ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 156 / 251 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56 106 146 154 155 156 157 158 166 206 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.651 - 4.680 / 7517

Aihe: Helsingin kuvarastit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Mutinasta voi tietysti päätellä, että minä en ainakaan kiilaa edelle, jos joku rastin suunnittelee tänään hakevansa, mutta rastin mahdollisesti vaihtuessa tilanne voi olla toinen.
    Valkoiset valheet tai taktisessa tarkoituksessa lausutut epätotuudet kuuluvat olennaisena osana kuvarasteihin. Mutta muuttuvathan joskus tilanteet yllättäen ja suunnitelmat menevät spontaanisti uusiksi. Mun tapauksessa kävi ikään kuin toisinpäin eli elämä tuli - vaihteeksi ihan mukavalla tavalla - väliin enkä päässytkään pyörälenkille.

(Valistunut arvaus olisi kerrankin osunut oikein. Uudenkin rastin kohdalla täytyisi turvautua valistuneeseen arvaukseen, mutta vaikka olen oppinut olemaan luottamatta liikaa omiin muistikuviini, en oikein jaksa uskoa kahteen perättäiseen täysosumaan...)

Helsingin Kilometritehdas ("sosiaaliseen mediaan dokumentoitu poikkitaiteellinen prosessi") kävi muuten Koskelan luolilla maaliskuussa 2016.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    http://sataako.fi/ on toiminut hyvin. Ei sada jos ajaa riittävän lujaa.
    Vauhdin lisäksi olisi auttanut lenkin pitäminen riittävän lyhyenä, mikä ei minulta aina ole onnistunut koska en ole osannut olla ajattelematta ettei se tutkakuvassa näkynyt sadealue kuitenkaan jaksa edetä ja sataa kunnolla enää siellä missä sillloin olen.

Sataako näyttäisi olevan yhtä kuin Helsinki Testbedin sadetutkakuva laajemmalla karttanäkymällä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Sataako näyttäisi olevan yhtä kuin Helsinki Testbedin sadetutkakuva laajemmalla karttanäkymällä.
    Ilmatieteenlaitoksen sadetutkakuvat näppärästi yhdistetty yhden osoitteen taakse, hienoa!

Olispa ne muutkin tiedot.

Lähtiessäni eilen illalla matkaan, tuli rappukäytävässä vastaan märissä vaatteissa naapuri, jonka naamasta näki pienoisen hämmästyksen pyöräilemään lähtevää kohtaan. Näen samaista naapuria varmaan liki päivittäin, mutta en muista koskaan nähneeni tämän poistuvan jalkaisin kadun varteen pysäköityä autoa kauemmas. Mutta kukin tavallaan.

Vettä tulikin aika reippaasti ainakin ensimmäiset viisi kilometriä, sen jälkeen mainittavasti kevyemmin. Aikanaan tehty investointi goretexiin pääsi kumminkin pitkästä aikaa käyttöön. Kuvarastiajelu on juuri sopivaa hommaa tuollaisen käyttöön, mutta mm. puolen tunnin työmatkan ajaa mieluummin paremmin hengittävässä asussa, vaikka siinä samalla sateesta kastuisikin.

Täytyy muuten mainita, että vastaantulevia pyöräilijöitä oli eilisiltaisen parinkymmenen kilometrin kiertelyn aikana varmaan tusinan verran. Viikon aiempi iltarastireissu oli toki noin tunnin myöhemmin ja arkiaamua vasten, mutta keli kuiva (vaikkakin kylmä). Tuolloin vastaantulevia pyöräilijöitä oli koko matkalla tasan yksi.

Koskelan rasti ei jostain syystä ollut paikkana lainkaan tuttu, vaikka 200 metrin säteellä olevista kolmesta aiemmasta rastista kaksi on minun asettamiani, vaikka ylhäällä tuolla kalliolla on tullut käytyä lukuisat kerrat jo lapsena ja vaikka melkein tuossa vieressä olevassa talossa asui vuosia sitten eräs kaverini hyvän aikaa. Oli muuten sisäänmuuttopäivänä saastaisin koskaan näkemäni kämppä. Autoimme naista hädässä mm. kantamalla jääkaapin keittiöstä kylpyhuoneeseen pesua varten.

Underdog, approval

Valkoiset valheet tai taktisessa tarkoituksessa lausutut epätotuudet kuuluvat olennaisena osana kuvarasteihin. Mutta muuttuvathan joskus tilanteet yllättäen ja suunnitelmat menevät spontaanisti uusiksi.
    Se mitä yritin eilen sanoa oli, että alkuperäisin tiedoin rasti ei näyttänyt lainkaan tutulta, enkä halunnut käyttää aikaani etsiäkseni tietoa rastin mahdollisesta paikasta. Rastin hakeminen sen sijaan kyllä kiinnosti. Siksi ajattelin ääneen, että rastin mahdollisesti vaihtuessa uusi voisi olla tutumpi. Mutta kävikin niin, että harald meni paljastamaan kaiken olennaisen, joten minun täytyi vain ajaa.

Tuossa olikin mielestäni yllättävä musta aukko rastikartassa. Olin kyllä varautunut paljastamaan lisää kirjaimia ennen rastin löytymistä, sen verran sivussa kaikilta reiteiltä tuo on.

Tuossa olikin mielestäni yllättävä musta aukko rastikartassa. Olin kyllä varautunut paljastamaan lisää kirjaimia ennen rastin löytymistä, sen verran sivussa kaikilta reiteiltä tuo on.
    Aliarvioit selvästi kuvarasteilijoita, ensimmäinen kuva olisi riittänyt hyvin. Ei siitä montaa viikkoa ole kun viimeksi kiipesin tuosta vierestä kallion päälle. Perheessä kiertävä vatsatauti vaan pitää tällä hetkellä poissa pyörän selästä.

Yllätyn toistuvasti miten pienillä tiedoilla rastit löytyvät, joten jonkinlaista aliarviointia varmaan. Anteeksi siitä. Yritän aina miettiä että keksisinkö itse rastin paikan, ja mun mielestä tuo muurinpätkä oli mielestäni liian vähän informaatiota.

Ei ole lainkaan helppoa arvioida, miten helposti joku muu löytää paikan jonkin kuvan yksityiskohtien perusteella. Oman yllätyksensä tuo se, ettei kenelläkään ole oikein käsitystä siitä, ketkä tätä foorumilankaa lukevat saati lähtevät hakemaan tunnistamiaan rasteja.

Mun veikkaus on että casanova on tällä kertaa yliarvioinut hakijat. Määrällisesti sekä laadullisesti Mutta jos ja kun rasti on hyvä, lisävihjeiden kanssa voi vallan mainiosti odottaa jonkin aikaa.

PS Ei mun tuloshistoria veikkaajanakaan kovin kummoinen ole, joten ei ehkä tarvita muuta kuin että sateet väistyvät...

Pyörätieltä katsoen näyttää tältä.

Parkkipaikan perällä taas tältä.

Ja rastin äärellä tältä.

(Jälkimmäiset kuvat ovat esillä jo aiemmassa viestissä, mutta tuossa nyt uusiksi.)

Tämä kohde ei taida olla ihan kotikonnuillani.

Tämä kohde ei taida olla ihan kotikonnuillani.
    Noin seitsemän kilometrin pyörämatkan päässä, veikkaan.

Joo, mustavuori tuli ekaa kertaa korkattua eilen. Olisi pitänyt samalla reissulla hoitaa tämä.

24 skådespelarevägen eli rasti 1633

Lainaan Firlefanzin tekstin joka oli se, jolla pääsin jäljille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz
    Helsingin maalinnoituksen tukikohta XXIII:6.

"Kallioon louhittu luola, joka sijaitsee osoitteessa Näyttelijäntie 24. Luolassa on betoniseinät ja ‐lattia. Sisäkatto on aaltopeltiä. Pinta‐ala on 90 m². Seinät on myöhemmin ruiskubetonoitu ja
    sisäänkäynti uusittu. Luola toimi tykistön puhelinkeskuksena." "Jatkosodan aikana luolassa toimi ammuslataamo ja sodan jälkeen autokorjaamo."

Uusi. Vinkkinä että Nopsan runkokoko on 50 cm.

harald muokkasi tätä : 15.10.2019 at 15.35

Nyt jäi kiinnostamaan, kuinka lähelle stetson-harrison-menetelmällä tehty arvioni osui.

Helsingin maalinnoituksen tukikohta XXIII:6.

"Kallioon louhittu luola, joka sijaitsee osoitteessa Näyttelijäntie 24. Luolassa on betoniseinät ja ‐lattia. Sisäkatto on aaltopeltiä. Pinta‐ala on 90 m². Seinät on myöhemmin ruiskubetonoitu ja
    sisäänkäynti uusittu. Luola toimi tykistön puhelinkeskuksena." "Jatkosodan aikana luolassa toimi ammuslataamo ja sodan jälkeen autokorjaamo."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    Nyt jäi kiinnostamaan, kuinka lähelle stetson-harrison-menetelmällä tehty arvioni osui.
    Melko lähelle, mutta eiköhän "kaikki" helsingissä ole 7 km säteellä?

Uusi. Vinkkinä että Nopsan runkokoko on 50 cm.
    Vaikka olen yrittänyt antaa itsestäni tarkan kuvien lukijan vaikutelman, täytyy tunnustaa, että tajusin taustalla näkyvän pyöränraadon vasta äsken. Jotenkin onnistuin sivuuttamaan koko asian, vaikka tuossa erikseen mainitaan Nopsan runkokoko. Ehkä jotenkin yhdistin Tunturin ja Nopsan, enkä mielessäni osannut tiedolla mitään tehdä (kun en maastopyöristä mitään tiedä).

Tähän mennessä olen ehtinyt todeta, että:
    - rasti ei ole 50. kaupunginosassa Villinki - Villinge.
    - tukikohtaa L (viisikymmentä) ei ole.
    - oikea vastaus ei ole Tukikohta XXI:6 (Patola), eikä todennäköisesti myöskään Tukikohta XXI: 50:2 (Patola).
    - tukikohta XXI:1 (Itä-Pakila) on 25 vuoden aikana peittynyt pahasti aluskasvillisuuden alle, enkä motivoitunut etsimään lapsuuden leikeistä tuttuja tiloja enää uudelleen saatuani maastossa tunkatessa vitsasta naamaani.
    - tukikohta VIII: 50:1 (Viikki) ei liene sekään oikea vastaus.
    - rasti löytynee jonkun koulun lähistöltä, olettaen, että pyöränraato on maastossa jonkun koltiaisen jäljiltä

Melko lähelle, mutta eiköhän "kaikki" helsingissä ole 7 km säteellä?
    Se riippuu täysin siitä, mistä lähtee liikkeelle. Jostain Koskelan tietämiltä katsoen "kaikki" on tosiaan tuon säteen sisällä, mutta Ultunasta, Santahaminasta tai Lauttasaaresta katsoen tilanne on toinen.

Vähän lisävihjettä. Jossain samulionen videossakin ollut. Ymmärrän että on vaikeaa, koska tämä on ehkä maastopyöräkohde.

Mitä tarkoittaa "ehkä maastopyöräkohde"? Että rastia ei ole voinut nähdä ellei ole kääntynyt ulkoilutieltä ja ajanut juurakkopolkua pari sataa metriä ja noussut sitten avokalliota metsäkukkulan laelle?

Mä olen sillä lailla rajoittunut että mä olen lapsesta saakka nähnyt noita maalinnoituksen rakenteiden jäänteitä enkä ehkä sen vuoksi kiinnitä niihin oikeastaan yhtään huomiota. Eli uusi rasti voisi olla vaikka Kurkimäestä tai Kivikosta enkä mä silti tunnistaisi. Eli mun mielestä rastin vaikeus on nimenomaan siinä ettei ole mitään mihin tarttua vaan melkeinpä pitäisi hakea systemaattisesti eli tylsästi. Mutta sekin on etupäässä vain ikioma ongelmani; muut voivat oivaltaa paremmat ja hauskemmat menetelmät.

Ja onhan rastissa sekin puoli ettei sitä välttämättä huvita lähteä hakemaan jos ajamaan pääsee vasta lähempänä kuutta...

Ja onhan rastissa sekin puoli ettei sitä välttämättä huvita lähteä hakemaan jos ajamaan pääsee vasta lähempänä kuutta...
    Mutta siinä tapauksessahan tarjoutuu mahdollisuus hakea aivan uutta rastia.

^ Tarkoittaako tuo puolestaan sitä että minulla olisi tilaisuus ennättää edelle lähtemällä lenkille nyt heti ja tekemällä poikkeuksen ja postaamalla kuvat jo paikanpäältä? Höh, ennemmin ajan vaikka Porvooseen!

PS Etukäteisonnittelut: olit jälleen kerran etevämpi!

Maununnevalta tukikohta XXIII:1. Rasti 1634.

"Kohteessa on pääkaupunkiseudun parhaiten säilynyt kaponieeri. Maununnevan kohteet XXIII:1-3 ja tykkipatterit 89 ja 91 muodostavat valtakunnallisesti merkittävän suojelukokonaisuuden. Alueella on säilynyt hyvässä kunnossa useita erilaisia, tyypillisiä sekä harvinaisia linnoituslaitteita."

Uudessa vaihteeksi vähän avarampaa ympäristöä, mutta myös maanalaisia tiloja.

casanova muokkasi tätä : 16.10.2019 at 21.10 Syy: karttalinkki, tiedot, 162

^"puhelinluettelon karttaruutu"

Oi niitä aikoja.

Off-topic: mulla on tallessa muutama (tai siis aika monta, paperinkeräyslaatikkoonhan niitä silloin tällöin ilmestyy minun poimittavakseni) vanhasta (tai vanhasta ja vanhasta, vuoden 2010 molemmin puolin) puhelinluettelosta repimäni karttaosio. Paljon hauskempi sitä on mielestäni edelleenkin silmäillä ja selailla, haki sitten jotain katua tai suunnitteli lenkkireittiä.

Ja hakemisto ja karttaruutusysteemi ovat oikeastaan nerokas ja helppokäyttöinen systeemi!

Paperikartta on aina paperikartta. Enkä mä vieläkään voi sanoa tykkääväni katsoa karttaa ajotietokoneen tai älypuhelimen näytöltä.

PS Uusi rasti herättää lähinnä kysymyksen onko talo ja maanalaiset tilat rakennettu samaan aikaan. Sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä rastin hakemisen kannalta, mutta mulla on näköjään tämän kuun turhautumiskiintiö tullut jo täyteen...

PS Etukäteisonnittelut: olit jälleen kerran etevämpi!
    Ei tässä juuri henkseleitä pääse paukuttamaan. Tajusin käyneeni tuolla kerran aikaisemmin. Paikalla tosin huomasin, että olin oikeastaan käynyt vain eteläpuolella tykkipatteri 91:n jäänteiden äärellä, mutta siellä maasto on sen verran kulunutta ja polkuja paljon, että maastopyöräilyvihje täsmäsi.

Oi niitä aikoja.
    Ja hakemisto ja karttaruutusysteemi ovat oikeastaan nerokas ja helppokäyttöinen systeemi!
    Hyvin käyttökelpoinen ja varmatoiminen järjestelmä puhelinluettelon kartta tosiaan oli. Ajoin aikana ennen google mapsia ja älypuhelimia jakelukuorma-autoa, jolloin puhelinluettelon kartta (ja samalla mm. merkittävä osa Espoosta) tuli tutuksi. Toisinaan haussa oli lisähaastetta, kun ohjeeksi ei saanut mitään osoitetta vaan esim. "köyhien stockaa vastapäätä".

Paperikartta on aina paperikartta. Enkä mä vieläkään voi sanoa tykkääväni katsoa karttaa ajotietokoneen tai älypuhelimen näytöltä.
    Paperikartan hypistelyssä on oma viehätyksensä, mutta esim. ajoreitin suunnittelussa, oman sijainnin paikantamisessa tai ajoreitin jälkikäteisessä analyysissa älylaitteille ei oikein ole vastusta.

PS Uusi rasti herättää lähinnä kysymyksen onko talo ja maanalaiset tilat rakennettu samaan aikaan. Sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä rastin hakemisen kannalta, mutta mulla on näköjään tämän kuun turhautumiskiintiö tullut jo täyteen...
    Yritin kuvassa tuoda esiin sen, että maanalaisen tilan seinä ja talon seinä ovat - näppituntumalta arvioiden - toistakymmentä astetta eri suuntaisia toisiinsa nähden. Yläpuolinen rakennus näyttää paikan päällä siltä kuin se olisi vain tipahtanut taivaalta jonkinlaisen kellarin päälle. Vaikutelma on suorastaan koominen, mutta ei sitä saa kovin helposti näkyviin valokuvassa.

Pakkohan sen oli oltava sekasikiöarkkitehtuurialueella. Eli Kyntäjäntie ja äestäjäntien yksi risteys, niitä on ainakin kaksi. Rasti numero 1635

Uusi
    harald muokkasi tätä : 18.10.2019 at 09.45

Tuusulanväylän alikulku Käpylässä. Louhenkallion taideprojekti. Rasti 1636.

Betonia tässäkin. Myös vähän väriä.

casanova muokkasi tätä : 18.10.2019 at 00.03 Syy: karttalinkki, tiedot, 163

Jee, pökköä pesään ja uutta tulemaan!

Eih, tuonne en suostu menemään.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •