Se fiilis kun saa olla poluilla ja kallioilla aivan yksin rauhassa
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla
^hieno kuva hienosta fillarista!
^^^
Hieno tunnelma. Tykkään kovasti.
Samat sana sianluca:n ilmavista kuvista. Jotenkin kotoisilta tuntuvat nuo Olos-Pallas seudun kuvat&tunnelmat![]()
„Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)
Oli pilvistä, aurinkoista, sadetta ja poutaa, ja vkl, niin päätin sellaisen +40km käydä pyörimässä
![]()
Yleinen fiilis ei ollut lenkin puolessa välissä korkeimmillaan... hirvikärpäset ja hyttyset kiusasivat korjausoperaation ajan
Mutta kyllä se hymyksi muuttui lopulta
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla
Sorastettua polkua. Raekoko vain vaihtelee...
ps.
Nyt ei olla Lapissa tahi erämaassa, vaan ihan kesänviettopaikkani takapihan lähiliikunta-alueella![]()
Vähän gravelointia ja vv-ruutujen metsästämistä...
![]()
Mikä kumma siinä on, mutta gravelpyörä kuin gravelpyörä alkaa näyttää hyvältä kun se on viety kotipihasta, autotallin seinustalta tai muusta "Pyöräsi kuva" -ketjussa varsin tyypillisestä kuvauspaikasta sinne missä sellaisella on kiva ja kuuluukin ajaa? Ei ole suurempaa väliä edes sillä ollaanko helpolla ulkoilutiellä, sileällä savitiellä tai muulla gravel lightilla vai karkealla soralla tai paikoin vähän juurakkoisella ja kiviselläkin metsäpolulla!
Jopa MRen pyörän "colorway" jonka kuvittelisi sopivan parhaiten lähiökerrostalojen pihoihin näyttää ihan hyvälle keskellä suomalaista havumetsää
PS Onko tämä jostain sieltä jousiammuntaradan tienoilta?
^Tällä kertaa Metsälästä ex-maaliikennekeskuksen huitteilta sieltä väärältä puolen tietä. Josta voisikin sitten jo kirjoittaa vaikeasta elämästä siellä ja täällä, kun melko luovasti ylitin tien päästäkseni toiselle puolen. Oikea proseduuri olisi varmaan ollut ajaa metsäpolkua edelleen kunnes olisi päässyt Metsäläntien ali.
En muista onko mulla koskaan ollu fiksiä mukana mökillä. Nyt päätin ottaa, josko kerkeis käymään vähän pyörähtää. Olin sen verta aikasi tänään liikenteessä, että päätin tehä sellasen pikasen jäätelö/lonkero/sauna -lenkin. Kaksi ekaa nautittu lenkillä, viimeisin lenkin jälkeen.
Keli oli mitä parhain ja vaikka lenkki olikin suht lyhyt (66km), meni se topkolmoseen tämän kesän lenkeissä. Vieläkin fiilistelen. Fiksikin kulki ihan kivasti.
Lopussa pääsin nauttiin vähä hiekastakin.
Vitostie uusittiin aikanaan ohituskaistoilla. Sinne jäi paljo hyvää asfalttia ns. mökkiteiksi. Harmillisesti ne useassa kohtaa muttuu soraksi, kunnes taas asfalttia. Mutta mukava tuolla on ajella.
Ja tämä on sitten historiallista vanhaa Lahdentietä eli tuossakin kohtaa on joskus ajeltu hitaasti, kun eteläsuomi on ollu lomilla.
Hieman on vain muuttunut niistä päivistä.
Vastarannan entinen mylly.
![]()
Voi kun noiden kuvien liitteenä olisi ollut tiedot siitä missä ne on otettu! Tai jos ihan mahdottomia saisi toivoa, koko lenkistä olisi (sopivalla "private spherellä" tai muulla mökin sijaintia ja muuta yksityisyyttä suojelevalla savuverholla varustettu) GPS-tiedosto!
PS Mä en osaa ollenkaan yhdistää vitostietä (eli kai Valtatie 5:tä?) ja historiallista vanhaa Lahdentietä! Eikä ensin mainittu alakin tunnetusti Lusista eli Lahden pohjoispuolelta Heinolasta - ja viimeksi mainitulla ole aina tarkoitettu Helsinki-keskeisesti etelästä tulevia ja Lahteen päättyviä teitä? Vaikka Lahteen on toki tultu muistakin suunnista, tiet eivät ymmärtääkseni ole olleet Lahdenteitä?
PPS Tämä pikkaisen purkauksenkin luonteinen postaus liittyy osin siihen että mulla on ollut sellaisena salaisena haaveena speksata hiekkatievoittoiinen gravelpyöräreitti Lahteen ja takaisin. Mahdollsimman korkea gravelpitoisuus olisi ensisijaista ja jos sen saavuttamiseksi pitäisi ajaa mutkankin kautta, se ei pahasti haittaisi.
^ Käytän nykyään erittäin harvoin mitään mittaria lenkeillä, joten gps-tiedostoa ei ole. Vanhaa Lahdentietä löytyy sieltä sun täältä. Uutela olisi voinut olla toinen vinkki. Tässä kuitenkin linkki pätkälle, mistä löytyy 3 ekaa kuvaa.
https://www.gmap-pedometer.com/?r=7406193
Mutta ihan kivaa baanaa löytyy Mikkeli-Mäntyharju-Hirvensalmi -akselilta.
Ja historiallisen vedin ihan omasta päästä, lähinnä sen takia, että ko. kohdassa tosiaan on joskus mennyt valtaväylä Mikkelin suuntaan.
Mökille on sen verta pitkä matka, että en ole ainakaan vielä halunnut uhrata yhtä täyttä päivää sinne ajamiseen. Eli junalla ensin Lahteen ja sieltä heinola-mäntyharju -akselia pitkin. Tosin tänä vuonna oli tavoitteena ajaa Heinolasta vitostien vieressä niitä vanhoja teitä pitkin, mutta se jäi vielä tekemättä. Uskoisin, että on mahdollista niin että ei tarttis ajaa isolla väylällä metriäkään. Josko ensi vuonna sitten. Olen ajanut kerran Koirakiven kautta autolla ja se on aivan varmasti ajamisen arvoinen reitti, pyörälläkin.
Nousu tehty....
„Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)
^ Siis enemmänkin "Tuolta on tultu!" (tai "En ikinä usko että jaksoin nousta koko matkan tuolta asti!") kuin "Tuonne päästään!" ("Jippii, kohta mennään, mutta kunhan ei mentäisi liian kovaa eikä tulisi kivisiä paikkoja!") -fiilikset
Kyllähän tuollaiset maisemat houkuttelisivat tällaista suhteellisen hyväkuntoisiin teihin sidonnaista ja etupäässä vain hyvissä sääoloissa viihtyvää kaupunkilaispoikaakin. Etenkin jos olisi varmassa tiedossa että gravelpyörällä ja jollain korkeintaan 40-millisillä renkaillakin pärjäisi oivallisesti...
...mutta tarjoaahan tämä ketju onneksi näitä fiilistelyhetkiä niillekin jotka mitä luultavammin koskaan tule samoja tai vastaavia paikkoja ajamaan![]()
Kiitokset vaivannäöstä! Mutta mistä se Uutela? Ai niin, olisi pitänyt älytä "katsoa kuvan tiedot" (mutta vaikka Etelä-Savo ei mulle ihan yhtä tuntematonta ole kuin monet muut Suomemme seudut, niin enhän mä helsinkiläisenä olisi tiennyt kuin Vuosaaressa sijaitsevan Uutelan...)
Ja tosiaan olin ulalla täysin omaa syytäni eli siksi että vaikka aikoinani matkasin lukuisia kertoja postiauton tai muun linja-auton kyydissä Hartolan tai vähän suoremmin Mikkelin ja Heinolan kautta Lahteen (ja edelleen Helsinkiin), niin en näköjään älynnyt edes ottaa huomioon sellaista mahdollisuutta että nekin tiet voisivat olla Lahdenteitä nimeltään!
Taitaa olla niin että jos pelkästään hakee mukavia hiekka- ja sorateitä ja ajamisen arvoisia pikkuteitä, niitä kannattaa hakea ennemmin Lahden pohjoispuolelta, Mutta enköhän jonkinlaisen reitin onnistu vielä kokoamaan (vaikka Gravelmappia onkin ilmeisen laiskasti täydennetty Lahden eteläpuolella ja vaikka esimerkiksi Kurakartta on kätevämpi ja käyttökelpoisempikin asfalttipintaista reittiä suunnittelevalle).
*Jonkinlaisen* hiekkateitä sisältävän reitin speksaaminen lienee melko triviaali tehtävä eikä voi mitenkään olla perin hankalaa etenkään sellaiselle joka on joskus jotain reititystyökalua käyttänyt. Mutta jos haluaa *hyvän* eli sekä laadullisesti että määrällisesti mahdollisimman gravelin reitin niin helppousaste mielestäni laskee merkittävästi. Ja hankaluutta tuovat äskeisessä viestissä mainitsemani Gravelmapin ja Kurakartan heikkoudet.... mulla on ollut sellaisena salaisena haaveena speksata hiekkatievoittoinen gravelpyöräreitti Lahteen ja takaisin...
Mutta voi tietenkin olla että tässäkin kyse on pohjimmiltaan yksinkertaisesti siitä että mä en vain osaa! Joten en toki katsoisi pahalla vaan olisin ikikiitollinen jos sinua sattuisi huvittamaan joku päivä speksata jokin reitti tai vaikka parikin, toinen meno- ja toinen paluumatkaa varten![]()
PS nousu löytyy Kilpisjärven tien varrelta, kannattaa vierailla jos sillä suunnalla liikuskelee...
^Olis kyl toi ruutu bongaamatta. Ja pari siitä Meltsin ja Kilpisjärven välistä...![]()
Kokeile tollasta:
https://ridewithgps.com/routes/30981552
Lahteen menopaluu. Lähtöpisteeseen ja paluupisteestä voi koeajaja speksata reitin itse. Reittiä Lahdessa en jakasanut naksutella Salpakankaalta itäänpäin.
Paikoin voi oikoakin jos siltä tuntuu. Vaikka Pukkilasta suoremmin Keravan suuntaan.
Reitti gepsiin, vähän seikkailumieltä aivoon, pari patukkaa taskuun ja lenkille![]()
Eikun: reitti päänuppiin, lamput lataukseen ja unta kaaliin, pientä jännitystä persiisiin, vesipullot täyteen ja vapaisiin taskuihin omatekoisia energiasämpylöitä ja matkaan!
Mutta ihan helkutisti tänkjuuta! En rupea etukäteen arvioimaan enkä kommentoimaan, mutta lupaan jonkinlaisen raportin (vaikka yv:nä jos olen saanut bänniä tai tehnyt exitin foorumilta) kunhan olen saanut reissun tehdyksi!
Iltainen pyörälenkki ja pysähdys paikallisessa matkailupuutarhassa.
![]()
Kirjanmerkit