Neosta on olemassa neljä versiota.
T2800 Neo 'v1' Alkuperäinen 2017.
T2800 Neo 'v2' Hivenen muutettu kotelo parantaa yhteensopivuutta pyöränrunkojen / takavaihtajan vaihtajan kanssa 2018.
T2850 Neo 2 Kadenssianturi 2018
T2875 Neo 2T vahvemmat magneetit ja muutenkin parannettu, eliminoi raskaalla kuormalla tapahtuneen 'tire slip:in' 2019
https://support.tacx.com/hc/en-us/ar...ion-and-models
https://www.dcrainmaker.com/2019/09/...sed-power.html
-- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --
Täällä on Drivo 2.lla ajettu liki 8000km ja ainkin tämä laite on vielä ollut luotettava. Jotain pientä natinaa on kuulunut mutta tuostakin on selvinnyt kun on ruuvit kiristänyt ja vähän "deodoranttia" ruiskassut natiseviin kohteisiin. Joskus teen pistokokeita ja tarkistan tehomittarin tarkkuutta Quarqin tehomittariin ja hyvin yhteneväiset ovat lukemat olleet.
Eli tuo 2T malli tosiaan sisältää jo tekniikkaa, minkä vuoksi se kannattaa valita yli ykkösen. 1 versioita ei taida enää alesta löytyä.
Nyt on sitten tulossa yksi hihna Velosportin/maahantuojan kautta ja toinen valmistajan kautta. Tässä asiassa olivat kyllä vikkeliä palvelemaan.
En jaksa koko saagaa kirjoittaa tänne, blogissa vähän trainerin / Assioma Duon tehonmittauspulmista.
10k-kerhon jäsen
panin sitten tilaten uusimman neo2:sen. Saapa nähdä mitä postilakko vaikuttaa toimitukseen. toivottavasti ei satu maanantaikappaletta kohdalle, ei kiinnostais yhtään lähteä mihinkään palautusrumbaan.
Neo 2 pyöräilyn dynamiikka on sitä että se lähettää L/R balanssin ANT+ mukana. Garminia tuossa varmaan on se että ominaisuuden nimi on cycling dynamics eikä ihan vaan power balance. On kyllä mahdollista että tuolta tulee joskus jotain lisääkin kun kuulemma Tacxin omalla softalla windowsilla näkee maapähkinäkuvionkin. Mun ymmärryksen mukaan sama löytyy sekä neo 2 että 2t malleista. 2t on vaan mekaanisesti erilainen.
Meillä on nyt käytössä 2T ja Kickr 2017. Molemmat on tosi hyviä, mutta erilaisia. Isoin ero tulee ehkä sitä kautta että kickerissä eturengas on lattiassa. Se tekee ajamisesta toisaalta kivempaa, toisaalta se taas luikertelee kun tankoa heiluttaa. Jos ei tykkää niin saahan siihen palikan alle. Neossa on tosi fiksattu fiilis rengas palikalla ja kun trainerin runko vähän joustaa niin se pysyy paikallaan tosi hyvin. Taas hyvässä ja pahassa. Jousto on ehkä kiva, mutta enempää tollasta suoraa sivujoustoa en kaipaisi.
Kumpikaan ei ole äänetön etenkään kovassa vauhdissa, mutta 2017 kickerissä on selvästi kuultava ulina. Yksin ajellessa Neo on tuossa mielessä selvästi parempi. Kaksin ajellessa tuota ei juuri huomaa. Kovan melun saa aikaan vapaarattaalla kovassa vauhdissa kummallakin. Kickr ei ole ikinä narissut, mutta Neosta välillä kuuluu narinaa. Voi olla fiksattavissakin.
Poljintuntuma on molemmissa hyvä mutta erilainen. Mun mielestä jossain tilanteissa toinen on parempi ja jossain toisinpäin. Pojalle Neo oli liian soinen ja tykkää kickeristä, joka on kiva, kun itse ajelen mielummin Neolla.
Olisi kiva koittaa uutta kickeriä jos siinä on vielä kovempi inertia kun vanhassa.
Ja tosiaan ainakin neossa inertia vaihtelee tosi paljon välitysten mukaan. Soisen tuntuman saa, jos ajaa pienellä välityksellä. Maantiemiehen kannattaisi ajaa minun mielestä aina isolla rattaalla, vaikka se vähän enemmän ääntä pitääkin.
Niitä garminin cycling dynamic juttuja sai muuten pihalle uusilla garmineilla ainakin faveron polkimista. Koskisikohan sama myös neota?
Minullakin narisi neo aika kauan. Sitten tajusin tuon johtuvan pressfitti keskiöstä. Maantiellä ääntä ei kuullut, mutta löysän rungon kanssa keskiö heiluu suoravedolla niin paljon, että muovinen presfitti alkoi nitkumaan.
Me ajetaan pelkästään zwiftiä ja pelkästään normaalimoodissa eli ei workouttia vaan SIM-tilassa. Inertia kasvaa kaikilla trainereilla vauhdin mukaan, mutta tuntumat on erilaisia. Etenkin ääripäissä eli tiukassa ylämäessä ja sitten kovassa vauhdissa on isoja eroja eri trainereiden välillä. Tuota on vähän vaikea kuvailla tai mitallistaa kokeilematta. Kickr ja Neo on molemmat hyviä, mutta erilaisia. Kickr on useammin lähempänä "aitoa", mutta neonkin simulaatiossa on omat puolensa. Sitten jos verrataan jotain tacx blue motionia tai elite volarea tonnin traineriin niin ero on aika melkonen.
Kun nyt tuli tuo narina puheeksi niin paikallistin sen vasemman puolen kuusiokoloruuviin ja sitä renkkaamalla tuntui hiljenevän.
Cycling dynamiccia kyllä tulee garminiin, mutta siis pelkästään se L/R watit. Ei power phasea, putkelta ajoa eikä kengän kohtaa polkimella ja mitä näitä on. Ihan hyvin on kyllä tullu pärjäiltyä ilman dynamicsia. Sen sijaan neon kadenssi on ihan kiva kun mun pyörässä ei ole BT kadenssianturia ja BT kautta on kätevin ajella. Pyörii zwiftin jalat oikeaa vauhtia ilman lisälaitteita.
Se ei ole inertia vaan pyörimisenergia joka kasvaa vauhdin mukana. Ja energian muutokseen tarvitaan tietysti niitä paljon puhuttuja watteja. Edit: tarkoitin tietysti mekaanisten osien inertiaa. Jos inertia 'tehdään' pelkästään tai suurimmaksi osaksi sähkömagneeteilla tai muilla jarruilla niin silloin se tietysti muuttuu nopeudenkin mukaan miten vaan halutaan.
Sain lahjuksena Elite Turbo Muin+ trainerin. Kyseisessä vekottimessa on integroituna Misuro b+ ANT+ /Bluetooth lähetin. Kytkin laitteen Zwift-harjoitusohjelmaan ja pari ekaa treeni"lenkkiä" laite näytti mukavasti kadenssin, tehot ja nopeuden ja matkakin taittui.
Sitten tapahtui jotain mystistä. Laite ryhtyi aluksi pätkimään, eli antoi/ei antanut signaalia ja nyt loppujen lopuksi Zwift näyttää pelkkää ei signaalia. Vaihdoin pariston, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Mykkä mikä mykkä edelleen. Misuro purkin asennon muutoksillakaan ei ole vaikutusta. VAikuttaa siltä, että purkki on mennyt rikki heti kättelyssä. Voin kuvitella, että uuden saaminen takuuna ei ole maailman helpoin asia XXL:n tuntien. Lievästi sanottuna vituttaa, että itse trainerissa ei ole mitään vikaa, mutta pieni muovipurkki vittuilee ja hintava Zwift ei näin ollen toimi. Trainerissa on vain vajaa 50km takana, joten ei se Misuro ainakaan ole kulunut loppuun.
Onko teillä muilla mitän ideaa siitä, miten Misuro bluetooth lähettimen saisi heräämään henkiin vai laitanko sen muovinkeräysastiaan ja hankin takuuna uuden?
Olen katsellut jo eri nettipalstoja. Vikoja ei ilmeisesti ole ollut sitten vuoden 2017, koska vikoja käsittelevät keskusteluketjut ovat tätä ikäluokkaa.
Elite taas neuvoo ottamaan yhteyttä customer serviceen. Miksi ihmeessä? Eivät he Italiasta käsin sille mitään pysty tekemään.
Misurossahan on se vilkkuledisysteemi. Eli kun vaihdat pariston, lähteekö siinä pariston lähellä oleva punainen ledi vilkkumaan (n. 10 välähdystä)? Tuo tuntui olevan aika tarkka pariston oikean kohdan kanssa. Jos ledi ei vilku, tuskin tulee virtaa ja sitä myöten myöskään signaalia. Toinen vaihtoehto on, että vastaanotin on liian kaukana. Eli ant+ -palikka usb-jatkojohdolla trainerin alle. Näin taitaa aika moni toimia. Näissä tapauksissa "kaukana" on ehkä yli metri.
Ootko koittanut eliten omalla softalla testata jos toimii?
Kiitoksia vastauksista. Etäisyys, eli noin pyörän rungon mitta, ei voi olla ongelmana, koska laite toimi täysin normaalisti hetken ajan sekä Zwiftillä että Eliten omilla softilla. Nyt ei toimi kummallakaan. Pariston vaihdon jälkeen testasin, että Misuro vilkutti 12 kertaa, mikä on oikea signaali Turbo Muin + trainerille. Zwiftin mukaan Bluetooth yhteys muodostuu, mutta signaaleja ei tule. Otan tänään XXL:än yhteyttä takuuasioissa. Saa nähdä, saanko uuden Misuron tämän vuoden puolella tai väittävätkö, että olen itse rikkonut laitteen? Ehdin jo tykästyä näihin pyöräilysoftiin siinä vähässä hetkessä, kun ne toimivat. Ne motivoivat polkemaan trainerilla aivan eri tasolla kuin betoniseinän tuijottaminen. Toisaalta mietin, että voisiko vikaa olla itse trainerissa. Sehän antaa impulssia Misurolle magneettien kautta poljettaessa???
Muistuttipa tämäkin jälleen kerran, että mitään sellaista italialaista ei kannata ostaa, mihin liittyy sähkö tavalla tai toisella.
Menee vähän OT:ksi, mutta en oikein saa kiinni mitä tällä tarkoitit.
Näkisin itse että Neossa on mitä tarkin ja yksinkertaisin ”tehomittari”, eli karkeasti yksinkertaistettuna P=U*I. Ajaja pyörittää generaattoria, jonka käämeihin indusoituu jännite ja sähkövirta. Kaikissa älytrainereissa on varmasti sama tehon laskennan/mittaamisen periaate, mutta erot tulevat liike-energian välittämisestä generaattorille. Välitetäänkö se hihnalla vai meneekö liike suoraan generaattorin akselille, kuten Neossa.
www.kuopys.fi
www.tahkomtb.fi
www.kuopys.fi
Niin vertasin tuossa varmaan vain neon tehomittausta polkimiin. Totta kai neo on tarkempi nopeissa sprinteissä, kuin mikään hihnavetoinen traineri.
Oikeastaan ero taitaa olla aika pitkälti sama, mitä navasta mittaavalla tehomittarilla ja polkimilla maantiellä. Navasta mittava kertoo todellisen etenemisen ja polkimet tarkemmin jalkojen tuottaman energian.
Tarkennetaan vähän tekniikoita.
Jotta harjoitusvastusta voisi sanoa älytreineriksi niin sen vastusta tulee voida säätää sähköisesti. Tämä sulkee pois tehokkasti nestevastukset. Myös mekaaniseen kitkaan perustuvat tekniikat eivät ole järkevästi käyttökelpoisia.
Jäljelle jää kaksi tekniikkaa: generaattori ja pyörrevirtajarru.
Generaattori siis tuottaa sähköä jonka määrää mitataan ja siitä lasketaan teho. Esim Tacx Neo ja Wahoo Kickr ovat tälläisia vastuksia.
Pyörrevirtajarrussa pyöritetään sähköäjohtavaa levyä magneettivuossa. Yleensä tämä levy on alumiinia. Magneettivuo tehdään sähkömagneeteilla tai kestomagneeteilla. Kun johtava levy liikkuu magneettivuossa siihen indusoituu sähkövirta joka saa aikaan vastakkaisen magneettivuon, tämä sähkövirta pysyy levyn sisällä, eikä sitä pystytä mittaamaan. Tässä tekniikassa teho täytyy mitata tai arvioida muuten.
Elite Direto:ssa tehon mittaus tehdään mittaamalla teräsakselin kiertymää optisesti. Vastus tehdään kestomagneetilla joiden paikkaa säädetään alumiinilevyyn nähden. Hetkelliset tehonmuutokset ovat heti mitattavissa akselin kiertymästä. Koska käytetään kestomagneetteja niin kuorman säätön nopeutta rajoittaa magneettien liikutusmekaniikka.
Tacx Flux:issa vastus tehdään sähkömagneetein joiden voimakkuutta voidaan säätää muuttamalla virran voimakkuutta. Tässä teho joudutaan arvioimaan levyn pyörimisnopeuden ja sähkövirran voimakkuuden mukaan. Pyörimisnopeuden kasvaessa kasvaa myös vastustava voima. Sama tapahtuu virran kasvaessa. Sähkösäädön nopeutta ei rajoita mekaniikka.
Pyörrevirtajarru tekniikassa voimaa (ja sitä kautta tehoa) voi mitata myös venymäliuskoin. Vanha Cycleops Powerbeam taisi käyttää tätä.
Mutta nämä vastukset joissa tehoa ei mitata vaan lasketaan, on otettava huomioon useita asioita. Keskeisiä asioita ovat perusvastus, kitkat, lämpötilat sekä pyörimisnopeuden muutos. Pyörimisnopeuden muutos on tärkeä koska muuten ei lyhyiä tehonmuutoksia voida havaita vauhtipyöräefektin takia.
Ajatellaan tilanne jossa aloitetaan pysähdyksistä ja poljetaan 5s ajan 200W teholla. Tässä vastukseen saadaan pyörimisenergiaa x-määrä. Jos kyseessä olisi generaattoriin perustuva vastus ja mittaisimme siitä saatavaa tehoa P= U*I, niin saisimme tietää tuotetun tehon vasta kun vauhtipyörä olisi pysähtynyt.
Tämä ei varmaan tehomittari nihilisteille riittäisi.
Generaattoriin perustuvassa vastuksessa kun lisätään vielä virtuaalivauhtipyörätekniikka niin tulee vielä pari pikku muuttujaa lisää.
-- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --
Nyt sukellettiin aika syvälle.
Minun sähköoppiymmärryksen (josta on jo pari hetkeä) mukaan Teho P on hetkellinen suure ja Energia E on ajasta riippuva suure. Teho siis kertoo juuri sillä hetkellä tuotetun tehon. Tehomittarit näyttää myös aikaan sidottuja keskitehoja (esim 3s) jolloin ”hetkellinen” tehodata on paremmin luettavaa. Tämä voidaan laskea Energian E kautta (tiedetään aika, t) tai ottamalla riittävä määrä tehonäytteitä ja laskea niistä keskiarvo.
Juuri näin. Siellä on luultavasti hiukan kompleksisimpia kaavoja kuin tuo P=U*I
Sent from my iPhone using Tapatalk
www.tahkomtb.fi
www.kuopys.fi
Syvässäpäässä on hyvä oppia uimaan
Juu, teho on hetkellinen suure, mutta generaattorin virtaa ja jännitettä mittaamalla ei sitä hetkellisesti tehtyä työtä saa laskettua vauhtipyörän inertian takia. Siksi täytyy myös nopeuden muutosta tarkkailla ja niinpä nopeutta pitää mitata usein. Tacx Neon kerrotaan säätävän generaattoriaan 1000 sekunnissa käyttänevätkö samaa tahtia myös nopeuden tarkkailussa.
-- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --
]
Just tuota vauhtipyörää ja tarvittavaa nopeuden muutosta mietin neon kohdalla, vaikka ajattelenkin ehkä muutamaa pykälää yksinkertaisemmin.
Elite diretossa on joo tehomittari, eli mittauksen pitäisi olla välitön, mutta se mittari taisi kuitenkin olla vasta hihnan jälkeen.
kickr:n kohdalla niitä muuttujia on neoon verrattuna enemmän tehon laskennassa. Hihna välissä ja vain muutama iso magneetti. Tiedä sitten miten tuo iso välitys navasta moottoriin vaikuttaa tehon laskentaan.
Neossa nopeuden muutos on varmaan aika helposti ja tarkasti laskettavissa, koska niitä pieniä magneetteja on pirusti isolla kehällä. Pieni moottori muutamilla magneeteilla olisi oman maalaisjärjen mukaan paljon huonompi laskennassa.
Uudemmissa neon malleissa on myös erillinen kadenssianturi. Tuota varmaankin käytetään tehonlaskennan apuna.
Direto X simuloi hieman jyrkempää ylämäkeä, tehomittari on hieman tarkempi ja tehoa hieman enemmän. Direto X sisältää optisen tehonmittauksen. Suitossa on power meter link joka on varmaankin ihan kätevä. Onko noista sitten joku merkittävä niin ei minun mielestä. Suito on saanut hyviä arvosteluja.
Terve,
kellään kokemusta täysjouston käytöstä "smart trainerilla", eli missä pyörä kiinni taka-akselista..
Mitään ongelmia?
Kiitos vastauksesta kysymykseen jonka kerkesin poistamaan kun oli niin hiljaista.
Kyllä tuo Suito sitten minulle riittää, tai ylihyvähän se on meikäläisen nykykunnolle sekin.
On kolmas Elite vuorossa joten näissäkin nähtävästi tulee merkkiuskolliseksi. Ensimmäinen oli halvin magneettijarrullinen josta tykkäsin kovasti ja toinen oli turbo muin josta en sitten taas yhtään. "Alamäkeen" sotkeminen oli yhtä myrkkyä, tosin ei paljoa polvet rasittunut jos jotain hyvää.
Kirjanmerkit