Vain menneisyys on mahdollista faktaa. Jos tulevaa ei ole todistetusti tapahtunut samalla tavalla niin voidaanko sanoa, että juuri näin tulee varmasti tapahtumaan tulevaisuudessa?
Ps. tämä on foorumi missä keskustelu ei perustu parhaimpiin harkittuihin sanavalintoihin. En edelleenkään ymmärrä mistä ihmeestä selität tai miten tämä voi/jos keskustelu liittyy ilmastonmuutokseen. Et osaa argumentoida niin rupeat viilaan pilkkua? Riitti tämä keskustelu.
https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisista-paljastui-yhteinen-piirre-ovat-mantteja/
Tää miettii, että Johanneksen suhde metsään on kutakuinkin yhtä relevantti tässä kontekstissa kuin Torpan Maisan suhde Ralli-Latvalaan.
6.7 WTF/kg
^^Riittääkö jos on UPM:n osakkeita?
Joo... ja turkiseläinten kasvattamiseen ei voi olla mielipidettä, jollei itse kiduta kettuja häkeissä.
Toki selkeyttää keskustelua. Mä varaan tietotekniikan alueen itselleni, muut ei saa siitä keskustella. Ja pyöristä täällä saanee keskustella vain Samuli-1, eikö sillä ole Pässilän kanssa joku syvempi diili. No, saadaan tänne joku rakenne ja rauha.
My bad. Luin vain viimeisen lauseen ja laskin sen mukaan 400v./4 milj autoa. Koko autokannalla menisi sitten 100 v. keskimääräisellä 15 000 km ajoilla. Elikkä sen aikaa voidaan ajella vielä fossiilisilla polttoaineilla että vaihtoehtoiset energiamuodot kehittyy paremmiksi.![]()
^niin eihän me mihingän muuhun sitä hillinielua tarvitakaan kuin autolla ajeluun - meinaan sehän on ainoo joka päästöä tuottaa...
Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika
Katumaasturit menee nyt hyvin kaupaksi, vaikka niiden kulutus ja päästöt on suurempia kuin ns. tavallisissa autoissa. Mutta sehän ei haittaa, koska jokainen katumaasturin omistaja sattuu olemaan just se tyyppi, jonka hiilipäästöillä ei ole kärpäsen paskan vertaakaan merkitystä ilmastonlämpenemiseen. Ja jos/kun kyseessä on suomalainen katumaasturin omistaja, voidaan katumaasturilla ajamista pitää lähes ekotekona, koska Suomi on jo tehnyt niiin paljon enemmän päästöjen vähentämiseksi kuin muut maat. Ja lisäksi suomalaisia on niin vähän.Kiinassa ja Intiassa sen sijaan katumaasturit pitäisi kieltää.
https://yle.fi/uutiset/3-11016864
Mä ostelen noita suurikulutuksisia raatoja kuljeksimasta, mutta sehän on ilmastoteko koska en pysty ajamaan kuin yhdellä kerrallaan, ja ne on sitäpaitsi aina rikki, ettei niillä yleensä edes pysty ajamaan.
^^^ Aika hyvin tiivistetty siinä ylhäällä. Kannattaa myos muistaa, että just se tyyppi, jonka hiilaripäästoillä ei ole mitään merkitystä, kokee oikeudekseen osoitella kaikkien muiden tekopyhyyksiä.
Jaa että luokitellaanko joku Ford EcoSport katumaasturiksi? Joku tommonen pikkuauto, josta on tehty vähemmän aero ja painavampi, mutta jossa ei kuitenkaan ole tilaa kuskata "mitään" on kyllä varsin hyodyton menopeli.
EDIT: Samaan aikaan mun somessa (juu, anteeksi hiilijälkeni kasvattamisesta) eteen pompsahti artikkeli miten Qatarissa ilmastoidaan kattamattomia jalkapallostadioneita.
6.7 WTF/kg
Mutta mitäköhän ne siellä Qatarissa ajattelee kun lukee että täällä eskimoiden maassa tehdään tunneleita joita pitää viilentää että pääsee hiihtämään.
Ihan hyvä pointti. Laitetaan joka kylässä pohisevat jäähallit samaan ihmeteltävien joukkoon.
6.7 WTF/kg
Suomessa lämmitetään talot -20 asteen pakkasessa + 20 asteeseen ja siellä sisällä pidetään laatikoita, joiden sisällä on - 20 asteista ruokaa, joka on tarkoitus tarjota ruokapöydässä kuumana.
Ehkä nyt alkaa pikkuhiljaa ihmisille valkenemaan tulevien peliliikkeiden suuruusluokka.
https://yle.fi/uutiset/3-11014590
^uskotsä, että noita peliliikkeitä tehdään? Minä en usko alkuunkaan, jää pelkän spekulaation ja teoreettisen laskeskelun asteelle.
Tässä olet oikeassa. Kun kuuntelee ihmisten puheita kahvipöydissä yms niin nämä asiat menee vaan välillä ihmisillä sekaisin.
Ja jos hallituksen tavoitteet aiotaan saavuttaa, niin se ei todellakaan tule helpolla.
ps. Sain kutsun seminaariin jossa käsitellään rakentamisen ja teollisuuden hiilijalanjälkeä. Kiinnostaisi kovasti, ja harmittaa kun kalenteri ei anna myöten...
Koska uskon että 30-40 prosentin osuudesta vastaava talo- ja kiinteistösektori on seuraava rokotettava. Tai ainakin sen pitäisi olla.
Mutta kuten työkaveri totesi, että ei välttämättä. Koska kukaan ei voimakkaasti lobbaa sen puolesta, sillä kun ei pääse tilittämään niin selvästi kuin vaikkapa sähköautobisneksellä...
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Suomi- (tai Pääkaupunkiseutu-) realismia: https://www.is.fi/mystyle/art-2000006280520.html
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^halpa roska kiinnostaa.
Tossa tuli kahvipöytäkeskustelussa eräältä kommentti:
"Ottaa sellaisen wanhan ajan karttapallon mukaan keskusteluihin. Pyytää kovasti uusien kieltojen ja rajoitusten kannattajaa näyttämään sieltä sen Suomen. Näyttämään vielä muillekin millaisena se karttapallon Suomi näkyy verrattuna maapalloon. Luulis alkavan ymmärtää, että minkä verran Suomen kokoisen maan päästöt - saati lisärajoitukset - voi vaikuttaa kokonaisuuteen."
Siitä samasta karttapallosta on näppäräsorminen osoitella ne alueet, joiden päästöt tai lisärajoitukset eivät vaikuta kokonaisuuteen![]()
10k-kerhon jäsen
Kyseiseen kommenttiin olisi voinut vastata vaikka, että jospa kaikki maailman asukkaat vois rueta vaikka lentelemään yhtä paljon suomalaisten kanssa. Jos sen jälkeen olisi vielä pallosta jotain jäljellä, niin sitten kaikki maailman ihmiset yhdessä vois alkaa vähentämään lentopäästöjään samaan tahtiin.
"Asukaslukuun suhteutettuna suomalaisten lentomatkoista kertyy koko maailmassa toiseksi eniten hiilidioksidipäästöjä"
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kuinka paljon kertakäyttövaatteita suomalaiset käyttävät? (vaateteollisuuden ongelmat hakkaa LENTOLIIKENTEEN JA RAHTILAIVOJEN PÄÄSTÖT YHTEENSÄ) https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006004950.html
Kirjanmerkit