FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 64 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 54 62 63 64 65 66 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.891 - 1.920 / 2215

Aihe: Projekti: 7.x-kiloinen maratontäysjousto

  1. #1891
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti t-man Katso viesti
    Tuota aiemmin mainittua Scalen kevennysprokkista WW:n foorumilta lukeneena tämä lause summaa harrastuksen aika hyvin:

    "So, 400 euros to save 13 grams. It seems outrageous but that is what makes me a weight weenie"

    Toki kaikki on suhteellista, jotkut maksavat kymmeniä tuhansia, että saavat autonsa kiihtymään 0.1 sekuntia nopeammin liikennevaloista toiseen
    Sitten kun pyörä on maximaalisesti kevennetty niin lähdetäänkö keventämään kuskia? Tuollainenkin joku 8kg pyörä on kuitenki vaan about 10% koko liikkuvasta massasta normi miehen alla. Esimerkiksi 13 grammaa kakkaa pois suolesta ennen lenkkiä saavutetaan varmasti alle 400€ sijoituksella.

  2. #1892
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    326
    ^ Ite keventelen välillä reitin varrellakin.

  3. #1893
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Jojensuu
    Viestit
    682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Sitten kun pyörä on maximaalisesti kevennetty niin lähdetäänkö keventämään kuskia? Tuollainenkin joku 8kg pyörä on kuitenki vaan about 10% koko liikkuvasta massasta normi miehen alla. Esimerkiksi 13 grammaa kakkaa pois suolesta ennen lenkkiä saavutetaan varmasti alle 400€ sijoituksella.
    Mutta täytyy muistaa, että jos onkin kaksi identtistä kuskia, jotka ovat juuri käyneet kakalla ja toisella on 13 grammaa kevyempi kulkine alla...toki kun mennään äärimmäisyyksiin, niin optimaalisin kuski (vaakahommiin, ei välttämättä kisoihin) olisi juuri verenluovutuksessa käynyt nestehukkainen komposiittiraajoilla varustettu raajaton lyhytkasvuinen henkilö, jolla suoli tyhjennetty ja turhat elimet (perna ym.) poistettu, sekä tukka ja muutkin ihokarvat ajeltuna.

  4. #1894
    Hieno ketju! 😄 omasta mielestä keveys on parasta olla kulkineessa, koska kaksi kiloa lisää selkäreppuun ei tunnu ajossa miltään pyörää käsitellessä. Laitappa se 2kg pyörään kiinni. Tosin ajelen 15.6kg pyörällä, jossa kilo sinne tai tänne ei näy missään.

  5. #1895
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    WW-foorumin muutamat tyypit on tosiaan omaa luokkaansa.

    Muistutettakoon nyt vielä, etten kuvittele saavuttavani tällä grammanviilauksella käytännössä juuri minkäänlaista etua kisoissa. Liiallisuuksiin mennessään tästä saattaa olla jopa haittaa, ja raja on vähintäänkin veteen piirretty viiva. Tätä hommaa ei siis edes kannata yrittää perustella järjellä. Yksinkertaisesti sanottuna tarkoituksena on vain rakentaa "kompromissiton xc-täysjousto", mikä sekin on tietysti aina vahvasti makuasia. Mutta ei ole vielä tullut vastaan sellaista "valmispyörää", josta ei haluaisi muuttaa jotakin.

    Kun pyörä on "valmis", sillä ajetaan monta vuotta kisoja, jos ukko vaan säilyy terveenä. Ukkoa ei ole tarkoitus erityisemmin keventää.

  6. #1896
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.062
    Arvostan tuota asennetta. Moni aina sanoo, että on halvempaa tai jopa helpompaa keventää kuskista pari kiloa, mitä pyörästä. Minä ajattelen, että miksi en ottaisi molempia, jos se mahdollista

  7. #1897
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Näin juuri. Vaikka itse en vedä näin pitkälle tätä hommaa niin silti mielestäni pyörästä on kiva ottaa ne suurimmat ylimääräiset grammat pois muuttamatta kuitenkaan ominaisuuksia. Yksi harrastuksen muoto tämäkin, mutta lompakon puolesta onneksi itselläni jäänyt kohtuullisuuksiin.

    Yhtälailla hifistit fiilistelee ääripäässä kymmenien tuhansien piuhoja vaikka tosiasiassa kukaan ei huomaa eroa niihin tonnin piuhoihin.

    Lisää vaan päivityksiä kuinka projekti etenee!

  8. #1898
    Liittynyt
    11/2018
    Viestit
    170
    Hifistit mainittu niin voi ehkä esittää myös huonon analogian kuten siihen harrastuksen keskusteluun kuuluu, että menkääs kysymään vaikka joltain skeittarilta onko se sama että skeittilauta painaa kilon tai kaks enemmän vai että se laudan päällä oleva painaa saman kilon tai kaks vähemmän. Näkisin jotenkin että maastopyöräilyssäkin lienee jotain samaa kun jumpataan juurakoiden ja kivikoiden yli, tiedä sitten...

  9. #1899
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jone51 Katso viesti
    Hifistit mainittu niin voi ehkä esittää myös huonon analogian kuten siihen harrastuksen keskusteluun kuuluu, että menkääs kysymään vaikka joltain skeittarilta onko se sama että skeittilauta painaa kilon tai kaks enemmän vai että se laudan päällä oleva painaa saman kilon tai kaks vähemmän. Näkisin jotenkin että maastopyöräilyssäkin lienee jotain samaa kun jumpataan juurakoiden ja kivikoiden yli, tiedä sitten...
    Kyllä ite ainakin huomasin eron aika hyvin, kun renkaista ja vanteista lähti 650g pois. Oli ihan eri peli ajella. En kyllä oo huomannu minkään näköistä hyötyä jos jättää puolen litran juomapullon janiskaripumpun pois repusta, mitkä painaa suunnilleen saman verran. Tuntuu se 650g kiekoista pois silti ajaa kevyemmältä vaikka 2kg laittaa reppuun lisää painoa.

  10. #1900
    ^kuuluisat pyörivät massat kyseessä?

    Hyvää luettavaa, tätä lisää!

  11. #1901
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti t-man Katso viesti
    Tuota aiemmin mainittua Scalen kevennysprokkista WW:n foorumilta lukeneena tämä lause summaa harrastuksen aika hyvin:

    "So, 400 euros to save 13 grams. It seems outrageous but that is what makes me a weight weenie"

    Tässä naurattaa ajatus että ensin käytetään 400€ jotta saadaan 13g kevyempää palikkaa ja sitten syksyn paskailmoilla vedetään ekan ropakon läpi niin jo on fillarissa sata grammaa kuraa kiinni

  12. #1902
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Mut onhan se kokonaispaino kuitenkin sen 13g vähemmän.


  13. #1903
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mut onhan se kokonaispaino kuitenkin sen 13g vähemmän.
    Kuten jo Friedrich Nietzsche aikanaan lausahti, "kura kavahtaa keveyttä". Tämä tunnetaan myös ns. KKK-periaatteena. Fysioterapeuttien ja naprapaattien ammattiliitto on jo vuosien ajan yrittänyt aktiivisesti saada omittua lyhenteen kylmä-koho-kompressiolle, mutta alkuperäinen merkitys ei katoa. Ei milloinkaan.
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  14. #1904
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Tursaan järjellinen argumentointi lähtee juuri järjellisyytensä vuoksi ankarasti hakoteille. Vaikka JackOja onkin ytimessä, niin ei järkiperusteluja näihin hommiin! Mutta jäsen LJL:n viisautta hohtava kommentti veti sanattomaksi...

  15. #1905
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    Mutta jäsen LJL:n viisautta hohtava kommentti veti sanattomaksi...
    +1

    Ja tuo on vielä ONTOPIC kamaa, sillä tuota viisautta ei voi enää keventää edes millään, ollaan jo keventämisen kliimaksissa tuossa.

    LJL:llä on kyllä sana hallussa!! Laittasin tähän peukku-ylös hymiön mutta foorumi ei moista hymiötä tunne.

  16. #1906
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    Mutta jäsen LJL:n viisautta hohtava kommentti veti sanattomaksi...
    Kun projekti on, kaikella rakkaudella sanottuna, alustavasti irrationaalinen, sopivat joukkoon sulavasti myös Friedrich Nietzschen pseudositaatit. Juueivät kyllä sittenkään sovi. Niin tai ei, mut nojoo

    Ei mulla muuta kuin että löylyä lissää ja kuvia hipokonponenteista vaa'alla! Heee-ee-ee (alla kauniin kuoren)
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  17. #1907
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    ...Mutta jäsen LJL:n viisautta hohtava kommentti veti sanattomaksi...
    Minun silmääni tuli melkein kyynel tuon lukiessani.


  18. #1908
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Minun silmääni tuli melkein kyynel tuon lukiessani.
    Hyvä ettei esim. housuunpassivoitsemista tai jotakin sitä ikävämpää sattunut
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  19. #1909
    Liittynyt
    01/2017
    Viestit
    109
    Uskaltaako kertoa missä mennään tällä hetkellä kokonaispainon kanssa ja mikä oli lähtöpaino.?

  20. #1910
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Tässä Garbarukin 10-50-pakka kisakiekkojen XD-vapaarattaaseen. Alkuperäinen 10-51 XTR (371 g) jää treenikiekkoihin.




  21. #1911
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nikkesi Katso viesti
    Uskaltaako kertoa missä mennään tällä hetkellä kokonaispainon kanssa ja mikä oli lähtöpaino.?
    Aina uskaltaa. Lähtö oli muistaakseni polkimien kera 10.3 kg ja tällä hetkellä lukema on noin 9.6 kg. Pyörivistä massoista lähtenee noin 1.3 kg, mutta jo nyt näyttää selvältä, ettei kunnollisilla renkuloilla mennä alle kasin, jos etälukituksista halutaan pitää kiinni.

  22. #1912
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    kunnollisilla renkuloilla
    Lukeutuiko Schwalben Ukkos-Perat tähän kategoriaan vai meneekö kunnollisen raja sitä painavammissa
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  23. #1913
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Kyllähän Burtti on ihan ajokelpoinen rengas. Mutta mulla on nyt valmiiksi ostettuina S-Works Renegadet, eteen 2.3" (noin 550 g) ja taakse 2.1" (noin 500 g). Noilla on tullut ajeltua kisoja aiemmin, ja tuntuvat mulla toimivan ja kestävän ihan hyvin. Lähinnä meinasin sitä, että jos laittaisi Maxxiksen Maxxxxxlitet (350 g), niin vois mennä alle kasin, mutta siinä sitten jo kisakelpoisuus oleellisesti kärsisi.

  24. #1914
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Onhan pyörän rakentelu onneksi aika edullista puuhaa. Toiset rakentelee jenkkiautoja tai prätkiä, ja siihen nähden tämä herkuttelu on halpaa.

  25. #1915
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Kilohinta on kyllä fillarissa korkeampi..

  26. #1916
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Seurasin edellistä projektia mielenkiinnolla ja hyväksynnällä. Oma 29" jäykkäperä painaa nyt 9,8kg. Mun pörsälle ja uudelle gravelgrinderprojektille riittävän kevyt.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  27. #1917
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    102
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Kuten jo Friedrich Nietzsche aikanaan lausahti, "kura kavahtaa keveyttä". Tämä tunnetaan myös ns. KKK-periaatteena.
    Kyseinen sitaatti löytyy Nietzschen
    myöhäiskauden teoksesta Eräjumalten hämärä. Amerikoissa teosta ja siinä lanseerattua periaatetta luettiin valkoisten linssien läpi, mikä oli omiaan vaikuttamaan etelävaltalaisen erävaatetuksen outoihin kehityshaaroihin.

    Pöyräprojektille peukkua!

  28. #1918
    Akilla kun on huomattavasti enempi ajokokemusta, niin mitä mieltä jarrulevyjen painon vaikutuksesta? Esim. jos jarrulevyistä lähtis yhteensä 150g pois, ni onko käytännössä sama kuin ottas jostain putkiosista sen painon pois? Pyörivää massaahan nuo levytkin on, mutta kun pyörivät niin siinä sisäkehällä..

  29. #1919
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Espox
    Viestit
    993
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräilevä Hullu Katso viesti
    Akilla kun on huomattavasti enempi ajokokemusta, niin mitä mieltä jarrulevyjen painon vaikutuksesta? Esim. jos jarrulevyistä lähtis yhteensä 150g pois, ni onko käytännössä sama kuin ottas jostain putkiosista sen painon pois? Pyörivää massaahan nuo levytkin on, mutta kun pyörivät niin siinä sisäkehällä..
    Hitausmomentti J=mr^2 joten exponentiaalisestihan se lisääntyy kun mennään lähemmäs ulkokehää. Eli mieluummin painoa pois kehältä ja kumista kun puhutaan fillarin kiihdyttämisestä.

    Hieno projekti Akilla jälleen menossa ja hyvä tolkku mukana jos vertaa noihin WW kavereihin jotka ensitöikseen poistaa maalit kaikesta.
    Ride and Smile!

  30. #1920
    Mielummin varmaan kannattaa vähentää jousittamatonta massaa kun jousitettua. Molempi tietysti parempi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •