^^^ jne... "Ship refilled on Mars using local resources". Mut jos marsilaisia ei olekaan olemassa...
^^^ jne... "Ship refilled on Mars using local resources". Mut jos marsilaisia ei olekaan olemassa...
Aika paljon tarvitaan energiaa Marsissa metaanin tekemiseen. Tarvitaan monta rakettia viemään aurinkovoimaloita ja jäänlouhintakalustoa sinne.
^ ainakin pari Starshippiä lentää sinne ensin, täynnä tavaraa ja robotteja, sitten pari vuotta myöhemmin (lennot sinne mahdollisia vain 2 vuoden välein) ensimmäiset ihmiset.
Pari videoo:
Melko tuoreita SpaceX suunnitelmia:
https://youtu.be/FYU-N2RWfso
4 vuotta vanha, mutta aika hyvää taustaa marssin asuttamiseen, miksi ja miten:
https://youtu.be/t9c7aheZxls
http://www.kaupinkanuunat.fi
Kovasti mietityttää mitä ihmeen hyötyä Marsin asuttamisesta olisi. Nimenomaan jotain sellaista mitä maassa ei olisi.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Kerrottiin sen toisen videon parin ekan minuutin aikana. Meille voi käydä muuten samoin kuin dinosauruksille aikoinaan.
Muuten, pikkuisen kehittyneemmällä energiatekniikalla marssiin voisi lentää vähän reilussa vuorokaudessa, periaatteella, että kiihdytetään vauhtia puoleen matkaan 1 g kiihyvyydellä, ja toinen puolikas jarrutetaan. Olisi mielyttävää matkantekoa maan vetovoiman vaikutusta vastaavalla kiihtyvyydellä. Ainoa vaan, että tarvitaan hurjasti energiaa. Siihen voi olla ratkaisu näköpiirissä.
http://www.kaupinkanuunat.fi
No nyt on lähdössä mopo pahasti käsistä . Jos nyt ensin tehdään niin että täällä maan pinnalla laitetaan ne sähköautojen latausinfrat kondikseen ja tehdään niistä akuista viidessä minuutissa latautuvia. Katsotaan tuo Marsin valloittaminen/asuttaminen sekä sinne tehtävät päiväreissut verovapaine ostoksineen sitten joku toinen päivä.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
"Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"
Jos ajatellaan, että tosielämässä Marsiin on saatu (ehjänä) vasta muutama hieman robotti-imuria isompi laite, jotka ovat onnistuneet tunkeutumaan Mars-perään kymmenen senttiä porineen. Niin veikkaan että minä tungen jo horsmaa siinä vaiheessa kun sinne menee ensimmäiset ihmiset, jotka aikovat tulla elinaikanaan takaisinkin.
Mutta toisaalta, näinhän minä elokuvissa, kun lennellään pitkin linnunrataa ja lasermiekat soi.
Josko Musk käyttäisi nämä rajattomat resurssinsa sen huolehtimiseen, että meillä ei käy niin kuin dinosauruksille. Ai niin, mutta kun se ei ole seksikästä.
Mä jaunttaisin. Siinä ei kulu aikaa laisinkaan. Pitää vaan täällä lähtöpäässä pukeutua jo olosuhteet huomioonottaen, niin ei tule sitten perillä ilkeä olo.Muuten, pikkuisen kehittyneemmällä energiatekniikalla marssiin voisi lentää vähän reilussa vuorokaudessa, periaatteella, että kiihdytetään vauhtia puoleen matkaan 1 g kiihyvyydellä, ja toinen puolikas jarrutetaan. Olisi mielyttävää matkantekoa maan vetovoiman vaikutusta vastaavalla kiihtyvyydellä. Ainoa vaan, että tarvitaan hurjasti energiaa.
Kuten jaunttaamiseenkin. Niitä odotellessa.Siihen voi olla ratkaisu näköpiirissä.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Ei nuo hät hätää kyhätyt Syslerin, GM, Ford, ym. tuotteet ole kovin innovatiivisia, mutta pitäsikö ostaa Tojota Cybertrukin sijaan?
https://yle.fi/uutiset/3-11160296
Totta kai saadaan suoraviivaisella. Tämä on helppo todentaa menemällä hissiin ja seisomalla vaa'an päällä. Ideana tuossa on se, että koko ajan on se 1g kiihtyvyys. Joka lienee nykytekniikalla mahdotonta, mutta musklandiassa se on jo olemassa.
Samaan aikaan toisaalla:
"Example, a 140 tonne spacecraft including 70 tonne of fuel powered by a 150 terawatt reactor could sustain thrust for about 150 days at one gravity, "
https://www.quora.com/Space-Travel-I...stellar-travel
Täytyy muistaa, että se 1g ei vielä nosta tuota ydinvoimalaitosta pois maan vetovoimamontusta. Mut hei, peltiä lisää ja lähes rikkoutumattomat ikkunat, niin se on FSD:tä vaille valmis.
---
Josta tulikin mieleen, että joko voin tilata sen Teslan tuohon oven eteen ilman kuskia? Pitäisi parin viikon päästä mennä Olympiaterminaaliin, niin ajattelin että siinä olisi mukava testiajo samalla.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Saas nähdä miten isoksi tai pieneksi tämä koko sähköautomarkkina lopulta muodostuu.
Teslan US -myyntiluvut on mielenkiintoiset:
https://insideevs.com/news/392372/us...rough-q4-2019/
Model kolmosen myyntipiikki oli Q4 / 2018 josta on tultu alas.
Kaikkien mallien yhteenlaskettu myynti oli flätti:
- Tesla Model 3 – 158,925 (up 13.7%)
- Tesla Model X – 19,225 (down 26.3%)
- Tesla Model S – 14,100 (down 45.2%)
- Total - 192,250 (up 0.3%)
Model 3 on syönyt kalliimpien mallien parempikatteista myyntiä ja liikevaihto laskee.
Onko niin että early adoptereita ei olekaan kovin iso joukko ja tasainen kysyntä ei ole vielä kovin isoa?
Ja tämähän ei ole Tesla - specifi kysymys vaan koskee kaikkia paristoautoja.
No henkilökohtaisesti jos joku antaisi minulle Model S:än minulle ilmaiseksi niin en huolisi. Kun ei ole latausmahdollisuutta niin se on arvoton.
Mitenkäs täyssähköautomarkkina USA:ssa noin muuten on kehittynyt suhteessa kaikkiin myytyihin henkilöautoihin? Se tieto kertoisi enemmän kuin pelkät Teslan numerot. Teslallehan on nyt kuitenkin tullut paljon kilpailijoitakin. Hybridit jättäisin sinne polttomoottoriautojen puolelle taulukkoa. Niiden ostajista iso osa on ostanut hybridin koska eivät halua kokea latausinfran puuttumisongelmia eli eivät ole varsinaisia early adoptereita.
Taitaa koko markkina olla alamäessä:
http://www.ev-volumes.com/country/usa/
Parkkipaikka on sivukadulla yli 100 metrin päässä. Vedänkö jatkojohdon katua pitkin?
^ Teslan lisävarustelistalta voi valita hyppysähkölaturin.
Eikös se voisi ladata jarruttaessa? Jos jarrutan koko matkan töihin niin tuolla sähköllähän ajaa kotiin kaupan kautta?
Tämä on jotenkin kamalan vaikea joidenkin ymmärtää, että sitä latauspistoketta ei kerta kaikkiaan ole. Ei kaikki asu omakoti- tai rivitalossa. Ja vaikka asuukin, ei sitä latausmahdollisuutta ole ehkä sittenkään.
Mulla olisi teoriassa mahdollisuus ladata toista autoa lämppäripistokkeesta, mutta käytännössä ei. Ainakaan ennen kuin sähkäri on käynyt katsomassa, että paikat kestää sen jatkuvan virran. Kesät talvet. Toisella autolla ei mene niin hyvin, kun se seisoo kadulla tai sitten vaimon työpaikan luona parkkikentällä, missä ei ole mitään latauksia. Tosin vierestä menee sähkörata, joten kaipa sen jollain roikalla sieltä saisi.
Hetki menee ennekuin täällä mellunmäen perämettässä on Helenin kokonaisedullinen lautauspaikka tuossa vieressä. Eastonissa tai Itiksen Prismassa voisi käydä lataamassa, mutta elämässä on muutakin tekemistä kuin viettää kaikki illat kauppakeskuksessa.
Jenkeissä Teslalla on noin 80% markkinaosuus, ja viime vuonna menekkiä oli niin paljon ympäri maailmaa, ettei tuotannosta riittänyt enempää kotimarkkinoille.
Muilla merkeillä ei ole siellä kysyntää, kun Teslalla on niin ylivoimainen latausverkko, ja muutama muukin syy, esim. Autopilot/FSD.
Tänä vuonna Kiinan kysyntä hoituu paikallisella tehtaalla, ja toki tuotantoa lisätään koko ajan Kaliforniassakin, model Y tuotanto alkaa näillä hetkillä.
Nämä oli siis ne erään valmistajan tuotantoluvut:
2019: 367,500
2018: 245,240
2017: 103,097
2016: 76,295
2015: 50,580
2014: 31,655
2013: 22,477
2012: 2,650
2011: 0
Tai siis myyntiluvut, mutta aika tarkkaan sama asia
http://www.kaupinkanuunat.fi
Kirjanmerkit