(Hipisen hiljaa sanottuna: Tänään 4h 50min. Ihana sää.)
(Hipisen hiljaa sanottuna: Tänään 4h 50min. Ihana sää.)
Eilen illalla cyclolla keskuspuistossa tasan 2h, 56km.
Jos löytäisit Graalin maljan, kaataisitko siihen keskikaljan?
^Jestas, kauheeta vauhtia. Ajoin eilen 1h45 min 30 km shortseissa ja paidassa talvikenkiä hakemaan ja Espoon kuvarastin kautta pois. Menomatkalla naureskelin kun jengiä tuli vastaan kuorivaatteissa pipo päässä. Sit alko sataa ja naureskelin että onneksi ei paljoa vaatteita kastu. Olisin polkenut kovempaa mutta kun oli pysähdyksiä sisätiloissa välillä niin ei tarvinut.
Tänään asiointia (eli pikaista pistäytymitä muutamassa paikassa), kuvarastien hakua (ilman erityisempää haeskelua, mitä nyt tavanomaiset Espoossa) ja vähän reippaampi paluumatka Itä-Helsinkiin. Ulkoilutietä, kelviä, katuakin
Garmin näytti matkaa kertyneen saman verran (eli 56 km) kuin Jambolla yllä, mutta nopean päässälaskun mukaan keskari ei ollut ihan 28 km/h eikä oikeastaan lähelläkään.
PS Jotenkin onnistuin missaamaan päivitetyn sade-ennusteen. Länteen ajaessa rupesi jossain vaiheessa näyttämään vahvasti siltä että ehkä tästä ei ilman sadetta selvitä. Sen verran sitä vettä lyhyessäkin ajassa tuli että sadekeliin sopimattomat kengät (tai pikemminkin sukat) ja hanskat ehtivät kastua. Vaikkei varsinaisesti tullut kylmä, eivät märät kädet ja jalat niin mukavalta tuntuneet että olisin ajanut perään vielä parituntisen lenkin (kuten olin kaavaillut).
Pari tuntia vakiolenkkiä ajelin, välillä kulki ok mutta pääasiassa aikamoista vääntämistä. Poronpolkuko painoi vielä vai alkava lendsu??
-Usot sie jot myö uitiin?
Tänään ennen pimeää tunti ja vartti fatbike @lähimetsässä
-- not fast but furious --
^Parisen tuntia hieman samalla sapluunalla. Koitin ajaa yhden segmentin Hallainvuorella, mutta kun kahdesti ajoin pieleen, niin annoin sitten olla. Oli sen verran hapokas segmentti muutenkin.
Mul on levottomat jalat, levottomat jalat, levottomat jalat eli huomenna taas viimeks
Selitys: päivät tuppaa olemaan toistensa kaltaisia
Speksasin ajamalla sellaisen mukavan 24 km kelvi lenkin joka kulkee katuvaloissa koko ajan ja on muutenkin jouheva ja miellyttävä ajaa. Jos nyt vaikka toimisi talven vakkarina jos ei muualle ei jaksa lähteä lenkille. Kun motivaatio on matalalla pitää olla sellainen yksi easy ride lenkki missä kynnystä ei juuri ole...
^ Tuommoinen olisi hyvä olla. Vaikka sanotaanhan sitä että mitään "normilenkkiä" ei pitäisi olla eli silloin kun (kuvitellussa) harjoituspäiväkirjassa yleisin merkintä on "normilenkki" ollaan menty jo pahasti pieleen, sillä riittävän harjoitustiheyden ja -volyymin ohella harjoittelussahan on tärkeää vaihtelevuus niin yksittäisten harjoitusten tehon kuin lenkkien pituuden suhteen.
Mutta juuri semmoinen lenkki jolle voi lähteä miettimättä yhtään mitään muuta kuin kenties ajovaatteiden säänmukaisuuden hieniosäätöä. Vaikka aamulla herättyä pelkän kahvikupillisen voimalla tai illalla kun aikaa vapautui tai milloin tahansa kun sää näyttää sopivalta, huvittaisi ajaa ja vielä olisi tilaisuuskin lähteä.
"Aktiivijuoksijana" olikin oikeastaan kaksi tuommoista lenkkiä, toinen 40-45 min ja toinen 1,5 h. Ne saattoi juosta palauttavana tai valmistavana, "peruslenkkinä" tai vauhtileikitellen, ja joskus ihan vain fiilistellen. Maantiepyöräilyuran alussa muodostui vähän maantieteen myötäkin samantapainen matalan kynnyksen lenkki (joka muuten oli miltei yksi yhteen HePon Immersbyntien asfaltointia ja Boxintien uudelleen asfaltointia edeltänyt keskiviikkolenkin reitti + omat siirtymät), mutta sitten alkoi tuntua siltä että sitä tai sen osia ajoi muutenkin joka kerta kun pyörällä lenkille lähti...
Sunnuntaina hidasta allroad ajoa 130 km.
Rauhallista vauhtia, useamman lyhyen (mikro)tauon sisältävänä. Vähän lohdutuksena sille että jouduin missaamaan Helsinki Gravelin Espoon ja Helsingin rantoja kierrelleen ryhmälenkin. Ei mitään seikkailua vaan tuttuja hiekkateitä ja asfalttisiirtymiä niiden välillä ilman etukäteissuunnitelmaa. Valot pyörässä niin ei tarvinnut stressaantua kotiin ehtimisestä ja sai lopussa nauttia vähän siitä mikä saa monet ajamaan yöllä eli mm. hiljaisista teistä, tyyntyneestä tuulesta, tietystä päivänvalossa ajamisesta poikkeavaan liikkeeseen ja vauhdin tunteeseen liittyvästä fiiliksestä - ja siitäkin että tuttuakin tutummat tiet näyttävät pimeässä vähän erilaisilta.
Illalla cyclolla hiekkateitä 2h 15 min, 63 km. Upea keli oli rullailla.
Yhden rullailuvauhti on 28 km/h, toisen 22 km/h, ja eroa on turha selittää renkaiden tai tienpinnan eroillaEikä ainakaan valtaosa erosta aiheudu siitäkään että yhdellä on huippukiekot ja toisella miltei kaksikiloiset ensiasennuskiekot
Tai kävinhän mä eilen pari kertaa peltotiellä ja polullakin, mutta vastaavasti ajoin pitkiä pätkiä asfaltilla. Vauhdin puutteesta huolimatta oli oikein kivaa - ja ilmahan oli tosiaan hieno.
kuovipolku ilmestyi foorumille toukokuussa 2011 päästyään mukaan Mustavuoren porukkalenkeille (joiden legendaarisuudesta hänellä ei ollut aavistustakaan). Ensiksi mainitusta ilmeisen moni on joutunut kärsimään, mutta viimeksi mainitusta olen ikuisesti kiitollinen erityisesti silloin kuvioissa pyörineille mutta myös myöhemmin mukaan liittyneille.
Jambo ei tosiaan ollut nickinä millään lailla tutuntuntuinen, mutta todettakoon varmuuden vuoksi etten kommentillani halunnut vähäisemmässäkään määrin ottaa kantaa hänen vauhtiinsa, pyöräänsä, kiekkoihinsa, renkaisiinsa, kuntoonsa, ikäänsä tai yhtään mihinkään muuhun kuin vain ja ainoastaan omaan vauhtiini tai siis hitauteen eli vauhdin puutteeseen.
eilen läskillä harjulla tunti
Aamupäivällä parisen tuntia kevyttä lähimetsälenkkiä ... märkää ja liukkaita juurakoita riitti![]()
-- not fast but furious --
Eilen 1.5h lamppulenkki hylätyn mielisairaalan lähistöllä. Ei ollut muita liikkeellä...
-Usot sie jot myö uitiin?
Lyhyellä pyöräilylomalla (ts. alle viikko) on pyöräiltävä joka päivä! Det tycker jag!
Herätessä täällä Öölannin itäosassa näkyvyys sumuisessa, kosteassa ilmanalassa oli luokkaa 500 m.
Saatuani syklon sinne saaren pääväylälle (Ölandsbro-Borgholm-väli) Algutsrummin kylältä, tielle 136, näkyvyys oli siellä enää 15 m luokkaa.
Vilkkuvalot oli käytössä edessä ja takana, lisäksi heijastinliivitkin iltapäivällä.
Tämä ei kelvannut eräälle takaatuleelle autoilijalle painaten torvea merkiksi minulle.
Runsaan ilmankosteuden takia silmälasitkin saivat vesikerroksen, joten touhu alkoi olla huolestuttavan riskialtista (ja vielä vastatuuleen pohjoiseen).
Aiottu 75 km typystyi vain 50 km lenkkiin, osasin sukkuloida saaren tuntematonta itä-länsi-väylää myötä takaisin kämpille.
Tielle 136 on oikein varattu oma osio pyöräilylle, oikein omalla symbolilla asfaltilla, mutta paikoin väylällä on katkoja taajamien kohdalla, varsinkin tiedostin Borgholmin taajaman kaikkein riskaapelimmaksi osuudeksi, Öölannin nopeimman alamäen olevan vailla pyöräilijälle varattua tilaa.
Koen kotiarestiksi tilanteen, jos koko päivän joutuisi olemaan neljän seinän sisällä. Sumun takia eipä innoittanut lähteä tutustumaan kiinnostusta herättäviin paikkoihin, vaikkapa aivan kämppäkylän lähellä on koleraan sairastuneiden hautausmaa. Suomessa tiettävästi 1800-luvun kolerapanepidemian aikoihin kuolleisuuden vähäisyyden takia ei pykätty koleran kuolemantarhoja.
Vuorokauden äärilämpötila-asteiden erotus on vain 1,3*, +10,5*C...+11,8*C, joten täällä ollaan yhä termisessä kesässä (Väderstation Sandby).
| PKK |
Irma eksytti seuraajat, lenkillä laite näytti isoja lukuja. (11)
Setä oppii uutta - Itäharjun kolerahautausmaa Turussa lienee tunnetuin maassamme. Lainaus:
Kun hautausmaan ohi pyöräiltiin, piti polkea mahdollisimman kovaa ja pidättää hengitystä, jottei kolera olisi noussut uudelleen riehumaan Turkuun. Tarinat siirtyivät perimätietona vielä 1980-luvulla lapsuuttaan Itäharjulla viettäneelle sukupolvellekin.
| PKK |
Irma eksytti seuraajat, lenkillä laite näytti isoja lukuja. (11)
Äsken VV-ruutuja Squaren yläpuolelta 2+8x3+2 Rusutjärven ja Klaken väliltä. 109 km kertyi matkaa ja viitisen tuntia kului aikaa.
Polvi kipeytyi, saatana. Vika tunti oli melko tuskaa.
EDIT: Ihmettelin Nurmijärvellä, että eikö täällä joku järvi pitäisi jossain olla. Asia unohtui, mutta nyt tutkiskelin vanhojapainettujakarttoja ja kappas, minähän ajelin Nurmijärven pohjaakin. Kuivatus ollut 1948 kartassa meneillään jo, koskahan aloitettu? Noh, wikipedia tai kunnan historia tuon toki kertoisi jos tarpeeksi kiinnostaisi.
JackOja muokkasi tätä : 22.10.2019 at 12.48
Tänään ruutuja metsästämässä 177 km. Keli oli pääosin aurinkoinen ja retken tavoitteet jopa ylittyivät. Saattaa hyvinkin olla, että vähän pidempien ajojen osalta jatkan ensi vuonna.
^ Kollegiaalista kunnioitusta herättävä lenkki, jonka ilmeisen kaikinpuolisesta onnistumisesta voi vain vilpittömästi myötäiloita!Oma lenkki jäi parikymmentä kilometriä lyhyemmäksi (ja oma ruudukko enemmän kuin parikymmentä prosenttia pienemmäksi).
Puhtaasti uteliaisuudesta kysyisinkin: mikä mahtoi noin pyöreästi olla jakauma asfalttitien, hiekkatien, ajettavan polun ja (omalla fillarilla) ajamattoman polun välillä?
Eilen oli tosiaan loistava lenkkisää, se on kumma miten hyvää auringon näyttäytyminen tekee jo muutaman umpiharmaan päivän jälkeen! Ja nyt pääsi jo ajamaan graveliakin - eikä pelkästään sileäpintaisia ja kovapohjaisia hiekkateitä joita ajaisi mainiosti maantiepyörällä johon ei 25-millisiä leveämpiä renkaita edes mahtuisikaan - sillä varsin monella tiellä oli oltu jo liikkeellä syksyisen tienpidon merkeissä eli niitä oli käyty sorastamassa. Mutta eihän sellainen sormenpäätä pienempi sora jota ei ole upottavan paksua kerrosta kuin tuo lisää sitä gravel blissiä!
PS Vaikka onkin jo myöhäissyksy, asfalttimiesten uurastus jatkuu ja me maantiemiehet pääsemme nauttimaan sileästä asfalttipinnasta viimeistään ensi keväänä kun olemme saaneet irrotettua pyörämme harjoituslaitteesta. Brusaksen-Paippistentiellä ovat kuopat ainakin paikoin enää pelkkää historiaa, Hindbyntietä ei moni enää tuntisi tutuksi - ja jopa Uuden Porvoontien kelvillä siinä suunnilleen N'avetan kohdilla olevan mäen pomput (ja niistä varoittavat tötteröt) taitavat olla katoamassa!
^Soraa noin 50 km, loput asfalttia. Aiemmin ajamatonta noin 20 km. Termarissa kahvia, syötävää ja repussa toppapuku: syksystä nautiskelua. Samalla kauan kummitellut Reksuo on ruutujen osalta takana.
^ "Ajamattomalla" tarkoitin yllä (pyörällä ja renkailla joilla oli matkaan lähtenyt) ajettavan vastakohtaa eli ajokelvotonta, umpeenkasvanutta, juurakkoista, kivistä, mutaista, upottavan vetistä, kallioista tms polkua, en aikaisemmin ajamatonta. Eli sellaista mitä VeloViewer-ajoharrastuksessaan pitemmälle edistynyt saattaa yllättävänkin usein joutua etenemään.
Mutta Reksuo kuulostaa jo nimenä siltä että ihan koko matkaa ei saanut satulassa istua![]()
^Ajatukseni juoksi luetun ymmärtämistä nopeammin, eli katsoin ajamatonta wandrer.earth:n kannalta.
Mutta ajoon kelpaamatonta ei vastaan tullut, kuin noin 100m, josta pääosa metsätietä ylämäkeen liukkauden takia. Maastokartan perusteella mahdollista ajoon kelpaamatonta olisi ollut enintään 2 km.
Äsken aamulenkki Ruissalon kärkeen ja takas. 39 km. Oli kesä.
![]()
Eilen sellaset 46km rauhallisesti. Olipa kivaa. Taisi olla vuoden viimeinen kuivan kesäkelin (+10C) maantielenkki, melkein teki mieli jäädä fiilistelemään pidemmäksikin aikaa, mutta kun oli muita velvotteita illalle.
Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika
Sunnuntaina soratiesatanen vesi- ja räntäsateessa, sen jälkeen talvirenkaiden vaihto neljään autoon. Oli reipas ulkoilupäivä![]()
Pyöräily on kivaa!
Muutama tunti sitten kävin vetämässä etäpäivä-spesiaalin. Kun eilen jäi ajamatta sen tasan neljältä alkaneen räntäsateen vuoksi, kun oli ensin koko päivän katsellut ikkunasta ja mehustellut, että kohta mennään.
Kirjanmerkit