Vanha oli oletettavasti satamassa Kauniin Veeran kohdalla.
Uusi vähän pimee
![]()
Vanha oli oletettavasti satamassa Kauniin Veeran kohdalla.
Uusi vähän pimee
![]()
No rain - no gain.
Mutta kun sinä ainoana päivänä kun olisi ollut otollinen tai oikeastaan aivan loistava tilaisuus - eli olisi ollut aikaa ja mahdollisuus, ei olisi ollut hemmetinmoista tuulta eikä sateita ja olisi vieläpä ollut kesäisen lämmintä ja aurinkoista - pää ja kroppa sanoivat kumpikin heti aamusta "Ei minnekään Lahteen! Katsotaan jos sitten illansuussa ehkä jonnekin Nurmijärvelle."
Onhan tuo mukava paikka - eikä ainoastaan lahtelaisessa asteikossa - jonne ajaisi ihan mielellään vaikkei siellä olisi edes rastia haettavaksi. Eikä se ole siitä miksikään muuttunut vaikka olemme siirtyneet syksyyn!
No, katsotaan onko lauantaina ohjelmassa semmoinen fuga solitaria vai sittenkin joku porukkalenkki...
Lässähtikö tämä homma muuten vaan vai onko tämä liian vaikea? Voinko vaihtaa hevosta kesken kaiken?
No rain - no gain.
Ei oo vaikea, ei ole nyt vaan sitkeän räkätaudin jälkeen jaksanut muuta ajella kuin työmatkat.
Eihän se voi olla liian vaikea jos sen löytäisi paljasjalkainen helsinkiläinen joka ei ole ikinä asunut Lahdessa eikä ole edes käydessään viipynyt yön yli kuin parilla hassulla kerralla. Lässähtämiseen on syynä luullakseni erityisesti (1) ihan paskat ajokelit ja (2) ihan paskat lahtelaiset sekä yleisesti (3) se etteivät kuvarastit enää pitkään aikaan ole ollut niin sanottu seksikäs laji, mistä seuraa (4) että harrastaakseen kuvarasteja pitää olla vapaa ja itsenäinen ajattelija joka ei pelkää leimautumista nössöksi tms ja sellaisista fillareista ei Lahdessakaan kovin suurta pelotonia muodostuisi.
Mutta yksi on varmaa: rastia ei vaihdeta, sitä haetaan kunnes se on löydetty! Anna lisävihje jos siltä tuntuu tai huvittaa, mutta säästä se helppo vihje viimeiseksi. Lisävihjeen tarkoitus onkin etupäässä antaa niille jotka rastin kyllä tietävät mutteivat ole viitsineet sitä hakea sellainen virtuaalinen potku persuksiin.
PS Olen minäkin kuvarastiharrastajana yksi iso paska. Samaan aikaan kun toiset ajavat päivä- ja yökaupalla ja säässä kuin säässä Ruskaa, minulle sääennusteen sadetta kuvaavat merkit ja tuulen voimakkuuden kertovat lukemat ovat olleet ihan liikaa...
tommi2, ota Lahden kartta, sellainen paperinen, taitettava ja aukilevitettävä, laita silmät kiinni ja tökkää sormella johonkin. Arvioi etäisyys vanhaan rastiin. Jos se on alle 10 km, piirrä suunnilleen kilometrin säteinen ympyrä. Tunnet varmasti sen sisälle jääviä paikkoja ja nurkkia ja valitsen jonkun sopivan rastiksi. Jos et tunne, näet kartasta varmasti jotain mielenkiintoista tai edes rastiksi mahdollista. Joka tapauksessa sulla on nyt paikka johon rastin viet. Simple as that.
Tai sitten voit mennä pääkaupunkiseudun tyyliin teemalinjalla. jos rastina on laituri, funtsaa hetki mihin laitureihin rastin voisi seuraavaksi viedä. Jotkut funtsimistasi on varmaankin jo käytetty rasteina mutta ihan yhtä varmasti ei ihan kaikkia. Tai jos rastina on keltainen talo tai rasti on Ohrakadulla, laita rastiksi toinen keltainen talo tai vie rasti Spelttikadulle. Pääasia ettet rupea tuijottamaan tyhjää paperia, jää odottamaan taiteellista inspiraatiota ja tunne niin ankaraa kammoa uuden rastin laittamista kohtaan että lässähdät kuvarastifillaristina ihan turhan takia!
Ei kai se niin vakavaa ole vaikka jotain vanhaa tarjoaa uudestaan? Ja kyllä ihan keskustankin alueella on paljon potentiaalisia kohteita missä rastia ei ole vielä ollut. Vielä kun aluetta alkaisi laajentaa itäiseen Lahteen entisen Nastolan alueelle, alkaisi olla jo runsauden pulaa rasteista. Kai tämän ketjun säännöt sen alueen kuitenkin kelpuuttaisivat kun Lahtea kuitenkin on, vaikka ei aina taida tuo 20km torilta riittääkään? Jos nyt sinne sitten kukaan enää viitsii ajella kun ei näitä lähirastejakaan aina jaksa![]()
tommi2, tee kerrankin niin kuin neuvotaan! Ettei tarvitse käskeä.
Kaikki paikat Lahdessa on rastitettu vain sinun tympiintyneen keski-ikäisen äijänkorviesi välissä! Kun vähänkin katsoo ympärilleen, seisoipa sitten missä tahansa out there tai istuipa jossain persiillään ja tapitti jonkinlaisen näyttölaitteen kuvaa, näkee ja löytää useitakin rastimahdollisuuksia.
Tehdään homman helpottamiseksi vielä niin että puolitetaan sen ympyrän säde 500 metriin ja otat sen fillarisi ja kuskaat sen ja itsesi sinne. Lupaan ja takaan ettei siinä mene viittä minuuttia enempää tai, no, sanotaan varttia enempää kun sulla on jo hyvä tai ainakin kelvollinen rasti ja pari kuvaa siitä ja fillaristasi. Sitten vain päivän kuntoon, reittiin ja säähän sopivana tempoajona hakemaan se koko ajan tiedossa ollut vanha rasti. Kuva räps ja se on siinä, fillarin voi suunnata minne haluaa ja ajaa niin pitkään kuin huvittaa tai on aikaa. Joskus kotiin palattua valitsee kuvat ja postaa viestin kuvarastiketjuun. Aikaa ei ole mennyt paljon ja sen ajan mikä on mennyt olisi voinut huonomminkin käyttää.
Ja sitten se yksi asia ellei se kaikista tärkein: usein on niin että kivaa ja hauskaa kokee silloin kun (a) on tehnyt jotain hullua missä ei ole ollut oikein järkeäkään eikä missään tapauksessa mitään mikä olisi luvannut että tekeminen on kivaa ja hauskaa ja/tai (b) on tehnyt jotain mikä on ollut pakollista tai minkä on asettanut itse itselleen pakoksi Eli nyt vaikka kuvarastin hakemisen, oli se sitten lähellä tai kaukana tai omien reittien varrella tai ihan muualla jossain minne ei edes kiinnosta ajaa.. Se sitten monasti yllättää että kivuus ja hauskuus tulevat nurkan takaan ja lyövät putkenpätkällä päähän.
Mutta paskaako mä tässä turhaan yritän motivoida miestä tai johdattaa häntä vilvoittavien vesien äärelle....
Motivointi on hyödyksi itse kullekin, niin kuin opettaminenkin: samalla motivoituu tai oppii itsekin. Mutta noin yleisesti: jos joku on tylsää, ongelma voikin piillä tavassa jolla sitä on tehnyt ja ratkaisu on silloin yksinkertaisesti tehdä toisella tavalla. Uuden rastin keksiminen voi olla helpompaa ja kenties jopa hauskempaa kun tekee siitä itselleen pikatehtävän tai haasteen rajaamalla mahdollisuudet ja sitten yksinkertaisesti "tarttumalla rautaan",
Jos maastoajo taas maistuu, se on pelkästään hieno juttu. Kuvarastit saavat silloin olla tauolla tai vain kiinnostuneen (ja toivottavasti silloin tällöin myös vähän huvittuneenkin) seurannan varassa. Sitten kun tuntuu siltä että vaihtelu virkistää voi palata mukaan kuvioihin tai silloin kun rasti näyttää osuvan niin kohdalle voi tehdä vierailun ketjuun. Ainoa mitä ei saa tehdä on uskotella itselleen että uuden rastin keksiminen on vaikeaa, hankalaa, tylsää tai mitään muutakaan siihen suuntaan!
PS Olin muuten näin > < lähellä sitä että olisin ehdottanut että nyt jokaikinen Lahden kuvarastiharrastaja, niin aktiivinen, satunnainen, säännöllisen epäsäännöllinen kuin vain passiivisesti seuraava, keksii (tai poimii valmiin idean pääkopastaan) kolme kuvarastia - vaikkapa yksi kaupungilta, yksi maantieltä ja yksi ulkoilutieltä tai polulta haettava - ja lähettää ne maanantaihin mennessä yv:nä tommi2:lle. Täytyyhän hyvän miehen kuvarastiharrastus pelastaa! Eihän se saa näin typerän syyn takia lopahtaa! (Kirjoittamattoman herrasmiessopimuksen mukaisesti kukaan ei olisi sitten hakenut "omaa" eli lähettämäänsä rastia.)
tommi2:ta on vain niin kiva kiusoitetella - jo senkin takia että tietää että hän sen hyvin kestää - ja tommi2 nyt sattui olemaan se joka parin viikon sisällä toistamiseen valitteli sitä miten uuden rastin keksiminen on vaikeaa, jopa niin vaikeaa että kuvarastiharrastus sen vuoksi lässähti.
Eli ei siinä sen suurempaa henkilökohtaisuutta ollut - ja samansisältöisiä valituksia ja selityksiäkin on kuultu muissakin kuvarastiketjuissa, joten suuntasin sanani tommi2:ta ja Lahden kuvarasteja laajemmalle yleisölle. (Minultahan ei tunnetusti puutu sellaista lievästi mahtipontista ja vähän itserakastakin kansanvalistajan kautta maallikkosaarnaajan asennetta jota tarvitaan että kokee semmoisen tehtäväkseen..,)
Mutta yhtä lailla: pienessä maassa jokaista tarvitaan! Ei ole varaa heittää lahjakkuuksia hukkaan!
Hyvä sää innosti ajamaan joten tuli käytyä Mukkulan venerannassa
Uusi
![]()
Viikonloppu alkaa joten vihjataan vaikka eihän tämä nyt vaikea ole. Eli edellisen tapaan tämäkin rasti on järven rannassa.
Eihän se vaikea ole. Ei ainakaan vaikeampi kuin se rasti jossa linnut olivat valkoisia.
Saattaakin olla että sen vuoksi rastinhakukynnys onkin itse asiassa noussut, jos ja kun moni kuvarastiharrastaja kokee että hommassa olisi sellainen pelkän suorittamisen maku. Mulla on jos saa itseään kehua aika hyvä rastinhakumoraali, mutta niin vain olin jo Pukkilassa asti ja sitten en yksinkertaisesti viitsinytkään jatkaa edes Orimattilaan vaan ajoin Myrskylään ja Koskenkylään.
Tai mistä minä mitään tiedän. Voihan se olla vaikka niinkin että lahtelaiset eivät yksinkertaisesti lähde hakemaan rastia jos se on heidän kannaltaan väärällä puolella kaupunkia tai jotain sentapaista.
PS Huominen sää näyttää vähän liiaksi sellaiselta kestomärältä. Lyhyt sade kyllä vielä menettelee, mutta jatkuva sade, vaikka se välillä taukoaisikin, syö ainakin oman maantieajomoraalini.
Kuvarastien kaksi suurta ongelmaa ovatkin yleisesti - siis muuallakin kuin Lahdessa- se että (1) laji ei ole enää ollenkaan seksikäs, trendikäs eikä hohdokas ja jännittävä ihan pelkkää uutuuttaan kuten joskus aikoinaan, ja (2) on aivan liikaa fillaristeja jotka kyllä tietävät missä rasti on mutta eivät kuitenkaan ole sitä hakemassa (eivätkä hae sitä vaikka miten maanittelisi)
Kaikenlaiset kuvarastiharrastajat ovat kuitenkin tervetulleita ja kaikenlaisia tarvitaan, myös niitä jotka hakevat rastin - jos ylipäätään hakevat - vain jos se sattuu sopivasti heidän työmatkansa varrelle. Ei mulla ole mitään halua eikä kiinnostusta arvostella ketään. Ja ehkä se on loppujen lopuksi ihan okei ja sopiva juttu kaikille muille paitsi harvalukuisille kaltaisilleni lajifanaatikoille että rastit vaihtuvat kun vaihtuvat parin-kolmen viikon välein silloin kun ei satu olemaan sesonki tai kun ketjussa ei ole poikkeuksellisen aktiivinen pyrähdys meneillään.
Kuitenkin mielestäni olisi helkkarin paljon parempi ja oikeastaan aivan saatanan välttämätöntä että kuvarastiketjussa on semmoinen kahden käden sormilla laskettava määrä aktiivisia, korkealla hakumoraalilla varustettuja fillaristeja, joille *kaikki* syyt, perustellutkin, olla hakematta tietämäänsä ja tunnistamaansa rastia, sijaitsipa se sitten missä päin kaupunkia tahansa ja vaatipa se sitten kahdenkymmenen kilometrin koukkauksen tai ei, ovat pelkkiä tekosyitä.
Jos mä nyt vetäisin sadekelin ajoasun päälleni ja kävisin ******järven uimarannalla ja laittaisin sen jälkeen uuden rastin, niin olisiko koko helkutin Lahdessa yhtä ainutta kuvarastifillaristia jota oikeasti kiinnostaisi? (Tässä vaiheessa tommi2:n pitäisi tuntea pisto sydämessään ja hän olisi jo omantuntonsa pakottamana hypännyt sinkulansa selkään...) Tai no, tuo oli aika töykeästi, rumasti ja kohtuuttomastikin sanottu. En kuitenkaan vedä sanojani takaisin, esitän vain vilpittömän anteeksipyyntöni niille jotka kyllä tietävät keitä tarkoitan.
PS Mutta hetkinen: meinaatko samanlaista systeemiä kuin "Koko Suomen kuvarasteissa", jossa vanhalle rastille ei tarvitse ajaa (eikä uutta rastikuvaakaan varten tarvitse erikseen käydä ajamassa)? Whatever floats your boat sanoisi tähän englanninkielinen.
Mutta alkujaanhan kuvarastit olivat ymmärtääkseni ensisijaisesti ajokilpailu eikä tieto- tai siis tunnistamiskilpailu. Sitten siinä vain kävi niin että osaa harrastajista viehätti ehkä jopa ajamista enemmän vähemmän tunnettujen tai vaikeampien rastien laittaminen ja sellaisten etsiminen eri tavoin tiedonhaun, satelliittikuvien, karttojen, StreetView'n ynnä muiden avulla "virtuaalisesti ajaen".
P
Työmatkat ovat suorittamista, piste,
Ei se että kokee jonkin asian tarpeelliseksi jonkin yhteisen hyvän (josta hyötyy ja nauttii itsekin) vuoksi ja että ottaa sen tehdäkseen tarkoita että siitä syntyisi stressiä tai että sen tekeminen olisi suorittamista. Nämä ovat asennejuttuja - ja kuten olen jo usein todennut: sun asenne on tässäkin ihan perseestä- ja asenne on yllättäen se joka usein määrää fiiliksen ja jos joku asia tuottaa hyvää fiilistä, niin eihän se - saakeli soikoon
- voi mitenkään olla stressaavaa eikä siitä koe saavansa palkintoa että on sen tehnyt *koska sen tekeminen on jo itsessään se palkinto*!
Mä en yleensä koskaan hauku ketään tyhmäksi enkä pyri osoittamaan kaikille että katsokaa mikä idiootti, mutta nyt teen lievan poikkeuksen: Dummkopf!
Selvennyksen vuoksi: ylläoleva oli tarkoitettu vain ja yksinomaan kommentiksi tommi2:n ideaan ottaa varsinaisen kuvarastiketjun - jonka hän kokemukseensa nojaten uskoi jämähtävän paikoilleen koko talveksi - rinnalle toinen Lahden kuvarastiketju, joka toimisi samoilla säännöillä kuin Koko Suomen kuvarastilenkki.
Pidin ajatusta harvinaisen tyhmänä, koska arvelin tai olin varma että se merkitsisi käytännössä lopullista kuoliniskua oikealle kuvarastiketjulle. Eihän kukaan enää viitsisi hakea rastia sen vuoksi että hänellä itsellään oli hyvä idea tai jo hyvä kuva uudeksi rastiksi eikä sitä pääsisi käyttämään muuten kuin hakemalla ensin vanhan! Ja sitäpaitsi kuvarastiketjujen eräs tärkeä lähtökohta ja olemassaolon oikeutus oli että niiden funktio oli lisätä tai ylläpitää fillarilla ajoa, tuoda lisä- tai sivumotivaatiota, -potkua, -huvia tai -iloa siihen ajamiseen mitä itse kukin harrasti. Nythän sekin vähä jäisi kokonaan pois!
Mutta ihmisellä on oikeus tunnustaa olleensa mahdollisesti ihan väärässä. Saattaahan tuo toimiakin. Ja onhan aktiivinen kuvarastiketju aina parempi. Sitä paitsi: voisihan kuvarastiketju mallia new and improved olla ikäänkuin hybridi: ne jotka niin haluaisivat tai itseltään edellyttäisivät voisivat ajaa vanhalle rastille ja muut voisivat hakea sen tunnistamalla ja laittamalla StreetView- tai Karttapaikka-linkin. Uudessa rastissa pitäisi edelleenki näkyä laittajan oma pyörä, mutta kuva saisi olla vanhempikin tai sen voisi kuten nykyäänkin käydä erikseen ja tuoreeltaan ottamassa. Molempi parempi!
Minun puolestani voitte päättää asiasta vaikka huutoäänestyksellä. Tai ehkä on paikallaan ja oikein että asiasta tekee päätöksen nykyisen Lahden kuvarastiketjun avaaja ja kuvarastikartan ylläpitäjä. Tai yksinkertaisesti voidaan toimia niin että tommi2 sen avaa rinnakkaisketjun ja laittaa vaikka nykyisen vanhan rastin ensimmäiseksi "haettavaksi" rastiksi.
PS Minä katson itseni ei-äänivaltaiseksi. Mutta on mulla pari kuvaa joita voisin uudessa kuvarastiketjussa käyttää. Voihan Lahteen ajaa ihan muuten vain (siis jos mukavia syysajopäiviä vielä maantiemiehelle siunaantuu) ilman että siihen tarvitaan hakematon kuvarasti!
Mulle tää nykyinen malli sopii ihan hyvin, sitäpaitsi jos nyt on jo hankalaa keksiä uusia rasteja niin talven aikana sitten kuluisi loppuun ne ”viimeisetkin” rastipaikat![]()
Mä jätin kohteliaasti mainitsematta vihtis83:n esiintuoman seikan
En mä pakota, mä vaan yritän auttaa kaltaistani vanhenevaa keski-ikäistä miestä siinä mikä juuri meille on elämässä tärkeää: sitä että heittää vakiintuneet asenteensa, näkökulmansa, tapansa jne. syrjään ihan vain sen vuoksi ettei ole kenellekään hyvä urautua edes sellaiseen meininkiin mistä tykkää (tai sellaiseen maailmanselitykseen ja maailmassa olemisen tapaan joka itselle tuntuu sopivan).
Jos ei muuta, niin ihan vahingossa tai sattumalta voi keksiä ja löytää jotain mikä toimii vielä paremminkin kuin entinen. Tai on ihmeen kiva palata entiseen ja todeta että on ollut aina ihan kaikessa oikeassa.
Ja toiseksi: sinä olet saanut olla eräänlainen uhrilammas tai miten sen sanoisi: olen tarkoittanut samat haukut terveisiksi kaikille muillekin Lahden kuvarastien ei-hakijoille - ja jos lahtelaiset (tai siis ne jotka eivät ole ymmärtäneet Lahdesta lähteä ja ne jotka kaikista mahdollisista paikoista ovat muuttaneet nimenomaan Lahteen) eivät olisi niin... ...he olisivatkin jo ottaneet onkeensa ja hakeneet sen peijakkaan rastin!
Merrasjärven rannikolla
Uudessa on hyvä neuvo:
Kuvanjako.fi lopettelee toimintaansa, joten kuvia häviää tästäkin ketjusta.
No rain - no gain.
Kuvia ei voi ainakaan liian pieniksi haukkua! Suosittelen muuten kuvarastikäyttöön osoitetta https://pic.useful.fi/ josta ainakin minulla on pelkästään hyviä kokemuksia. Tosin kerran se oli down kai toista viikkoa niin että luulin sen jo lopettaneen...
Uusi rastikin on hyvä eli herättää taas halun ottaa alleen maantiepyörä - vaikka sitten valoilla varustettuna - ja ajaa Lahteen! Kunnes tajuaa että vaikka katu ja talot näyttävät tutuilta ja luulee tietävänsä melko tarkalleen missä ollaan niin ei itse asiassa tiedäkään. Eikä kuitenkaan Lahdessa loputtomiin ole paikkoja joista tuohon tapaan maisemaan sijoitettuja kerrostaloja kannattaisi lähteä hakemaan...
PS Kylttihän on kerrassaan mainio - ja näin nähtynä se saa aikaan suurta ja huvittunutta ihmettelyä siitä miksi se on katsottu tarpeelliseksi tai mikä niin poikkeukselliseksi katsottavan suosituksen, ei vaan määräyksen antamiseen on ollut syynä. Yleensähän vain ohjataan käyttämään kadun toisella puolella kulkevaa pyörätietä tai käsketään käyttämään jotain kiertotietä...
Eteläisen Liipolankadun ja Luhtikadun kulmasta löytyi tämä merkki.https://asiointi.maanmittauslaitos.f...22%3A100%7D%5D
Uutta:
![]()
vihtis83 muokkasi tätä : 12.10.2019 at 14.48 Syy: E: Uusi kuva tarkemmaksi
Hiukan nolottaa: olisihan minun pitänyt Liipolan rasti löytää pelkän yleissivistyksen perusteella - ja olen minä siitä toiseen suuntaan tainnut (ajoradalla) ajaakin. Mutta siinä taisi käydä niin että en edes tsekannut StreetViewin avulla koska kadun vasemmalla puolella ei ollut bussipysäkkiä - joka oli tietenkin ymmärrettävistä syistä rajattu rastikuvan ulkopuolelle.
Mikä muuten on syynä pyöräilijöiden päästämiseen oikein luvan kanssa ajoradalle ajamaan? Työmaa joka katkaisee kelvin, mutta johon on jätetty kapea kulkuväylä jalankulkijoille?
Uusi rasti näyttäisi tarjoavan tilaisuuden nopeaan revanssiin tai siis itsetunnon ja -kunnioituksen palautukseen, mutta tämä päivä meni pitkälti siihen pyöräilyn ulkopuoliseen elämään jota joskus erehdymme pitämään tärkeämpänä ja vaikka olisin ehtinyt vielä iltapäivällä lähtemään ja tuulen jo kuivaamia teitä ajamaan, ei paluu yötä vasten tällä kertaa houkutellut ollenkaan (vaikka olenkin yöllä ajamisen ideaan alkanut päästä sisälle).
Ei tuolla mitään työmaata tainnut olla. Ilmeisesti tässä alamäessä saa niin kovat vauhdit fillarilla että on katsottu parhaaksi ohjata pyöräilijät autojen sekaan. Ylöspäin mäkeä taas saa ajaa toisella puolella tietä olevaa KLV:ä pitkin. Esimerkiksi Mustankallion tunnelissa on samanlainen järjestely, ylöspäin saa ajaa oikean puoleista yksisuuntaista KLV:ä mutta alaspäin opastetaan ajamaan ajorataa pitkin.
Harvinaisen selväjärkinen ja lainkirjaimeen tuijottamaton, mutta tavattoman poikkeuksellinen ratkaisu! Liekö vastaavia muualla Suomessa?
Kelvi ei kuitenkaan ole mitenkään erikoinen, ei ole yllättäviä mutkia, pahoja näköesteitä tai vastaavia, ei edes kaupan tai päiväkodin kohdalta kelvin poikki eteen työntyviä autoja. Luulisi että kuka tahansa kaupunkipyöräilevä foorumilainen pystyisi suoralta kädeltä nimeämään ainakin yhden katuosuuden jolla polkupyöräilijät voitaisiin tai jopa pitäisi yhtä hyvin perustein ohjata ajoradalle.
Ja kyllähän Lahdessakin esimerkiksi Jalkarannan suunnasta lakia noudattava pyöräilijä voi saada niin kovat vauhdit että kiusaus siirtyä ihan vain yleisen liikenneturvallisuuden nimissä ajoradalle on huomattavan suuri.
PS Googlen kuvausauto näkyy käyneen toukokuussa 2009 eikä silloin vielä rastina ollutta lisäkylttiä ollut.
PPS Kuvarastiharrastajan on yleensäkin hyvä pitää mielessä että Lahdessa on monta paikkaa jotka vuonna 2009 tai 2011 olivat erinäköisiä kuin tänään. Ero ei aina ole huomiotaherättävän suuri, mutta se voi silti olla aivan oleellinen kulloisenkin kuvarastin kannalta![]()
Tämä rastikuvassa keskellä näkyvä kohde sijaitsi aiemmin Lahden torilla ja laski hiihdon MM-kisojen alkuun jäljellä olevaa aikaa. Vai onko tämä ketju jäänyt jo kokonaan talviteloille?
tommi2 lienee "otherwise occupied" tai jotain. Missä muut, sitä en osaa edes arvata. Mä puolestani en vain ole tarpeeksi "hardman". Tai siis en ole ollenkaan. Mutta kun kevät taas koittaa...
Anteeksi häiriö uuden rastin vuoksi.
Enson tehdas Hennalankadulla
Uusi
![]()
No rain - no gain.
Vaihdetaanpas jouluaaton kunniaksi rastia. Vanha oli siis Fazerin uusi xylitoltehdas.
Kartta
Sitten taas vaihteeksi reikää kalliossa
![]()
Tulevassa ympäristöpääkaupungissa torjutaan lisääntyvää autoilua rakentamalla uusi tie. Liipolan tunnelin itäpää.
Uusi
![]()
No rain - no gain.
Matkakeskuksen eteläpuoliset uudet pyörätelineet
Uutta
![]()
Kirjanmerkit