Taitaapi väkisinkin emäputki nousta suhteessa keskiöön
Taitaapi väkisinkin emäputki nousta suhteessa keskiöön
Veetire snow avalanchesta Johnnyyn taisi olla aika iso ja huomattava parannus eikö?![]()
Elikkäs jos nyt olen ymmärtänyt oikein, tuo alempi integroitu laakeri muutetaankin ikään kuin semi-integroiduksi ja tuo aiheuttaa tuon 13mm stackin kasvun ja loiventaa samalla myös satulaputken kulmaa, jota tuo keulakulman asteen loivennus ei pysty kompensoimaan? Keskiö noussee samalla n.5mm? Eli emäputken noususta tulee 0,5 astetta, noin, ja epäkeskeiset laakeripesät tekevät yhden asteen. Ei ihan optimaali, mutta ehkä tuon kanssa voisi elää. Onko tuolla ihan oikeasti mitään vaikutusta talviajossa esim. alamäkeen? Self steeringiä en kyllä kaipaa tippaakaan.
No näin voisi sanoa, kyllä siinä minusta on reilulsti enemmän pitoa kuin siinä Snow Avalanchessa. Nastojakin se 80 enemmän ja ne on ripoteltu paljon leveämmälle alalle, joten kanttipitoakin on luultavasti enemmän. Tuunasin itse sitä Snow Avalanchea ja pistin siihenkin nyt reunoille nastat, eli nyt on sitten takana ja edessä se 320 nastaa. Tai edessä on 318, kun näytti jo 2 lähteneen irti. :-)
Mastodon on selvästi tilavempi haarukka. Johnny 5 mahtuu, ja väliin vielä fathugger lokari ja sormet saa vielä väliin. Blutossa sain Budin kanssa lämmitellä fathuggeria kauan, eikä sormia saanut väliin.
Suurin ero Johnny ja Snow Avalanchen välillä on mielestäni rullaavuudessa. Avalanchea sai sähköläskissä polkea alamäkeenkin, Johnny rullaa melkein kuin JJ liteskin.
*tilauksesi on lähetetty* Ei muuta kuin odotus alkamaan![]()
Onko porukka litkuttanut noita DT Swissin BR2300 -kiekkoja? Onko ollut haasteita tai ongelmia litkuttamisissa? Ilmeisesti DT Swiss ei itse noita suoraan TL-vanteiksi luokittele vaikka litkutuksia niihin onnistuneesti tehty?
Sama 710-kehä siinäkin lienee kuin br 2250:ssa? Onhan noita tubelesoitu vuosia. Ihan hyvä siihen hommaan.
Mainitaan nyt venttiilinreikä, sitä minulla on ollut vaikea saada tiivistymään yleisillä kartiokantaisilla venttiileillä, koska tiivistyspinta on tasomainen ja ohut. Seuraavalla kerralla kokeilen mutteria myös sisäpuolelle.
Ei prikka ulkopuolella auta kun kartio on sisäpuolella.
Minulla venttiilin kartio tuli sen verran venttiilireiästä ulkopuolelle ettei kiristysmutterin kierre riittänyt kiristämään kartiota tiukasta vannetta vasten. Prikan kanssa on toiminut nyt useamman vuoden mutta voihon noissa venttiileissä olla eroja.
No Tubes.in venttiileillä ei ole ikinä ollut ongelmia minkään vanteiden kanssa vaikka on kartio. Venttiilin kohdalle tupla teippi varsinkin, jos No Tubes tyyppisellä ohuellä teipillä teippaa. Gorillalla ei, niin kaipaa.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Tai oikeestaanhan se on 3 kerros, kun teippi on jo päälekkäin venttiilin kohdalla. No eipä se ole ongelma ollut vaikka sen pikkupalasen siihen päälle länttää. Nyt, kun keltasella teippailin vanteita uusiksi vedin vielä kaistaleen teipin lopetus kohdan päälle.
Antza44 muokkasi tätä : 20.12.2019 at 10.23
Omat bbr 2250 -kehät teippasin siihen vannenauhan päälle tällä: https://www.savenmaa.fi/tuote/aumate...5411512114225/
Puolitoista kierrosta, toiminut toistaiseksi hyvin. Kunnon pakkasista ei kokemusta, - 14 tähän mennessä kovin.
Sisäpuolelle sisurista pieni pala, johon reikä, sen päälle prikka, jota tuo venttiilin kartio siis painaa sisurinpalaa ja kehää vasten.
Mutta onhan nuo aika keskinkertaiset kehät tubelesointiin, jos verrataan Mulefutiin tai Nextieen.
Fattystripperillä tälläkin hetkellä tubeloituna 4 kpl kyseisiä kiekkoja ja ei minkäänlaista ongelmaa.
Ei kyllä mitään ongelmia ole tubeless-käytössä ollut. Hirvisäkillä ollaan tehty ajokaverin kanssa molemmille. Venttiilin kohdalle pätkä gorillaa vahvistukseksi. Aina on ollut tiivis. Ei eroa Mulefuttiin muussa kuin että reilusti kevyemmät.
Hirvisäkkiä vaan
Muuta en tiiä, mut kaikki viritykset mitkä pitää uusia aina renkaan vaihdossa on syvältä sieltä. Keltanen Sunringlen eli No tubess teippi on paras ja Gorilla toimii sekin. Huolella pitää tehdä, niin välttyy ongelmilta ja kumin vaihto käy "silmän räpäyksessä". Vakuumikalvokin toimii, mutta kyllästyi siihen säätämiseen, kun joka kerta pitää uusia. Painavia ratkaisuja en ymmärrä näissä kunnon tubeless vanteissa. Eri juttu, jos on paska vanteita, mitkä vaatii ghetto tubeless ym virityksiä.
^ No tuo aumateippi kyllä kestää useammankin renkaanvaihdon. Se on joustavampaa kuin keltainen, joten istuu ihan mukavasti vanteelle. Olen myös Mulefuteille testaillut keltaista ja hyvää sekin on. Gorillaakin on testattu, vedin sitä vain kapeat soirot tiivistämään orkkisvannenauhan ja vanteen reunat. Hyvin toimi, mutta melkoista purkkaa poistaa. Hirvisäkkejä en ole kokeillut eikä ole tarvettakaan. Ihanin ratkaisu on Nextien kuitukehät ja 25mm teippi nippelin reikien peitoksi. Valitettavasti Nextiet tuli myytyä edellisen läskin päivityksen mukana.
Mutta siis hyvin toimii tuon 710 tubelesointi, kysyjälle vastaisin, että anna mennä vaan, toimivaa valikoimaa ja työtapaa kyllä riittää.
Musta gorilla on painavaa, sotkevaa ja ikävä siinä vaiheessa kun rupeaa spontaanisti irtoilemaan.
Kirkas gorilla on niinku normi tubelessiteippiä.
...mutta hirvisäkillä täällä mennään toistaiseksi edelleen (kun sitä piisaa ja on vaivatonta käyttää).
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Ensinnäkin, anteeksi tyhmyyteni.
Ajatuksissa olisi hankkia ensimmäinen läskipyörä. Läskillä ajot ovat jääneet muutaman polttarireissun ajoihin, mutta nyt olisi ajatus investoida itselle fillari, jolla pärjää mahdollisimman pitkään. Pitkään katsoin Trekin Farley 5 (ja 9.6), mutta hieman on katseet siirtyneet Dude:n mallistoon. Kaipaisin nyt vinkkejä, suosituksia ja tervettä kritiikkiä siitä, mitä Canyonin mallia suosittelette.
Budjettina alunperin oli tuo n. 1,5k, mutta enemmän kiinnitän huomiota siihen, että pyörä palvelisi käytössä pitkään. Näköjänsä myös tässä lajissa nälkä kasvaa syödessä, jolloin myös 9.0 Dude voisi olla mahdollinen.
Miten koette keulajouston tärkeyden läskissä? Itse en ole aikaisemmin keulajousitetulla läskillä ajanut. Entäs, mistä pyörästä löytyisi paras hinta-laatu -suhde aloittelevalle harrastajalle, joka hankkii "ainoaksi" pyöräkseen läskin. Pyörä tulisi ympärivuotiseen ajoon.
Pohdin itse reilu vuosi sitten aivan samoja asioita. Päädyin jäykkäkeulaiseen Dudeen, enkä ole katunut. Huomiota kannattaa kiinnittää ennen kaikkea geometriaan. Sitä ei kovin paljoa voi muuttaa jälkikäteen, mutta muuten mieluisampia osia voi hankkia. Dude ja Farley ovat hyvin erilaiset geometrialtaan. Kannattaa testata molempia ja mielellään lyhyen ajan sisään. Myös koko kannattaa testata. Eri merkkien koot eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Esim. Silverbacin L tuntuu pienemmältä kuin Trekin M. Canyon ja Felt ovat lähellä toisiaan sinakin M-koon osalta.
Mitä hinta-laatu-suhteeseen tulee, niin kaikki varmaan suosittelevat sitä, mihin itse ovat päätyneet. Niin minäkin. Hiilikuiturunkoista läskiä ei muilta merkeiltä taida tuohon hintaan saada. Pikkusenhan se harmittaa, kun enää ei ole saatavilla paremmin varusteltua jäykkäkeulaista unlimited-mallia. Toki hiilikuitutangot ja -putket sekä paremmat jarrut ym. saa vaihdettua jälkikäteenkin. Hyvä pyörä se joka tapauksessa on.
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
Ostaa jäykän joustokeuloja saa sitten jälkikäteen. Itse nykyään tykkään ajaa joustokeulalla jopa talvella, vaikka monta vuotta ajoin täysjäykkänä kesät talvet. Toisen mieltymystä tästä on vaikea tietää, kun vaikuttavia tekijöitä on, niin paljon.
Kirjanmerkit