HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 169 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 69 119 159 167 168 169 170 171 179 219 269 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.041 - 5.070 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #5041
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    ^Kuiturunko ei rajoita juuri lainkaan, jos ollenkaan, pyörän muuta konfiguroitavuutta. Kaikki normaaliosat käyvät niin kuitu- kuin alu- tai teräsrunkoonkin.

    Mutta jokainen tekee näitä ratkaisuja omista lähtökohdistaan. Kyllähän moneen aero-runkoonkin on aika vaikea löytää satulatolppaa, jos valmistajan oma ei syystä tai toisesta kelpaa.

  2. #5042
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Just noinhan se menee. Ja kun satulaa siirtää
    sentillä eteen, niin stemmiä pitää jatkaa myöskin saman verran.
    Huh huh, kovin karheata säätö, jos sentti molempia, satulan osalta millejä oma skaalani ja kumpaakin, etäisyyttä ja korkeutta, samoin kaltevuus on vatupassipeliä, stemmiä sentään sentin pätkinä. Tavoitteena tietty mukavuuskin, vaikka enemmän sohvalta ja nojatuolilta tuota edellytän.🤗

  3. #5043
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.069
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Esimerkiksi sellaisen, että vieläkään ei ole löytynyt lamppua, joka täydellisen napakasti istuisi tuollaiseen litteään tankoon, kiinnikkeet on järjestään suunniteltu pyöreälle tangolle. Lamppu kuitenkin tangossa on, joten pimenevät illatkaan eivät harrastusta haittaa.
    Sopisko tuollainen lamppu?

    Bongasin paikallisesta Prismasta, näyttäisi olevan sen mallinen kiinnike, että myötäilee myös aerotangon virtaviivaisia muotoja.


    https://www.blackburndesign.com/p/da...ont-bike-light

  4. #5044
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Harvoin saa esimerkiksi kuiturungosta mitattavissa olevaa hyötyä harrastekäytössä, mutta silti niiden markkinaosuus on huomattava verrattuna muihin materiaaleihin. Fiilishyöty, mihin Firlefanz tuossa ylempänä viittaa, on se merkityksellisempi. Itse tietysti olen jäävi sanomaan Grailin ohjaamoratkaisusta yhtään mitään, toteanpahan vain, että omassa käytössäni se toimii, ei vaadi modifiointeja ja on hemmetin hyvän näköinen. Fiilis ajellessa on hyvä, parempi kuin edeltäjällään, joten en anna noiden pienten varjopuolien haitata asiaa. Esimerkiksi sellaisen, että vieläkään ei ole löytynyt lamppua, joka täydellisen napakasti istuisi tuollaiseen litteään tankoon, kiinnikkeet on järjestään suunniteltu pyöreälle tangolle. Lamppu kuitenkin tangossa on, joten pimenevät illatkaan eivät harrastusta haittaa.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Itse tietysti olen jäävi sanomaan Grailin ohjaamoratkaisusta yhtään mitään, toteanpahan vain, että omassa käytössäni se toimii, ei vaadi modifiointeja ja on hemmetin hyvän näköinen.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    ja on hemmetin hyvän näköinen.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    hemmetin

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    hyvän

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    näköinen.



  5. #5045
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Huh huh, kovin karheata säätö, jos sentti molempia, satulan osalta millejä oma skaalani ja kumpaakin, etäisyyttä ja korkeutta, samoin kaltevuus on vatupassipeliä, stemmiä sentään sentin pätkinä. Tavoitteena tietty mukavuuskin, vaikka enemmän sohvalta ja nojatuolilta tuota edellytän.珞
    Tunsin pyöräilijän joka todistetusti huomasi hetkessä sen että hänen satulansa korkeutta oli hänen istuessaan kahvilla vaivihkaa muutettu 2 mm. Mutta uskaltaisin väittää että kovin moni ei siihen kykene.

    (Eivätkä ihan kaikki pääse edes sellaiseen mittatarkkuuteen että 73,4 cm olisi 73,4 cm eikä 73,6 cm. Toki säätöä helpottaa jos satulatolpassa on merkki tai asteikko eikä tarvitse kiinnittää huomiota kuin muutoksen suuruuteen...)



    Oma tietoisen erottamiskyvyn raja menee siinä että jos satula on edes sillä pallokentällä, sentillä muuttunutta satulan ja ohjaustangon etäisyyttä en välttämättä heti huomaa. Tämä on kokemuspohjainen tieto - kahdessa maantiepyörässä oli muuten samat mitat - ja tietysti foorumihistoriani noloin tunnustus. (Muutoksen maantiepyörän ja gravel grinding -fillarin välillä toki huomaan, mutta senkin luullakseni ensisijaisesti siksi että dropissa on jo silmämääräisestikin eroa.)


    "Mukavuus" oli vähän huono sana, se kun tuntuu tarkoittavan toisille eri asiaa kuin toisille. Minä tarkoitin vain sellaista luonnollisuutta että tuntuu oikealta vielä kuuden satulassa vietetyn tunnin jälkeenkin eikä ajatus että jotain pitäisi ehkä millin tai pari säätää edes käy mielessä

  6. #5046
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.060
    ^^^Itseasiassa, ostin tuon lampun "himmeämmän" eli 500 lumenin version kauppareissulla Prismasta, hinta oli vain jotain 30 euron luokkaa, ja lampun sinällään saa kiinni, tuo kiinnitys on sen verran joustava. Kuitenkin valokuvio on sellainen, että kyseinen lamppu ei kovin hyvin sovellu tieliikenteeseen, puska- ja metsäajeluihin soveltuu hyvin, näyttää myös yläsektorissa olevia esteitä.

    Vanhempi lamppuni, Fenix BC25R on nyt kiinni. Siinä kiinnityspanta on kovempaa muovia, mutta kuitenkin jonkin verran joustava, joten sen sai pakotettua litteän tangon muotoihin alapuolelta, yläpuolella jää tyhjää pannan ja tangon pinnan väliin. Fenix on näitä Stvzo-luokiteltuja, eli ei häikäise vastaantulijaa.

  7. #5047
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.060
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti

    (puolen tusinaa yksittäistä lainattua sanaa saksittu pois)
    Foorumitoimintojen harjoittelutopic on tuolla

  8. #5048
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Ristiriitaista kehua Grailin tankoa, mutta silti lampun kiinnikkeen kanssa ongelmia. Luulisi tuossa olevan lisäksi ongelmia saada muitakin härpäkkeitä kiinni, kuten garminia tai muodikasta gravel-tankolaukkua? Kuitutanko mikä joustaa sopivasti luulisi ajavan saman asian, kun harrastaja harvoin tarvitsee maksimaalsta jäykkyyttä dropeilta sprintatessa.

    Kyllä harrastajakin voi hyötyä kuiturungosta jos kuiturunko on hyvin valmistettu ja suunniteltu. Tietenkään tätä ei huomaa jos hankkii halvan ja painavan. Hyvä runko on kevyt ja lisäksi jäykkä ja joustava oikeista paikoista.

  9. #5049
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    ^Niin, siis mikä on - huomioarvoa lukuunottamatta - tuon Canyonin gravel-tangon etu, kun haitat ovat ilmeiset. Lampun vielä ranettaakin tuohon vaikka nippusiteillä, mutta rannesykemittarit ja tankoon tulevat muut mittarit onkin sitten hankalampi juttu.

  10. #5050
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    GG, CC, sinkula, hybridi, läski jne. olisko TB syytä perustaa, ken aloittais sopivalla ketjun nimellä...erottaa ainakin tästä ketjusta...vois olla leppoisa, löysärajainen...
    https://www.bicycling.com/bikes-gear...touring-bikes/

  11. #5051
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Ehkä ei täytä ns. hemmetin hyvän näköisen kriteerejä (livenäkään), mutta on se ajan myötä tullut paremman näköiseksi kuin tuon kuvan julkistamisen aikaan vaikutti
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  12. #5052
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Ehkä ei täytä ns. hemmetin hyvän näköisen kriteerejä (livenäkään), mutta on se ajan myötä tullut paremman näköiseksi kuin tuon kuvan julkistamisen aikaan vaikutti
    Kyllähän se silmä kaikkeen tottuu. Kuvissahan tuo on paremman näköinen kuin livenä, johtuu varmaan että noissa ammattilaisen ottamissa promokuvissa on sellainen siisti gravelointitunnelma ja mattastongalla helmeilee pisarat kuten olutmainonoksissa aikoinaa. Mutta onneksi ulkonäkö ei ole kaikkikaikessa, ja tottahan toki voisin tuollaisella tangolla ajaa mikäli siitä olisi jotain suurta hyötyä eikä mitään haittaa.

  13. #5053
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.060
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Ristiriitaista kehua Grailin tankoa, mutta silti lampun kiinnikkeen kanssa ongelmia. Luulisi tuossa olevan lisäksi ongelmia saada muitakin härpäkkeitä kiinni, kuten garminia tai muodikasta gravel-tankolaukkua?
    Garminia varten on sama Canyonin oma kiinnike kuin saman valmistajan aerotankoja varten.

    https://www.canyon.com/fi-fi/gear/ac.../10003443.html

    Tankolaukkuja en tarkemmin tunne, mutta taitavat usein olla velcro-kiinnityksillä, jolloin ne eivät ota kantaa putken profiiliin. Lampuista tuossa toisessa viestissä kirjoitinkin.

  14. #5054
    3d-printterillä päästää jokelle ja muillekkin graililisteille lamppukiinnikkeitä jos jonkumoisia ihan näppärästi. Itse en jaksa neppailla kaikenmoisten velcrojen ja kuminauhojen kanssa, joten ulostin tuommosen garmin aiheisen mountin.




  15. #5055
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.060
    Onhan noita kiinnikkeitä markkinoilla: Wahoon ja Garminin mittareille löytyy ihan kelvolliset suoraan kaupasta. Ja esimerkiksi go-pro -kiinnikkeen saa myös kiinni, ja siihenhän voi laittaa sitten vaikka kameran, tai sen lampun, kuten näissä kuvissa:





    (Kuvat linkitetty keskustelusta tuolla)

    Eihän tämä nyt mikään uniikkitapaus ole, samat haasteet mittareiden ja muun tarvittavan sälän kiinnittämisessä on muissakin pyöreästä profiilista poikkeavissa tangoissa. Tuollaiseen aero-maantiepyörään harvemmin tosin valoja kiinnitellään.

  16. #5056
    Ja aina noille keinot löytyy, tuo valojen kiinnittelyn "vaikeus" on aika hakemalla haettua kritiikkiä. Mielipide ulkonäöstä on jokasen oma asia, itse en tuosta keksi muuta valitettavaa kuin stemmin pituuden muuttaminen. Itsellä kun on aika lyhyt selkä suhteessa jalkoihin, niin järjestään joka pyörään vaihdettava stemmi lyhyempään.

  17. #5057
    Liittynyt
    10/2011
    Viestit
    275
    Lezynen valot istuu aerotankoon mukavasti, koska tuo pyöreän tangon kumilisä on irroitettavaa mallia. Valona on muuten hyviä, mutta akkukesto on melko heikko eikä yllä oman käytön perusteella lähellekään valmistajan ilmoittamaa.

    https://ride.lezyne.com/collections/...ts-performance

  18. #5058
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Kaikki tähän asti testaamani levyjarruhiilarihaarukat (ja moni levyjarrutonkin) on sen verran kovia ajaa röykkyisellä alustalla, että jos Graalin tanko tekee sen etupäästä yhtään mukavamman, puolustaa se paikkaansa gravelevoluutiojanalla, vaikka tuskin edes Canyon-evoluution päätepiste sekään on. Graalin tankohässäkän suurin potentiaalinen ongelma lienee siinä, että sitten kun evoluutio ajaa siitä ohi, niitä tuskin huolii kukaan.

    Jonkun pitäisi vaan keksiä joku kevyt, yksinkertainen, järkevän näköinen ja luotettava tapa toteuttaa pari-kolme senttiä aktiivista gg-etujoustoa, niin kaupallinen menestys olisi taattu. Ja nimeomaan se pari-kolme senttiä riittäisi. Jos siinä haksahtaa taas tarpeettomiin reserveihin, niin menee metsään.

    (Semmoista kevyttä tärinää, mitä esim. huonokuntoinen asfalttipinta tai hyväkuntoinen hiekkatie aiheuttaa, moni kuituhaarukka suodattaa hyvin ja jotkut jopa paremmin kuin hyväkään teräshaarukka. Kuituhaarukoiden jäykkyyden aiheuttamat ongelmat alkaa vasta, kun alusta muuttuu epätasaisemmaksi.)
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #5059
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Jonkun pitäisi vaan keksiä joku kevyt, yksinkertainen, järkevän näköinen ja luotettava tapa toteuttaa pari-kolme senttiä aktiivista gg-etujoustoa, niin kaupallinen menestys olisi taattu. Ja nimeomaan se pari-kolme senttiä riittäisi.
    Voisi kuvitella että tuo olisi hiilikuidulla helppo tehdä. Siitä kun laminoidaan monenlaisia jousia ja jousipyssyn lapoja, niin eihän se mikään ameriikan temppu pitäisi olla. Tehtäisiin vaikka 3-5 eri jäykkyyttä eri painoluokkiin.

  20. #5060
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jhalmar Katso viesti
    Lezynen valot istuu aerotankoon mukavasti, koska tuo pyöreän tangon kumilisä on irroitettavaa mallia. Valona on muuten hyviä, mutta akkukesto on melko heikko eikä yllä oman käytön perusteella lähellekään valmistajan ilmoittamaa.

    https://ride.lezyne.com/collections/...ts-performance
    Ei tarvitse edes irroitella mitään. Sen kun laittaa Lezynen sen "alaotteen" pyöreään osaan kiinni (sisä- tai ulkopuolelle). Valokuvio ei ehkä ole optimi mutta toimii. Samassa paikassa kesäisin päivävalovilkkuna ja toisella puolella taaksepäin värjätyllä lasilla takavilkkuna.

  21. #5061
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Voisi kuvitella että tuo olisi hiilikuidulla helppo tehdä. Siitä kun laminoidaan monenlaisia jousia ja jousipyssyn lapoja, niin eihän se mikään ameriikan temppu pitäisi olla. Tehtäisiin vaikka 3-5 eri jäykkyyttä eri painoluokkiin.
    Jep, mutta roadissa ongelmaksi tulee sen jousen sijoittaminen. Haarukassa ei ole tilaa, eli se pitää käytännössä sijoittaa emäputken sisään tai stemmin alle. Spessuhan noita on viritellyt.

    Niin ja tuossa spessun systeemissäkinhän vaimennetaan vain ohjaamoa? Jos halutaan alas 3cm joustoa, niin keulan korkeutta pitää kasvattaa tuon verran.

  22. #5062
    Hyvää päivää.

    Nyt loppui kärvistely ja kysytään rohkeasti kokeneilta neuvoja.
    Onko https://www.xxl.fi/white-gx-lite-19-...156893_1_style hyvä pyörä tuohon hintaan vai odotellaanko tässä gravelkauden lopullista päätöstä ja parempia tarjouksia?

  23. #5063
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jep, mutta roadissa ongelmaksi tulee sen jousen sijoittaminen. Haarukassa ei ole tilaa, eli se pitää käytännössä sijoittaa emäputken sisään tai stemmin alle. Spessuhan noita on viritellyt.
    Minä tekisin niistä etuhaarukan alaputkista jousen kaltaiset. Että ne joustaisi sen 2-3 cm.

    Tai sitten kun läpiakseleilla mennään niin tekisi sinne drop-outtiin tikkuaskin kokoisen elastomeeripalan jonka läpi se akseli menisi. Ja sitten niitä paloja olisi erilaisia voita voisi vaihdella mielihalujen mukaan. Vähän kuin Lauf, mutta paljon sirompana.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  24. #5064
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jep, mutta roadissa ongelmaksi tulee sen jousen sijoittaminen. Haarukassa ei ole tilaa, eli se pitää käytännössä sijoittaa emäputken sisään tai stemmin alle. Spessuhan noita on viritellyt.

    Niin ja tuossa spessun systeemissäkinhän vaimennetaan vain ohjaamoa? Jos halutaan alas 3cm joustoa, niin keulan korkeutta pitää kasvattaa tuon verran.
    Jonkinlainen 1-2cm liukupinta haarukkaan vinosti hiilikuitujousella/elastomeerillä poistamaan suurinta tärinää. Esim kuviitteellisesti tuohon sauman kohtaan. Jos ranskalaiset harrastaisi gravelia enemmänkin niin varmasti olisi jo kehitelty.


  25. #5065
    Ehkä ne ranut tekeekin, kunhan vaihtavat ensin levyjarruun.

  26. #5066
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    57
    Entäs gravel spesifi upside-down (inverted) joustokeula 2 - 5 cm joustolla. Koska joustovara (rasitus) on pienempi kuin maastokäytössä, niin rakenteesta voi tehdä siromman ja kevyemmän.
    Toimisiko?

  27. #5067
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.096
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaakob Katso viesti
    Hyvää päivää.

    Nyt loppui kärvistely ja kysytään rohkeasti kokeneilta neuvoja.
    Onko https://www.xxl.fi/white-gx-lite-19-...156893_1_style hyvä pyörä tuohon hintaan vai odotellaanko tässä gravelkauden lopullista päätöstä ja parempia tarjouksia?
    Aivan pätevä peli, katso tarkkaan koko, ettet osta liian isoa. Toki vain claris-osat, mutta hyvin niilläkin pärjää. Ehdottomasti parasta tuohon rahaan.

  28. #5068
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaakob Katso viesti
    Hyvää päivää.

    Nyt loppui kärvistely ja kysytään rohkeasti kokeneilta neuvoja.
    Onko https://www.xxl.fi/white-gx-lite-19-...156893_1_style hyvä pyörä tuohon hintaan vai odotellaanko tässä gravelkauden lopullista päätöstä ja parempia tarjouksia?
    Onhan tuo tosi karvalakkigräveli mutta jos budjetti on 500€ eikä joustoa ole niin tuskin parempaa mistään löytää. Tuolla rahalla yleensä kuitenkin saa jotain basic hybridiä korkeintaan. Mietin vaan että onkohan tuo haarukka oikeasti hiilikuitua vai virhe tiedoissa? Alumiiniputkella varmasti jokatapauksessa mutta haarukasta kannattaa vielä kysyä liikkeessä.

    Tärkein on tietysti että koko natsaa ja pyörä tuntuu kivalta ajaa asennon puolesta. Specsien puolesta ihan jeppiskamaa, Joytech (Novatech) navat kiinavanteilla ajaa asiansa vaikkakin painaa, Claris kyllä kestää ajoa ja vaihtaa käskyttäessä mutta 8 spiidissä on omat rajoitteensa, ensiasennus rengas erinomainen, jarrut paskat mutta jos hermot menee voi vaihtaa halvalla myöhemmin.

  29. #5069
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Onhan tuo tosi karvalakkigräveli mutta jos budjetti on 500€ eikä joustoa ole niin tuskin parempaa mistään löytää. Tuolla rahalla yleensä kuitenkin saa jotain basic hybridiä korkeintaan. Mietin vaan että onkohan tuo haarukka oikeasti hiilikuitua vai virhe tiedoissa? Alumiiniputkella varmasti jokatapauksessa mutta haarukasta kannattaa vielä kysyä liikkeessä.

    Tärkein on tietysti että koko natsaa ja pyörä tuntuu kivalta ajaa asennon puolesta. Specsien puolesta ihan jeppiskamaa, Joytech (Novatech) navat kiinavanteilla ajaa asiansa vaikkakin painaa, Claris kyllä kestää ajoa ja vaihtaa käskyttäessä mutta 8 spiidissä on omat rajoitteensa, ensiasennus rengas erinomainen, jarrut paskat mutta jos hermot menee voi vaihtaa halvalla myöhemmin.
    Tattis
    Täytyy varmaan katsella vielä pykälää parempaa. 500 euron fillarin olisin pystynyt perustelemaan nippanappa vaimollekin mutta jahka siitä haluaa vaihtaa pykälää parempaa, alkaa tulla vaikeuksia.
    Vaikka eihän tarkkoja hintoja koskaan tarvitse antaa.

  30. #5070
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jaakob Katso viesti
    Tattis
    Täytyy varmaan katsella vielä pykälää parempaa. 500 euron fillarin olisin pystynyt perustelemaan nippanappa vaimollekin mutta jahka siitä haluaa vaihtaa pykälää parempaa, alkaa tulla vaikeuksia.
    Vaikka eihän tarkkoja hintoja koskaan tarvitse antaa.
    Seuraava leveli tuosta olisi noin tonnin pyörä, "merkkipyörä" esim alennuksesta ylivuotisena tai "rainbowpyörä" (kaupanmerkki) esim White/Vitus/Planet X tjsp. Kevyttä pyörää et vielä tuohonkaan rahaan saa mutta voimansiirto on pykälää parempaa ja jarruna voi olla jo hydraulista levaria.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •