GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 107 / 149 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 57 97 105 106 107 108 109 117 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.181 - 3.210 / 4445

Aihe: Märälle juurakolle ja kivikolle renkaat?

  1. #3181
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    Varmaan jokunen muukin tässä speksailee syksyn keleille uutta rengastusta. Mielestäni tämä Enduro Magin artikkeli on aika hyvä, jos haluaa saada yleiskäsityksen vaikkapa noista eri valmistajien seoksista ja mitä ne tarkoittaa. Toisekseen tietty aika laaja valikoima tässä renkaita testattu juuri tähän Traili/Enduro-luokkaan osuvista. Varmaan aika pitkälti samaa infoa mitä tässäkin ketjussa on käsitelty, mutta tämä ehkä vähän tiiviimpi paketti, jos joku ei jaksa 100 sivua foorumijorinoita lähteä kahlaamaan läpi.
    Kiitos artikkelista! Todella selkeä katsaus. Tuota pitää varmaan hieman soveltavat lasit päässä lukea, kun on nimensä mukaisesti enskanäkökulmasta kirjoitettu, ja kallistuu aika paljon tuonne järeämpien ja alamäkipainotteisempien renkaiden suuntaan. Omat ajot sellaista polkujen sekakäyttöä, eikä siirtymiäkään sovi täysin unohtaa.

  2. #3182
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Kannattaisiko 2.6" magic Maryn kaveriksi ottaa 2.35 nobby nic, vai Hans dampf? Rullaavammat renkaat on toisilla vanteilla, niin pito edellä mennään. Rock razor näyttäs et ei paljoakaan oo vetopitoa nousuissa?

    Edit: tai ylipäätään voi ehdottaa 2.6" eturenkaalla olevaa paria (27.5"), mikä b-d:ltä löytyisi varastosta.

  3. #3183
    Liittynyt
    06/2017
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    88
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 3001 Katso viesti
    Kannattaisiko 2.6" magic Maryn kaveriksi ottaa 2.35 nobby nic, vai Hans dampf? Rullaavammat renkaat on toisilla vanteilla, niin pito edellä mennään. Rock razor näyttäs et ei paljoakaan oo vetopitoa nousuissa?
    Otsikon mukaiseen toimintaan hansdampf addix soft seoksella.

    Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla

  4. #3184
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visa_äs Katso viesti
    Otsikon mukaiseen toimintaan hansdampf addix soft seoksella.

    Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla
    Kauanko soft versiolla elinikää?

  5. #3185
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.166
    Se riippuu niin ajosta. Itse ajanut tänä kesänä 8 x pari tuntia bike-parkissa + jonkin verran muuta ajoa ja Hanssi speedgripilläkin on kulunut melkoisesti. Edessä tän ja viime kesän ollut Maxxis DHF exo 3c muistaakseni Max Terra (Viime syksyn ja talven ajan Magic Mary Apex soft). Hanssin aion kääntää sen itse asiassa tänään toisinpäin, niin saan nappuloista kulumattoman kulman esiin. Symmetrinen kuvio kun on. Ne nappulat ovat siis kuluneet etureunastaan kulmikkaan sijasta viistoiksi. Myös reunanappuloissa on etureunassaan rosoa/murentumista.
    Edellisenä kesänä DHRII kului selkeästi vähemmän mutta silloin en ajanutkaan parkissa lainkaan.

    Itse olen muuten nyt lähellä tilata kokeeksi 2.4 WT leveät DHRII kumit eteen ja taakse. Lähinnä ensi kesää ajatellen. Eteen Exo+ ja taakse kenties DD. Mullahan on tähän asti ollut 2.6 leveitä nämä 27.5 renkaat. Muutoin olen ymmärtänyt, että 2.4 ovat paremmat siinä mielessä, että ohjaus on täsmällisempää ja just oikea paine ei ole niin tärkeä mutta hieman pienemmän pidon lisäksi ainoa mikä enemmän huolestuttaa on se, että renkaan korkeus myös pienenee ja kammet saattavat taas alkaa kolisemaan enemmän maahan. Ne nimittäin kolisivat alunperinkin ennen kuin pidensin keulan 150->160mm ja lyhensin kammet 175->170 mm. Viime (2018) kesänä ajoin takana 2.6 Exo DHRII renkaalla mutta sen puhkasin pariinkin kertaan kivikossa. Se on siis paikkailtu sisäkumipaikalla sisäpuolelta ja kumiliimalla ulkopuolelta. Samoilla n. 1.2 barin paineilla Hanssi Apex ei ole puhjennut. Apexiahan ei Hanssiin saa kuin vasta 2.6 leveydestä alkaen.

    edit. DHRII on DD versiona (triple seos) lähes 200 grammaa painavampi kuin EXO+ versio (3C max terra seos). Kumpihan seoksista on pitävämpi ja kestävämpi. Mun painoiselle (72 kg) tuo Exo+ ehkä voisi kuitenkin riittää parkkiin ja kivikkoon vaikka Exo ilman plussa ei tosiaan kestänyt. Toisaalta DD:n kanssa saisi kai kuitenkin pitää vielä pienempää painetta eli lisätä mukavuutta ja parantaa pitoa ilman että vanteen läpilyönti puhkaisisi renkaan tai että kumi taittuisi alle mutkassa.
    kauris muokkasi tätä : 04.09.2019 at 20.00 Syy: DH vai HD miten mä taas väänsin ne väärin

  6. #3186
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.166
    DHRII+DHRII ensi kesän vaihtoehtona mietin vakavasti Michelin Wild enduro front+rear yhdistelmää mutta tuon vähän ylempänä linkitetyn laajan rengastestin kommentit Wild Enduron takarenkaasta saivat vähän empimään. Ja en jotenkin viitsisi ostaa Wild Enduroa eteen ja taakse jotain ihan muuta merkkiä. Wild Enduro rear renkaanhan sanottiin olevan vähän turhankin "wild" eli näyttäviä luisuja yms. Michelin-kombon hinta olisi kuitenkin kahdelta renkaalta nelisenkymppiä edullisempi.
    kauris muokkasi tätä : 04.09.2019 at 19.56 Syy: Hdr dhr... hrmmm.

  7. #3187
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    HDRII+HDRII ensi kesän vaihtoehtona mietin vakavasti Michelin Wild enduro front+rear yhdistelmää mutta tuon vähän ylempänä linkitetyn laajan rengastestin kommentit Wild Enduron takarenkaasta saivat vähän empimään. Ja en jotenkin viitsisi ostaa Wild Enduroa eteen ja taakse jotain ihan muuta merkkiä. Wild Enduro rear renkaanhan sanottiin olevan vähän turhankin "wild" eli näyttäviä luisuja yms. Michelin-kombon hinta olisi kuitenkin kahdelta renkaalta nelisenkymppiä edullisempi.
    Itse oisin hyvin voinut tuon Wildin 2.6"/2.4" setin tilata, mutta kun 2.4 ei varastossa, ja ei malttais odottaa 10.9 asti, kun venyttää taas toimituspäivää pidemmälle. 2.5 tuohon Fiveen kyllä mahtuu, 2.6" en niinkään varma.

  8. #3188
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.337
    Kauris tarkoittanee DHR ja DHF -malleja...
    Joillain valmistajilla vähän hankaloittaa eri levyisten renkaiden vertailua se että niissä saattaa olla saman kuvion nappulat vähän tiiviimmin tai ilmavammin. WT DHR II:t on kuitenkin tallissa ja niissä 2.4 ja 2.6 kuvio näyttää samalta.

  9. #3189
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.166
    Heh, kyllä. Tehnyt saman mokan ennenkin. Dhr hdr... Luulis nyt oppivan ja muistavan siitä, että DH niin kuin down hill.

  10. #3190
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.733
    Vaikka asiasta on keskusteltu ja ehkä väännettykin toistasataa sivua, niin otsikon aiheeseen sen verran, että märällä juurakolla ja kalliolla ei pidä mikään rengas.

    Itse vaihdoin juuri alle uuden DHF/DHR-kombon 27.5x2.8-koossa (aiemmin oli Rekon+/DHR samassa koossa) ja piti ainakin eilen melkoisen mukavasti. Mitään ultramärkää ei kuitenkaan metsässä ollut. Hyvin on kestäneet mun ajossa jopa 0.3/0.4 -paineilla. Nyt laitoin 0.5/0.6 eikä hakannut enää vanteille, kuten noilla pienemmillä paineilla tuppasi tekemään.

    Myös fätissä olen tykännyt FBF/FBR-paketista 4" leveänä. Vaikka onhan ne luokattoman raskaat polkea siirtymiä.

  11. #3191
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Kuinkas paljon vanteen leveydellä on vaikutusta pitoon esim kallioilla? Pyöräytin just ardentit noilta vanteilta pois, mille rouheampaa settiä Kattelen, ja heitin ardentit noille Kuitusille. Kun vertailin profiilia kun oli yks rengas vaihdettu, niin aika lailla näyttää 10,6mm sisäleveyden muutos vaikuttavan renkaan muotoon. Onko se nyt maalaisjärjellä ajateltuna pitävämpi, ja kapeammalla vanteella paremmin rullaava?


  12. #3192
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    369
    Märälle saa kyllä pitoa pehmeällä seoksella sekä jonkinlaisella kuviolla. Oman kokemuksen mukaan seos on merkittävämmässä roolissa. Esimerkiksi Onza Aquila DHC tuntuu pitävän erinomaisesti. Samoin Schwalben Ultra Soft MM tuntui pitävän. Ennen vanhaan Super Tacky Minion oli se rengas kostealla.

    Noilla kumeilla tosin joutuu jo vähän polkemaan. 😁

  13. #3193
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    No nyt on tilattu 2.6" magic mary softina, ja taakse 2.35" Hans dampf softina. Voisin luulla että eron huomaan kyllä, kun mielestäni en pehmeällä seoksella olevia kumeja koskaan ole omistanut

  14. #3194
    26" koossa olisi renkaat hakusessa Tampereen juurakoille. 2,35 Racing Ralph mahtuu vielä juuri pyörimään takahaarukassa, mutta 2,25 leveä olisi varmasti optimi.
    Rullaavuus ei tärkein ominaisuus, vaan pito märällä ja tubeless saisi olla. Ehdotuksia tai kokemuksia?

  15. #3195
    Minkäkaisia kokemuksia tuosta Magic Mary Addix softista pakkasella on ollut? Koitin kahlata monta sivua läpi, mutta oiskohan yks kommentti vain löytyny, jossa todettiin mahdollisesti kovettuvan pakkasen puolella ja eikö tuota Addixia ollut saatavilla jo viime talvenakin..Muilla havaintoja käykö hyvin ympärivuotisesta renkaasta edessä?

  16. #3196
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.166
    Mä ajelin sillä viime talven. Parempi se oli mielestäni kuin Maxxis DHF 3C Max Terra seoksella.

  17. #3197
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Olen kovin tykästynyt Maxxis DHF:n eturenkaana 2.6 koossa. Oma rengas on Dual-seoksella, onko siinä kuinka paljon eroa vs eri 3c seokset ja jos on, missä olosuhteissa se ero on merkittävä?

  18. #3198
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    458
    Tuossa jokunen viesti takaperin linkkasin Enduromagin artikkelin jossa asiaa käsiteltiin seuraavasti:

    DualCompound

    MAXXIS’ dual compound is only suitable for the rear tire on both Trail and Enduro bikes. The compound is relatively hard, rolls super fast on any surface and wears quite slowly. These tires are easy on your wallet, especially if you tend to ride on steep and rocky terrain. However, the compound lacks grip for use as a front tire, especially in wet conditions. Here, the DualCompound doesn’t perform well enough either on the centre tread or on the shoulder knobs.

    3C MaxxTerra

    3C MaxxTerra is MAXXIS’ intermediate triple compound. For Trail riders, it is the go-to option for both the front and rear wheels. The low rolling resistance of the centre knobs is nice to have on the climbs and on moderately inclined flowing trails. The compound of the shoulder knobs on the front tire could be a little softer if you want that extra bit of grip for really hard Enduro use. Nonetheless, the 3C MaxxTerra compound offers the ideal compromise between longevity, grip and cushioning. Most bike brands agree, fitting tires with the 3C MaxxTerra compound on the majority of their builds.

    3C MaxxGrip

    Grip, grip, and more grip: this aptly describes MAXXIS’ softest triple compound. Actually, it should be called 3G. On the brakes, in corners, in dusty or wet conditions as well as on hard-packed ground, MAXXIS 3C MaxxGrip tires will find something to hold on to. The soft rubber compound offers a ton of cushioning too. The knobs are so soft in warm conditions that small stones stick to them and get flung up against the frame. Of course, that much grip comes at the expense of rolling resistance. If you want to beat your buddies to the top of the mountain, you’ll have no chance with the 3C MaxxGrip compound. Inevitably, MAXXIS’ harder compounds wear much slower than 3C MaxxGrip. Nevertheless, the soft compound lasts long enough for several bike park visits without having to be replaced every two days. Our top choice for the front.

  19. #3199
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Osaisiko joku heittää lonkalta, millä paineilla olisi hyvä lähteä liikkeelle, että pito olisi hyvä, muttei kumminkaan iskisi vanteelle jossain vaiheessa? 2.6 Magic Mary ja 2.35 Dampf. Kuskilla painoa ajokamojen kanssa 92kg. Aluksi oon nyt pitänyt 2.5 baria pari päivää, mikä oli ilmeisesti suositeltavaa uusille renkaille.

  20. #3200
    Liittynyt
    08/2018
    Viestit
    215
    Mitäs XC-kumeja märälle kelille kannattaa katsoa?

  21. #3201
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 3001 Katso viesti
    Osaisiko joku heittää lonkalta, millä paineilla olisi hyvä lähteä liikkeelle, että pito olisi hyvä, muttei kumminkaan iskisi vanteelle jossain vaiheessa? 2.6 Magic Mary ja 2.35 Dampf. Kuskilla painoa ajokamojen kanssa 92kg. Aluksi oon nyt pitänyt 2.5 baria pari päivää, mikä oli ilmeisesti suositeltavaa uusille renkaille.
    1 bar olen edessä pitänyt i30 kiekolla jäykkäperässä kohtuu rauhallisessa ajossa. Renkaana MM 29x2.6 SS Apex Soft. Kuski + pyörä vajaa 120kg. Tuskin yli 1.2 bar edessä ainakaan tarvitset vauhdikkaammassakaan ajossa. 90kg kaverilla piti 2.6 SE4:llä 1.25 bar edessä, lähempänä yhtä oli kuulemma jo lähellä läpilyöntejä.

  22. #3202
    Liittynyt
    06/2017
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    88
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 3001 Katso viesti
    Osaisiko joku heittää lonkalta, millä paineilla olisi hyvä lähteä liikkeelle, että pito olisi hyvä, muttei kumminkaan iskisi vanteelle jossain vaiheessa? 2.6 Magic Mary ja 2.35 Dampf. Kuskilla painoa ajokamojen kanssa 92kg. Aluksi oon nyt pitänyt 2.5 baria pari päivää, mikä oli ilmeisesti suositeltavaa uusille renkaille.
    2.5 bar on kyllä törkeen paljon. Eteen 1.4bar ja taakse 1.7bar. Tuollain abaut ajan ite ja ajokamoissa painoa yli 100kg

    Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla

  23. #3203
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.977
    Olen huomannut sellaisen jutun että jos renkaassa lukee kyljessä painealueena nyt Magic Mary 2.6x29" esimerkkinä 1.20 - 2.60 Bar (17 - 38 psi) niin tuo alin lukema on yleensä hyvä lähtökohta. Esim Schwalbe Jumbo Jim 4.8" leveässä lukee kyljessä 0.40 - 2.00 Bar (6 - 30 psi) ja tuo 0.4 on oikeasti hyvä paine sille renkaalle.

  24. #3204
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Visa_äs Katso viesti
    2.5 bar on kyllä törkeen paljon. Eteen 1.4bar ja taakse 1.7bar. Tuollain abaut ajan ite ja ajokamoissa painoa yli 100kg

    Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla
    Jostain aikoinaan jäi mieleen, että aluksi pitäisi pitää juuri nuo korkeammat paineet, että rengas tiivistyy kunnolla/notkistuu uutuuttaan. En siis ole ajanut noilla kun yhden lenkin, että litkut pyörii vanteella ja menee sinne minne kuuluukin. Nyt vasta ne ajopaineet laitan.

    Laitetaan nuo 1.4/1.7, ja jos lipsuu niin tietää että vähän on varaa laskea

    E: kiekkoina 35 sisäleveet spank oozy 395+.

  25. #3205
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.166
    Joo ja se hetken pidettävä normaalia ajopainetta korkeampi paine uusissa renkaissa saattaa kuulemma auttaa siihen, että rengas muotoutuu/venyy täyteen kokoonsa (leveyteensä). Ajossa sitten tuo ehdotettu 1,4/1,7 alkuun kokeeksi kuulostaa ihan hyvältä. Edessä kun sulla on leveämpi kumi ja läpilyönti ei muutoinkaan ole niin todennäköistä, niin vähempikin voi hyvin liukkaalla riittää. Itse pidän parkissa 1,1-1,2 baria ja hitaassa kannonkierrossa lähimetsissä vain n. 1 baria. Takana 1,2 on exo-kylkisillä puhkonut renkaita, 1,5 ei. Mulla takarengaskin ollut 2,6, halkaisija 27,5 ja painoa 72 kg.

  26. #3206
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.166
    Muuten, nyt kun on 2,4 leveät dhr II renkaat tulossa postissa kotia kohden, niin muistaako joku nähneensä laskuria, ohjetta tai vastaavaa siitä, minkä verran suurempi paine pitää olla 2,4 renkaassa 2,6 verrattuna, jotta lopputulos on ns. sama. Toisaalta taakse mulle on tulossa peräti Maxxiksen double down (DD) kyljillä oleva versio, joten se taas ilmeisesti mahdollistaa pienemmän paineen ohuempiin verrattuna ilman, että vanne puhkoo renkaan tai että rengas sortuu kurveissa.

  27. #3207
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Muuten, nyt kun on 2,4 leveät dhr II renkaat tulossa postissa kotia kohden, niin muistaako joku nähneensä laskuria, ohjetta tai vastaavaa siitä, minkä verran suurempi paine pitää olla 2,4 renkaassa 2,6 verrattuna, jotta lopputulos on ns. sama. Toisaalta taakse mulle on tulossa peräti Maxxiksen double down (DD) kyljillä oleva versio, joten se taas ilmeisesti mahdollistaa pienemmän paineen ohuempiin verrattuna ilman, että vanne puhkoo renkaan tai että rengas sortuu kurveissa.
    Ei yletä ihan sinne 2.6" asti, mutta pystyykö tästä jotenkin oman pään sisällä jatkamaan tuota listaa

  28. #3208
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.166
    Niin ja siitä valmistajan renkaan kylkeen printtaamasta minimipainelukemasta voi tietty hakea suuntaviivaa saman valmistajan renkaiden välillä. Noin ylipäätään en ole sitä valmistajan painesuosituslukemaa pitänyt minään ohjenuorana. Varsinkin aiemmin ja joidenkin valmistajien kohdalla edelleen minimipainelukema on ollut aivan liian korkea. On ollut varmuudeksi mitoitettu painavillekin kuskeille ja sisärenkaille. Litkutettuna ja selvästi kevyemmällä kuskilla kuin vaikka 90 tai 100 kiloisella ilmoitettu minimipaine on ollut aivan älytön kuten tyyliin 2,5 baria 2.2 leveälle renkaalle.

  29. #3209
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.358
    Rule #1: Obey The Rules

  30. #3210
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.166
    Kiitos. Tuohon sai laittaa oikein huolella muuttujia ja vähän muistella saksaa
    Vastaus kysymykseeni on näköjään vain noin 0,1 baria. Muutoinkin laskuri vahvisti kokemuksiani eli taakse n. 0,2 enemmän kuin eteen ja että omalla vanneleveydellä, painolla ym vaihtoehdoilla suositellut paineet ovat siellä 1,1-1,4 barin tienoilla.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •