Onko kukaan mitannut Taigan ohjainlaakerin kokoa? Vai onko heittää jopa S.H.I.S
Onko kukaan mitannut Taigan ohjainlaakerin kokoa? Vai onko heittää jopa S.H.I.S
Mahtaako täältä löytyä Taigan omistajia Pohjois-Karjalasta? S tai M-kokoinen on mietinnässä, niin olisi hienoa jos ei tarviaisi kokeilematta pyörää ostaa.
Ei kenellekään sattuisi olemaan Hyvinkään lähistöllä m- kokoista Taigaa koeistuttavaksi? Alkaa läskin vaihtokuume olemaan aika kova...
No mulla on alla DT Swissin BR2250 - kiekkosetti ja kampina kuulemma räksähtelevät RaceFace NEXT SL:t. Ei ole kyllä mun käytössä vielä räksähtänyt, toisaalta ihan pahimmat dropit olen jättänyt tekemättäkin. Kivisellä polulla mennään kyllä ihan huolella kovaa.
BR-kiekkosetti on imho hinta/paino/laatusuhteeltaan ehdoton ykkönen, ja jos tuosta pitäisi jotain päivittää niin talvikiekoiksi valitsisin MCarbonin valikoimasta jotkut sopivat kuituiset herkut vaikkapa i9 navoilla. Kesäajoon pitäisin edelleen alumiiniset kehät, tulee sen verran hittiä kuitenkin että edullisempi vaihtaa.
En tiedä onko tässä langassa jo asiaa väännetty, mutta en onnistunut ainakaan löytämään vastausta.
Miksi Polen sivuilla taigan geometria on esitetty keulasta noin? Mittaa 11, eli haarukan offsetia ei ilmoiteta. Keulakulma näyttäisi mitatun suoraan navan keskelle. Lisäksi wheelbase menee puolimetriä navan ohi.
Onkohan ilmoitetut mitat todella mitattu noin? Mikä olisi tällöin todellinen keulakulma ja haarukan offset...?
j
Löytyy Specifications-osasta tällaiset tiedot:
Fork offset 51mm
Axle to crown 511mm
Käväisin Taigalla Kuopiosta käsin Kokkolassa. Vajaa viikko siinä sujuvasti meni. Päivämatka muotoutui lyhyen valoisan ajan vuoksi noin 100 kilometriin. Matkaa siis on saman verran kuin Aku Ankan rekkari sanoo - 313 km. Maantiepaineet edessä 1,1 bar ja takana 1,2 bar. Pyörä on kyllä erittäin mukava ajettava, mutta toki hidas, kuten olen aiemminkin todennut. Voi olla, että hommaan joskus 29" kiekot ja 3" renkaat. Mutta pyörää en vaihda.
![]()
Onkoskos kellään kokemusta taigan muuttamisesta sähkölle? Onko tuossa mitään tolkkua.
Ei sissi, mutta Lekan miehiä![]()
![]()
Minulla ainakin rullasi 29x2.6" schwalbe melko samalla tavalla kuin jumbo jimit 4.8" leveänä. Tuo 29" setti oli minulla viikon.
Hyvä tietää, mietin juuri ajellessani samaa. Kiitos!![]()
Talvi mennään kuitenkin Johnny 5 nastaversioilla. Täytyy harkita Jumboja ensikesäksi. Olen ajellut noilla 5.05":lla vähän niinkuin kuntoilumielellä, kun päivittäiset matkat ovat niin lyhyitä, luokkaa 3-5 km kerrallaan. Olen tulkinnut, että 5 km vastaa 7 km:a tavallista pyöräilyä, kun kaupunkipaineet on alle 0,5 bar.![]()
Sain inspiraation ja vaihdoin Jimmy 5 nastoitetut 2XL:ien tilalle. Onhan aika laihan näköinen. Ihan kuin olisi 24" kiekot. Mutta kai siihen tottuu. Ja musta väri varmasti myös hämää hieman. Mutta käytännössä vähintäänkin senttimetri pois joka suunnasta.
Helppo oli vaihto, meni ilman rengasrautoja kumpaankin suuntaan. 2XL putosi hyllyltä kun vähän aikaa käsillä houkutteli, ei tarvinnut kantapäätä käyttää.
Nyt vaan odotellaan, että parin viikon sisään joku kivensiru rikkoo sisäkumin....... kun likaisten vanteiden kanssa renkaat vaihdoin.
Laitoin muuten etusen "väärään" suuntaan pyörimään. Sama homma kuin Dilleissä.
Joko olet päässyt lenkille? Ja millä paineilla? Itse ajattelin aloittaa 0.5 tai 0.45 barin paineilla.
Vein Taigan pihalle ja kiersin 500 m lenkin asvaltilla. Kevyeltä tuntui, mukavan notkeaa kumia ovat, paineet hieman liikaa renkaan toimintaan nähden, jopa asvaltille. Keskivaihella sivua olevat nastalliset neliön muotoiset nappulat kastuivat vain puoliksi. Edessä oli 0,77 bar ja takana 0,8 bar. Ajelen varovasti nastoja sisään viikon verrran, ennenkuin lähden testailemaan maastoon. Jos paineet pitävät yön yli (tosiaan aina onnnistun sisäkumin rikkomaan jommasta kummasta päästä) niin lasken varmaan 0,65 bar kumpaankin päähän ennen töihin lähtöä. Painoa on ukolla 120 kg.
Tästä näkee paljonko akseli laskee alemmas, kun katsoo oikein tarkasti.
![]()
Suosittelen tubeless jumppaa.
Ota kuva vaikka haarukasta 2xl renkaalla ja sitten johnnyllä. Olisi hyvä nähdä kokoero verrattuna johonkin kiinteään
Otan kuvan koko pyörästä, niin sitten voi verrata. Kokoerolla ei ole juurikaan väliä, koska isompaa nastarengasta ei ole. Luulen, että Surly:n Lou ja Bud ovat samaa kokoluokkaa kuin Johnny 5.
Akseli siis putoaa yli 1,5 cm verran, kuten kuvasta näkyy, mutta tuskin yli 2 cm:ä.
Ovat joo. Mun silmämitta sanoi että Bud on melko samankokoinen Johnnyn kanssa, ja tämä on hyvä asia.
Kirjanmerkit