäisi siis toimivan myös perus 11sp Gx-vaihtajan häkillä, videossa tuo tehtiin uudelle Nx Eaglen häkillä, jonka kanssa toimi myös 11-50t pakka.
    Toimiko sulla hyvin vaihteet Rivalin takavaihtajalla ja 11-40t pakalla ja eikö tuo oo medium -mittainen vaihtaja? Just mietin ostaisko 11-36t vai peräti tuon 11-40t pakan..

  28. #5758
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.255
    ^ tästä tuli mieleen, että joko jollain on kokemusta siitä, että minkä kokoisesta rattaasta Force eTap -vaihtaja selviää? Sram sanoo itse, että max 33-piikkinen. Jos sitä Srampagnoloa kokeilisi, niin isoin takaratas olisi 34-piikkinen. Sen luulisi toimivan ainakin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #5759
    Onko täällä kellään On-One Space Chicken gravelia? Sram Force 1x11 osilla katsellut ja vaikuttaa kelpo pelille. Jos jollain olisi kertoa kokemuksia... Toisena vaihtoehtona Rose Backroad samoilla osilla. Jonkin verran hinnakkaampi tosin. Kiekot SC:ssä Fulcrum 900 eli kaiketi 7. Rosessa niitten omat R Thirty tubeless valmiit, hiukan kevyemmät 1650g. Fulcrumit myös tubeles ready. Hintaeroa pyörillä reilu 600€ SC:n hyväksi. Onko edes järkeä noilla speksin eroilla miettiä Rosea?

  30. #5760
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    427
    ^ Kannattaa hakea "chicken" ja "avaruuskana" sanoja tästä ketjusta niin löytyy kyllä spekulaatioita pyörästä

    Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •