Minkälaiseen käyttöön tuo tulee? Tosiaan 500e ei parempaa saane ja äkkiä menee sit tuplahintaankin vaikka jotain vaihtoehtoa voi 700-800e tietämilläkin olla.
Lähetetty minun BAH2-L09 laitteesta Tapatalkilla
Minkälaiseen käyttöön tuo tulee? Tosiaan 500e ei parempaa saane ja äkkiä menee sit tuplahintaankin vaikka jotain vaihtoehtoa voi 700-800e tietämilläkin olla.
Lähetetty minun BAH2-L09 laitteesta Tapatalkilla
Nexti leveli on aina kiinnostava. Voimansiirtoa tuohon kapistukseen tuskin kannattaisi uusia ja jarrutkin varmaan pelittää.
Alkujaan tämän lähetti ranttis
Pääsääntöisesti ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn, 10 km per suunta asfalttia pisin sekä "lenkkeily". Paikallisten hiekkateiden tutkiminen olisi agendalla
torilta joku käytetty ? https://www.tori.fi/uusimaa/Focus_Ma....htm?ca=18&w=3
No nyt tulee nastaa niille, joille nastojen puute on ollut este 650b-kelkkaan hyppäämiselle. Gravdal 650b (38 mm) ja Kahva 650b (2,1"), jonka kanssa pääseekin sitten vetämään fillarillakin "kahva edellä". Tosin se ideaali koko olis ehkä ollut varmaan jotain 45-50 mm?
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
nortin tuntien jotain 200e kpl?
33tpi, eli järkihintaisia.
Nyt on 1x11 muutos tehty ja pari lenkkiä sen jälkeen ajettu. Melkein onnistui "pulttaa kiinni" meiningillä, mutta vaikka valmistaja väittää rungon olevan Di2-ready, se ei sitä aivan ollut. Nimittäin chainstayta on litistetty niin paljon tuolta alkupäästä, että kaapelin liitin ei mahtunut menemään läpi siitä kohti takavaihtajaa. Ei auttanut hetken mietinnän jälkeen muu kuin ottaa sivuleikkurit käteen ja katkaista kaapeli, jotta sen sai uitettua läpi. Eli, kolvaus hommiksi meni. Muuten asennus sujui kitkatta.
Siinä sivussa, että voimansiirron toiminta yksinkertaistui, nopeutui ja keveni, niin pyörän painokin lipsahti alle kahdeksan kilon, painon ollessa polkimien kanssa nyt 7,93kg.
Välityksetkin riittää näihin maastoihin mainiosti, molemmilta laidoilta jää normiajossa käyttämättä pari lehteä. Eturieskana siis 46t ovaali ja takapakkana 11-40. Takana näillä lakeuksilla menisi jopa tiheämpi 11-30 pakka, mikä varsinkin maantiellä olisi joskus kiva. Mutta yllättävän vähän tuota jää käytännössä kaipaamaan.
![]()
Rose Backroad lähti tilaukseen, kokona 51, GRX810 osilla, 48/31 ja 11-34. Päädyin lopulta noihin vakiokiekkoihin vaikka olisi nuo MAX versiotkin saanut ilman lisähintaa päivitettyä. Kiitokset siinä jeesanneille. Toimitusaika-arvio 16 viikkoa, rungot loppu.
Suomen asiakaspalvelu toimii ainakin hienosti.
Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Onko Canyon CF Grailista ja talvella ajosta (lumessa) minälaisia kokemuksia? Tarvitseeko nastat ym? Toinen kyssäri: kestääkö DI2 kamppeet suomen pakkaset?
...
Nyt kyllä herää kysymys miten pyörä vaikuttaa siihen tarviiko nastat. Eikö se missä ja milloin ajetaan vaikuta enemmän.
Talvella tottunut kyllä ajamaan jäykkäperäisellä ja täysjoustolla sekä nastoilla että ilman. Nyt kun jäykkäperäisen 29” mtbn tulee korvaamaan lähtöajatukseltaan 40mm kumeilla oleva maantiemäinen pyörä erikoisella ohjaamolla, niin kokemus tulee olemaan uusi. Silloin tarvitaan muiden kokemuksia asiasta. Tarkennuksena normi luminen asfalttipäällysteinen tie, jolla taivalletaan kelistä riippumatta.
Hyvin pärjää gravelpyörällä talvella, kuten monella muullakin. Viime talven ajelin oikeastaan kokonaan Explorolla 40 mm nastarenkailla, vaikka olin hankkinut 4.0 tuumaisen läskipyörän siihen hommaan.
Jos kippurasarvi on ihan täysin uusi asia, niin käy vähän ajelemassa ennen lumien tuloa![]()
Pyöräily on kivaa!
Kiitos vastauksesta. Joo on kilpureitakin ollut 3 kpl mutta hiukan eri rengastuksella ja nopeammalla ohjauksella. Nyt kun vielä tietäisi että toimiiko sähköt miten hyvin talvella niin voisi tehdä päätöksiä.
Kyllähän kippurasarvinen yleisesti ottaen huterampi on kuin suoratankoinen pyörä. Talven liukkailla tuon asia korostuu, samoin maastossa. Tasaisella, pitävällä pinnalla asialla ei mielestäni ole merkitystä. Lapsena tuli ajettua talvella ilman nastoja, mutta oliko silloin kyse pyörän mataluudesta, paremmasta kropan koordinaatiosta vai heikommasta riskien hallinnasta, nykyään en ilman nastoja halua talvella ajaa millään pyörällä. En varsinkaan gg:llä, joka sinänsä on ihan ok talvipyörä muutamilla reunaehdoilla. Ajoalustan heikentyessä pyörästä loppuu nopeasti ominaisuudet. Johonkin rajaan saakka sillä pärjää, vaikka ajamisen nautinnosta ei tarvitsekaan puhua. Nuo tilanteet ainakin etelässä lienee tyypillisesti nollan molemmin puolin vaihteleva sää, jolloin pyörätiet jäätyy perunapelloksi. Siinä kaipaa maasturin leveää rengasta ja ohjaustankoa. Vielä parempi olisi hybridi, jossa keskiön pudotus on maasturia suurempi. Myös urainen ajorata jäisenä on gg:llä ikävä. Etenkin lukkopolkimilla tuon sellaisena koen.
Suht sileä pinta lumisena ja miksei jossain määrin jäisenäkin on ihan ok olosuhde gg:lle.
^ niin 45nrth päätti vähän antaa tasoitusta maastureille talvikäytössä, kun lopettivat laittoivat 120tpi Gravdalien valmistuksen katkolle. Jos niitä edelleen saisi, veisi cyclocrossari tai gg pyörä Gravdaleilla voiton noin 5-1 sekalaisessa Etelä-Suomen talvikäytössä. Terreneistä mulla ei tosin ole kokemusta eli saattavat nekin vähän tasoittaa tilannetta. Jos ainoa talvikäyrätankokokemus on hankittu jollain Marathon Winterin kaltaisilla renkailla, voi mielikuvat olla hyvinkin esittämäsi kaltaisia.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Huh huh...painon ollessa polkimien kanssa nyt 7,93kg.Vähän houkuttelisi viilata omasta Explorosta 8,5kg => alle 8kg, mutta toistaiseksi budjetti rajoittaa. Se onnistuisi noin 1500-2000€ budjetilla siten, että säilyisi edelleen aerokiekot ja 2x. Samalla rahalla voisi tosin ostaa esim. kellon
![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Paljonkos keventelyssä on sitten kohtuullinen euro / gramma?
Minulla on takapakkana karmaiseva SRAM PG-1130 (538 grammaa). XG-1195 maksaa 240 € ja painaa 275 grammaa (säästyy siis 263 grammaa).
XD vapaaratas pitää vielä vaihtaa (81€), joten keventelyn hinta olisi 1,22 € / gramma. Eikö tämä ole vähän liiankin halpaa![]()
Pyöräily on kivaa!
Etelä-Suomi loppuu Kehä 3:seen ja Lahti on jo vähintäänkin Keski-Suomea
Mun seitsämästätoista työmatkapyöräilytalvesta ekat yhdeksän poljin maasturilla, kun en muunlaista pyörää omistanut, seuraavat ehkä viisi-kuusi poljin pääasiassa maasturilla, vaikka käyrätankoisen pyörän omistinkin, mutta kun sellaiseen ei saanut nastoja, joilla olisi kiva ajaa, ajoin mieluummin maasturilla. Sen jälkeen, kun Gravdalit tuli käyrätankoiseen, en ole polkenut työmatkaa enkä muutakaan tieajoa millään muulla kuin käyrätankoisella kertaakaan. Siis neljän tai viiden talven aikana, koskas Gravdalit tulikaan markkinoille?? Suolattuja reittejä välttelen, koska teräsrungot. Pari talvea sitten myin talvityömatkamaasturin pois, kun se seisoi käyttämättömänä. Läskipyörää en ole omistanut ja tuskin tulen omistamaankaan. Jos salt proof fixed gear gg on tämänhetkinen muotipyörä, niin tämänhetkinen muotipyörä se, millä on paras ajaa talvella suola-Hesassa...
Tuolta nastakumikeskustelusta löytyy enemmälti analyysiä 120tpi Gravdalien ylivertaisuudesta, mutta suurimmat erot on ajotuntumassa ja ajamisen mukavuudessa. Toki rullaavuudessakin eroa, varsinkin matalilla paineilla ajaessa, mutta Mohkun mainitsemiin ongelmatilanteisiin liittyen kahdella ensin mainitulla ominaisuudella on suurempi merkitys. Perunapeltoesimerkkiin auttaa sekin, että alla on mukavakulkuinen runko ja joustava etuhaarukka - onpa ne sitten toteutettu miten hyvänsä.
Mutta ongelma on tosiaan siinä, että 120tpi Gravdaleja ei ole vähään aikaan saanut, eikä ilmeisesti tule saamaan tänäkään talvena.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Eikös sitä 1€/g pidetä jossain sellaisena keskimääräisenä lukuna noissa keventelyn kustannuksissa?
Mutta joo, tuota omaani en ole varsinaisesti muutellut keventely mielessä, mutta jos komponentteja vaihtaa parempiin tai karsii pois, niin paino yleensä myös putoaa. Jos oikein ajatuksen kanssa lähtisi keventelemään, niin vielä voisi helposti sellaiset 250-300g nipsiä pois.
Orkkis 40cm leveä tanko painaa 278g, orig. tolppa (vaikka onkin kuitua ja lyhennetty) 275g, tankonauhasta saisi varmaan 50g pois, samoin läpiakseleista on keveämpiä versioita. Mutta enpä näe tällä hetkellä tarvetta lähteä noita vaihtelemaan. Tanko ja tolppa ovat vieläpä varsin mukavat "jousto"-ominaisuuksineen
Saako tuollaista joustamaan enää laisinkaan kuitutolpan tavoin?
Kevyehkön 27,2 kuitutolpan jouston huomaa ajossakin minkä voisi luulla olevan lähtökohta myös GG pyörässä.
Hinta-laatu Gianteissa kuitenkin ehkä parasta mahdollista, että luulisi paketin silti olevan toimiva.
Tää ei muuten pidä paikkansa alkuunsa. Sen verran aktiivinen olen myös yksivaihteen eli Suomen virallisen muotipyöräilyfoorumin puolella, että tiedostan real fixed lifestylen kuolleen jo muutamia vuosia sitten ja olen nähnyt omin silmin viimeistenkin OG-rolleristien antautumisen vaihteiden edessä. Itselläni myöhäisherännäinen fikseily on vain a) keväällä stashin kätköistä löytyneiden satunnaisten osien, b) viidekympin villityksen ja c) Hesan suolahelvetin aiheuttaman käytännön tarpeen seurausta. Yllätyksenä tuli se, että se on oikeasti sekä hauskaa että äärettömän tehokasta treeniä keski-ikäistyvälle, vuosia pyöräilleelle setämiehelle, mutta jatketaan tätä keskustelua aiheenmukaisessa keskustelussa![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^^ Hyvin tuo D-Fuse tolppa kyllä joustaa. Tuntee ja näkee jouston ihan ajossakin. Sellaiseksi sen on valmistaja suunnitellutkin, eli yksi näkemys näistä "joustotolpista". Lupaavat jopa 12mm joustoa tuolle. Tuota tolpan painoa selittää varmaan tuo massiivinen alumiiniklönttiklämppi. Ja niin kuin tuossa alla olevassa viestissä on mainittukin, niin tolppaa vaihdetaan ainostaan merkin sisällä. Tuosta D-Fuse tolpasta on olemassa SL versio, joka on speksien mukaan 90g köykäisempi.
Ovat tosin yrittäneet muutenkin optimoida tuota mukavuutta kuin pelkällä tolpalla. Alla valmistajan propagandaa.
"Specific composite layup and tube shaping, including ultra-thin and flattened seatstays, a low seatstay/seattube junction, and thin, slightly curved fork legs combine for a balanced, compliant ride quality and reduced rider fatigue."
Kirjanmerkit