Lainaus Alkujaan tämän lähetti EemeIi Katso viesti
Varmaankin joo, en ole termeistä ihan varma (ja typokin sattui tuonne mukaan). Tarkoitin siis taka-akselissa olevaa kiristysmutteria, joka menee osittain navan sisään/läpi. Tätä ulompana on sitten erikseen mutterit, joilla kiinnitetään akseli runkoon. Pitää testailla vielä työntämälläkin, huoltotarve lähti siitä kun poika valitteli raskasta pyöräilyä jo lyhyillä matkoilla.




Pitääkin laittaa, uskoisin että auttaa. Saa nähdä miten tilanne muuttuu sitten kun laittaa polkimet ja ketjun paikalleen. Olettaisin että polkiessa ei tule jarrutusta, mutta kadenssin ollessa nolla tuohan pahimillaan jarruttaa enemmän kuin nyt. :/ Outo systeemi näin käsijarruihin tottuneelle. Pikagooglailulla löytyi että tuollaisia coaster jarruja on myös joissakin isompienkin harrastajien pyörissä (sinkulat yms.), ilmeisesti säädettynä niinkin etteivät itsekseen jarruttele. Mene ja tiedä sitten mikä kaikki tuohon vaikuttaa, laakereihin en osaa sen kummemmin koskea.
Kyllähän tuo "jalkajarru" on peruskauraa. Kun ketjut ja polkimet tulee ja lakkaa polkemasta niin ei se jarruta, jarrutus tapahtuu painamalla poljinta taaksepäin.

Tosiaan ne mutterit on navan laakerien välyksen säätöä varten, ja niitä on kaksi per puoli(siis niiden lisäksi jolla pyörä kiinnitetään runkoon), ne mitkä siellä näkyy + niiden alla toiset joissa on kartiopäät. Kartiopäisistä ne kuuluisi säätää ja niillä näkyvillä muttereilla lukita. Mutta todellisuudessa se menee niin että kun sillä kartiolla säätää muka sopivaksi ja kiristää sen päälimmäisen niin laakeri meni liian tiukaksi. Ja nyt kun olet niihin koskenut niin melko varmasti joudut ne uusiksi säätämään.