Näistä suoraan akulta virtaa ottamisista on varoiteltu aiemminkin ja muistutan minäkin, että tekee sitten omalla vastuulla. Jos akun BMS on toteutettu niin, että seuraa vuotovirtoja, niin se voi laittaa akun vikatilaan ja sitten on viidensadan verkonpaino ilman ledejä.
Hain partcolta RF520 FET-KORTTI ja "DSN2596CC STEP-DOWN DC/DC-MUUNNIN 1,3-35V 2A-CC (LM2596)". Tuo FET toimii kuin rele, ja sitä ohjaisin Yamahan valolähdöllä. Näin ei pitäisi tulla vuotovirtoja juuri em. BMS-riskejä ajatellen. Akkujen johdoissa tai liittimissä ei ole mitään valmista röyväyskohtaa.
Tuo M99 Pro taitaa toimia suoraan 36 voltilla, onkohan tuo nimellimen 36 joka voi olla 41 volttia meidän akuissa? Silloin tuo pelkkä FET riittäisi.
En ole vielä toteuttanut. Odottelen uutta pyörää niin katsotaan sitten kun illat pimenee.
^Mutta jos on ajatus ottaa akulta enemmän virtaa kuin mitä se valoliitin tarjoaa, niin BMS:n kannalta se on sitä vuotovirtaa. Vai oliko ajatuksena, että tulee toinen akku, joka syöttää valoa ja vain ohjaus akkuliitännästä?
Olen siis laskenut sen varaan että kun järjestelmä on päällä niin ei siellä mittailla ottaako moottori 10 wattia lisää vai ei. Moottorin ohjauspiiri vie varmaan jotain koko ajan päällä ollessaan.
BMS varmaan mittailee meneekö sitä virtaa silloin kun järjestelmä on pois päältä, ja jos se on päällä niin tuskin se kuolee siihen että menee 750 watin lisäksi 10 wattia valoille. Ja etenkin jos valot laitetaan päälle niin silloin jos menee 10 wattia 3 watin sijaan niin en usko että se huomaa. Saksalaisessa foorumissa olivat saaneet toimimaan näin.
https://www.pedelecforum.de/forum/in...n.51583/page-2
Vai nou?
^Vaikea sanoa, kokeilemallahan se selviää. Varmaan 10W ylimääräinen tehonkulutus ei ole ongelma maksimikuormituksessa, mutta se 10W menee myös kun olet pyörällä paikallaan. Tuskin joka pysähdykseen laitat valoja pois? Mutta siis, enhän minä tiedä. Eikä taida tietää kukaan muukaan, ennen kuin kokeilee. Ja lopputulos saattaa riippua ihan yksittäisestä akustakin, että minkälainen BMS-piiri sinne on hyllystä löytynyt alihankkijalta.
En usko että akun BMS osaa erottaa meneekö valoille 3 vai 10 wattia, kun jo jalan laittaminen polkimelle aiheuttaa paljon suuremman tehonkulutuksen.
Joo kiinnostaa kuulla miten kävi. Jos DC/DC muunnin ottaa maksimissaan 12V x 3 A = 36W + häviöt akulta, niin oletan, että toi sun lamppu ottaa vaan sen 10 wattia eikä tuo kuorma siellä pajoa tunnu. Toki tilanne voi olla erilainen, jos bms:n mukaan kulutus pitäisi olla nolla ja silti virtaa katoaa johonkin.
Itsellä Lupinen SL SF lampun asennus MY19 Levoon kesken. Vähän ahdistaa johtojen ja vaijereiden läpivientipäätteen irroitus. 2 mm kuusioruuvi ei meinaa suosiolla aueta.
Onko tämä piuha mihin tarkoitukseen jos kerran jo E7000-moottorista löytyy lähdöt suoraan?
https://www.bike-discount.de/en/buy/...m-due01-531450
-Janne
Koska Supernova V521s HBM lampulle ei 35mm pidikettä suoraan kaupasta saanut, askartelin kyseisen itse. Lattaraudasta ja muovinpalasta sopivasti muotoiltuna, sekä mattamustalla maalattuna. Tankoon tulevan kohdan päälle laitoin vielä kutistesukasta pitoa parantavan/naarmuja vähentävän suojan. Tällainen siitä tuli. Mutteri pitää vielä vaihtaa mustaksi. Valo on kaupunkiajoon riittävä, ei häikäise vastaantulevia. Maastossa yksin ei riitä, mutta kypärälampun kanssa pärjää
.
![]()
Lezyne Ebike Macro drive 1000 emaxissa (E8000) .
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Tuli ensimmäiseksi pyöräksi ostettua trekin powerfly 8 niin onko tietoa saako tästä virtoja valolle?
Hyvä laaja valo tuosta Lezyne ebike macro drivesta. Kelpaa varmaan metsään jopa ilman otsavaloa, mutta kelveille ei asiaa?
Onko niin että Tunturi emaxissa on 35 mm stemmi/tanko? Oma pyörä on vielä kaupassa niin ei pääse mittaamaan. Pyörä tulee M99 Mini Pro valolla ja jollain supernovan takavalolla.
Edit. Stemmin pituus 65mm.
Lezyne ebike macro drivessa siis 30, 60 ja 100% valotehojen moodit ja kaksi moodia vilkkuvalolle.
Ekat tyypit otettu uudesta pyörästä jossa kylkiäisenä tuli m99 mini pro. Ei voi sanoa että olisi tullut sama fiilis kun ekan kerran kokeilin Led lenser otsavaloa. Led lenserin valon tasaisuus on luokkaa aurinko. M99 mini pron valokuvvo on selvästi laikukas.
Pitää saada kiinnike 35 mm tankoon että suuntaus on oikea niin pääsee katsomaan osuuko valolaikut oikeisiin kohtiin.
Valo on kyllä hyvä, mutta tuolla hinnalla odotin vähän vau-efektiä.
Supernovan E3 takavalo. Miten olette vetäneet sen johdon? Poraamalla reikä tolppaan?
Hyvä lamppu halvalla. Virittelin tuollaisen suoraan Shimanon moottorin lamppuliittimeen, jolloin valot syttyy kun sähköt laittaa päälle pyörään.
https://www.dx.com/p/4-x-cree-xm-l-t...y-2023697.html
Kannattaa katsoa paljonko häikäisee vastaantulijoita.
^f^Näyttää juuri samalta kuin motonetin halo 2500. Häikäisee takuulla. Ja reilun vuoden päivät tuollaista käyttäneenä huomaa että valotehosta ei ole kuin rippeet jäljellä uuteen verrattuna. Ja näin käytettynä valon sävykin on kamala, akkua kuitenkin syö kuin tehokkaampikin lamppu. En suosittele.
^Varmaankin sama lamppu. Kiinasta tilattuna hinta murto-osan tuosta tosin ilman akkupakettia. Sitä ei tarvita jos kytkee valon pyörän sähköihin. Juu valojen käytössä pitää olla tarkkana häikäisyn suhteen joten vähänkin spottimainen kuvio tulee suunnata vain muutaman metrin eteen. Toisaalta ei ole pakko ajaa sillä kirkkaimmalla moodilla.
Tarvitsisin apua, kun Munkan eBikestoressa ei osattu jeesiä :/
Ostin perheelle testiin Bilteman tarjouksesta sähkömummiksen, City Elegancen ja siihen Busch + Müller Lumotec IQ Cyo -valon. Pitäisi kestää 36 volttia kun löytäisi vaan virtaa pyörästä.
Ohjausyksikössä (jossain piilossa), etumoottorissa tai säätöpaneelissa (Key-disp KD21C) ei ole liittimen paikkoja, vaikka KD21C kyllä löytyy toiminta "valot päälle". Minkälaisen rosvoliittimen tähän keksisi, että saisi valolle virtaa?
Line sequence table
Line sequence
Color
Function
1
Red(VCC)
+
2
Blue(K)
Lock
3
Black(GND)
-
4
Green(RX)
RX
5
Yellow(TX)
No tuo nyt on niin perusjuttu, että jos sähköpyörä kaupassa ei osata tuollaiseen vastata niin jäisi kyllä asioinnit siellä siihen. Heiltä jos kysyy vaikka akusta tietoja niin tuskin osaavat kertoa muuta kuin mitä esitteessä lukee. Väitän, että jos tuollaisesta paikasta kysyt, että paljonko on akun jännite, kuinka monta kennoa sarjassa, kuinka monta rinnan ja kennojen tyyppi jne niin eivät osaisi vastata. Omasta mielestä tuollaiset on aivan perustietoa joka vaikuttaisi ostopäätökseen.
Tuosta pinnistä numero 1 saat akkujännitteen ja tietenkin tarvitset pinnistä 3 myös maan. Toki itse toteuttaisin tuon virranoton suoraan akun telakasta. Akku irti pyörästä, telakka irti ja telakkaan juottaa rinnalle uudet johdot. Näin saa siisteimmän toteutuksen. Tai toinen vaihtoehto on esim katkaista ohjaimelle menevä virtajohto ja lisätä siihen rinnalle uusi johto (tai käyttää jotain rosvoliitintä), mutta itse katkaisisin ja laittasin uuden liitoksen juottamalla ja kutistesukalla.
Voi myös vaikuttaa takuuseen jos teet omia virityksiä johdotuksiin.
Kiitos. Ajattelinkin, että varmasti on joku siistimpi tapa kuin alkaa katkomaan ohjaimelle menevää johtoa. Pitää perehtyä tuohon telakkaan.
Takuusta en ole huolissani 629,10 euroa maksavassa pyörässä, enempi siitä että meillä on Helsingissä avoin korttelipiha eikä pyörä saa fillarikellariin. Joten pölliminen käynee ennemmin tai myöhemmin.
Ja tosiaan aika hämmentynyt olin sähköpyöräliikkeen palvelusta. Ikäni tietokoneita rakennelleena amatöörinä en tarvitse ammattiapua "musta johto mustaan liittimeen" -tyyppisissä Bosch-asennuksissa. Ajattelin, että noin perusjuttu juotetaan _sähköpyörä_liikkeessä vartissa paikalleen - toki asiakkaan vastuulla. Muuten palvelu oli kyllä oikein mukavaa.
Osaatteko muuten suositella sähköpyörhuoltoa pk-seudulla, jossa olisi enempi virittelyhenkeä tällaisten ongelmien ratkaisuun?
Pekka
Aiheesta mitään tietämättä / nopealla Google-haulla: "The new Cree LED Bulb delivers 460 lumens for the 40-watt replacement and 815 lumens for the 60-watt replacement" Siis +40W valoihin? Kun akun kapasiteetti sähköfillarissa on lähtökohtaisesti rajattu, niin on kyllä melkoinen syöppö. 500Wh akulla parin tunnin ajo siis syö 16-24% akun kapasiteetista. Riippuu tietty jokaisen lenkkien pituudesta, mutta ei tulisi mieleenikään tuhlata moista määrää.
Vaihtelevaa vastatuulta...
Laitoin vastaavan Bafangin piuhaan ja noissa on ärsyttävä piirre. Kun laittaa virrat päälle, tuossa lampussa vilahtaa vihreä valo siinä kuminappulassa. Sitten se muuttuu punaiseksi ja sitä pitää painaa että saa valon päälle. On kyllä ärsyttävää painaa sitä kuminappia joka kerta varsinkin hanskat kädessä kun tuo kumirenkula pyöräyttää lampun helposti jos ei pidä vastaan toiseltapuolelta.
Eli virta menee kyllä lampulle normaalisti mutta se lampun elektroniikka vaatii aktivoinnin katkaisijasta.
Turhaa väärinkäsityksen aiheuttamaa hyperventilaatiota, laskutoimitukset ovat väärällä hehtaarilla. Tuo englanninkielinen ilmaisu "460 lumens for the 40 watt replacement" tarkoittaa, että tuo led korvaa vanhanaikaisen 40 watin hehkulankapolttimon. Ledin todellinen ottoteho 460 lumenin valovoimalla lienee (sivistynyt arvaus) noin 8 wattia ja 815 lumenin sokaisinpaiskarina ehkä noin tupla. Kahdeksan (8) watin kulutuksella se parin tunnin ajo siis syö 16 Wh joka on melko vähän.
Kirjanmerkit