Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. Hattala said:
    Kiitokset !
     
  2. Käyttäjän 'Sotanorsu666' Avatar

    Sotanorsu666 said:
    Tykkään paljon pyöräilystä, mutta lähinnä vain ajamisesta, joten speksailusta ja ropaamisesta olen vähän ulkona. Siksi kysynkin, ehkä tyhmiä, mutta kysyn kuitenkin: Onko mitään estettä miksi en voisi käyttää Orbea Terra M21 gravelpyörässäni 650b kiekkoja ?

    Joissain gravelpyörien spekseissä mainitaan, että sopii 650b sekä 700c kiekoille ja joissain ei mainita mitään, mutta miksi ne jotkut rungot ei sopisi ? Keskiöhän voi vähän tippua pienemillä kiekoilla tai sitten ei, jos tulee tilavampaa kumia alle ja jos se tippuukin pari milliä, niin onko se nyt niin paha asia hiekkateillä lenkkeillessä ?
     
  3. paaton said:
    Kaikkiinhan ne 650 kiekot sopivat, mutta on eriasia onko suurimpaan osaan pyöristä järkeä laittaa 650 kiekkoja, jos vastaavasti ei saada leveämpää rengasta.
    Tai no tosiaan, tippuuhan tuossa tapauksessa keskiökin liian alas.

    Esimerkiksi tuohon rakenteilla olevaan nineriin ei mahdu yhtään leveämpi rengas 650 koossa.
     
  4. Käyttäjän 'Sotanorsu666' Avatar

    Sotanorsu666 said:
    ^ Lähinnä kiinnostaa noi wtb:n melkein slicksit(bywayt yms) 650*47 kumit mitä ei jostain kumman syystä ole isommalle kiekkokoolle ollenkaan tarjolla. Toiveissa myös kokeilla jotain 2.1" leveetä thunder burttia, mutta se on aika 100% varmasti jo liian leveä tuohon runkoon.
     
  5. paaton said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    ^ Lähinnä kiinnostaa noi wtb:n melkein slicksit(bywayt yms) 650*47 kumit mitä ei jostain kumman syystä ole isommalle kiekkokoolle ollenkaan tarjolla. Toiveissa myös kokeilla jotain 2.1" leveetä thunder burttia, mutta se on aika 100% varmasti jo liian leveä tuohon runkoon.
    Tietysti jos tuo 47mm mahtuu, niin sittenhän 650 on järkevä.

    Terra on loistava pyörä. Jos siihen olisi rakennettu tila 700cc/47mm renkaille, niin se olisi ihan eri fillari. Jo tuo 50mm tila 650 koossa vaatii aikamoista kikkailua takaharukan kanssa ja tinkimistä rattaiden koosta.

    Edit: Tämän mukaan tosiaan mahtuu wtb, eli mars vaan toneille
    https://gravelcyclist.com/bicycle-te...s-ready-tires/
     
  6. Mr_W said:
    Tilasin uuden pyörän ja se tulee pakettina, jossa ohjaustanko on irti. Ohjaustanko pitää kiinnittää varmaankin normaaleilla 3 kpl kuusiokoloruuveilla, mutta mistä tiedän kuinka tiukalle (n. 5 nm)? Riittääkö käsivaralta vedetty kiristys vai pitäisikö tätä varten hankkia momenttiavain tai viedä lähihuoltoon? Olisihan huonompi homma, jos ohjaustanko irtoaa kesken ajon.

    Edit: aiheesta lyötyikin jo vanha ketju Ohjainkannattimen oikea momentti - Kuinka tärkeää/kohtalokasta? . Ehkä ensin kokeilen "peruskireäksi" ja vien esim. huoltoon, jos tuottaa ongelmia?
     
  7. Käyttäjän 'hphuhtin' Avatar

    hphuhtin said:

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Voi hyvinkin lukea se oikea momentti ohjainkannattimessa. 5-6Nm todennäköisesti.

    Jos epäilyttää, osta momenttiavain, siitä on hyötyä jatkossa. Ei sitä pakko ole käyttää, mutta itse käytän kun ei omat sormet näköjään osaa arvioida momentteja kovinkaan hyvin. Ei se tanko kyllä kovin helpolla vahingossa irtoa, sen huomaa muutenkin jos on liian löysällä. Lähinnä momenttiavainta itse käytän ettei menisi liian tiukalle.
     
  8. Mr_W said:
    ^ OK, kiitos kommentista! Näyttäisi että Motonetistä lähtisi kolmellakympillä 5-25 Nm momenttiavain, mutta vaikea sanoa paljonko käyttöä tuolle tulisi. Ja tosiaan olisiko muuten tai ihan välttämättä tarpeen. Voi olla että jäisi tuon yhden säädön jälkeen vaille käyttöä (tai ainakin pitkäksi aikaa).
     
  9. Mr_W said:
    Vielä toinen kysymys: kiekot ovat mitoiltaan ERTRO 622x20 (Cube ZX 20, Alexrimsin ilmeisesti valmistamat, levyjarrut, centerlock). Jos hankkii toiset kiekot esim. talvikäyttöön, mitä tarvitsee tietää? Onko mitoituksilla tms. väliä? Mitoitus pakalle taitaa olla sama 8-11-vaihteisille, mutta onko esim. vanteen tarkalla leveydellä väliä? Millin ero sinne tänne ei luulisi haittaavan? Meneekö vielä tuon alkuperäisen 622-20:n tilalle esim. 622-18 tai 622-25 ja vaikuttaako mihinkään?
     
  10. STN said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    ^ OK, kiitos kommentista! Näyttäisi että Motonetistä lähtisi kolmellakympillä 5-25 Nm momenttiavain, mutta vaikea sanoa paljonko käyttöä tuolle tulisi. Ja tosiaan olisiko muuten tai ihan välttämättä tarpeen. Voi olla että jäisi tuon yhden säädön jälkeen vaille käyttöä (tai ainakin pitkäksi aikaa).
    Momenttiavaimelle on pyörässä paljonkin käyttöä. Satulatolpan kiristys, jos on thu axle sen kiristys, itse asiassa en keksi mihin sitä ei voisi käyttää. Ammattilaisetkin käyttää momenttiavainta, miksi ei sitten kotimekaanikot.
     
  11. Juhosson said:
    Osaisiko joku neuvoa, löytyykö jostain Shimanon 105-etuvaihtajan säätöohjeita? En saa tuossa edes vaijerin kireyttä säädettyä, kun ne kohdistusviivat eivät asetu kohdalleen millään kireyden säätöruuvia pyörittämällä, vaikka mielestäni olen vetänyt vaihterin riittävän tiukalle ennen ruuvin kiristystä. Olen katsellut Youtubesta paria videota mutta ne eivät kyllä auta. Eikä onnistunut Shimanon ohjeillakaan. Tuo tuntuu olevan ihan käsittämätön himmeli verrattuna aikaisempiin malleihin, joiden säätö on aina ollut helppo homma.
     
  12. TERU said:
    Olisko Velogin ohjeesta apua.
    https://www.youtube.com/watch?v=jaLlLp-KqRc
     
  13. Juhosson said:
    Kiitos, mutta tuo video ei vielä auta. Unohdin mainita tuossa edellisessä viestissäni, että kyseessä on 105 R7000 etuvaihtaja ja vivut 105 R7020. Kahvoissahan on vielä erikseen säätöasento mm. vaijerin kireyttä säädettäessä mutta ei silti ole toistaiseksi onnistunut millään löytämälläni ohjeella.
     
  14. Käyttäjän 'SSGT-92' Avatar

    SSGT-92 said:
    Sul on siis tällainen ;https://bike.shimano.com/en-EU/produ...D-R7000-F.html
    Tuolta säätö apuja ;https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RAFD001-05-ENG.pdf
    Noiden dealers manuaalien kuvat joskus selventää ajatuksia . . .
     
  15. +€+ said:
    Tulossa ensimmäinen uutena ostettu taperedkeula uuteen projektiin. Muut osat tilattu mutta yksi asia askarruttaa. Tuleeko Crown Race Ring keulan tai laakerisetin mukana? Jos ei niin onko noissa joku sääntö minkälainen pitää olla jos alalaakeri on ZS56/40. Muissa pyörissä ollut muovinen halkaistu tai hakattava alumiininen mutta ei hajuakaan miten nuo valitaan kun vaihtoehtojakin on vaikka kuinka.
     
  16. pyoramies85 said:
    Käykö sramin kasetit microspline-vaparille? Eli ne jotka menee xd-vapaarattaalle
     
  17. Pexxi said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Tulossa ensimmäinen uutena ostettu taperedkeula uuteen projektiin. Muut osat tilattu mutta yksi asia askarruttaa. Tuleeko Crown Race Ring keulan tai laakerisetin mukana? Jos ei niin onko noissa joku sääntö minkälainen pitää olla jos alalaakeri on ZS56/40. Muissa pyörissä ollut muovinen halkaistu tai hakattava alumiininen mutta ei hajuakaan miten nuo valitaan kun vaihtoehtojakin on vaikka kuinka.
    Ohjainlaakerin kanssa pitäisi tulla.
     
  18. +€+ said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Ohjainlaakerin kanssa pitäisi tulla.
    Ok, hyvä homma. Kiitos.
     
  19. Käyttäjän 'elasto' Avatar

    elasto said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pyoramies85 Katso viesti
    Käykö sramin kasetit microspline-vaparille? Eli ne jotka menee xd-vapaarattaalle
    Ei käy. Microspline-vaparille menee microspline-pakka ja xd-vaparille xd-pakka.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
     
  20. TERU said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juhosson Katso viesti
    Kiitos, mutta tuo video ei vielä auta. Unohdin
    mainita tuossa edellisessä viestissäni, että kyseessä on 105 R7000 etuvaihtaja ja vivut 105 R7020. Kahvoissahan on vielä erikseen säätöasento mm. vaijerin kireyttä säädettäessä mutta ei silti ole toistaiseksi onnistunut millään löytämälläni ohjeella.
    Kun vaihtaja on kohdallaan, raksuttele kahvasta vaijeri ihan löysälle, ketju pienemmällä rattaalla, ota vaijerista löysät pois. Usein ei tarvitse muuta hienosäätöä.

    Ylärajoitintakaan en ihan noin tiukan tarkasti säädä kuin Velogi ohjeistaa, vaan jätä niin että häkki vielä hitusen liikahtaa kun kahvasta kääntää.
    Väliin on tullut ajelluksi pidempään ilman kummankaan pään hienosäätöä, sitten taas mukavuussyistä johonkin huomaamattomaan kohtaan lisännyt vaijerinkuoreen hienosäädön. Etuvaitajan saa hyvin toimimaan pelkästään tuolla vaijerista "löysän" pois ottamisella, säädön sietoraja ei ole kovin tarkka...
    TERU muokkasi tätä : 18.11.2019 at 13.32
     
  21. Iero said:
    Voiko Shimanon hydraulisen etujarrun jarrunesteputken vaihtaa pitemmäksi? Miten tapahtuu? Onnistuisiko ihan tällaiselta harrastelija asentajalta vai tarvitaanko erikoistyökaluja?
     
  22. Käyttäjän 'Moska' Avatar

    Moska said:
    Uusi putki, tukiholkit, helmet, mutterit vanhasta ja jonkinlaiset ilmaus välineet. Taikka jos löytyy jokin jatkoliitin niin pätkä uutta jatkoksi, mutta siinä ei säästä kuin letkussa jonkin sentin. Niin ja tietysti sopivaa nestettä.
     
  23. Vivve said:
    Muistan kuulleeni joskus, ettei hiilikuitu tykkäis kauheesti vaseliinista. Onko ihan potaskaa?
     
  24. STN said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Muistan kuulleeni joskus, ettei hiilikuitu tykkäis kauheesti vaseliinista. Onko ihan potaskaa?
    Ei se siitä pilalle mene jos sitä rungolle menee tai vahingossa jopa unohtuu pyyhkiä mutta ajan kanssa se saattaa tuhojaan tehdä.
     
  25. Käyttäjän 'Sotanorsu666' Avatar

    Sotanorsu666 said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tietysti jos tuo 47mm mahtuu, niin sittenhän 650 on järkevä.

    Terra on loistava pyörä. Jos siihen olisi rakennettu tila 700cc/47mm renkaille, niin se olisi ihan eri fillari. Jo tuo 50mm tila 650 koossa vaatii aikamoista kikkailua takaharukan kanssa ja tinkimistä rattaiden koosta.

    Edit: Tämän mukaan tosiaan mahtuu wtb, eli mars vaan toneille
    https://gravelcyclist.com/bicycle-te...s-ready-tires/
    Löytyi torilta 650b kiekot ja mukaan tuli edullisesti pienellä riskillä 48mm gravel king sk:t. Tänään nopealla testauksella todettu, että nekin mahtuvat pyörimään Orbea Terran rungossa. Tuli vanteiden päällä ja sisurit sisällä. Toivottavasti ei montaa milliä leviä, kun litkutan noi Sitten voidaan olla takahaarukassa jo aika tiukilla.
     
  26. Mr_W said:
    Minulla on uudet jarrupalat JA uudet talvirenkaat. Uudet jarrupalat tarvitsisi ilmeisesti sisäänajaa tekemällä rajuja jarrutuksia, kun taas uusilla nastarenkailla juuri näin ei pitäisi tehdä. Onko tähän jotain ratkaisua?

    Ajella vain 50 kilometriä rauhassa nastojen takia ja vasta sen jälkeen tehdä jarrupalojen sisäänajojarrutukset, mutta onko niistä enää tässä vaiheessa hyötyä? En oikein tiedä miten tuo jarrupalojen sisäänajo toimii eli millä periaatteilla, nastat kyllä ymmärtää maalaisjärjellä.
     
  27. tempokisu said:
    ^ Olen tässä 20 vuotta ajanut ympäri vuoden ja erilaisilla fillareilla sekä myös erilaisilla nastarenkailla. Mutta anteeksi tietämättömyyttäni, ikinä ole mitään "jarrupalojen sisäänajojarrutuksia" tarvinnu. Kaveri olisi varmasti kertonut jarrupalojen vaihdon yhteydessä jos näin pitäisi tehdä.
     
  28. Mr_W said:
    Levyjarrujen jarrupalojen kohdalla ilmeisesti tällaista kannattaa tehdä. Tuli uusi pyörä niin (minulle) uusia juttuja, kuten levyjarrut. En vannejarrujeni paloja tosiaan sisäänajanut. Löysin esim. tämän täältä:

    Bedding in disc brake pads basically involves riding fast sprints around somewhere flat and smooth and hauling your brakes on hard. Do this a lot – at least a dozen times. Try not to come to a dead halt before releasing the brakes (as this can leave a build-up ‘lip’ of material on the rotor that will take a while to get rid of).
    It sounds faffy and a bit silly, but bedding in your pads will extend their lifespan – a lot.
    Voihan olla että lämpötilalla on osuutensa asiaan ja kylmässä sisäänajo ei muutenkaan toimi yhtä hyvin kuin lämpöisemmässä. Ja en oikein tiedä pitäisikö tuo levyjarrujen sisäänajojarruttelu olla niin rajua että se voisi edes vaikuttaa nastoihin. Ehkä kokeilen varovasti eli niin lujaa että luulen kuitenkin nastojen pysyvän matkassa.
     
  29. STN said:
    Jarrupalat on sen verta halpoja verrattuna renkaisiin, että jättäisin jarrupalojen sisäänajon seuraaviin paloihin.
     
  30. Käyttäjän 'hphuhtin' Avatar

    hphuhtin said:
    Alkuun palat pitää vähän huonosti. Aika äkkiä kuitenkin pito on kohdallaan. Jopa yhdeltä puolelta jarruttavat, mekaaniset Hayesin levyjarrut alkoivat selvän alkuheikkouden jälkeen jarruttamaan tehokkaasti muksun pyörässä kun oli ehkä viikon sillä ajellut. (Vaihtui silti TRP Spyreen mutta se oli korvaa vihlovan 20000Hz vinkunan takia )

    Itse teen palojen vaihdon jälkeen useamman lujan jarrutuksen, mutta ainakin uusilla nastoilla jättäisin ehkä väliin. Uutena tuppaa nastoja irtoamaan helpommin, nekin kun pitää sisäänajaa