GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 109 / 115 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 59 99 107 108 109 110 111 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.241 - 3.270 / 3437

Aihe: Kuka ajoi silloin siellä?

  1. #3241
    F. Kotlerburg Guest
    Hirveä uliuli kun pyöräilijöille ei rakenneta omia väyliä ja jos onkin rakennettu niin jos jalankulkija tms. sinne erehtyy niin uliuliuli on entistä kovempi. Itse sen sijaan pitäisi päästä änkeämään autoilijoille tehdyille väylille.

  2. #3242
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Rampilta tulijalla on kolmio. Suoraan ajava pyöräilijä kääntäisi päälaelleen niinkin harvinaisen tilanteen kuin väistämisvelvollisuus. Se nimenomaan loisi ratin takaa katsottuna epäselvyyttä ja pilaisi ennakoitavuuden eli kaikkea muuta kuin ettei tarvitsisi reagoida.
    Tässä olisi kyllä varsin "hauska" tilanne, kun pyöräilijä ajaisi moottoritien piennarta pitkin liittymän kohdalla ja ramppia pitkin tulee auto 120 km/h nopeudella, jotta liittyminen itse moottoritielle olisi turvallista. Ja edessä vetää TMT-sankarimme 40 km/h ennätysnopeutta. Ja periksi ei anneta, koska TMT. Juu, rampilta tulijalla on kolmio, joten hautauskulujen maksaja saadaan helposti selville.

  3. #3243
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tässä olisi kyllä varsin "hauska" tilanne, kun pyöräilijä ajaisi moottoritien piennarta pitkin liittymän kohdalla ja ramppia pitkin tulee auto 120 km/h nopeudella, jotta liittyminen itse moottoritielle olisi turvallista. Ja edessä vetää TMT-sankarimme 40 km/h ennätysnopeutta. Ja periksi ei anneta, koska TMT. Juu, rampilta tulijalla on kolmio, joten hautauskulujen maksaja saadaan helposti selville.
    Jep jep, rampilta kun liittyy 100km/h + etenevään autojonoon niin siihen väliin ei kaivata yhtään spandexia veivaamaan ja hankaloittamaan tilannetta entisestään.

  4. #3244
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    "Hirveä uliuli"? Päivän röhönaurut!

    PS Eräänlaisena disclaimerina: tunnustan ajaneeni kerran moottoriliikennetien piennarta seuraavaan liittymään. Spandexien tapaan vain asfalttia ja sitä valkoista viivaa parin metrin päähän eteeni tuijottaen en huomannut ajoissa tien muuttumista enkä nähnyt uukkaria ja pientareella väärään suuntaan ajaen palaamista järkeväksi vaihtoehdoksi. (En kokenut moottoriliikennetiellä ajamista yhtään kummemmaksi kuin samalla kaksinumeroisella tiellä ennen sen muuttumista moottoriliikennetieksi..)

    PPS Tiedän kyllä ettei moottoriliikennetie ole sama asia kuin moottoritie



    Otsikon aiheessa pysyen olisin kysynyt ketkä ajoivat upeanvärisissä paidoissaan joukkueaika-ajoa Palojoelle päin eilen illalla - mutta tunnistin Stangan ajoasun ja Strava vastasi jo kysymykseenkin.

    Sen sijaan voisin kysyä kuka ajoi jäykkäperämaasturin näköisellä fillarillaan metsäpolulta suoraan kelville sivuilleen katsomatta, mutta ei v-u s-a kiinnosta!

  5. #3245
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    "Hirveä uliuli"? Päivän röhönaurut!
    PPS Tiedän kyllä ettei moottoriliikennetie ole sama asia kuin moottoritie
    Samaa mieltä uliuleista ja jälleen kerran spandex-kortista.
    Tämän keskusteluaiheen kannalta ei ole merkitystä onko se moottoriliikennetie vai moottoritie. Kummallakaan ei ole sallittua ajaa polkupyörällä tällä hetkellä.

    En nyt jaksa alkaa viritellä näitä lainauksia, mutta Mohhku tai/ja MRe eivät ole sitten halunneet käsittää vaitohehtoisia esityksiä pyöräilijän käyttäytymisestä rampeissa.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  6. #3246
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Ymmärän kyllä, mitä noilla vaihtoehdoilla ajetaan takaa. Olen vain edelleen sitä mieltä, ettei homma liikenteen kannalta toimi, vaikka pyöräilijä ei ongelmaa havaitsekaan.

  7. #3247
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Herman Katso viesti
    Pengoin hieman tuota Viron juttua ja Autoliiton mukaan siellä ei ole moottoriteitä eli niiden(kin) kaltaisilla teillä fillarointi on laillista.

    Yleisiä teitä: 58 974 km
    Kansallisia teitä: 16 605 km
    Kansallisista teistä pääteitä: 1 609 km
    Kansallisista teistä toisen luokan teitä: 12 481 km

    Kansallisten teiden päätiet (põhimaantee): numerointi 1–11, 92
    Kansallisten teiden toisen luokan tiet (tugimaantee): numerointi 12–91, 93–95

    Maassa ei ole moottoriteitä.
    Itse päädyin Viron ykköstielle Tallinnasta Narvan/Pietarin suuntaan, kun pyörätie vei suoraan siihen. Ajattelin lähteä seuraavasta liittymästä jollekin pienemmälle tielle, mutta ajelinkin sitten sitä niin kauan kuin oma reitti meni samaan suuntaan, kun oli niin mukavasti tilaa eikä eksymisestä pelkoa. Piennar oli tosi hulppea. Liittymiä oli kuitenkin sen verta harvakseltaan, ettei niissä varominen ollut mikään ongelma. Oli kyllä sunnuntai-ilta, ettei niin paha liikennekään ehkä.

    Palasin varsinaista pyöräreittiä pitkin ja siinä rekkojen yms. ohitukset noteerasi ihan eri tavalla, kun tilaa oli niin paljon vähemmän.

  8. #3248
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    En nyt jaksa alkaa viritellä näitä lainauksia, mutta Mohhku tai/ja MRe eivät ole sitten halunneet käsittää vaitohehtoisia esityksiä pyöräilijän käyttäytymisestä rampeissa.
    En jaksa uskoa siihen, että pyöräilijä ylittäisi ramppia kohtisuoraan. Otetaan vaikka esimerkiksi normaali motariliittymä, josta ensin lähtee ramppi (ylös) ja sadan metrin päässä tulee ramppi (alas). Ja tämä meidän pyöräilijäkö sadan metrin välein pysähtyisi, katsoisi liikennettä ja ylittäisi ajoväylän kohtisuoraan.

    Enkä viitsi edes ajatella, että miten ajetaan turvallisesti Lahden motarin ja Kehä I:n liittymässä.

  9. #3249
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    966
    ^autoilijan silmin Lahden motarin ja Kehä I:n liittymä voi näyttää kaoottiselta mutta jos vilkaiset satelliittikuvaa niin huomaat sen olevan kuin mikä tahansa eritasoliittymä. Ylitettävänä on vain yksi kaista.

  10. #3250
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Nopeudet siinä on sitä luokkaa, että sinne ei kyllä halua ketään pyöräilijää ylittämään kaistoja. Google Mapsissa tuo näyttää kovin selkeältä, mutta totuus on toinen. Porvoon motari syöttää tuohon liikennettä 100-120 km/h vauhdilla ja samaan aikaan Lahdesta päin tullaan samaa nopeutta ja siinä sitten vaihdellaan kaistoja kun kukin on menossa minne on menossa. Siinä on esimerkiksi koko matkalta kolme kaistaa keskustan suuntaan Porvoon motarin ja Kehän välissä, vaikka Google Mapsin karttakuva kertoo muuta.

  11. #3251
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    966
    ^40 vuotta tuosta olen kulkenut, alkuun muiden kyydissä, myöhemmin itse ajaen. Ymmärrän toki, että ihmiset näkevät ja kokevat asioita eri tavalla.

  12. #3252
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Herman Katso viesti
    Pengoin hieman tuota Viron juttua ja Autoliiton mukaan siellä ei ole moottoriteitä eli niiden(kin) kaltaisilla teillä fillarointi on laillista.

    Yleisiä teitä: 58 974 km
    Kansallisia teitä: 16 605 km
    Kansallisista teistä pääteitä: 1 609 km
    Kansallisista teistä toisen luokan teitä: 12 481 km

    Kansallisten teiden päätiet (põhimaantee): numerointi 1–11, 92
    Kansallisten teiden toisen luokan tiet (tugimaantee): numerointi 12–91, 93–95

    Maassa ei ole moottoriteitä.
    Asia selge.

    Tallinnasta kun lähtee etelään tai itään niin pahasti motaria muistuttavia teitä isommalla nopeusrajoituksella. Mitä sitten lienevätkään...

  13. #3253
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Asia selge.

    Tallinnasta kun lähtee etelään tai itään niin pahasti motaria muistuttavia teitä isommalla nopeusrajoituksella. Mitä sitten lienevätkään...
    Eikös siellä motari-säännöt ole hiukan erilaisia. Muistaakseni/kokemuksen mukaan noilla m.m. tasoristeyksiä etc... Kenties fillarointikin sallittua rohkeille...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  14. #3254
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.479
    ^Sen verran tiuhaan siellä tulee pyöräilijöitä että täytynee olla sallittua. Viime vuosina monet risteykset on purettu ja rakennettu eritaso risteyksiä. Aiemmin oli niitä hienoja u-käännös ristyksiä kiihdytys kaistoilla jonka ansiosta päästiin kääntymään vastaan tulevan kaistaparin yli. Ehkä sivistys tavoittaa jossain vaiheessa tason missä pyöräily kielletään.

  15. #3255
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Ja tämä meidän pyöräilijäkö sadan metrin välein pysähtyisi, katsoisi liikennettä ja ylittäisi ajoväylän kohtisuoraan.
    Pysähdytkö sä joka kerta kun ylität tietä? Porintiellä mm. on näitä liittymiä enkä ainakaan minä ole niihin pysähtynyt. Myös muilla pääteillä niitä on ja nopeudet 80-100 km/h. Myös rekkoja menee. Kyllähän asioista saa hankalia jos niin haluaa.


    --
    Ei kurjuutta kummempaa
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  16. #3256
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.797
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Ymmärän kyllä, mitä noilla vaihtoehdoilla ajetaan takaa. Olen vain edelleen sitä mieltä, ettei homma liikenteen kannalta toimi, vaikka pyöräilijä ei ongelmaa havaitsekaan.
    Käytännössä se toimii vaikkei joissain rajatussa teoriassa toimisikaan. Tämä käsiteltävä asia on kuitenkin yksinkertaisesti, että Suomessa on kielletty pyöräily täsmälleen samanlaisilla teillä missä se muualla on sallittua. Lisäksi näitä täsmälleen samoja tilanteita on Suomessa myös sellaisilla teillä, joissa pyöräily on sallittua. Usein käyttämistäni tulisi mieleen 2 ja 10 teiden liittymä Forssassa. Toinen omalaatuinen väite täällä on ollut, että jos jokin sallitaan niin pitäisi sallia samalla jotain muutakin.
    MRe lähtee vertauskuvissaan jatkuvasti siitä, että homma ei voi toimia, koska joku voi toimia liikenteessä väärin. Niin voi tälläkin hetkellä.

  17. #3257
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Mennään vaikka työturvallisuuslakiin. Venäjällä on paljon sallittua, mikä täällä ei ole, mutta se ei tee hommasta Venäjällä turvallista. Eli ihan turha on nyt alkaa verrata asiaa muiden tilanteeseen.

    Jos minä näen autolla ajaessani pyöräilijän motarilla, on se viesti minulle täysin ennalta arvaamattomasti käyttäytyvästä kaverista. Tuollainen siis vaikuttaa niin minuun kuin varmasti useimpiin muihinkin autolla ajaviin.

    2 ja 10 teiden risteys ei ole moottoritie, mutta silti kroonisessa rahapulassa piehtaroiva tienpitäjä on rakentanut pääteiden rinnalle turvallisemman väylän pyöräilijöitä varten! Mutta ei, kun ei kelpaa.

  18. #3258
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Pysähdytkö sä joka kerta kun ylität tietä? Porintiellä mm. on näitä liittymiä enkä ainakaan minä ole niihin pysähtynyt. Myös muilla pääteillä niitä on ja nopeudet 80-100 km/h. Myös rekkoja menee. Kyllähän asioista saa hankalia jos niin haluaa.
    Myös siis ramppeihin/rampeilta voi ajaa 80 - 100 (120) km/h kuten motarilla?

    Mutta ei tästä sen valmiimpaa tule. Osa porukkaa on sitä mieltä että motarilla voisi pyöräillä turvallisesti ja osa on sitä mieltä että ei voi. Tässä sen näkee, että mielipideasioista ei juurikaan kannata keskustella. Tai ainakaan sillä agendalla, että jotain valmista tulisi.

  19. #3259
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    MRe lähtee vertauskuvissaan jatkuvasti siitä, että homma ei voi toimia, koska joku voi toimia liikenteessä väärin. Niin voi tälläkin hetkellä.
    Edistäisikö moottoriteiden avaaminen polkupyörilijöille pyöräilyä kuinka paljon? Enemmän kuin se aiheuttaisi liikenteelle haittaa? Ja väite, että pyöräilystä motarilla ei olisi mitään haittaa, on yksinkertaisesti kestämätön eikä perustu mihinkään.

  20. #3260
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.797
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Jos minä näen autolla ajaessani pyöräilijän motarilla, on se viesti minulle täysin ennalta arvaamattomasti käyttäytyvästä kaverista. Tuollainen siis vaikuttaa niin minuun kuin varmasti useimpiin muihinkin autolla ajaviin.

    2 ja 10 teiden risteys ei ole moottoritie, mutta silti kroonisessa rahapulassa piehtaroiva tienpitäjä on rakentanut pääteiden rinnalle turvallisemman väylän pyöräilijöitä varten! Mutta ei, kun ei kelpaa.
    Ensimmäiseen kohtaan siis liittyy juuri se, että se on nyt laitonta. Jos se olisi laillista niin asiassa ei olisi mitään outoa.
    Toiseen taas, että 2-tietä ajaessa siinä ei ole klv:ää ennen kuin huoltoasemien jälkeen eteläpuolella.

    Ei tästäkään aiheesta täällä varmaan konsensusta saada. Siksi aihetta pitääkin pitää yllä siellä missä asiaan voi vaikuttaa.

  21. #3261
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Omalle pyöräilyreitille on tässä muutaman viime vuoden aikana rakennettu moottoritietä ja moottoriliikennetietä. Tiet ovat jo suurelta osin valmiit mutta tietä kuvaavat liikennemerkit on vielä peitetty. Eipä tuossa ole ollut mitään vaikeuksia pyöräillä.

  22. #3262
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    ^Kouluaikoina pääsin ajamaan parisen kuukautta Hyväntuulentietä Kotkassa ennen kuin se avattiin liikenteelle. Olihan se varsin mukavaa ajaa tasaista ja leveää väylää.

  23. #3263
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    ^nämä väylät mitä ajelen, on jo avattu liikenteelle.

  24. #3264
    Barracuda Guest
    Kyllähän tuo näpsäkästi näyttää toimivan esimerkiksi UK:ssa:

    https://www.youtube.com/watch?v=8e3qQMsmMPQ

  25. #3265
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Myös siis ramppeihin/rampeilta voi ajaa 80 - 100 (120) km/h kuten motarilla?
    Et ilmeisesti aja kovinkaan paljoa. Katso esim. tällainen paikka. Nopeusrajoitus 100 km/h, melkoisen kapea piennar. Ja se kuuluisa vaarallinen ramppi.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  26. #3266
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Ensimmäiseen kohtaan siis liittyy juuri se, että se on nyt laitonta. Jos se olisi laillista niin asiassa ei olisi mitään outoa.
    Liikenne perustuu sääntöjen noudattamisesta johtuvaan ennakoitavuuteen. Sääntöjen vastainen toiminta heikentää ennakoitavuutta.

    Toiseen taas, että 2-tietä ajaessa siinä ei ole klv:ää ennen kuin huoltoasemien jälkeen eteläpuolella.
    On siellä. Risteysalue ohitetaan 10-tien kautta. Kiertoa 300 m ja tietysti tyypilliseen tapaan pyöräilijöille ei opastusta ole.

  27. #3267
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Liikenne perustuu sääntöjen noudattamisesta johtuvaan ennakoitavuuteen. Sääntöjen vastainen toiminta heikentää ennakoitavuutta.
    Ihanko <piiiip> totta?

    Et taida tajuta miten raskaaksi, tyhmäksi ja turhauttavaksi edelläolevan kaltaiset tahalliset tai tahattomat mutta yhtä kaikki keskusteluun osallistumattomankin mielestä käsittämättömät väärinymmärryksesi tekevät tämänkin keskustelun ja sen seuraamisenkin?

    mkpaa ei esittänyt mitään mihin tuollaisen itsestäänselvyyden toteamista olisi tarvittu tai joka olisi ollut jotenkin ristiriidassa sen kanssa. Hän ei kehottanut ketään olemaan noudamatta liikennesääntöjä moottoritiellä ajamisen suhteen. hän vain huomautti että *jos* moottoritiellä ajaminen olisi sallittua, moottoritien pientareella täysin asiallisesti ja laillisesti liikkuva pyöräilijä ei viestisi itsestään samaa kuin mitä autoilija tällä hetkellä kokee - tai kokisi mikäli joku siellä pientareella todella (Laren kamerallaan vangitseman poikkeustapauksen lisäksi) ajaisi - tämän viestivän.

    PS Tämä ihan ystävyydellä ja - useimmiten - fiksua foorumikeskustelijaa kunnioittaen, ilman ilkeilyä tai haukkumista (vaikken läheskään aina ole samaa mieltä kanssasi).

  28. #3268
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Et ilmeisesti aja kovinkaan paljoa. Katso esim. tällainen paikka. Nopeusrajoitus 100 km/h, melkoisen kapea piennar. Ja se kuuluisa vaarallinen ramppi.
    Eipä tule tuolla päin ajeltua hirveästi. Enkä nyt muutenkaan (enää) autolla paljoa ajele. Tulisiko joku 15tkm vuodessa ja siitäkin melkoinen osa "pakollisia" Kotkassa käyntejä.

    Mutta aika killeri-liittymä eikä sitä tehdessä ole pyöräilijät juurikaan olleet päällimmäisenä mielessä.

  29. #3269
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    mkpaa ei esittänyt mitään mihin tuollaisen itsestäänselvyyden toteamista olisi tarvittu tai joka olisi ollut jotenkin ristiriidassa sen kanssa. Hän ei kehottanut ketään olemaan noudamatta liikennesääntöjä moottoritiellä ajamisen suhteen. hän vain huomautti että *jos* moottoritiellä ajaminen olisi sallittua, moottoritien pientareella täysin asiallisesti ja laillisesti liikkuva pyöräilijä ei viestisi itsestään samaa kuin mitä autoilija tällä hetkellä kokee - tai kokisi mikäli joku siellä pientareella todella (Laren kamerallaan vangitseman poikkeustapauksen lisäksi) ajaisi - tämän viestivän.
    Siis olihan mkpaa:n avaus varsin mielenkiintoinen, senhän osoittaa jo tämä siitä seurannut keskustelu. And never say never. Aikanaan naureskeltiin Pahkasian "keskiolut R-kioskeihin"-sloganille.

    Pyöräilyn salliminen moottoriteillä ei kuitenkaan ratkaisisi juuri mitään pyöräilyn ongelmia, moottoriteiden käyttö pyöräilyyn olisi vain marginaaliryhmän hommia. Paitsi ehkä suurimpien kaupunkien (Turku, Tampere, pk-seutu) alueella. Kuopio? Toisaalta niissäkin sitten se pyöräily ajoittuisi sille ajalle, kun ne motarit on muutenkin täynnä, joten turvallisuudesta ei sen yhteydessä voi kauheasti puhua.

    Sinänsä ilmeisesti Helsingissä motarit vapautuvat pyöräilylle kaupunkibulevardien muodossa, joten hommahan etenee...

  30. #3270
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Et taida tajuta miten raskaaksi, tyhmäksi ja turhauttavaksi edelläolevan kaltaiset tahalliset tai tahattomat mutta yhtä kaikki keskusteluun osallistumattomankin mielestä käsittämättömät väärinymmärryksesi tekevät tämänkin keskustelun ja sen seuraamisenkin?
    Suo anteeksi, että teen elämästäsi raskasta. Kuitenkin hetki sitten keskustelussa lain vastaisesta ajotavasta ei nähty olevan mitään haittaa, kunhan ottaa muutaman asian huomioon.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •