GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 92 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 42 82 90 91 92 93 94 102 142 192 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.731 - 2.760 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #2731
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Campagnolon Ultra Torque -kammet
    Kun tuo hässäkkä on kertaalleen loksahtanut paikoilleen, niin pysyykö hyvin kiinni? Kun tarvitaan pitkä iso kuusiokoloavain, aika hankala kotikonstein kiristää.

    Toisekseen, jätin veks sen vasemman laakerin mukana tulleen vääntyneen rinkulan........... liian irvokas

  2. #2732
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Itel oli tost Fulcrumin versio , eiks tos kiristys momentti ollu joku n. 40+ Nm,ei se ainekaan mulla ikinä auennu,vaik laitoin vaa "kiinni".Lukitettahan ne suosittelee käytettäväksi,joku matala lujuuksinen kaiketi käy.Välineinä pitkä kuuskolo + jakari..
    Se waveWacher merkitys ei oikeen auennu,oli kyl paikallaan,vetopuolelhan on se lukkorengas laakerin sivuttais liikkeen estämiseksi.
    Totahan käytit ;https://www.campagnolo.com/media/fil...EV01_02_15.pdf

  3. #2733
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.074
    Jaha, taisin heittää menemään sen vetopuolen kapineen. No, laakerit ei paljon maksa jos tilaa uuden. Sehän vasta kummallisen näköinen hämähäkki oli.

  4. #2734
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Mitenkähän kannattaisi toimia kun pitäisi siirtää jarru toiseen pyörään mutta jarruletku menee rungon sisällä? Ilman että tarvitsee ilmata vai onnistuuko edes? Letkun lyhennys onnistuu sitten tarvittaessa.

  5. #2735
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Kahvan päästä kun letkun katkaisee ja työntää vaikka coctailtikun läpivedon ajaksi letkuun, ei nestettä valu kauheasti ulos.
    Onnistuuko liittäminen ilmaamatta, on sitten vähän niin ja näin.
    Pääsääntöisesti ilmaus on hyvä suorittaa aina, kun letkuja joutuu liittämään.

  6. #2736
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Kahvan päästä kun letkun katkaisee...
    Riippuu jarruista mistä kohtaa liitos kannattaa aukaista

  7. #2737
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Vaihdoin juuri shimanon takajarru maguraan. Katkaisin shimanon letkun satulan nipan vierestä, ja maguran letkun kahvan päästä (jarrusarjan mukana tuli parikin inserttiä ja oliivia/jarru). Sitten katkaisin ohuesta messinkiruuvista (3 mm taisi olla) kierreosan ja kiersin sen ensin maguran letkuun leikattu pää ekana, sitten letkua veivaamalla shimanon letkuun.

    Tässä vaiheessa kannattaa katso kaikki tulevat helat, helmet ja oliivit että ovat oikealla puolella runkoa. Minulla oli kahvan pää tukimuovi satulan päällä joten uusiksi meni.

    Sitten vain työntäen / vetämällä uusi letku paikalleen. Ilmaamaan joutuu kyllä.

  8. #2738
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.694
    Mulla on grävelissä SRAMin vaihde- ja jarruheebelit (Rival 22) ja niiden letkut on luokattoman pitkät. Nyt pitäisi lähteä niitä lyhentelemään, mutta mutta... on nämä SRAMit vähän tuntematonta tavaraa (pl. RS Reverb, joka on aika suoraviivainen). Noissa jarruletkuissa on jotkut ihme väliliittimet, joiden kohdalta ajattelin letkuja trimmata. Onko kenelläkään kokemusta mitä sieltä väliliittimistä paljastuu kun ja jos sen avaa ja mitä tarvitaan lyhentäessä?

  9. #2739
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mulla on grävelissä SRAMin vaihde- ja jarruheebelit (Rival 22) ja niiden letkut on luokattoman pitkät. Nyt pitäisi lähteä niitä lyhentelemään, mutta mutta... on nämä SRAMit vähän tuntematonta tavaraa (pl. RS Reverb, joka on aika suoraviivainen). Noissa jarruletkuissa on jotkut ihme väliliittimet, joiden kohdalta ajattelin letkuja trimmata. Onko kenelläkään kokemusta mitä sieltä väliliittimistä paljastuu kun ja jos sen avaa ja mitä tarvitaan lyhentäessä?
    Löytyisikö tuolta apua: https://www.servicearchive.sram.com/service
    Rule #1: Obey The Rules

  10. #2740
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.694
    ^Yritin kyllä sieltä kaivella, mutta en löytänyt sellaista idioottiohjetta mitä olisin ehkä tarvinnut. Mulle tuollaiset väliliittimet on aivan uusi tuttavuus, enkä oikein ymmärrä niiden syvintä olemusta tai olemassaolon tarkoitusta. Mutta ehkä sieltä löytyy kun jaksaa kaivella...

    SRAMin speksien mukaan näyttäisi siltä, että tuolla on käytetty connectamajic-liittimiä (helmiä)... "Connect-a-majig, In-line Connect-a-majig,"

    Eli voishan se olla, että siitä liittimen kohdalta tuon letkun voisi helposti katkaista ja lyhentää.

    ---
    Eipä voi... siinä on molemmin puolin sellaiset metalliset "shuntit". Eli jos lyhennetään, niin sitten jarrusatulan päästä. Ilmeisesti siellä kuitenkin connectamajic-helmet käyvät?

    Varmaan menee siihen, että puretaan, kiroillaan, mietitään, KIROILLAAN, huudetaan että perkele miksi tää taas on näin vaikeaa. Ja sitten saadaan se jotenkin kasaan. Tai tilataan koko voimansiirto uusiksi ja rakennetaan alusta.

  11. #2741
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Yritin kyllä sieltä kaivella, mutta en löytänyt sellaista idioottiohjetta mitä olisin ehkä tarvinnut. Mulle tuollaiset väliliittimet on aivan uusi tuttavuus, enkä oikein ymmärrä niiden syvintä olemusta tai olemassaolon tarkoitusta. Mutta ehkä sieltä löytyy kun jaksaa kaivella...

    SRAMin speksien mukaan näyttäisi siltä, että tuolla on käytetty connectamajic-liittimiä (helmiä)... "Connect-a-majig, In-line Connect-a-majig,"

    Eli voishan se olla, että siitä liittimen kohdalta tuon letkun voisi helposti katkaista ja lyhentää.

    ---
    Eipä voi... siinä on molemmin puolin sellaiset metalliset "shuntit". Eli jos lyhennetään, niin sitten jarrusatulan päästä. Ilmeisesti siellä kuitenkin connectamajic-helmet käyvät?

    Varmaan menee siihen, että puretaan, kiroillaan, mietitään, KIROILLAAN, huudetaan että perkele miksi tää taas on näin vaikeaa. Ja sitten saadaan se jotenkin kasaan. Tai tilataan koko voimansiirto uusiksi ja rakennetaan alusta.
    https://www.google.com/amp/s/road.cc...c-brakes%3famp

    Onko tuosta apua? Mahtaako noissa soratiejarruissa olla niin kuin maastojarruissa että ilmaukseen on kahta eri ilmaus systeemiä, riippuen vuosimallista? Mua paikallinen fillarihuolto pelotteli että ihan kamalan vaikeaa on ilmata Guide jarruja, no ei se kuitenkaan ollut...

    Edit. Entäs tämä video?
    https://youtu.be/dB5fTLKOmNQ

  12. #2742
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Kahvan päästä kun letkun katkaisee ja työntää vaikka coctailtikun läpivedon ajaksi letkuun, ei nestettä valu kauheasti ulos.
    Onnistuuko liittäminen ilmaamatta, on sitten vähän niin ja näin.
    Pääsääntöisesti ilmaus on hyvä suorittaa aina, kun letkuja joutuu liittämään.
    Tää toimikin hyvin, kiitos. Uuteenkiin piuhat sisälle ja läpivienneistä puuttuu ne sovittimet niin ei kai siitä sen suurempaa ongelmaa ole? Pistää vaikka jesaria tai jotain niihin kohtiin. Jarru pitää vaikka huomenna vielä katsoa tarvitseeko ilmata. Sitten enää kammet, takajarrulevy, pakka ja takavaihtaja paikoilleen niin pääseekin testailemaan.

  13. #2743
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Tää toimikin hyvin, kiitos. Uuteenkiin piuhat sisälle ja läpivienneistä puuttuu ne sovittimet niin ei kai siitä sen suurempaa ongelmaa ole? Pistää vaikka jesaria tai jotain niihin kohtiin. Jarru pitää vaikka huomenna vielä katsoa tarvitseeko ilmata. Sitten enää kammet, takajarrulevy, pakka ja takavaihtaja paikoilleen niin pääseekin testailemaan.
    Tai sitten halkaiset sopivan kokoista letkua suojaksi niiden(mitkä sinne rungon sisään meneekään) päälle.

  14. #2744
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.694
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Onko tuosta apua?
    Kyllä noita ilmausvideoita on, mutta ihmetyttää ne keskellä letkua olevat möntit (liittimet). Näkyy vaikka täällä tuossa isossa kuvassa. Eli liittimet siinä letkun vapaassa osasso stongan jälkeen ennen kuin letku menee runkoon:
    https://www.marinbikes.com/fi/bikes/20-gestalt-x11

    Tai tässä: https://cdn.shopify.com/s/files/1/00...g?v=1567289310

    Mutta ilmeisesti letkut on lyhennettävä sieltä jarrusylinterin päästä. Noissa kuvissa letkut on siedettävän pituiset, mutta mulla on n. 10 cm liikaa ja se tekee ohjaamosta siivottoman näköisen.

  15. #2745
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Kyllä noita ilmausvideoita on, mutta ihmetyttää ne keskellä letkua olevat möntit (liittimet). Näkyy vaikka täällä tuossa isossa kuvassa. Eli liittimet siinä letkun vapaassa osasso stongan jälkeen ennen kuin letku menee runkoon:
    https://www.marinbikes.com/fi/bikes/20-gestalt-x11

    Tai tässä: https://cdn.shopify.com/s/files/1/00...g?v=1567289310

    Mutta ilmeisesti letkut on lyhennettävä sieltä jarrusylinterin päästä. Noissa kuvissa letkut on siedettävän pituiset, mutta mulla on n. 10 cm liikaa ja se tekee ohjaamosta siivottoman näköisen.
    Ne on pikaliittimet. Tarkoitettu nopeuttamaan ja helpottamaan kasausta linjastolla.

    https://bikerumor.com/2013/04/15/sra...s-first-rides/

    We*mentioned that the new Connectamajig will be offered for use with this, and it’s*aimed at the OEM manufacturers to ease assembly line efforts. SRAM’s product managers were careful to point out that it’s not really designed to be a quick disconnect for travel frames, it’s primarily to make installation easier.

    Eli kai ne letkut voi lyhentää sieltä missä se ylimääräinen 10cm on, jos siellä päässä on helmiliitos...ei kai siinä mitään ihmeitä ole

  16. #2746
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.694
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Eli kai ne letkut voi lyhentää sieltä missä se ylimääräinen 10cm on, jos siellä päässä on helmiliitos...ei kai siinä mitään ihmeitä ole
    Joo, tähän tulokseen itsekin tulin. Tai siis SRAMilla taitaa se helmiliitos olla jarrusatulan päässä ja kahvassa on banjo. Ja tosiaan tuossa pikaliittimessä ei taida olla helmiliitosta. No, pitää tutkia vielä hiukka lisää. Eihän tuossa ole ongelmallinen kuin takajarrun letku. Etujarrun letku on oikean kokoinen ja sitten vaihdevaijeri ja hissitolpan vaijeri ovat "perinteistä" tekniikkaa, josta selviää sivuleikkureilla.

    Toinenkin mielenkiintoinen tidbit tuossa artikkelissa:
    "What they found was quite interesting. Despite the rim essentially being a much larger diameter rotor than, say, a 160mm rotor, the disc brakes turned out to be substantially stronger."

    Tästähän on täälläkin väännetty. Eli siitä, että vannejarrun vanne on kuin iso jarrulevy. Ei ole.

  17. #2747
    Onko muilla pääty navan pääty holkeissa väljää ollu? Luulis että pitäs olla napakat muttei ole. Kyseessä ajamaton sunringle SRX 110 napa.?

  18. #2748
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.694
    ^Mittaa että on varmasti 110-millinen. Voihan siinä olla väärät holkit. Mutta siis ei kuulu olla väljää, enemmän sellainen tiukka sovitus.

  19. #2749
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MikkoJKL Katso viesti
    Onko muilla pääty navan pääty holkeissa väljää ollu? Luulis että pitäs olla napakat muttei ole. Kyseessä ajamaton sunringle SRX 110 napa.?
    Tuota. avaatko hieman tätä väljyyttä.
    Onko holkit siis väljät siihen napaan vai suhteessa siihen haarukkaan, leveydessä vai miten ?

  20. #2750
    Holkit siis ovat väljät suhteessa napaan.
    Napsahtaa kyllä paikalleen. Mutta kun kirraa kiekon niin kehästä heiluttaen tuntuu "pieni" klappi. Kokeilin toisella akselillakin ja sama homma.

  21. #2751
    Ajo pyörästä lainasin kiekkoa niin se kyllä toimii siinä.
    Kyseessä siis uus pyörä jota kasailemassa ja heti alkuun alkaa vastustamaan

  22. #2752
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    298
    Mikä olis järkevin tapa toteuttaa halvalla 1x9 gravel-pyörään, jos haluaisi http://www.sunrace.com/en/products/detail/csm990 11-40T pakan saada toimimaan? Kahvoina tuoreimmat Shimanon Sorat ja takavaihtajana Sora rd-m3000 medium häkillä. Tossa ois ihan passelit välitykset itselle 40t tai 42t-eturattaan kanssa.
    Clutchia ei taida mistään 9-vaihtajasta löytyä muutakun microshift adventista, jossa on omat cable pull ratiot ja vaatisi niiden omat kahvat. Takavaihtajista lienee parhammistoa Alivio RD-M4000, joka tukee virallisesti pakkoja 36T asti mutta toiminee isommillaki intternetin mukaan. Tuo Sora taitaa olla max34T asti mutta RoadLinkin/kopion kanssa myös toimisi? Tuo GRX-400 takavaihtajaki ois vielä ollu bueno mutta cable pull ratio vaihtunut tuosta 1.7 11-vaihteisten 1.4(?)
    Kokemusta 1x9 setupista maantie/cx/gravel-puolella anyone?

  23. #2753
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti palikka Katso viesti
    Mikä olis järkevin tapa toteuttaa halvalla 1x9 gravel-pyörään, jos haluaisi http://www.sunrace.com/en/products/detail/csm990 11-40T pakan saada toimimaan? Kahvoina tuoreimmat Shimanon Sorat ja takavaihtajana Sora rd-m3000 medium häkillä. Tossa ois ihan passelit välitykset itselle 40t tai 42t-eturattaan kanssa.
    Clutchia ei taida mistään 9-vaihtajasta löytyä muutakun microshift adventista, jossa on omat cable pull ratiot ja vaatisi niiden omat kahvat. Takavaihtajista lienee parhammistoa Alivio RD-M4000, joka tukee virallisesti pakkoja 36T asti mutta toiminee isommillaki intternetin mukaan. Tuo Sora taitaa olla max34T asti mutta RoadLinkin/kopion kanssa myös toimisi? Tuo GRX-400 takavaihtajaki ois vielä ollu bueno mutta cable pull ratio vaihtunut tuosta 1.7 11-vaihteisten 1.4(?)
    Kokemusta 1x9 setupista maantie/cx/gravel-puolella anyone?
    Maasturista kokemusta. Roadlink kopion kanssa toimii SRAM X-0 tuon pakan kanssa hyvin. M4000 toimi suoraan. Clutchin puute ei ole ollut iso juttu ainakaan mun kokeiluissa...

  24. #2754
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Sattuisiko kellään olemaan magura mt kahvaa ylimääräisenä? Paskoin omani.

  25. #2755
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667

  26. #2756
    Etsin vanteita sähkömaastopyörään spekseillä (ostan marraskuun tarjouksesta) -->
    Front tyre Maxxis Rekon 2.8 Dual EXO TR, 27.5"
    Rear tyre Maxxis Rekon 2.8 3C EXO TR, 27.5"
    Wheelset Race Face AR40, 584-40, Novatec, 148x12 mm / 110x15 mm
    Mitkä voisivat olla varteenotettavia vaihtoehtoja?
    Ideana laittaa näille vanteille talvirenkaat. Thru axle -kiinnitys taitaapi olla.

  27. #2757
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Kiitos, oikeasti tarvitsemani osa on kai nimeltään pääsylinteri. Mutta kiva nähdä että noita erimittaisia kahvoja löytyy tarvittaessa.

  28. #2758
    Liittynyt
    08/2018
    Viestit
    56
    Moi! Hyviä neuvoja kaivattaisiin, työmatkapyöränä matalanbudjetin cyclocross (nishiki cross master), johon olen vaihtanut 2x11 setin (105) ja nestejarrut. Kampisarja on alkuperäinen, 34/50t. Haluaisin näiden välin pienemmäksi, edes tuon isomman tilalle jonkun 42-46 piikkisen. Onko mitään muita vaihtoehtoja, kun koko kampisarja uusiksi ? Netistä selaillut rattaita, mutta ei ihan helppoa oo löytää. 65mm/110mm

  29. #2759
    Liittynyt
    10/2014
    Viestit
    314

  30. #2760
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tässä yks hyvä, halvempikin saattaa löytyä samasta kaupasta, samoin pienemmäks pari piikkiä isompi...

    https://www.bike-components.de/en/TA...mm-BCD-p39896/

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •