HephaGarminElectrobikeGiant
Näyttää tulokset 1 - 12 / 12

Aihe: Kona Libre

  1. #1
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    7

    Viesti Kona Libre

    Huomenta arvon foorumilaiset.

    Jo pidemmän aikaa taistellut oireilevaa pyöräkuumetta vastaan, nyt toki helpotti hieman kun onnistuin käden murtamaan, mutta...
    Pahasti viimeaikoina klikkaillut Konan libre ja tästä tuo uusi dl, jos vaihtaisi vanhan teräsrunkoisen Kona kapu:n tilalle. Tavoite olisi pitää n vakiona eikä kasvattaa.
    Tuo librehän on kuin karkki, eikä auta tilanteeseen yhtään.

    Suurin osa ajoista tulisi varmasti ihan työmatkoja ~1/3 hiekkaa/mukulaa. Päälle maantie sekä satunnaiset "gravel/kevyet maasto ajot"

    Vaihdon puolesta
    • rengaskoko, nyt alle mahtuu 28mm ja ehkä tuo työmatkan hiekkaosuudet rikkoo nyt kumeja vähän turhan paljon. Ajatuksena laittaa 32mm ainakin näihin työmatka ja maantie ajoihin.
      Sais myös talveks nastat alle.
    • levyjarrut, etenkin märällä tuo vannejarru on turhan heikko
    • Nyt ajellut noita gravel/kevyitä maastolenkkei lainafillarilla, niin saisi kaikki ajot mahdollisesti samalla pyörällä.


    Geohan noissa pyörissä on suhteellisen erilainen (99 spokes vertailu), eroina stack nousee reilu pari senttii, reach n. sentillä, chainstay ~pari senttii ja wheelbase ~6 senttii. Päälle vielä 1,5 asteen loivempi headtube. Joten ihan yhtä ketterää ajoa ei varmasti olisi luvassa. Pääsin kokeilemaan libreä alu versiona, tosin kokoa isompana, niin eron etenkin ketteryydessä kyllä huomaa. Mutta taitaa olla enemmän ominaisuus gravel pyörissä, etenkin tuon kasvavan chainstayn ja wheelbasen vuoksi.

    Nyt tarviikin foorumilaisten tukea puolesta tai vastaan. Ainakaan vielä ei kyseisestä pyörästä löydy mitään revikoita, taidettiin julkaistakin vasta viimekuun loppupuolella.
    Lisätään vielä että pyörä kun tulee 650 vanteilla niin ajatuksena olisi hommata 700 vanteet toisiksi joissa enemmän maantiemaiset renkaat ja toiset vanteet vähän raffimpaan menoon ja talveksi.


    Kiitos ja anteeks.

  2. #2
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    No comments, mutta jos toi Kapu sattuis olemaan 54-senttinen ja runko on ok kunnossa, niin olisin kiinnostunut siitä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #3
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    No comments täältäkin, mutta lupaan tarjota aina 50€ enemmän kuin stenu!

    Ei vaineskaan. Tästä voi vielä sukeutua oikein kiinnostava ketju (sillekin jonka hankintalistalle Kona Libre ei ainakaan juuri nyt ole tulossa).

    PS Mä en kyllä ole ihan varma siitä että syy siihen että "työmatkan hiekkaosuudet rikkoo nyt kumeja vähän turhan paljon" piilee siinä että renkaat ovat 28-milliset. En myöskään luottaisi siihen että pelkästään vaihtamalla 32-millisiin (jotka mahdollistavat hieman alemmat rengaspaineet) rengasrikot merkittävästi vähenisivät. (Muita, parempiakin, syitä rengasleveyden kasvattamisen voi toki olla.)

  4. #4
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    7
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    No comments, mutta jos toi Kapu sattuis olemaan 54-senttinen ja runko on ok kunnossa, niin olisin kiinnostunut siitä.
    52, mitä nyt normi käytön jälkiä (naarmuja), muuten kyllä kunnossa.

  5. #5
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    7
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    PS Mä en kyllä ole ihan varma siitä että syy siihen että "työmatkan hiekkaosuudet rikkoo nyt kumeja vähän turhan paljon" piilee siinä että renkaat ovat 28-milliset. En myöskään luottaisi siihen että pelkästään vaihtamalla 32-millisiin (jotka mahdollistavat hieman alemmat rengaspaineet) rengasrikot merkittävästi vähenisivät. (Muita, parempiakin, syitä rengasleveyden kasvattamisen voi toki olla.)
    Nyt ajellut 28mm gp 4000, ajatuksena vaihtaa uusiin gp 5000 32mm joissa paranee myös suojaukset (ainakin valmistajan mukaan).

  6. #6
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tatu.lahdelma Katso viesti
    52
    Harmi, ettei 54:nen.

    Olikin juuri sopivasti pyörien käyttöarvosta keskustelua gg-pyöräketjussa. Siinä sulla on hyvä esimerkki rungosta, josta aika on ajanut näennäisesti ohi, mutta jonka käyttöarvo on nykyään pilvissä. Jos olisi minun, niin en luopuisi edes siinä vaiheessa, kun se on ruostunut puhki, vaan korjauttaisin ja ajelisin tyytyväisenä kohti auringonlaskua.

    (Eikö Kapun long reach -jarrujen alle pitäisi mahtua ainakin 30-milliset Strade Bianchet, jos ei ole lokareita? En ole Kapua koskaan ajanut, mutta kuvittelisin, että sen verran mukavaan kyytiin olet todennäköisesti tottunut tuon 853-vannejarruhaarukan kanssa, että jos samaan haluat päästä Librellä, niin parempi vaan pysyä road plus -formaatissa sen kanssa.)
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  7. #7
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    Mä en myöskään kommentoi, koska muutkaan eivät kommentoi. Mulle toi 52 olisi ihan passeli koko.

  8. #8
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Vaikuttaa siltä, että kun kyse on kahdesta noin erilaisesta pyörästä, tavoite n=vakio on pielessä. Toki 28 mm on huonolla ajoalustalla kapea rengas ja soratiet, talvi yms. puoltaa selkesti leveämpää. Toisaalta rengasrikoista pääsee todennäköisesti eroon laittamalla alle Schwalben Supremet 32 millisinä alle. Todellinen leveys lienee vanteesta riippuen 30-31 mm. Pistosuojaukseen nähden nuo pitäisi olla kohtuullisen hyvin rullaavat.

    Jos Kapu on kaikin puolin toimiva pyörä, säästäisin sen kuivien kesäpäivien asfalttipyöräksi. Ympärivuotiseen työmatkakäyttöön erinomaisesti soveltuvaa kalustoa on tarjolla tusinassa 13 kpl. Onko Libressä joku muukin juttu kuin ulkonäkö, että juuri tuo pyörä on kiinnostava?

  9. #9
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    7
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    (Eikö Kapun long reach -jarrujen alle pitäisi mahtua ainakin 30-milliset Strade Bianchet, jos ei ole lokareita? En ole Kapua koskaan ajanut, mutta kuvittelisin, että sen verran mukavaan kyytiin olet todennäköisesti tottunut tuon 853-vannejarruhaarukan kanssa, että jos samaan haluat päästä Librellä, niin parempi vaan pysyä road plus -formaatissa sen kanssa.)
    Hmm.. mielenkiintoinen näkökulma. Juuri tuo mukavuus tuossa nykyisessä pyörässä josta ei haluaisi tinkiä. Tämän vuoksi kuitu kiinnostaa yli alumiinin. Titaania ei vielä pudjetilla saa ja kaipaisi ehkä hieman kevyempää kuin teräs.

  10. #10
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    7
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Jos Kapu on kaikin puolin toimiva pyörä, säästäisin sen kuivien kesäpäivien asfalttipyöräksi. Ympärivuotiseen työmatkakäyttöön erinomaisesti soveltuvaa kalustoa on tarjolla tusinassa 13 kpl. Onko Libressä joku muukin juttu kuin ulkonäkö, että juuri tuo pyörä on kiinnostava?
    Käynyt koepolkemassa Konan lisäksi Rosen backroadia, Cannondale topstonee ja gt grade carbonii ja alua, toki Kona oli aluversio eikä tuo himoittu kuitu.
    Niin tuo Kona tuntui näistä kaikista mukavimmalta, vaikka olikin alumiinia. En oikein tiedä minkä takia tuntui mukavimmalta, luulisin että tuo korkea emäputki ja siitä johtuva normaalia korkeampi asento saattaa vaikuttaa. Etenkin kun oli käytössä vaan haluttua kokoa suurempi koko niin korostaa tuota korkeutta entisestään.
    Tämän vuoksi tuo Kona kiinnostaa eniten.

  11. #11
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kiitos ja anteeksi, mutta onhan tuossa ainesta, kun käy tarkemmin läpi yksityiskohdat. Geometria poikkeaa niin paljon omistani ja useimmista muistakin ettei tuohon voi ottaa kantaa. Kaikkiaan, kaiken kaikkiaan, pyörä näyttäisi hyvin sopivalta haettuun käyttöön. Toimeksi vaan, ainakin vaihtelua ajokkiin saa.

  12. #12
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.272
    4Season ennemmin kuin joku GP sarjan rengas, ei niitä tehty niin suunnattomasti kestämään, nopeus paljon olennaisempaa...

    Ei tuo Libre ainakaan ulkonäössä pärjää tuollaisella klassiselle rungolle, ruma kuin mikäkin mutta ehkä vanha ei ymmärrä noita nykypäivän geometriakotkotuksia...

Samanlaisia aiheita

  1. Kona Wo
    By tinke77 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 679
    Viimeinen viesti: 07.12.2023, 21.23
  2. Kona Process 111
    By skerz in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 01.11.2018, 10.58
  3. Kona dew plus päivittelyä
    By juzzi77 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 42
    Viimeinen viesti: 13.03.2018, 06.46

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •