Marsusramin kohdalla voikin luottaa siihen että mañana tarkoittaa sitä että rasti todella vaihtuu ja nimenomaan huomenna...
PS Mä olen taas kerran niin kuvarastipöljä etten hiffanut minkä lisävihjeen casanova laittoiEihän uudessa kuvassa ole uutta kuin kaivinkone ja sehän oli selvää jo ensimmäisestä kuvasta että tie on katkaistu työmaan takia
![]()
Rasti 1645 Itsenäisyydenpuiston maisematyömaa
Uusi
Ehti sentään tänään lenkille..
Olen useasti pyöräillyt tuosta. Ei mitään toivoa siitä että osaisin kytkeä kuvan todellisuuteen. Ei vieläkään sytytä, vaikka tuo on työmatkan varrella ja kaikki. Pitää mennä paikan päälle katsomaan.
Arvasin jokeriin liittyvän työmaan oikein, ja puron sekä sillankin risteykset sain kartalle mutta tuon paikan hylkäsin suoraan koska "kyllähän minä oman naapurustoni tunnen eikä se tuolla ole".
Prinsessakivi/Prinsessankivi Pohjois-Haagassa. Rasti 1646. En päässyt pätemään tiedoillani, vaikka paikalle ehdin ensin:
Jatketaan erikoisilla kivillä. Pyöräily on kielletty liikennemerkkien mukaan täälläkin (kuten edellisellä asettamallani rastilla).
![]()
casanova muokkasi tätä : 01.11.2019 at 10.04 Syy: karttalinkki, tiedot 167
Kilometripylväs-rajapyykkiarvoituskivi Lehtisaaressa
![]()
Lehtisaareen en ehtinyt, mutta Runar Schildtin puistossa piipahtamaan kylläkin:
Haagan kotikaupunkipolulla kerrotaan kivestä seuraavaa: "Runar Schildtin puiston länsipäästä löytyy siirtolohkare, joka tunnetaan Haagassa Prinsessankivenä. Lohkare on ajelehtinut paikalle viimeisimmän jääkauden jälkeen tulvavedessä kelluneen jäävuoren mukana noin 10 000 vuotta sitten. Kivi on koostumukseltaan kivisulasta eli magmasta kiteytynyttä graniittia, jossa on myös gneissiosia. Kivi on ollut haagalaislasten suosima leikkipaikka. Lasten tunteman tarinan mukaan paha noita sulki muinoin kauniin prinsessankiven sisään. Urhea prinssi saapui ja halkaisi kiven miekallaan ja sai omakseen prinsessan ja puolet valtakuntaa, eli Pohjois-Haagan."
Lehtisaaren itärannalla kulkevan kävelytien varrella oleva kivi lienee edelleen yhtä suuri arvoitus kuin kesäkuussa jolloin Helsingin Sanomien jutussa yritettiin selvittää sen alkuperää ja tarkoitusta. Ainoa johtolanka on kiveen hakattu numerosarja ja sitä onkin arveltu hautakiveksi tai muistomerkiksi. Kaupunginmuseo, Museovirasto tai Maanmittauslaitos eivät osaa sanoa, mikä kiven tarkoitus on. Siitä ei ole merkintöjä eikä kuvia. Kaikkien valistunut arvaus on kuitenkin se että kyseessä on rajapyykki tai rajamerkki, tuskin hauta.
Seuraava rasti olikin käytetty eikä olisi ihme jos minä sen olisin muinoin laittanut .. laitetaan sitten "pari päivää" vanha kuva seuraavaksi
![]()
Lehtisaaressa makaa kivi, johon on hakattu luku 1703: Kuka osaa ratkaista mysteerikiven arvoituksen?
https://theworldnews.net/fi-news/leh...en-arvoituksen
Nyt vasta tajusin (paikan päällä) missä 1645 on
Rastilla 1645 oltiin Mikkolantien ja Töllinrinteen risteyksen tuntumassa, Itsenäisyydenpuiston reunalla. Yritin saada samaan kuvaan sekä nimettömän puron/ojan että työmaan sekä vielä jollain tapaa näkyviin laskevan maaston ja taustalla olevat valot, mutta eihän siitä riittävän selvää kuvaa pimeässä saanut. Toisaalta ehkä hyväkin, että paikka ei ihan heti löytynyt.
Kyseinen työmaa liittyy maakaasuputken siirtoon:
"Kaasuputkea siirretään asuntorakentamisen ja Raide-Jokerin takia
Patolan metsän halki suunniteltu uusi maakaasun siirtoputki korvaa Käskynhaltijantien varressa kulkevan kaasuputken. Nykyinen putki joudutaan siirtämään, koska alle 100 metrin etäisyydelle kyseisestä putkesta ei voi rakentaa rakennusta, jossa oleskelee kerralla paljon ihmisiä, kuten kerrostaloa tai päiväkotia. Tämä johtuu siitä, että kyseinen putki on rakennettu vuonna 1986 sen aikaisten määräysten ja säädösten mukaisesti ja nykyinen maakaasuasetus on asettanut aiempaa tiukemmat vaatimukset maakaasun siirtoputkelle, joka sijaitsee tiheimmin rakennetulla alueella. Käskynhaltijantien varteen on tulossa uusia kerrostaloja ja Raide-Jokeri-pikaraitiotie.
Putken rakentaminen edellyttää työturvallisuuden ja työkoneiden vaatiman tilan takia noin 12 metriä leveää työaluetta. Lisäksi tarvitaan 16 metrin levyisiä työmaaliikenteen kohtaamispaikkoja. Kun rakennustyöt ovat valmiit, putkilinjalle jää viiden metrin levyinen puuton vyöhyke maakaasuasetuksen mukaisesti. Puuton vyöhyke maisemoidaan myöhemmin laadittavan suunnitelman mukaisesti. Muilta osin työmaa-alue kunnostetaan kaupungin luonnonhoidon periaatteiden mukaisesti mahdollisimman luonnonmukaiseksi metsäksi.
Putki kulkee Henrik Sohlbergin puiston ja Itsenäisyydenpuiston läpi
Patolan metsän itäpuolella kaasuputkelle on suunniteltu linjaus Henrik Sohlbergin puiston ja Itsenäisyydenpuiston läpi. Linjaus on suunniteltu mukailemaan nykyisiä raitteja, jotta rakentamisen vaikutukset puistoissa jäisivät mahdollisimman pieniksi. Puistoista joudutaan kaatamaan joitakin puita rakennustöiden takia.
Putken vaatimat puiden kaadot tehdään lintujen pesimäkauden jälkeen elokuun alussa, minkä jälkeen voidaan aloittaa putken asennustyöt. Työt valmistuvat kesällä 2020.
Tuusulanväylän länsipuolella uutta putkea rakennetaan Suursuonpuiston, Suursuonlaidan, Pirjontien ja Pirkkolantien reunaan sekä Maunulanpuistoon. Maunulassa ja Pirkkolassa kaasuputki täytyy siirtää, jotta uudet asuinrakennukset ja Raide-Jokeri voidaan rakentaa. Myös päiväkoti Suursuon uudisrakennuksen käyttöönotto edellyttää putken siirtämistä.
Maunulassa ja Pirkkolassa siirretään myös kaukolämmön, vesihuollon, tietoliikenteen ja sähkönsiirron putkia ja johtoja.
Putkilinjan raivaustöistä vastaa Helsingin kaupunki. Kaupunki on tilannut kaasuputken siirtotyöt Gasumilta. Kaupunginhallitus päätti asiasta syyskuussa 2018. Lisätietoja putki- ja johtosiirroista saa kaupungin verkkosivuilta osoitteesta hel.fi/johtosiirrot."
Nyt taisi mun hienovarainen vihjaus siitä että tunnistin rastin ja tiesin paikan oitis mennä ohi ilman että osasit sitä edes epäillä! Toisaalta hyvä, eihän tässä lajissa ole tarkoitus brassailla sillä että jotain tuntee ja tietää vaan sillä että jotain hakee (ja vieläpä onnistuu siinä ensimmäisenä), mutta toisaalta harmikin, sillä eihän sitä kovin usein tapahdu että tunnistan tällaisen, no sanotaanko paikkarastin.
Kun palailee Paloheinän tai Haltialan suunnasta ja on jonkin matkaa ajanut Vantaajoen vartta, saattaa joskus Kehä I:n alituksen jälkeen eli Toivolan puiston kohdalla koukkaamaan oikealta ylös mäkeä (joka taitaa olla Stravassa segmenttinäkin ja joka miltei joka kerta osoittautuu pitemmäksi ja raskaammaksi kuin muistikaan). Silloin saa ikäänkuin pienenä palkintona laskea Itsenäisyyden puiston halki takaisin reitille - mutta viimeksi olikin vastassa juuri tuo työmaa-aita ja pyöräilyn kieltävä liikennemerkki! No, pääsihän sitä Töllinrinnettäkin (Töllebrinken på svenska, nimi ei johdu huonokuntoisesta tai hatarasta rakennuksesta joka siellä olisi ollut vaan Tölle on alueelle jo 1700-luvulta tunnettu ruotsalainen nimi, josta suomalainen nimi on siis mukaelma).
Se on muuten vähän kaksipiippuinen juttu kun joku hakee rastin kovin äkkiä: toisaalta se voi olla ihan upea temppu ja on mukava ihmetellä toisten osaamista, mutta toisaalta se voi viedä turhankin nopeasti mahdollisuuden muilta halukkailta - siis muiltakin kuin omalta itseltään - päästä mukaan kuvarasteihin. Ja useinhan rastista tulee hauskempi kun sen löytäminen on niin sanotusti yhteinen ilo... eli siinä mielessä hyvä juttu etten päässyt ajamaan ja rastia hakemaan!
Joo, katuvaloista päätellen kävit siellä jo aamuhämärän aikaan ja minä vasta iltapäivällä. Mutta samahan se miten jää toiseksi, toiseksi tullut on joka tapauksessa ensimmäinen häviäjä ja sillä sipuli.
En minäkään muuten pystynyt pätemään tiedoillani, sillä vaikka Runar Schildtin puiston kautta olen lukuisia kertoja ajanut ja kiveä ihmetellyt - ja ihaillutkin, sillä kukapa ei kivistä tykkäisi - niin en sen nimitystä ja merkitystä pohjoishaagalaisille tuntenut ensinkään ennenkuin vasta nyt! Yllätyksekseni Prinsessankiveä ei muuten ole otettu mukaan listalle Helsingin geologisesti arvokkaiden kohteiden selvityksessä (jossa tosin mainitaan että paikallisesti tunnettuja isojakin siirtolohkareita on muitakin kuin valitut).
Uusi rasti onkin enemmän dendrologien ja puunhalaajien heiniä. Ja sitä paitsi mulla on sellainen kutina että illalla saisin vain todeta olevani jälleen kerran se first loser. Joten ehkä on parempi että lähden hakemaan Porvoon kuvarastia![]()
Jos pyöräilee Itsenäisyydenpuiston itäreunasta Käskynhaltijantien alikulusta kohti rastin kuvauspaikkaa missään ei ole pyöräily kielletty. Jos sitten pyöräilee rastikuvassakin näkyvän aidan ohi, niin takaisin ei sitten enää saa palata samaa reittiä pitkin koska siellä on kävely ja pyöräily kielletty.
Milläköhän periaatteella pyöräily on kielletty lehtisaaren itäreunalla?
Tuo puu kun on vähän (oiko)reitin vieressä joka sekään ei ole ihan virallinen väylä ja kun paikallisetkin ovat olleet hiljaa niin laitetaan tuoreempi kuva sinne suuntaan mistä fillarilla mennään. Voihan toi olla hankala kun ite mennyt varmaan sata kertaa tuosta ja en ehkä ollut ennen puuta noteerannut. Oliko tarpeeksi sotkuisesti ilmaistu?
![]()
Tarkoituksellisen epäselvästä kommentista ei voinut tehdä muuta päätelmää. Ilmaisin itse asiani tarkoituksettoman epäselvästi: Löytämisellä tarkoitin rastin hakemista. Epäilin näet tuoneeni rastin liki jonkun foorumilaisen takapihalle. Hakemaan ehti nyt kauempaakin.
Tässä voi kai tunnustaa, että olen pari kertaa yrittänyt ajaa kärkiajan tuohon segmenttiin, mutta ei ole onnistunut.Kun palailee Paloheinän tai Haltialan suunnasta ja on jonkin matkaa ajanut Vantaajoen vartta, saattaa joskus Kehä I:n alituksen jälkeen eli Toivolan puiston kohdalla koukkaamaan oikealta ylös mäkeä (joka taitaa olla Stravassa segmenttinäkin ja joka miltei joka kerta osoittautuu pitemmäksi ja raskaammaksi kuin muistikaan).
Tätäkin tulee toisinaan mietittyä. Voin tunnustaa senkin, että olen monesti hillinnyt itseni, enkä ole rynnännyt saman tien pyörän selkään uuden rastin ilmaannuttua.Se on muuten vähän kaksipiippuinen juttu kun joku hakee rastin kovin äkkiä...
Olen joskus ajatellut ehdottaa kaupungille kilpailua, jossa liikennemerkit oikein ja perustellusti koko rakentamisen ajan sijoittanut työmaa palkittaisiin jotenkin. Luultavasti yhtäkään ehdot täyttävää työmaata ei löytyisi, joten palkintorahat säästyisivät johonkin muuhun.
Luultavasti paikallisväestö on ominut rannat koirankusetusalueikseen, joille ei ylipäätään toivota ulkopuolisia häiritsemään. Epätodennäköistä on, että kukaan jaksaisi kovin kaukaa kävellä tuonne.Milläköhän periaatteella pyöräily on kielletty lehtisaaren itäreunalla?
Kiitos korjauksesta. Hyvä, että ollaan skarppina rastikartan ja -numeroinnin kanssa!
Oli.
Tämän rastin olin ajatellut jättää tyysti jonkun toisen huoleksi, mutta eipä ole näyttänyt kelpaavan. Hakekaa nyt ennen kuin minä sen teen.
Minäkin ajattelin antaa jollekin toiselle mahdollisuuden. Ehkä Firlefanz jos hän laittaa kuvan heti paikan päältä?
No, kerro meille muillekin, minkä osoitteen rekisteritiedoilla sait.![]()
Lauttasaaressa Katajaharjuntie 5:n nurkilla. Rasti 1648. Komea puu on varmasti jäänyt monelta ohikulkijalta huomaamatta. Tästä kulkee jokseenkin suosittu oikoreitti Telkkäkujan päästä Luoteisväylälle. Reitille - joka kulkee kapeassa, nimettömässä puistossa - pääsee kuvaajasta katsoen vasemmalta autojen takaa ja puistomuuntamon kiertäen. Edessä oleva alamäki oli lehdistä melko liukas. Ei kuitenkaan niin paha kuin joskus (viime?) talvena, jolloin en meinannut uskaltaa alas edes taluttaen. Siltä kerralta paikka varmaan jäikin mieleen.
Uusi on kuvattu kiven päällä keikkuen.
![]()
casanova muokkasi tätä : 02.11.2019 at 17.05 Syy: karttalinkki, tiedot, 168
Kuvarastiharrastus on nyt saanut vähintään riittävän siivun elämästäni; näin viime yönä unta, että joku oli hakenut rastina täysin samanlaisen (mutta väärän) kivijoukon jostain metsän keskeltä. Tämän jälkeen rasti oli siirtynyt vielä moneen kertaan ilman että ehdin huomata asiaa. Uni vaihtui seuraavaan ennen kuin tein mitään, joten pulma jäi ratkaisematta.![]()
:O
Vinkiksi niille, joita kylmä ei ole kangistanut eikä tuuli lannistanut: Yritin edellisen rastin tapaan oikaista pihan läpi ja kuvata siitä samalla rastin. Eipäs onnistunut. Hyvällä syyllä voi olettaa, että yhteys on aiemmin ollut olemassa.
![]()
casanova muokkasi tätä : 05.11.2019 at 13.12
Tässä mun Schabernack.
Olen puhtaasti arvailujen varassa, eikä kylmä ole kangistanut vaan päinvastoin on tullut vietettyä mitä parasta laatuaikaa Paloheinän metsässä.
Nyt tuntuu siltä että voisi pyöräillä jossain muualla. On aivan auki minulle että pitääkö mennä edellisen rastin lähettyville, tai sitten itään suurin piirtein niin kauan kun rastisäännöt sallivat.
Melko jyrkkää, merta, kallioita. A-kyltti jotenkin avaisi tätä mutta en keksi sellaiselle muuta paikkaa kuin Suomenlinna tai ehkä Laajasaloa? A:n alla lukee vielä jotain muuta.
Täällä jossain se on;
Jollain pohjois- tai koillisrannalla veikkaan.
Kuvaa on katsottu sen verran tarkasti, että lienee kohtuullista vastata huutoon.
![]()
Ach so. En odottanut ihan sieltä sen löytyvän.
Olympiaterminaalin päältä Armi Ratian Puisto, rasti 1649
Kävin varmaan jokaisen aidan ja portin kohdalla kääntymässä ennen kuin tajusin tulla takaisin koko matkan Laivasillankadulle. Melkoinen umpikuja tuo puisto, ainakin pyörin liikuvalle.
Uusi
![]()
Olipas hyvin toteutettu tuo edellinen rasti. Keskeinen paikka, kuvassa vihjeitä, silti ei mitään hajua. Ja olen tenavana asunut ja pyörinyt noilla huudeilla vaikka kuinka.
Olen samaa mieltä. Olen tuosta ohi ajanut (autolla) joka työpäivä melkein 13 vuotta, enkä tunnistanut paikkaa.
Tosiaan tuosta alempaa on tullut poljettua rantaa pitkin maisemareittiä aika usein ja muinoin veneellekkin ..
Kirjanmerkit