ElectrobikeBikeshopLostInLaplandGiant
Sivu 5 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 15 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 711

Aihe: Fillarifoorumin yksivaihteiset; speksaus, fiilistely ja vinkit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Jos löytyy jostain sopiva runkosetti, niin miten paljon tuohon menee rahaa sitten käytännössä jos ei millään hipo-osilla lähde rakentamaan. Eli puhutaan ihan tuommoisesta stenumaisesta käyttövehkeestä ja työkalusta. Fiksinä tai sinkulana. Sinkula oli ensin päässä, mutta fiksiä ei ole ikinä ollut, enkä ole sellaisella ikinä edes ajanut, mutta jotenkin sekin kyllä kuumottelisi.
    Sain vihdoin omaa pyörää eteenpäin ja osia tilaukseen, joten helppo vastata tähän. Octane Onen alennuksessa olevaan Kode-runkoon tulee speksailtua oma talvipyörä/polkufiksi. Jotain osia oli valmiiksi, panostin hyviin kiekkoihin (PAULin napoihin menee melkein 30% pyörän hinnasta ) ja muuten aika perusvarmaa peruspalikkaa. Vähän reilun tonnin toi koko homma nyt vie, omalle lompakolle se oli ihan sopiva kun tulee kuitenkin ajettua joka päivä niin käyttöäkin tulee ihan varmasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    No siis tuosta tuli vaihdettua jo myyjän kanssa eilen sähköposteja ja asia on siinä mielessä hyvällä mallilla, että pitäisi vain selvittää mitä tässä vielä tarvitaan ja paljonko siihen menee rahaa. Varastosta löytyisi ylimääräisenä satula, satulatolppa, xt:n polkimet, stemmi ja 32mm contin 4-seasonit mitä tuohon meinasin, jos vain jostain löytyy etujarru mihin tuo kumi mahtuisi. En näistä pyörän kasaamisista ja tarvittavista osista tiedä juuri mitään, kun olen aina ostanut pyörät valmiina ja huollotkin on hoidettu Kalasatamassa aina tarpeen vaatiessa, joten jos se kuuluisa joku voisi nyt listata mitä vielä tarvitsen, että tuollaisen rollerin runkosetin saa ajoon(FIXINÄ, napa voi tosin olla flipflop) ja sitten jos vielä jostain pk-seudun kaupasta(Velobia?) löytyisi kaikki tavara suoraan hyllystä/tilaamalla, niin mielelläni sieltä ne tavarat hakisin. Voin toki silputa tilaukset Saksanmaalle kymmeneen eri kauppaan jos siinä säästää satasia, mutta nyt tuskin puhutaan niin isoista rahoista.

Rolleri tulisi ensi viikolla pk-seudulle, kun itsekin sinne palailen ja kokenut pyöräkaupassa työskentelevä kaveri lupaili jo kasailla pyörän minun kanssa, joten tämä alkaa haiskahtaa rahan menolta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    No, lisäilkää jos jotain jäi pois:
    - kiekot
    - ohjainlaakeri
    - jarru(t) ja kahva(t) ja vaijerit/letkut
    - ohjaustanko ja tupit
    - Ketjut
    Kammet ,keskiölaakeri, ja rattaat . Ketjulinja fixissä / sinkulassa pohdiskeltava kuntoon.
    Älköön äänekkäät puhuko huomisesta mitään, kun tämäkin päivä on kesken

(FIXINÄ, napa voi tosin olla flipflop) ja sitten jos vielä jostain pk-seudun kaupasta(Velobia?) löytyisi kaikki tavara suoraan hyllystä/tilaamalla, niin mielelläni sieltä ne tavarat hakisin.
    Flipflopiksi kannattaa ottaa fix/fix, koska vaikka fix-puolen kierteet on lyhyemmät, saa vaparin tarvittaessa niillekin, mutta fix/free-napaan ei voi laittaa kiinteää välitystä molemmin puolin. Velobian Paulus OG rollerimiehenä haalii sulle varmaan osat mielellään. Jonkun verran kalliimmaksi tulee kuin Saksasta tilaamalla ja ihan kaikki ei välttämättä sieltä löydy suoraan hyllystä, mutta tilailevat auliisti tarvittaessa.

Jos ei tartte olla tubeless ja pieni extrapaino ei haittaa, niin Halo Aerotrackit keikoiksi. Hopeanväriset näyttäis löytyvän suoraan hyllystä. Suginon kammilla ja 103 mm keskiöllä saat ketjulinjan suoraksi. Tai Omniumeilla, jos modernimmat standardit houkuttelee enemmän. Lyhyet keskiöt oli loppu, kun omaani kasasin, mutta tilasivat silloin, joten luulis, että nyt löytyy. 32-millinen rengas pitäsi mahtua hyvin pyörimään minkä tahansa long reach jarrun kanssa, Velobiasta löytyy tämä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

No siis tuosta tuli vaihdettua jo myyjän kanssa eilen sähköposteja ja asia on siinä mielessä hyvällä mallilla, että pitäisi vain selvittää mitä tässä vielä tarvitaan ja paljonko siihen menee rahaa. Varastosta löytyisi ylimääräisenä satula, satulatolppa, xt:n polkimet, stemmi ja 32mm contin 4-seasonit mitä tuohon meinasin, jos vain jostain löytyy etujarru mihin tuo kumi mahtuisi. En näistä pyörän kasaamisista ja tarvittavista osista tiedä juuri mitään, kun olen aina ostanut pyörät valmiina ja huollotkin on hoidettu Kalasatamassa aina tarpeen vaatiessa, joten jos se kuuluisa joku voisi nyt listata mitä vielä tarvitsen, että tuollaisen rollerin runkosetin saa ajoon(FIXINÄ, napa voi tosin olla flipflop) ja sitten jos vielä jostain pk-seudun kaupasta(Velobia?) löytyisi kaikki tavara suoraan hyllystä/tilaamalla, niin mielelläni sieltä ne tavarat hakisin. Voin toki silputa tilaukset Saksanmaalle kymmeneen eri kauppaan jos siinä säästää satasia, mutta nyt tuskin puhutaan niin isoista rahoista.

Rolleri tulisi ensi viikolla pk-seudulle, kun itsekin sinne palailen ja kokenut pyöräkaupassa työskentelevä kaveri lupaili jo kasailla pyörän minun kanssa, joten tämä alkaa haiskahtaa rahan menolta
    Kerrottakoon, että mulla sattui jäämään käsiin käyttämätön musta tällainen Michen jarru https://www.wiggle.co.uk/miche-perfo...ontent=product.

On ne läähättien työkalutkin yleensä kasattu ihan kunnon pulikoista joskus jopa yllättävänkin arvokkaista ja uusina nekin on ollu uusia. Kuten sanottu, uusien pyörien hommaaminen on helppoa, työläämpää on ajaa niihin se kymmenen vuoden sielu ja sellaisia valmiiksi sielukkaita ei kaupasta saa..

500 eurolla ei nykymaailmassa kovin kummosta vaihteetontakaan pyörää uutena osta tai kasaa. Jonkun HiTen-runkoisen markettikompliitin paskeosilla korkeintaan.

Ja kyllä esim. mun 1-vaihteiset harrastepyörät on tehty ihan ajoon ja vuodet niissäkin näkyy, vaikka osittain jopa ihan isohkolla rahalla kasattuja/modattuja ovat. Gunnar SSCX:ään (jonka elämä alkoi kahdeksan vuotta sitten vaihdepyöränä ennen kuin runko ruostui puhki) on ajattu sielua nyt arviolta noin 40000-50000 km ja tosiaan chaintayt on vaihdettu kertaalleen ja viistoputki paikattu. Maasturi on vielä vanhempi ja varmaan osiltaan vielä kalliimpi, mutta vielä säälimättömämmin käytetty. Harrasteyksivaihteisten suhteen mä ajattelen budjettiasiat mieluummin niin, että kun ei tartte laittaa rahaa vaihteisiin, mahdollisiin joustoihin ja jne. tarpeettomiin asioihin, niin voi panostaa enemmän käytön kannalta olennaisempiin osiin...
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

...niin ja nyt esim. tuolle Rollaattorille mulla tulee tulemaan jo pelkästään työmatkoista n. 5000 km vuodessa, enkä jaksa arkipyörää hirveästi huoltaa enkä puunata, jolloin tietyn standardin ylittäviin osiin panostamalla itseasiassa mahdollisesti jopa säästää pidemmän päälle ja vähintään helpottaa elämäänsä. Uskoisin, että ei tarvi odottaa edes kymmentä vuotta, että se on jo ihan läähättiuskottavan näköinen. Muu käyttö on tämänlaatuista bulevardipatsastelua

Eihän tämä mikään hyökkäys ollut ketään kohtaan
    Juu en hyökkäyksenä sitä pitänytkään, kunhan esitin oman näkemyseni asiaan. Ja mä oon tosiaan siinä mielessä onnellisessa asemassa, että pystyn työmatkoilla säilömään pyöräni sisätiloissa molemmissa päissä, niin ei tarvitse potentiaalista varkausaspektia huomioida.

Joo ja olet siinä mielessä oikeassa, että esim. Evansilta näyttäisi löytyvän Jamis Beatnik 236 € + postit Suomeen. Tosin noiden kompliittien osien kelvollisuudesta tai kelvottomuudesta voi olla montaa mieltä ja Rollerin runko on kuitenkin vähän eri juttu. Ohennettua putkea ja ED-käsitelty ennen maalaamista. 53-senttinen runko painoi pelkiltään alle 2 kg.

Mun eka sinkulamasturi oli 90-luvun teräs-Konasta viritelty eli olen senkin tien kokeillut ja ihan ok pyörä sekin oli siihen tarpeeseen.

Hmm, suuremmasta osasta harrastajien fiksejä, mitä olen katsellut, näyttäisi löytyvän japanilaiset Sugino 75 kammet, n 500€ (kammet + keskiö + ratas). Putkiosissa taas "standardi" näyttäisi olevan Thomson, sekin keskitasoa kalliimpi.

Oma rolleri piti olla myös halpa työmatkapyörä, mutta siitä tuli (liian)kallis päälenkkipyörä. Eikä edes harmita.

Jos nyt ihan uuno (sekä fixie- että single speedkuskina ja sekä pyörän osien speksaajana että pyörän kasaajana) haluaisi tämän ketjun innostamana päästä osalliseksi tästä mitä ilmeisemmin suuresta ajo-ilosta ja -nautinnosta (sekä tietenkin myös suhteellisesta vapaudesta huolto- ja ylläpitömurheista), niin mitä tai minkälaisia pyöriä kotimaan kaupoista saatavista kokeneemmat ja tietävämmät suosittelisivat?

Esimerkiksi tommi2:n mainitsemista muutaman vuoden takaisista pyöristä ei taida enää ainuttakaan olla valmistajienkaan valikoimissa, mutta merkeistä tiedän State Bicyclea saatavan Cyclandista ja Veloshopista, joitakin malleja ilmeisesti liikkeestä mutta kaikkia ainakin tilaamalla. Mutta en minä tietäisi mihin pitää kiinnittää huomiota - paitsi gravelkäyttöä varten pitäisi toki rengastilaa löytyä niin edestä kuin takaa...

Fireflanz, miettisin ensiksi, että olisiko se ensisijaisesti vapaarattaallinen vai fiksi ja valitsisin perän leveyden sen mukaan. Vaikka molemmin päin ristiin tarvittaessa onnistuukin, niin 130 mm (tai 135 tms. jos levyt) perä vaparillisessa fiksumpi, kun ei tarvitse käyttää bmx-tyyppisia irtovapareita. Jos fiksi, niin 120 mm helpompi napojen ja ketjulinjojen kanssa.

Iso kuvadumppi tracklocrossin mm-kisoista: https://theradavist.com/2019/10/2019...rlds-in-japan/

Laitetaan kuva välillä: Eilen valmiiksi kasaamani 1978 Gazelle Champion Mondial Semi-race. Päivitin sorasinkulaa uudella rungolla, putkiosilla ja kammilla. Painoa lähti Världsmästarecykelniin verrattuna tasan kilo, nyt 9 kg polkimineen. Todella mukava peli ajaa...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Vaikka molemmin päin ristiin tarvittaessa onnistuukin, niin 130 mm (tai 135 tms. jos levyt) perä vaparillisessa fiksumpi, kun ei tarvitse käyttää bmx-tyyppisia irtovapareita.
    Itse taas maksoin paljon rahaa, kun vaihdoin erinomaisen DT240 takanavan Surlyn navaksi, että voi käyttää bmx-tyyppisiä irtovapareita, vaikkapa 108 "klikkauksella": https://www.veloshop.fi/fi/blb-royal...apaaratas.html Ei tulisi mielenkään speksata sunkulaa perinteisellä vapaarattaalla.

^ Hienolta näyttää Campan maantiekammet sinkulakäytössä, kuten Stenullakin alumiiniversio. Harmi että Campankin piti luopua standardirattaista muiden perässä...

Upea Gazelle Plussalla! Konversioissa on aina ollut jotain hohtoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Itse taas maksoin paljon rahaa, kun vaihdoin erinomaisen DT240 takanavan Surlyn navaksi, että voi käyttää bmx-tyyppisiä irtovapareita, vaikkapa 108 "klikkauksella": https://www.veloshop.fi/fi/blb-royal...apaaratas.html Ei tulisi mielenkään speksata sunkulaa perinteisellä vapaarattaalla.

^ Hienolta näyttää Campan maantiekammet sinkulakäytössä, kuten Stenullakin alumiiniversio. Harmi että Campankin piti luopua standardirattaista muiden perässä...
    Juu ja toki droppisysteemikin vaikuttaa. Jos on vaakahahlot, niin pultti/mutterikiristeinen napa pysyy yleensä paikoillaan paremmin. Slidereiden ja rockereiden kanssa taas tavallinen vaparillinen napa + sinkulakitti on kevyempi kuin ratanapa + irtovapari. Jos sillä on väliä.

Mulla on maasturissa kapealla vaparilla oleva OG Hope Pro II Singlespeed (54t) pikalinkkuakselille konvertoituna ja krossarin ykköskiekoissa Kingin R45-normivaihdevaparilla eikä tulisi mieleenkään speksata ratanapoja

Campan (ja muidenkin) pulttijakoevoluutiosta oon ihan tismalleen saamaa mieltä.

Plussan gravel crusher on hieno.

a) Ajo nopeampaa
    b) samaa kun aina ennen
    c) hitaampaa
    Unohdit painoeron. Vaihteet pois ruuvaamalla säästyy tapauksesta riippuen puolesta kilosta kiloon. Honzon tapainen AM-pyörä ei mielestäni muutenkaan ole yksivaihteisena parhaimmillaan, koska mulle yksivaihdemaasturointiin liittyy myös tietynlainen keveyden ja herkkyyden tunne, mutta ilman parempaa perehtymistä asiaan voin toki olla väärässäkin Honzon suhteen. Mutta pitäiskin itseasiassa kokeilla sinkuloida talveksi meidän "juniorin" Chameleon ja testailla sen kanssa räädimpää ssmtb-pyörää.

Noin muuten, mä olen oppinut nopeammaksi ajamalla askeettisemmilla vehkeillä. Maasturi on yleensä täysjäykkä, mutta mulla on joustokeula siihen myös ja aina kun vaihdan se paikoilleen, tuntuu ajaminen naurettavan helpolta. Samaten cyclocrossia kilpaa ajaminen on opettanut minut nopeammaksi myös maasturilla maastossa. Mutta en kyllä aja dh:ta, vaan ihan normi kannonkiertoa.

Ja sitten se vaiettu juttu heille, jotka haluavat kokeilla sinkulaa: valitse nykypyörästäsi välitys ja et vaan vaihda. Mutta eihän se ole sama, kitka yms yms. ... häviävän pientä oikeasti, ei ehkä katu-uskottavaa, mutta tolla saa hyvän kuvan siitä, mitä on ajaa sinkulalla.
    Paitsi että ainakaan minun tapauksessa tämä ei toimi yhtään, ei edes siihen tarkoitukseen, että hakisi oikeita välityksiä. En rupea spekuloimaan ilmiön psykoloogisista syistä, mutta ajo vaihdepyörällä vaihtamatta tuntuu kidutukselta, kun taas sinkulapyörällä se tuntuu vapauttavalta.

Vielä pahempi taitaa olla fiksipyöräilyn "kokeilu" vaihdepyörällä kiinnileikkaannella vapaarattaalla.

Tällaisten väittämien takia olin varma, että maastosinkulointi ei ole minua varten, fiksistä puhumattakaan, ja nyt harmittaa, että en ole kokeillut kumpaakin aikaisemmin.

Tässä vielä kevennykseksi fiilistelykuva:

tuleehan siinä vääntöä aika pienelle alueelle jolloin putki voi antaa periksi.

Toisaalta, olisko Masheissä ym. niin tuhdit chainstayt että ne kestäisivät kuitenkin. Jalkajarrukiekosta olen itsekin haaveillut ajoittain, ainoa iso miinus on että ne painaa paljon ja ainakin Shimanon jalkajarrunapaa näyttäis saavan ainoastaan 36 reikäisenä. Pitäisihän jalkajarrukiekon toki olla tubeless! Ja moderneja tubeless-kehiä en oo nähnyt 36 reikäisinä.

Mun Vigorolleri sai syksyn kunniaksi tuhdimmat kumit ja suoran tangon.

Fuskaat, sillä:

Kovasti sä ainakin tosta Rollerista yrität tehdä muotipyörää...
    Siirto gg-ketjusta. Pohdimme onko Stenu hehkuttanut Rolleria vai ei.

Muodin tekeminen ja hehkuttaminen on eri asioita. Hyvää kannattaa hehkuttaa, jos hehkuttamisesta syntyy muotia muotia tekemättä, on sekin ehkä oikeutettua. Mutta itseasiassa mä olen enemmän hehkuttanut rapafiksiä ylipäätänsä kuin varsinaisesti rolleria, vaikka ihan hyvää elämää Surly-elämäkin on, ainakin Rollerin kohdalla ja ainakin jos sitä ei ota liian vakavasti ja jopa tällaiselle paatuneelle putiikkiteräksen äänenkannattajalle. Sekin kannattaa huomioida, että mun rollerissa ei rolleria ole kuin runko ja vaikka se tolla setupilla toimiikin ihan hyvin, niin jos tracklocross-customin teettäisin, ei se olisi kopio rollerista. Mutta silti Rolleri on ainoa oikea Rolleri ja OG-rolleristit on korotuksensa ansainneet yhteisön luojina, sillä Rolleri ei ole polkupyörä vaan instituutio tai elämäntapa.

On tää vaan huvittavaa! Jotenkin tulee takautumia kymmenen vuoden takaa...

Kokeillaan DMR Bolt Long täpärin sinkulointia. 32/15 välityksillä pitäisi pärjätä alamäessä ja vielä jaksaa polkea hissillekin. Keskiöön laakeroitu takahaarukka olisi muuten optimi, mutta 12mm taka-akselin dropouteilla ei voi säätää ketjun kireyttä. Jos tuo perusmallin ketjunkiristin ei pärjää dh-ryskytyksessä, niin kokeillaan sitten half link ketjua tai dh ss kiristintä.
    routaisten peltojen pehtoori

Omia mietteitä sinkuloinnista pitkän tauon jälkeen. BMX-vapari (ed. omistaja vaihtanut)
    on miellyttävä käytössä, välityksiä pitää talven aikana vielä miettiä. Mukava epeli arkikäyttöön
    keveytensä puolesta, droppitankoisena mallina hyvinkin kotoisa laite, josta löytyy ne tutut
    jarrukahvatkin. Puhtaasti jalkajarrullisella on tullut viimeksi ajettua varmaan 1985 varusmiehenä.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Testattu toimivaksi Tornikeskuksen alamäkiradoilla. Half link -ketjulla sai säädettyä kiristinrullan lähemmäksi takahaarukkaa.
    routaisten peltojen pehtoori

Mä luulin et half link poistaisi kiristimen tarpeen kokonaan?
    Joustoperässä ei sentään?

^ Toi taitaa olla sellainen runko, missä nivel on keskiön ympärillä ja chainstaymitta vakio, mutta ei half link poista kiristimen tarvetta kokonaan kuin hyvällä tuurilla magic gearilla. Huonommalla tuurilla oikea ketjun mitta on half linkin puolivälissä ja silloin ketju jää niin löysäksi, että tippuminen on mahdollista.

^ joo, Boltissa on nivel keskiössä ja half linkilläkin jäi vielä hiukan löysää, joten kiristintä on pakko käyttää. Harkinnassa on nyt 10mm horizontal drop outit tai teettää itse 12mm horizontal drop outit tai ylöspäin kiristävä Surly Singlerator tai ketjurulla ISGC kiinnikkeisiin.

Rupesi tuntumaan välit lyhkäsiltä kuukauden tjsp fiksailun jälkeen ja en jaksanut vaihtaa pitempiä talvea vasten, niin tuuppasin varastossa maanneet Nano-Nanot alle ja kävin polkemassa lähipolkuja. Toimis. Kun nyt näyttäisi, että toi tuli pysyäkseen, niin laitoin yhden lisä-Open Pro UST:n, Sonin dynamonavan ja Supernova-tuikun tilaukseen. Talvi saa tulla mun puolesta. Ja suolat myös.

Ajatus yksivaihteisesta erityisesti talvikommuutterina on alkanut kiinnostaa, kun täällä on käyty ansiokasta keskustelua gravel-tyyppisistä sinkuloista. Ajosta osa menee hiekkapolkujen kautta ja perinteiset kapearenkaiset city-ss:t eivät oikein täytä tarvetta. Oma kokemus yksivaihteisista rajoittuu vetoihin Velolla (jonka jälkeen muuten maantiepyörällä pyörittäminen tuntuu taivaalliselta), joten VAROITUS: Tämä saattaa sisältää ns. tyhmiä kysymyksiä.

Haasteen tähän yksinkertaisuuteen tuo krossarista luopumisen seurauksena käsiin jääneet kolme paria hyviä kiekkoja (levyjarru, pikalinkku). Vaikka levyjärrut ss:ssä sotivat yksinkertaisuuden ajatusta vastaan, haluaisin muun muassa ekonomisista syistä hyödyntää olemassa olevat kiekot.

Kysymyksiä siis: 1) Onko tällaisessa projektissa mitään järkeä?, 2) Mistä löytyisi runko, joka toimisi sekä ss:nä että levyjarruilla? Pinnaclella ja Bombtrackillä sellaiset on, joista ainakin Bombtrack näyttäisi olevan pikalinkuilla. Muita vaihtoehtoja? 3) Miten ihmeessä takana toimii ss:n ketjun kiristys suhteessa levyjarruun? Kun "aidossa" ss:ssä kiekko on siirrettävissä tarpeen mukaan eteen ja taakse; takavaihteisessa vaihtaja huolehtii ketjun kireydestä, mutta miten tässä? Olen jossain nähnyt ss:n erillisen ketjun kiristimen, mutta sotkeeko se ajatuksen toimivasta ja jäätymättömästä talvipyörästä?

Samanlaisia aiheita

1. Yleinen fiilistely (kuva)ketju
    By Sambolo in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 4002
    Viimeinen viesti: Tänään, 10.39
  2. Virallinen™ Fatbike -fiilistely ketju
    By HC Andersen in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 11453
    Viimeinen viesti: 05.03.2025, 19.12
  3. Vastaukset: 70
    Viimeinen viesti: 24.09.2022, 00.08
  4. Parhaat vinkit aloittelijalle (HKI)