Vanha jokusen metrin itään edellisestä yrityksestä, veneitä Lähderannassa. Idästä tullessa sattui silmään, mutta ei toisesta suunnasta ajaessa. Mene ja tiedä.
Uusi aamuiselta työmatkalta
![]()
Vanha jokusen metrin itään edellisestä yrityksestä, veneitä Lähderannassa. Idästä tullessa sattui silmään, mutta ei toisesta suunnasta ajaessa. Mene ja tiedä.
Uusi aamuiselta työmatkalta
![]()
No olipa oma arvaus pielessä sitten. Uusi näyttää tosi tutulta, mutta.. sallittu mopoille? Wut. Tipuin kärryiltä.
Erinomainen rasti (olettaen että se on siellä missä luulen sen olevan). Haen ensi vuonna.
Tammitripla, osa 2.
Huvilarinne/Huvilamäki. Rasti 1449.
Tässäkin tie on poikki (autoille).
![]()
casanova muokkasi tätä : 01.01.2020 at 20.37 Syy: karttalinkki, tiedot
Äh.
Casanovalle onnittelut vuoden ensimmäisestä — eikä varmastikaan ainoaksi jäävästä — triplasta!
Vanhasta rastista ei olisi ollut mitään hajua ilman taannoista Hesarin artikkelia, joka sai tekemään karttatutkimusta oikealla alueella.
Uudesta ei sitten senkään vertaa käsitystä. Tappion kalkki on niin karvas, ettei uutta pysty nyt pohtimaan.
billypilgrim muokkasi tätä : 01.01.2020 at 18.39 Syy: kommentaari
Kiitokset onnitteluista.
Saavuimme paikalle eri suunnista ja lähes samaan aikaan: billypilgrim tuli sopivasti vastaan, kun olin jo saanut kuvat foorumille. Pahoittelut rastin viemisestä nenän edestä. Toivottavasti pyörälenkki muutoin maistui!
EDIT: Sellainen jälkihuomio, että en todellakaan tullut mitanneeksi rastien siirtymiä tänään, joten kymmenen kilometrin sääntöä saattoi tulla jossain rikottua.
Sen rikkoutuiko kymmenen kilometrin sääntö vai ei olen tavannut tarkistaa Kevyen liikenteen reittioppaan kenties epätäydellisellä mutta puolueettomalla avustuksella. Jos se on antanut suorimman vanhan ja uuden rastin väliselle reitin pituudeksi enemmän kuin 10,2 km, olen kylmästi hylännyt jo kuvaamani rastin.
En ehkä vaadi muilta yhtä tiukkaa linjaa, mutta voisihan sen etäisyyden mitata jälkeenpäinkin ja kertoa asia kiertelemättä mahdollisille hakijoille. Vai halusitko kertoa meille että sääntöä on rikottu sekä Espoossa että Vantaalla?
PS skithundin suoran olisin tiennyt, sillä olen joskus sille osunut ja ihmetellyt miltei loputtoman tuntuista suoraa (vaikka onhan vastaavia myös joillain helsinkiläisillä omakotialueilla). Uudessa rastissa lienee jännittävintä onko tuolle lyhyelle pätkälle annettu virallinen kadunnimikin - kylttihän siinä näkyy olevan - ja jos on, onko se polku, raitti vai jokin muu![]()
Se nyt vaan on niin, että tammikuun 2020 rasteissa ei enää pidä tukeutua pk.reittiopas.fi:hin, koska "Vanha pyöräilyn ja kävelyn reittiopas sekä mobiilireittiopas (m.reittiopas.fi) lakkautetaan vuonna 2019." (oikeasti palvelu vielä toimii). Sitä paitsi sinäkin olet tarvittaessa tulkinnut säännön niin, että kunhan rastin siirtymä kartalla on enintään 10 km, ei haittaa, vaikka todellinen ajoreitti olisi useamman kilometrin pidempi.
En voi olla mainitsematta, että sääntö ilmaisee asian epäselvästi kertoen ainoastaan sen, että maksimisiirtymä on 10 km. Millä tarkkuudella ilmoitettuna? Onko se vain ylimalkaisesti 10? Yhden merkitsevän numeron perusteella kaikki luvut yli viiden ja alle viidentoista voidaan merkitä kymmeneksi. Luontevammassa tapauksessa kahdella merkitsevällä numerolla 10 voi tarkoittaa mitä hyvänsä 9,5 ja alle 10,5 väliltä. Eikä tarvitse huomauttaa mitään mieltymyksistäni pilkkuihin.
Mainitsin asiasta vain Espoon ja Vantaan rastien tapauksessa, koska Helsingin rasti oli jo haettu. En yöllä enää jaksanut tehdä tarkempia mittauksia, mutta kerrottakoon nyt, että Pyöräilyn ja kävelyn reittioppaan perusteella kymmenen kilometrin sääntöä tuli rikottua kaikissa kaupungeissa. Kävi vielä niin, että kuri löystyi matkan edetessä ja etäisyydet sen kuin kasvoivat!En ehkä vaadi muilta yhtä tiukkaa linjaa, mutta voisihan sen etäisyyden mitata jälkeenpäinkin ja kertoa asia kiertelemättä mahdollisille hakijoille. Vai halusitko kertoa meille että sääntöä on rikottu sekä Espoossa että Vantaalla?![]()
Paikassa on kieltämättä samankaltaisuutta edellisen rastin kanssa kadun katkaisun myötä kuvassa vaihtuvan kadunnimen ja myös mäkisen pientaloalueen osalta.Uudessa rastissa lienee jännittävintä onko tuolle lyhyelle pätkälle annettu virallinen kadunnimikin - kylttihän siinä näkyy olevan - ja jos on, onko se polku, raitti vai jokin muu![]()
En ple vähään aikaan Espoon rastien keräilyyn osallistunut lähinnnä siksi, että noita on jo niin valtavasti joolloin uuden rastin miettiminen on hankalaa. Mutta seuraan taas tiiviimmin ja kun ilmeisiä uusia rasteja ilmaantuu, lähden kyllä hakemaan taas. PS tuohon sääntöasiaan... voisi olla sellainenkin versio mukava jossa vaaditaan rastien väliksi esim tuo 10 km niin siirtyisi vähän nopeammin ja joutuisi kans ajelemaan
Ride and Smile!
Tähän huvittaisi kommentoida enkä tietenkään ymmärrä jättää kommentoimatta: Todisteet pöytään! Sillä olen mielestäni pitänyt naurettavuuteen asti kiinni että todellinen ajamani tai reittioppaasta hakemani ajoreitti on ollut enintään sen tasan 10 km. Yhden ainoan kerran olen siitä lipsunut ja sekin oli Keski-Uudellamaalla (jossa kyseistä sääntöä ei tainnut ollakaan). Silloin kun ollaan oltu lähellä kymmentä kilometriä, olen yrittänyt muistaa siitä mainita - ihan vain siksi etten ole halunnut mahdollisia hakijoita turhauttaa.
Mutta ei siitä sen enempää - enkä niitä todisteita kaipaa; hyvin mahdollista on näet sekin että muisti on omien virheiden ja erehdysten kohdalla merkillisen armahtavainen.
Eikä tarkoitukseni ollut moittia eikä protestoida laittamiasi rasteja. Vielä vähemmän halusin nillittää jostain sääntökirjaimesta tai mittauttaa etäisyyksiä. Lähinnä halusin tuoda julki että minusta olisi parempi että kukaan ei joudu pettymään koko kuvarastitouhuun haettuaan rasteja sieltä missä ne eivät ole voineetkaan olla. Tai siis toisin päin ajateltuna: että kukaan ei revi pelihousujaan ja lyö mailaansa säpäleiksi vain siksi että ei hakenut rastia sieltä missä se oli koska piti selvänä ettei se voi siellä ole.
PS @hphuhtin: Säännöt eivät ole sitä varten että niillä kiusataan pelaajia vaan sitä varten että kaikilla olisi kivaa - ja niin kauan kuin kaikilla on kivaa, kaikkea ei tarvitse viheltää.
Uuden rastin keksii aina kun sellaista atodella tarvitsee. Jos ei ole muuta ideaa, lyö peukalonsa summamutikassa kartalle ja yksinkertaisesti päättää että uusi rasti on jotain jossain 200 metrin tai 500 metrin sisällä. Kuulostaa epäilemättä idioottimaiselta, mutta toimii eivätkä sillä metodilla valitut rastit ole ainakaan ne laittaneesta itsestään olleet yhtään sen huonompia tai tylsempiä kuin jostain paremmasta ideasta lähtöisin olevat rastit.
PS Vähän jäi minulta ymmärtämättä miten vanhan ja uuden rastin välinen minimietäisyys tai sen määrääminen kymmeneksi kilometriksi nopeuttaisi hitaasti liikkuvan rastin siirtymistä.
PPS Mutta ei minulla mitään olisi sellaistakaan sääntöä vastaan, kunhan sääntö on selvä ja hakeminen pysyy sillä tavoin mielekkäänä että mahdollinen alue ei muodostu kohtuuttoman eli mielenkiinnottoman laajaksi.
Hyvin sanottu. Mulla ainakin on kivaa riittänyt, oli hupaisaa lukea että vuoden ensimmäisen triplan jälkeen ei jäänyt yksi, ei kaksi, vaan kolme ”rajan” ylittävää rastiaEi se niin nuukaa ole vaikka varmasti olen syyllistynyt sääntöihin vetoamiseen. Onhan Espoon rasteihin sallittu rasti Kirkkonummeltakin
![]()
Jaahs, löytyihän se kun muisteli. Pitää lähteä hakemaan vaikkei ole mitenkään suunnalla...
No niin. Tammikuja ja Vaahteramäen liitos rasti 1450. Uusi kuva ja päivitys karttaan kunhan ole päässyt Jorvista. Murtui tai venähti ranne kaatuessa. Yhdellä kädellä Jorviin siis.
Menee nyt vähän helpolla mutta kun ei tiedä milloin pääsee taas ajamaan.
![]()
Fuuga muokkasi tätä : 04.01.2020 at 10.19
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Aika vähillä pääsin; nenässä vähän skraaduja ja kädessä ilmeisimmin vain nivelsiteet ottivat kovaa. Kuvat näyttivät kuitenkin aika ehjää rannetta. Peukalon 1. nivel on muutenkin kasattu 8 osasta joten se on aina vähän ruman näköinen. Ei suurempia kipuja kuin normaalia liikkeiden aiheuttamaa tässä vaiheessa. Pitää tästä lähteä ostamaan vastapuolelle uusi puhelin.
Olipahan aika ilta. Litkut tuli vielä ulos takarenkaasta 400m ennen Jorvia. Samalla kun jonottelin kuviin, tuli kotoa viesti että 3.lk tytär on tsirrassa matkalla lastensairaalaan. Oli vääntänyt kyynärpäänsä naapurin pihakeinussa. Onneksi tytär oli vapaalla ja pystyi hakemaan kummatkin paketit. Siitä se omaishoitajan arki alkaa.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
No hyvä että ei pahemmin käynyt.
Ei ole hajua yhdestäkään pääkaupunkiseudun rastista, energiajaettakaan ei enää kerätä. Taidan siis mennä metsään ajamaan![]()
Rasti #1451 sijaitsee Finnoontien varressa Malminmäessä:
Keli ei yhtään houkutellut, mutta kun oli Espoo-Helsingin tupla tarjolla, niin piti lähteä kokeilemaan, miten 650b-kiekot ja grävelrenkaat näissä olosuhteissa toimivat. Vantaan rastistakin olisi aika hyvä arvaus, mutta nyt ei pystynyt sinne asti. Pahoittelut casanovalle.
Uudessa on jonkinlainen avaruuskanojen laukaisualusta:
![]()
billypilgrim muokkasi tätä : 06.01.2020 at 17.28 Syy: karttalinkki, selvennystä, 39
Hyppyri Nuijalassa 1452. rasti
Uusi
![]()
Varmaan Tapatalkin maksullinen ominaisuus, että kuvat lähetettäisiin/käännettäisiin oikeinpäin... (alkuperäiset kännykkäräpsyt näkyivät siis väärinpäin).
Vanha Lähderannan "avanto"uimalaituri. Aamulla siellä oli ruuhkaa.
Uusi
![]()
Rastit näköjään siirtyneet Austraaliaan..![]()
Mitähän noista portaista nyt sanoisi? Paikallinen aktiivinen omakotiyhdistys teki aloitteen portaiden rakentamisesta vuonna 2007 ja heti perään 2016 Espoon kaupunki rakensi nämä. Omakotiyhdistyksen lehdessä asiaa kuvailtiin rakentamisen jälkeen, että pulkkamäessä laskemisen ilo on nyt loppunut.
Tämä on muuten kerrassaan erinomainen rasti. Kuvassa on hyviä vihjeitä (kai) ja tämä lisäyskin tuntuu oikein hyödylliseltä. Silti ei vieläkään käsitystä missä tuo onHakemaan en lähipäivinä kuitenkaan ehdi, joten jatkamme sillä aikaa karttaharjoituksia.
Melko vahingossa tuonne itsekin eksyin. Läheltä kyllä menee kirkasta Stravan heatmapia.
Googlen satelliittikuvissa/3d-kartassa portaiden rakennuspuuhat menossa ja Openstreetmapiin korjasin kohteeseen portaat (eilen, ei taida vielä näkyä kaikissa zoomitasoissa).
No niin, luulen tietäväni tai tiedän luulevani. Haku menee kyllä loppuviikkoon, mikä toimikoon muille innoittajana!
No niin, olin oikeassa. Haen huomenna.![]()
Ehe ehe ...![]()
Kirjanmerkit