FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 163 / 251 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 63 113 153 161 162 163 164 165 173 213 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.861 - 4.890 / 7517

Aihe: Helsingin kuvarastit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Myllypuron Metropolian rasti odotteli noutajaa hämmästyttävän kauan. Jo edellisenä viikonloppuna istuskelin vaimon kanssa aiemminkin erinomaiseksi havaitussa turkkilaisessa ravintolassa Efesoksessa, jonka ikkunasta katselin tuota Liikuntamyllyn taakse kohonnutta kokonaisuutta. Pyörää ei ollut mukana ja vei aikansa, ennen kuin tuonne asti jaksoin/ehdin/viitsin, vaikka seuraavalla viikolla joka päivä pyörällä liikuin. Ehkä kuvan rajaus teki siitä vaikean tai joku muu hyvä syy esti lähempänä liikkuvia poimimasta sen aikaisemmin?
    Mä luulen että tällä kertaa ei kannata arvella syytä siihen että rastin vaihtuminen kesti jonkin verra kauemmin kuin sen laittaja tai rastin välittömästi tunnistaneet, mutta hakemasta estyneet, olisivat veikanneet tai osanneet kuvitella. Mitään erityisiä, juuri tähän rastiin, rastikuvaan tai rastin sijaintiin liittyviä syitä kun ei uskoakseni ollut. Oli vain ne yleiset syyt, jotka saattavat joskus vähän harmittaa tai tuskastuttaakin silloin kun haluaisi rastin jo vaihtuvan, mutta joiden itsekin antaa silloin tällöin tai kenties aivan liian usein muodostaa esteen omalle jaksamiselle/ehtimiselle/viitsimiselle, vaikka pyöräilemässä koko ajan käykin.

Ainakaan kuvan rajausta en suostu missään nimessä pitämään mahdollisena syynä! Ensinnäkin siksi että näin jonkin verran vaivaa siinä että sain kuvaan mukaan mielestäni riittävästi sekä Metropolian rakennuksen julkisivuverhousta (jonka kerran joltain suunnalta vaikka vähän kauempaakin ajaneena luulisi tunnistavan) että tarvittavan vaikutelman siitä ettei olla tasamaalla (vaan joko rinteessä tai alikulkuun tms viettävässä paikassa). Ja toiseksi siksi että olen aivan varmasti kuvarastiketjujen eniten tahallisen hämäävistä, turhan ovelista tai muuten kelvottomista rajauksista valittanut!

Taisi muuten olla kolmas rastikuva, jonka ehdin samasta paikasta ottaa. Vuodenaika ja pyörä vain välillä vaihtuivat ja työmaa eteni ja talo valmistui. Ensimmäisen kuvan otin näköjään toukokuun 4. pvä:

Enkä häpeä ollenkaan että postasin sen tähän!

Isoa peukkua muuten Efesoksen puffaamiselle. Sehän on oikeasti hyvä ja tunnelmaltaan miellyttävä ruokapaikka, juuri sellainen lähiön kätketty helmi. Sitä eivät tunteneet kuin paikalliset ja Teboilin kanta-asiakkaat pitkään sen jälkeen kun se yläkertaan entisen huoltoasemakahvila/olutbaarin tiloihin avattiin, aluksi vieläpä ilman muuta nimeä kuin "Turkkilainen ravintola", mutta vähitellen sen ovat muutkin löytäneet.

Seuraavista rasteista ei muuta kommentoitavaa kuin että tuoreinta piti katsoa pitkään ennen kuin keksin, mistä kuva on otettu! Nyt en vähään aikaan ehdi sitä hakemaan, joten taitaa päästä joku muu asialle.
    Tälle taputtanevat käsiään muutkin kuin minä - ja muutkin kuin taitavalle rastinhakijalle kateelliset tai liian monta kertaa hävinneet!

Niin, se pitikin jo aiemmin mainita, että Lare on näköjään liittynyt meidän markettipyörämiesten menevään joukkoon!
    Olen myös pannut merkille että Larella on ollut iloinen new bike day, mutta en ole vain tullut onnitelleeksi onnistuneesta hankinnasta. En halua piikitellä mihinkään suuntaan, mutta tämä uudempi "colorway" on ehdottomasti parempi, itse asiassa niin hieno että pyörä kävisi ulkonäöltaan vaikka kolmen tonnin fillarista toisin kuin edeltäjänsä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Ainakaan kuvan rajausta en suostu missään nimessä pitämään mahdollisena syynä! Ensinnäkin siksi että näin jonkin verran vaivaa siinä että sain kuvaan mukaan mielestäni riittävästi sekä Metropolian rakennuksen julkisivuverhousta (jonka kerran joltain suunnalta vaikka vähän kauempaakin ajaneena luulisi tunnistavan) että tarvittavan vaikutelman siitä ettei olla tasamaalla (vaan joko rinteessä tai alikulkuun tms viettävässä paikassa). Ja toiseksi siksi että olen aivan varmasti kuvarastiketjujen eniten tahallisen hämäävistä, turhan ovelista tai muuten kelvottomista rajauksista valittanut!
    Ensi vilkaisu kännykän ruudulta muistutti monista nurinoistasi tiukoista rajauksista ja muutoin vaikeutetuista kuvista. Ajattelin, että olit ehkä (hämärän vaatiman pitkän valotusajan myötä) epäselväksi tuhrautuneen kuvan otettuasi päättänyt tehostaa vaikutelmaa vaikeudesta. Isommalta ruudulta katsottuna kyse ei ollutkaan niin vaikeasta arvoituksesta, vaikka täsmälleen tuosta kohtaa en ole tainnut aiemmin ajaa. Keväinen kuva olisi joka tapauksessa ollut merkittävästi helpompi - ja arvattavasti kevään ajokelitkin paremmin rastinhakijoita houkuttelevia.

Isoa peukkua muuten Efesoksen puffaamiselle. Sehän on oikeasti hyvä ja tunnelmaltaan miellyttävä ruokapaikka, juuri sellainen lähiön kätketty helmi. Sitä eivät tunteneet kuin paikalliset ja Teboilin kanta-asiakkaat pitkään sen jälkeen kun se yläkertaan entisen huoltoasemakahvila/olutbaarin tiloihin avattiin, aluksi vieläpä ilman muuta nimeä kuin "Turkkilainen ravintola", mutta vähitellen sen ovat muutkin löytäneet.
    Näitä ravintolasuosikkeja on tainnut tulla tuotua esiin myös aikaisemmin. Pienoinen pettymys tällä kertaa oli, että Turkkilainen ravintola oli saanut niin tavanomaiselta kalskahtavan nimen kuin Efesos. Edellisistä visiiteistä oli jo ehtinyt kulua tovi aikaa, mutta aiemmin käytetty sangen kuvaava nimi teki jo alussa vaikutuksen.

...En halua piikitellä mihinkään suuntaan, mutta tämä uudempi "colorway" on ehdottomasti parempi, itse asiassa niin hieno että pyörä kävisi ulkonäöltaan vaikka kolmen tonnin fillarista toisin kuin edeltäjänsä.
    Olen täysin samaa mieltä. Markettipyörämarkkinoita (mikä sana) seuranneena näkemykseni edellisen mallin värityksestä on sangen yhtenevä - eihän tuossa ole mitään maininnan arvoista.

Sen sijaan muisteltaessa aikaa, jolloin gravel-pyörät eivät vielä olleet muotia, myytiin tuulipukukansalle sangen vastaavaa fillaria aiemman muodin mukaisesti cyclocross-nimellä. Sellaisen saattoi ostaa ns. klassikkovärityksessä.

Mustikkamaalla joku kaupungin varastorakennus. Rasti 1668.

Uudessa näette ainaisen ilmeeni, kun joudun tulkitsemaan epäselvää yökuvaa. Helpotetaan tehtävää hieman vanhemmalla päiväkuvalla.

casanova muokkasi tätä : 04.12.2019 at 23.27 Syy: karttalinkki, tiedot, höpöttely, 176

Mustikkamaalla joku rakennus.
    Liikuntaviraston varikkorakennus ja kevythalli.

PS Opimme tänään että casanovan "vähä aika" on alle tai korkeintaan noin 24 h

PS Opimme tänään että casanovan "vähä aika" on alle tai korkeintaan noin 24 h
    Pyh! Kirjoitin 2.12.2019 klo 22.30 viestin, että en vähään aikaan ehdi tuota hakemaan. Näköjään 4.12.2019 täsmälleen klo 22.30 näpyttelin ns. tien päällä uuden viestin kuvineen.

Elämä heittelee joskus siihenkin suuntaan, että ylimääräistä aikaa harrastuksiin ilmaantuu - ainakin jos on valmis tinkimään sellaisista mukavuuksista kuin yöuni. Tätä enempää en ajatellut sen suhteen tinkiä.

Pyh! Kirjoitin 2.12.2019 klo 22.30 viestin, että en vähään aikaan ehdi tuota hakemaan. Näköjään 4.12.2019 täsmälleen klo 22.30 näpyttelin ns. tien päällä uuden viestin kuvineen.
    Se nyt oli vain sellainen yleiseksi piristykseksi tähän muutaman valkean lumisen ja aurinkoisenkin päivän jälkeen entistäkin synkempään harmauteen tarkoitettu huono vitsi, jota taisin vielä yrittää vähän parantaa puolittamalla ajan kahteenkymmeneen neljään tuntiin.

Elämä heittelee joskus siihenkin suuntaan, että ylimääräistä aikaa harrastuksiin ilmaantuu/.../
    Juu, onneksi joskus niinkin päin! Eikä se olisi asiaan ainakaan osaltani vaikuttanut vaikka olisit pitänyt taukoa 72 h - ja kyllähän jo sen vuorokaudenkin etumatkan olisi pitänyt riittää sillekin joka on kyllästynyt siihen että joka kerta kun hän tunnistaa rastin joku "usual suspect" käy sen ennen häntä hakemassa.

PS Tiedostan kuuluvani "usual suspecteihin" itsekin, mutta en ole antanut sen suuremmin haitata itseäni ja kuvarastiharrastustani. Ja kerran olen tainnut jopa luvata etten hae jotain rastia, mutta olen sen sitten kuitenkin hakenut...

Uusi

Vanha. Kumpulan maauimalan takana oleva puusta veistetty taideteos. Rasti 1669

Rastilla Smo:n kanssa naama-QSO:t. Olin alle minuutin nopeampi.
    harald muokkasi tätä : 05.12.2019 at 16.39

Kappas, sehän meni nopeasti!

Uusi kuuluu joukkoon, jota meillä kaikilla onkin jo ikävä.

Hei, en minä näitä maanalaisia autotalleja aloittanut!

^^^^^X Minullakin on punamustavalkoinen tuulipukukrossari
    --

Joo olipa kyllä huumoria. Ensin vietiin Espoon rasti, sitten aattelin tänään hakea Mustikkamaan mutta se meni eilen illalla niin kauhealla salapoliisityöllä selvitin puuveistoksen sijainnin. Aattelin kuitenkin ettei kukaan sitä päivällä hae niin en kiiruhtanut rastille vaikka oli koko aamupäivä aikaa ja pysähdyin pitämään taukoakin ottaessani kuvaa "seuraavasta rastista" .. niin sitten siellä onkin Haaraldi säätämässä puhelimen kanssa .. toisaalta olisin ehtinyt laittaa uudenkin siinä

No sinänsä onnettomuus ei ollut suuri kun alkoi taas prokkis Arabiassa niin olin melko lähelle menossa, ei tarvinut montaa sataa metriä poiketa reitistä kauniissa puutalomaisemissa.

Oli minullakin koko aamupäivä aikaa. Olin vain päättänyt lähteä 12 aikaan töihin kun olin suunnitellut iltatöitä itselleni 17-19 väliin. Jos normipäivä niin olisin hakenut rastin 09 aikoihin.

Ottaisin vihjeen, kiitos.

Jos hyppää 61 bussiin ja pitää silmänsä auki voisi löytää paikan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Jos hyppää 61 bussiin ja pitää silmänsä auki voisi löytää paikan.
    Kiitos vihjeestä. Enpä usko, että olisin tuota itse löytänyt. Tuosta en varmasti ole koskaan polkenut. Bussilla olen tainnut mennä useammankin kerran (ainakin jos muinainen 72 kulki tuolta osin samaa reittiä).

Nyt vaan pitäisi tehdä ratkaiseva valinta yöunen ja rastiharrastuksen välillä.

Tuossa kallion päällä olevassa talossa on kellarikerroksessa uima-allas, jossa on polskinut noin 40 vuotta sitten. Tai saattaa muisti hiukan tuottaa sivusiirtymää, mahdollisesti viereisessä talossa.
    10k-kerhon jäsen

^ Yöuni voitti! Olin jo henkisesti orientoitunut siihen että saisin jo aamupäivästä kokea lievää vahvempaa turhautumista huomattuani ettei minulla taaskaan olisi mitään käsitystä uudesta casanovan laittamasta rastista.

No, haraldin rasti tuottaa yhä ihan riittävästi tuota kamalaa mutta samalla niin kivaa tunnetta: kuusykkösen reitin seuraaminen kartalla ei tuota minkäänlaista ahaaelämystä. Omat ajoreitit ovat osuneet yksiin enimmäkseen tai lähinnä vain Kirkonkyläntiellä juuri ennen kuin bussin reitti kääntyy Peltokyläntielle, mutta en osaisi edes päättää kumpaan suuntaan kannattaisi reittiä lähteä seuraamaan.

PS No nyt, fiber! Kuvarastikoukkaus toimisi hyvin myös kevyenä palauttavana lenkkinä tai miksei lämmittelylenkkinä vaikkapa Zwiftissä ajettavaa kisaa varten! Lupaan hoitaa tylsät rutiiinihommat eli kuvarastikartan ja rastilinkin puolestasi

Karhusuontie 39. Maanalainen tila ja päällä asuinrakennus vuodelta 1981. Rasti 1670.

Uusi on jotain ihan muuta.

casanova muokkasi tätä : 08.12.2019 at 15.15 Syy: karttalinkki, tiedot, 177

^ Yöuni voitti!
    Ei ihan niinkään. Ajovaatteet oli jo kerätty valmiiksi, mutta ajatus sopivasta uudesta rastipaikasta oli tuolloin vielä kesken. Vartin verran asiaa pähkäiltyäni kuulin epämääräistä mölyä lastenhuoneesta, jonka ovelle säntäsin oitis ihmettelemään. Samalla hetkellä esikoinen oksensi vatsansa sisällön yläsängyn reunan yli.

Sanoisin, että yö ei kääntynyt nukkumisen kannalta voitoksi.

Olipas jälleen mainio rasti. Vaikeahan tuo oli löytää, mutta mahdollisesti ohi ajaneena paikka olisi varmasti jäänyt mieleen. Haeskelin sopivaa mäkeä aika pitkään ja enimmäkseen ihan oikealta suunnalta, mutta ei tuolta Tapaninkylän pientaloalueelta ihan joka mäkeä tullut riittävän tarkkaan silmäiltyä.

Pitkän tähtäimen projektina minulla on ajaa kaikki Helsingin kadut, joten tästä sai taas vähän uutta viivaa kartalle. Saattaa olla, että hetki menee vielä ennen kuin on valmista.

Huomasin viime ajan vakiolenkilläni että Vantaan rastihan se siellä pilkottaa. Tunnin verran sain pitää kahta rastia, vaikkei puhdas tupla ollutkaan. Tässäpä lisää tavoitteita, ainoa vaan että Vantaan paikkoja en tunne ollenkaan.

Ajoin muutama tunti sitten Kapteenskanmäen vieritse ja pohdin kävisinkö kuvaamassa rastipaikan. Arvasin oikein, että en olisi ehtinyt sitä tänne lisätä ennen aktiiveja.

Kiinnostavaa nähdä missä tuo koulu sijaitsee. Se on kyllä niin arkkitehdin takataskusta vetäistyn kopion näköinen, vailla mitään ominaispiirteitä. Voisi olla yhtä hyvin Jakomäessä, Töyrynummella kuin Kannelmäessäkin.
    10k-kerhon jäsen

Olipas jälleen mainio rasti. Vaikeahan tuo oli löytää, mutta mahdollisesti ohi ajaneena paikka olisi varmasti jäänyt mieleen.
    Saattaa tosin olla että Karhusuontietä olisi voinut osan aikaa vuodesta ajaa toistamiseenkin huomaamatta koko paikkaa:

(Street View heinäkuulta 2009; avolavakuorma-auto voisi olla presiis sama kuin tämänpäiväisessä kuvassa.)

Mulle oli rastin sijainnin paljastuttua yllättävä huomio sekin että en ole tainnut koskaan ajaa pätkääkään Karhusuontietä vaikka se on samansuuntainen kuin käyttämäni kadut ja varmasti vähintään yhtä sopiva maantiepyöräilijän siirtymäreitiksi.

Pitkän tähtäimen projektina minulla on ajaa kaikki Helsingin kadut, joten tästä sai taas vähän uutta viivaa kartalle. Saattaa olla, että hetki menee vielä ennen kuin on valmista.
    Kävellen katuja kerääviä tiedän olevan ainakin kolme: "Katukeräilijä kulkee kaikki Helsingin kadut aakkosjärjestyksessä", "Keräilykohteena kadut" ja "Katubongaaja Sanna kävelee Helsingin kadut aakkosjärjestyksessä". Olen kai jonkinlainen sukulaissielu, sillä en pidä harrastusta millään tavalla hulluna tai edes kovin erikoisena.

Laskin juuri että helsingissä on 178 koulua, ammattiopetuslaitosta ja lukiota. Ja onko tuo edes koulu? Pakkohan sen on oltava.

Kuvan reunassa saattaa lymyillä se rakennus, josta tuo koulu paremminkin tunnetaan.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Ajoin muutama tunti sitten Kapteenskanmäen vieritse ja pohdin kävisinkö kuvaamassa rastipaikan. Arvasin oikein, että en olisi ehtinyt sitä tänne lisätä ennen aktiiveja.
    Huomasit varmasti jo edellisiltaisen pohdinnan rastin hakemisesta, mutta vielä seuraavana päivänä puoliltapäivin - mitä parhaan ajosään vallitessa - paljastit tietäväsi paikan. Analogia ei ole ihan täydellinen, mutta melkein kuin olisit ilmoittanut etukäteen aikeistasi irtiottoon reitin tietyssä vaiheessa.
    Saattaa tosin olla että Karhusuontietä olisi voinut osan aikaa vuodesta ajaa toistamiseenkin huomaamatta koko paikkaa...
    Street view -kiertelyn perusteella tuon löysin ja yllätyin minäkin vehreyden määrästä kesänäkymässä. Sen verran vahvasti tuo kohta ympäristöstään erottuu, että luulisin moisen jäävän mieleen, jos vauhtia ei ohittaessa aivan kohtuuttomasti ole.
    Kiinnostavaa nähdä missä tuo koulu sijaitsee. Se on kyllä niin arkkitehdin takataskusta vetäistyn kopion näköinen, vailla mitään ominaispiirteitä. Voisi olla yhtä hyvin Jakomäessä, Töyrynummella kuin Kannelmäessäkin.
    Tämän kuvarastilangan sivupolut ovat aina viihdyttäviä, eikä arkkitehtuurikritiikki tee asiaan poikkeusta! Mutta miten paikan pitäisi näkyä koulun ominaispiirteissä? Kenties koulun julkisivujen olisi syytä olla Jakomäessä betonielementtejä sellaisenaan, Töyrynummella tiililaattapintaisia betonielementtejä ja Kannelmäessä (siellä vanhalla puolella) punatiilimuurattuja?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Laskin juuri että helsingissä on 178 koulua, ammattiopetuslaitosta ja lukiota. Ja onko tuo edes koulu? Pakkohan sen on oltava.
    Tässä vaiheessa voi varmaan paljastaa, että kyseessä on kuin onkin koulu. Koulutieni olen käynyt toisaalla, mutta tämäkin paikka on itselleni merkityksellinen ja tuttu juo vuosien takaa, sillä olen aikanaan tutustunut rakennukseen myös sisäpuolelta käydessäni siellä työväenopiston piirustus- ja maalauskurssilla, jota varten sain armeijassa anottua moneksi illaksi ylimääräistä vapaata.

Mutta miten paikan pitäisi näkyä koulun ominaispiirteissä?
    Perusjaottelu asuinalueen rakennusajankohdan mukaan: rapatut tosivanhat, tiilipintaiset vanhat, erityyppiset elementtiratkaisut ja värit 70-luvulta alkaen. Tuossa hämää ikkunapuitteiden väri.
    10k-kerhon jäsen

Perusjaottelu asuinalueen rakennusajankohdan mukaan: rapatut tosivanhat, tiilipintaiset vanhat, erityyppiset elementtiratkaisut ja värit 70-luvulta alkaen. Tuossa hämää ikkunapuitteiden väri.
    Minun nähdäkseni tuo koulu on oikein selvästi oman aikakautensa muodin mukainen tuotos. Teräs, lasi ja alumiiniprofiili-ikkunat olivat kai Nokia-huuman aikaan kova juttu myös kouluarkkitehtuurissa.

Lisäksi sanottakoon se sanomattakin selvä asia, että valokuva kertoo vain ja ainoastaan sen, mitä kuvaaja haluaa kertoa. Ikkunapuitteiden sijaan suuntaisin katseeni esim. ikkunoiden heijastuksiin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •