FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 392 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 292 342 382 390 391 392 393 394 402 442 492 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.731 - 11.760 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #11731
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Ainakin minun viime kelvilenkillä tai siis edellisen lenkin kelviosuuksilla kohtaamistani pyöräilijöistä 150% oli täysiä idiootteja, tavalla tai toisella, monet useammallakin.

  2. #11732
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.970
    Ei voi pitää paikkansa, prosentteja on vain 100!

  3. #11733
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Ehkä Firlefanz kohtasi myös itsensä ja se sai aikaan reaktion, jolla ihminen pyrkii suojelemaan itseään ikäviltä asioilta.

  4. #11734
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    hki
    Viestit
    629
    Ehkä loput 50% oli mielikuvituspyöräilijöitä.

    Jos on jo valmiiksi negatiivisesti tuleviin kelvikohtaamisiin asennoitunut, niin mielessä pyörii jos jonkinmoista ninjaa ja koheltajaa.

  5. #11735
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Ei voi pitää paikkansa, prosentteja on vain 100!
    On niitä pakko olla enemmän! Sijoituskonsulttini neuvojen mukaan johdannaisiin sijoittamani summa tulee tuottamaan kuudessa kuukaudessa vähintään 400%!


    PS Ojalan laskuopin mukaan puolet + puolet + puolet = puolitoista (kuten MRe aivan asiallisesti totesi) ja puolitoistahan on yhtä kuin 150%.

    PPS En toki väittänyt että *kaikki* kelvillä kohtaamani pyöräilijät ovat idiootteja! Noin 80% on ihan fiksuja ja ehkä jopa 20% kerrassaan erinomaisen fiksuja.

  6. #11736
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Tuosta tulee jo puolitoista...
    Tai sitten ne menevät päällekkäin, puolet pienellä auringolla = hyvät valot (vastaantulijan kannalta).

    Pimeillä väylillä ninjoja varten tarvitsee jokaisen liikenevän lumenin, valaistuilla riittää huomiovalot.

  7. #11737
    Ajelin eilen Keskuspuistossa kohti kotia. Pasilan jälkeen lähdin ohittamaan tien oikeassa reunassa kävelevää jalankulkijaa, kun ohitse pyyhälsi heppu sähkömaasturilla. Vauhtia tyypillä oli arviolta 45 km/h. Koska kadenssi oli luokkaa 60, epäilen, että vauhti tuli sähköstä (voi toki olla, että tyypillä oli ratapyöräolijän reidet, mutta ehkä ei siitä kuitenkaan ollut kyse).

    Ymmärrän oikein hyvin, että tuollainen sähkömopo on kiva kapistus. Sitä en ihan tajua, että sillä pitää tulla vaarantamaan kelvillä kulkevien turvallisuus.

  8. #11738
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Huomasitko ennen ohitukseen lähtöä katsoa, onko takaa nopeampia tulossa vai luotitko siihen, ettei kukaan ole sinua nopeampi ja siksi voit siirtyä vasemmalle ilman, että varmistat selustan?

  9. #11739
    Katsoin - kuten aina teen, koska en tosiaankaan ole pitäjän vauhdikkain polkija - mutta en tajunnut pöllömäisesti kääntää päätäni 180 astetta, jotta olisin nähnyt tuon mopoilijan. Nopeuseroa oli kuitenkin se n. 20 km/h.

  10. #11740
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Tätä voi olla hyvä spekuloida enemmänkin. Tarkat yksityiskohdat puuttuu, joten täytyy olettaa.

    Lähdit siis ohitukseen, jolloin takaa tulija ohitti sinut nopeuserolla 20 km/h eli 5,5 m/s. Kun taakse pitää katsoa hyvissä ajoin ennen kuin lähtee ohitukseen, mielestäni pitää katsoa käytännössä 180 astetta taakse, jotta näkee kunnolla eli tietää, ettei ohituksen alkaessa ole ketään tulossa eli ettei kiilaa toisen eteen. Tuolloin näkökentässä on pitkä pätkä tietä. Kun ohittaja ehti ohittaa sinut ennen kuin itse ehdit ohittaa jalankulkijan, on tuo ollut aika lähellä sinua.

    Eri asia on se, että näkee nopeamman, mutta arvioi sen nopeuden väärin. En siis puolusta tuollaista nopeutta varsinkaan tilanteessa, jossa ohitettava selvästi valmistautuu ohittamaan jalankulkijaa. Mutta usein tilanteissa on kyse vähintään kahden osapuolen toiminnasta ja sillä ei ole merkitystä, että toinen on tehnyt enemmän väärin. Sillä on merkitystä, että itse toimii oikein.

  11. #11741
    Ihanaa, että sain (ehkä) puolittaisen synninpäästön tilanteesta.

    Tilannetta tosin ei olisi pitänyt edes syntyä, sillä sähkömopoilijan ei olisi kuulunut olla koko kelvillä. Ja se tässä on minusta se varsinainen ongelma.

  12. #11742
    Useimmissa pyöräilijän kohtaamissa ongelmissa ei autonkaan pitäisi olla sen kuljettajan toimesta siellä, missä se aiheuttaa ongelman.

  13. #11743
    Toki näin. Vielä ei tosin ole osunut kohdalle autoa, joka olisi Keskuspuistossa kaahannut ohi.

  14. #11744
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuomariKuolo Katso viesti
    Toki näin. Vielä ei tosin ole osunut kohdalle autoa, joka olisi Keskuspuistossa kaahannut ohi.
    Kyllä ne STARAn pakut siellä kaahailee, joku kerta voi tulla ohikin!

  15. #11745
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    ^Vastaan on tullu kapealla reitillä mutkan takaa aika kovaa. Viimeviikolla ohitin EKP:n reunamilla moottoripyörän.

    --
    Woltin lähetiksi ei näemmä tarvi paljoa tietää pyöräilystä .. manskulla Jopon kanssa pyörätien vasenta reunaa haahuili. Kiva sitten ohittaa oikeelta kun ei tiedä pysyykö se siellä vasemmalla ..

  16. #11746
    Liittynyt
    07/2013
    Viestit
    34
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    ^Vastaan on tullu kapealla reitillä mutkan takaa aika kovaa. Viimeviikolla ohitin EKP:n reunamilla moottoripyörän.

    --
    Woltin lähetiksi ei näemmä tarvi paljoa tietää pyöräilystä .. manskulla Jopon kanssa pyörätien vasenta reunaa haahuili. Kiva sitten ohittaa oikeelta kun ei tiedä pysyykö se siellä vasemmalla ..
    Joskus voi myös itse indikoida omat tekemiset. Itse kerron takaa tullessa, että "ohitan vasemmalta" tai "ohitan oikealta". Ei tarvitse sitten edellä kulkijan arvuutella kummalta puolelta joku sujahtaa ohi.

    Tuntuu näitä palstoja lukiessa, että ongelmia välillä oikein haetaan, jotta päästään kommentoimaan. Autoilijana, pyöräilijänä, koirankusettajana sekä perus tallustelijana tulee aika ajoin itsekin syyllistyttyä liikenteessä huomaamatta tai ajattelemattomuuttaan väärään toimintatapaan. Eiköhän sitä joskus satu kaikille.
    Olen hyväksynyt sen, että maailma ei ole täydellinen. Ei edes kelvi. Ei kait se maailmaa kaadu, jos joskus joutuu fillarilla kiertämään taksin puskurin tai koirankusettajan. Merkkaamattomat kelviremontit ja muut killerit tietty ovat erikseen, mutta aika usein tuntuu kyse olevan enemmänkin periaattesta kuin ongelmasta itsestään.

  17. #11747
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nafu Katso viesti
    Tuntuu näitä palstoja lukiessa, että ongelmia välillä oikein haetaan, jotta päästään kommentoimaan. Autoilijana, pyöräilijänä, koirankusettajana sekä perus tallustelijana tulee aika ajoin itsekin syyllistyttyä liikenteessä huomaamatta tai ajattelemattomuuttaan väärään toimintatapaan. Eiköhän sitä joskus satu kaikille.
    Tämä... ja vain omaan tekemiseen voi oikeasti vaikuttaa ja omista tekemisistä ottaa oppia.

  18. #11748
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Kun taakse pitää katsoa hyvissä ajoin ennen kuin lähtee ohitukseen, mielestäni pitää katsoa käytännössä 180 astetta taakse, jotta näkee kunnolla eli tietää, ettei ohituksen alkaessa ole ketään tulossa eli ettei kiilaa toisen eteen.
    Snadi peili stongan päässä ratkaisee taaksevilkuiluongelman. Miksiköhän niin harva fillari on varustettu peilillä? Maantienlaidassakin on kiva olla selvillä takaa tulevista autoista saati sitten kelveillä, missä takaa saattaa tulla nopeampia aika yllättävästikin.
    Helkama Kulkuri 5
    Tunturi RX500
    Kona Dew Deluxe
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo evo Di2

  19. #11749
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Kun muistaa ettei ole yksin liikenteessä ja ettei ole Euroopan nopein ja ajaa koko ajan sen mukaisesti, niin mihin sitä peiliä oikein tarvitsee?

    Muuten olen näin aamuäreänä sitä mieltä että herrat ja rouvat oikealla asenteella kelvillä pyöräilevät voisivat lukea otsikon uudestaan ja miettiä mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan. Vaikka hyväksyykin sen että kukaan meistä ei ole täydellinen ja että kaikki tekevät virheitä ja ajaa sen mukaisesti, niin silti voi auliisti myöntää että tarkoituksellisen ajattelematon tai systemaattisen kusipäinen käyttäytyminen liikenteessä ei vain ärsytä vaan myös rasittaa. Toistuvien kokemuksien kertyminen alkaa vähitellen painaa sielua ja silloin saatetaan ajoittain tarvita avautumista.

    Kunnioittava ja ihaileva katse niiden suuntaan jotka todella ovat pystyneet kohottautumaan kaiken sellaisen yläpuolelle, mutta rehellisesti sanottuna en osaa olla suhtautumatta hivenen epäillen silloin kun joku kehuu siihen kykenevänsä. En ihan suoraan väitä että heistä jokainen on tekopyhä teeskentelijä, mutta ymmärtäisin jos joku niin haluaisi sanoa

  20. #11750
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    ^Totta kai meistä jokainen ärtyy liikenteessä, ollaan sitten kelvillä tai sen ulkopuolella. Harvoin mulla vaan ko. ärtymys ylittää julkaisukynnystä, vaan asia menee sinne "sattuu ja tapahtuu"-laariin.

    Sitten taas tuntuu että jollakin nämä asiat jäävät mieleen hautumaan eikä niistä päästä yli kuin oksentamalla paha olo sosiaaliseen mediaan. Jos päästään silloinkaan. Toivottavasti kuitenkin kyllä.

  21. #11751
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    ^ Sulla toisaalta on matala julkaisukynnys monessa muussa ketjussa - ja kenties tässäkin ketjussa, vaikket itse avaudu Ei sillä että matalassa julkaisukynnyksessä mitään pahaa ole, ei se kovin korkea minullakaan ole ollut

    Muuten olen sitä mieltä että on täysin turhaa yrittää päätellä ja täysin mahdotonta tietää kenelle ja miten paljon mikäkin on jäänyt hautumaan. Enkä menisi kovin pikaisesti kutsumaan mitään tähän ketjuun kirjoitettua viestiä sen sävystä, tyylilajista tai sanamuodoista riippumatta pahan olon oksentamiseksi. Joitain kommentteja sen sijaan...ehkä


    PS Tai no: se jäi kieltämättä mieleen hautumaan että kaksi droppitankopyöräiilijää kunnostautui ajamalla pimeään mutkaan väärällä eli vastaantulijoiden puolella. Toinen oli lähtenyt ohittamaan koiranulkoiluttajia ja leikkasi sisäpuolelta miltei ulkoilutien laitaan ja toiselle ei kaartuvan alikulkutunnelin merkitty kaista riittänyt koska piti päästä vastamäkeen vauhtia menettämättä...

  22. #11752
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Muuten olen sitä mieltä että on täysin turhaa yrittää päätellä ja täysin mahdotonta tietää kenelle ja miten paljon mikäkin on jäänyt hautumaan.
    Pystytäänhän täällä päättelemään kanssakulkijan mielentila, ajatukset ja aikomuksetkin sekunnin tai lyhyemmänkin kohtaamisen perusteella. Joten ehkä kymmenien postausten perusteella voi jo tehdä jotain oletuksia tai perusteltuja arvauksia...?

  23. #11753
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nafu Katso viesti
    Joskus voi myös itse indikoida omat tekemiset. Itse kerron takaa tullessa, että "ohitan vasemmalta" tai "ohitan oikealta". Ei tarvitse sitten edellä kulkijan arvuutella kummalta puolelta joku sujahtaa ohi.

    Tuntuu näitä palstoja lukiessa, että ongelmia välillä oikein haetaan, jotta päästään kommentoimaan. Autoilijana, pyöräilijänä, koirankusettajana sekä perus tallustelijana tulee aika ajoin itsekin syyllistyttyä liikenteessä huomaamatta tai ajattelemattomuuttaan väärään toimintatapaan. Eiköhän sitä joskus satu kaikille.
    Olen hyväksynyt sen, että maailma ei ole täydellinen. Ei edes kelvi. Ei kait se maailmaa kaadu, jos joskus joutuu fillarilla kiertämään taksin puskurin tai koirankusettajan. Merkkaamattomat kelviremontit ja muut killerit tietty ovat erikseen, mutta aika usein tuntuu kyse olevan enemmänkin periaattesta kuin ongelmasta itsestään.
    Mulle on erittäin helppoa ohittaa kuka vaan, koirankusettajat pöpelikön kautta ym. ja lastenvaunuhärdellien kohdalla voi hypätä ajoradalle. Jutun pointti oli nää Woltin, Foodoran ja vastaavien "ammattikuskit" jotka ajelee kuten turistit aika romukalustolla ilman hajuakaan liikennesäännöistä. Saattavat ajaa vaikka jalkakäytävällä. Aika hauskan näköistä sinänsä. Joku ehkä vielä muistaa ajan kun fillarilähetit sukkuloivat ympäri keskustaa, meno oli vähän toista.

    Toinen pointti oli kertoa omista kokemuksista Starasta ulkoiluväylillä ja päästä elvistelemään moottoripyörän ohituksella Espoon metsissä.

    Tämän viestin typografiasta saatte syyttä Microsoftia.

  24. #11754
    K.Kuronen Guest
    Miten pyöräilijän pitäsi tästä ajaa, jos hän on tulossa pyörätietä kuvan ottajan suunnasta ja aikoo kääntyä vasemmalle Liedonperään? Aikaisemmin jakaja taisi olla kaksiosainen.






  25. #11755
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Huomasitko ennen ohitukseen lähtöä katsoa, onko takaa nopeampia tulossa vai luotitko siihen, ettei kukaan ole sinua nopeampi ja siksi voit siirtyä vasemmalle ilman, että varmistat selustan?
    Jaa, onko täälläkin sama mentaliteetti kuin ajoradallla (autoilla) että hitaammat väistykööt nopeampien tieltä.

    Kyllä mä ainakin pyrin antamaan edellä menijälle mahdollisuuden ohittaa enste hänen edellä menijä, jos hän ajaa nopeammin kuin edellä menijä. Mutta ehkä joillakin on eri käsitys tästä kuin mulla.
    Välillä vilkuilen onko kukaan tulossa takaa ohi, kun tarkoitus lähteä ohi, mutta välillä laitan vaan vinkkarin päälle enkä vilkuile ollenkaan. Kyllä joku nokkimisjärjestys pitää olla!

  26. #11756
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nafu Katso viesti
    *Tuntuu näitä palstoja lukiessa, että ongelmia välillä oikein haetaan, jotta päästään kommentoimaan.*.
    Täytyy vielä sanoa ettei niitä ongelmia tarvi hakea, kyllä tänne olisi kommentoitavaa päivittäin muttei enää jaksa. Joskus 10-15 v sitten ehkä jaksoi vielä avautua. Joskus 20v sitten oli ehkä reikäpäisin vaihe omassa ajotyylissä ja tuli ajeltua aika agressiivisestikkin kaupungilla, silloin olis ehkä voinut olla hauskaakin avautumista mutta oma ajotyyli ei ehkä olisi antanut oikeutta .. toisaalta toki hyvällä turvamarginaalilla, fillarihan on erittäin ketterä ja mahtuu kapeastakin kolosta.

  27. #11757
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Miten pyöräilijän pitäsi tästä ajaa, jos hän on tulossa pyörätietä kuvan ottajan suunnasta ja aikoo kääntyä vasemmalle Liedonperään?
    Ensin suoraan kohti liikenteenjakajaa (stopin takaa tulevat väistävät), 90 asteen käännös oikealle ja sitten U-käännös liikenteenjakajan ympäri? Koskeeko tuossa Stop-merkki pyöräilijää? Ei kai? Pyörätien suuntaiselta maantieltä kääntyvät väistävät U-käännöstä tekevää pyöräilijää?

    Liikennesuunnittelijalta hieno veto!

  28. #11758
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.628
    ^Todellinen aivopieru taas suunnittelijalta... Tosin liikenteenjakajan katkaisukin olisi huono vaihtoehto, kun toisella puolella ei ole mitään.

  29. #11759
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei ole suunniteltu ollenkaan.
    Ajaisin tuosta vasemmalle ensin kypärän alla olevaa periskooppia pyöräyttäen liikenteenjakajan omalta puolelta. Tietenkin tie voi olla poikki, kun auto tukkii sen vaikka väistämisvelvollinen onkin, ei tuossa risteyksessä liene ruuhkaa usein?

  30. #11760
    K.Kuronen Guest
    Vanhempi versio oli tämä: https://goo.gl/maps/vNdmUZcWqmaaNeq69

    Tuossa versiossa oli sentään ollut joku ajatus.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •