Hirveä uliuli kun pyöräilijöille ei rakenneta omia väyliä ja jos onkin rakennettu niin jos jalankulkija tms. sinne erehtyy niin uliuliuli on entistä kovempi. Itse sen sijaan pitäisi päästä änkeämään autoilijoille tehdyille väylille.
Hirveä uliuli kun pyöräilijöille ei rakenneta omia väyliä ja jos onkin rakennettu niin jos jalankulkija tms. sinne erehtyy niin uliuliuli on entistä kovempi. Itse sen sijaan pitäisi päästä änkeämään autoilijoille tehdyille väylille.
Tässä olisi kyllä varsin "hauska" tilanne, kun pyöräilijä ajaisi moottoritien piennarta pitkin liittymän kohdalla ja ramppia pitkin tulee auto 120 km/h nopeudella, jotta liittyminen itse moottoritielle olisi turvallista. Ja edessä vetää TMT-sankarimme 40 km/h ennätysnopeutta. Ja periksi ei anneta, koska TMT. Juu, rampilta tulijalla on kolmio, joten hautauskulujen maksaja saadaan helposti selville.
"Hirveä uliuli"? Päivän röhönaurut!
PS Eräänlaisena disclaimerina: tunnustan ajaneeni kerran moottoriliikennetien piennarta seuraavaan liittymään. Spandexien tapaan vain asfalttia ja sitä valkoista viivaa parin metrin päähän eteeni tuijottaen en huomannut ajoissa tien muuttumista enkä nähnyt uukkaria ja pientareella väärään suuntaan ajaen palaamista järkeväksi vaihtoehdoksi. (En kokenut moottoriliikennetiellä ajamista yhtään kummemmaksi kuin samalla kaksinumeroisella tiellä ennen sen muuttumista moottoriliikennetieksi..)
PPS Tiedän kyllä ettei moottoriliikennetie ole sama asia kuin moottoritie
Otsikon aiheessa pysyen olisin kysynyt ketkä ajoivat upeanvärisissä paidoissaan joukkueaika-ajoa Palojoelle päin eilen illalla - mutta tunnistin Stangan ajoasun ja Strava vastasi jo kysymykseenkin.
Sen sijaan voisin kysyä kuka ajoi jäykkäperämaasturin näköisellä fillarillaan metsäpolulta suoraan kelville sivuilleen katsomatta, mutta ei v-u s-a kiinnosta!
Samaa mieltä uliuleista ja jälleen kerran spandex-kortista.
Tämän keskusteluaiheen kannalta ei ole merkitystä onko se moottoriliikennetie vai moottoritie. Kummallakaan ei ole sallittua ajaa polkupyörällä tällä hetkellä.
En nyt jaksa alkaa viritellä näitä lainauksia, mutta Mohhku tai/ja MRe eivät ole sitten halunneet käsittää vaitohehtoisia esityksiä pyöräilijän käyttäytymisestä rampeissa.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Ymmärän kyllä, mitä noilla vaihtoehdoilla ajetaan takaa. Olen vain edelleen sitä mieltä, ettei homma liikenteen kannalta toimi, vaikka pyöräilijä ei ongelmaa havaitsekaan.
Itse päädyin Viron ykköstielle Tallinnasta Narvan/Pietarin suuntaan, kun pyörätie vei suoraan siihen. Ajattelin lähteä seuraavasta liittymästä jollekin pienemmälle tielle, mutta ajelinkin sitten sitä niin kauan kuin oma reitti meni samaan suuntaan, kun oli niin mukavasti tilaa eikä eksymisestä pelkoa. Piennar oli tosi hulppea. Liittymiä oli kuitenkin sen verta harvakseltaan, ettei niissä varominen ollut mikään ongelma. Oli kyllä sunnuntai-ilta, ettei niin paha liikennekään ehkä.
Palasin varsinaista pyöräreittiä pitkin ja siinä rekkojen yms. ohitukset noteerasi ihan eri tavalla, kun tilaa oli niin paljon vähemmän.
En jaksa uskoa siihen, että pyöräilijä ylittäisi ramppia kohtisuoraan. Otetaan vaikka esimerkiksi normaali motariliittymä, josta ensin lähtee ramppi (ylös) ja sadan metrin päässä tulee ramppi (alas). Ja tämä meidän pyöräilijäkö sadan metrin välein pysähtyisi, katsoisi liikennettä ja ylittäisi ajoväylän kohtisuoraan.
Enkä viitsi edes ajatella, että miten ajetaan turvallisesti Lahden motarin ja Kehä I:n liittymässä.
^autoilijan silmin Lahden motarin ja Kehä I:n liittymä voi näyttää kaoottiselta mutta jos vilkaiset satelliittikuvaa niin huomaat sen olevan kuin mikä tahansa eritasoliittymä. Ylitettävänä on vain yksi kaista.
Nopeudet siinä on sitä luokkaa, että sinne ei kyllä halua ketään pyöräilijää ylittämään kaistoja. Google Mapsissa tuo näyttää kovin selkeältä, mutta totuus on toinen. Porvoon motari syöttää tuohon liikennettä 100-120 km/h vauhdilla ja samaan aikaan Lahdesta päin tullaan samaa nopeutta ja siinä sitten vaihdellaan kaistoja kun kukin on menossa minne on menossa. Siinä on esimerkiksi koko matkalta kolme kaistaa keskustan suuntaan Porvoon motarin ja Kehän välissä, vaikka Google Mapsin karttakuva kertoo muuta.
^40 vuotta tuosta olen kulkenut, alkuun muiden kyydissä, myöhemmin itse ajaen. Ymmärrän toki, että ihmiset näkevät ja kokevat asioita eri tavalla.
^Sen verran tiuhaan siellä tulee pyöräilijöitä että täytynee olla sallittua. Viime vuosina monet risteykset on purettu ja rakennettu eritaso risteyksiä. Aiemmin oli niitä hienoja u-käännös ristyksiä kiihdytys kaistoilla jonka ansiosta päästiin kääntymään vastaan tulevan kaistaparin yli. Ehkä sivistys tavoittaa jossain vaiheessa tason missä pyöräily kielletään.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Käytännössä se toimii vaikkei joissain rajatussa teoriassa toimisikaan. Tämä käsiteltävä asia on kuitenkin yksinkertaisesti, että Suomessa on kielletty pyöräily täsmälleen samanlaisilla teillä missä se muualla on sallittua. Lisäksi näitä täsmälleen samoja tilanteita on Suomessa myös sellaisilla teillä, joissa pyöräily on sallittua. Usein käyttämistäni tulisi mieleen 2 ja 10 teiden liittymä Forssassa. Toinen omalaatuinen väite täällä on ollut, että jos jokin sallitaan niin pitäisi sallia samalla jotain muutakin.
MRe lähtee vertauskuvissaan jatkuvasti siitä, että homma ei voi toimia, koska joku voi toimia liikenteessä väärin. Niin voi tälläkin hetkellä.
Mennään vaikka työturvallisuuslakiin. Venäjällä on paljon sallittua, mikä täällä ei ole, mutta se ei tee hommasta Venäjällä turvallista. Eli ihan turha on nyt alkaa verrata asiaa muiden tilanteeseen.
Jos minä näen autolla ajaessani pyöräilijän motarilla, on se viesti minulle täysin ennalta arvaamattomasti käyttäytyvästä kaverista. Tuollainen siis vaikuttaa niin minuun kuin varmasti useimpiin muihinkin autolla ajaviin.
2 ja 10 teiden risteys ei ole moottoritie, mutta silti kroonisessa rahapulassa piehtaroiva tienpitäjä on rakentanut pääteiden rinnalle turvallisemman väylän pyöräilijöitä varten! Mutta ei, kun ei kelpaa.
Myös siis ramppeihin/rampeilta voi ajaa 80 - 100 (120) km/h kuten motarilla?
Mutta ei tästä sen valmiimpaa tule. Osa porukkaa on sitä mieltä että motarilla voisi pyöräillä turvallisesti ja osa on sitä mieltä että ei voi. Tässä sen näkee, että mielipideasioista ei juurikaan kannata keskustella. Tai ainakaan sillä agendalla, että jotain valmista tulisi.
Ensimmäiseen kohtaan siis liittyy juuri se, että se on nyt laitonta. Jos se olisi laillista niin asiassa ei olisi mitään outoa.
Toiseen taas, että 2-tietä ajaessa siinä ei ole klv:ää ennen kuin huoltoasemien jälkeen eteläpuolella.
Ei tästäkään aiheesta täällä varmaan konsensusta saada. Siksi aihetta pitääkin pitää yllä siellä missä asiaan voi vaikuttaa.![]()
Omalle pyöräilyreitille on tässä muutaman viime vuoden aikana rakennettu moottoritietä ja moottoriliikennetietä. Tiet ovat jo suurelta osin valmiit mutta tietä kuvaavat liikennemerkit on vielä peitetty. Eipä tuossa ole ollut mitään vaikeuksia pyöräillä.
^Kouluaikoina pääsin ajamaan parisen kuukautta Hyväntuulentietä Kotkassa ennen kuin se avattiin liikenteelle. Olihan se varsin mukavaa ajaa tasaista ja leveää väylää.
^nämä väylät mitä ajelen, on jo avattu liikenteelle.
Kyllähän tuo näpsäkästi näyttää toimivan esimerkiksi UK:ssa:
https://www.youtube.com/watch?v=8e3qQMsmMPQ
Et ilmeisesti aja kovinkaan paljoa. Katso esim. tällainen paikka. Nopeusrajoitus 100 km/h, melkoisen kapea piennar. Ja se kuuluisa vaarallinen ramppi.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Liikenne perustuu sääntöjen noudattamisesta johtuvaan ennakoitavuuteen. Sääntöjen vastainen toiminta heikentää ennakoitavuutta.
On siellä. Risteysalue ohitetaan 10-tien kautta. Kiertoa 300 m ja tietysti tyypilliseen tapaan pyöräilijöille ei opastusta ole.Toiseen taas, että 2-tietä ajaessa siinä ei ole klv:ää ennen kuin huoltoasemien jälkeen eteläpuolella.
Ihanko <piiiip> totta?
Et taida tajuta miten raskaaksi, tyhmäksi ja turhauttavaksi edelläolevan kaltaiset tahalliset tai tahattomat mutta yhtä kaikki keskusteluun osallistumattomankin mielestä käsittämättömät väärinymmärryksesi tekevät tämänkin keskustelun ja sen seuraamisenkin?
mkpaa ei esittänyt mitään mihin tuollaisen itsestäänselvyyden toteamista olisi tarvittu tai joka olisi ollut jotenkin ristiriidassa sen kanssa. Hän ei kehottanut ketään olemaan noudamatta liikennesääntöjä moottoritiellä ajamisen suhteen. hän vain huomautti että *jos* moottoritiellä ajaminen olisi sallittua, moottoritien pientareella täysin asiallisesti ja laillisesti liikkuva pyöräilijä ei viestisi itsestään samaa kuin mitä autoilija tällä hetkellä kokee - tai kokisi mikäli joku siellä pientareella todella (Laren kamerallaan vangitseman poikkeustapauksen lisäksi) ajaisi - tämän viestivän.
PS Tämä ihan ystävyydellä ja - useimmiten- fiksua foorumikeskustelijaa kunnioittaen, ilman ilkeilyä tai haukkumista (vaikken läheskään aina ole samaa mieltä kanssasi).
Eipä tule tuolla päin ajeltua hirveästi. Enkä nyt muutenkaan (enää) autolla paljoa ajele. Tulisiko joku 15tkm vuodessa ja siitäkin melkoinen osa "pakollisia" Kotkassa käyntejä.
Mutta aika killeri-liittymä eikä sitä tehdessä ole pyöräilijät juurikaan olleet päällimmäisenä mielessä.
Siis olihan mkpaa:n avaus varsin mielenkiintoinen, senhän osoittaa jo tämä siitä seurannut keskustelu. And never say never. Aikanaan naureskeltiin Pahkasian "keskiolut R-kioskeihin"-sloganille.
Pyöräilyn salliminen moottoriteillä ei kuitenkaan ratkaisisi juuri mitään pyöräilyn ongelmia, moottoriteiden käyttö pyöräilyyn olisi vain marginaaliryhmän hommia. Paitsi ehkä suurimpien kaupunkien (Turku, Tampere, pk-seutu) alueella. Kuopio? Toisaalta niissäkin sitten se pyöräily ajoittuisi sille ajalle, kun ne motarit on muutenkin täynnä, joten turvallisuudesta ei sen yhteydessä voi kauheasti puhua.
Sinänsä ilmeisesti Helsingissä motarit vapautuvat pyöräilylle kaupunkibulevardien muodossa, joten hommahan etenee...
Kirjanmerkit