Onhan noissa rengasmerkkien välillä aika isoja laatuvaihteluja. WTB ja Maxxis olleet minulla aika heittämällä laadukkaimpia. Riddler on melkein taideteos.
Onhan noissa rengasmerkkien välillä aika isoja laatuvaihteluja. WTB ja Maxxis olleet minulla aika heittämällä laadukkaimpia. Riddler on melkein taideteos.
Tuo vajaat kolme tonnia Gravel Grindereillä kuullostaa kyllä paljolta siihen nähden missä kunnossa omat 38mm on noin 1200km jälkeen. Takarengas on keskeltä sliksi ja litkua puskee useista reijistä kulutuspinnassa, myös eturenkaassa joka sekin on yllättävän kulunut. Tosin kestopäällysteellä on tuosta ajettu ehkä 60-70%, kun on myös työmatkakäytössä.
Kivat renkaat kuiville keleille, mutta kestävyys ei vakuuta.
Tykkään kyllä itsekin renkaiden ajo-ominaisuuksista, mutta tuo kehällä ajon aikana liikkuminen ei herätä niin suurta luottamusta, että uskaltaisi näillä jonnekin pidemmälle lähteä. Tilailin jo uudet renkaat näiden tilalle ja yritetään saada nämä vialliset takaisin panaracerin tehtaalle.
Challengella oli ajettu kevään ja kesän aikana Stravan kirjanpidon mukaan 2784 km ja lisäksi joitain tallentamattomia pätkiä päälle. Oma renkaani oli Race-versio sisurilla. Renkaat oli vaihdettu edestä taakse jossakin vaiheessa. Loppu tuli pienten kivien puskiessa läpi kudoksen.
Onko kokemuksia Vittorian Terreno Zerosta 38c (tai muussakin) koossa? Tulee ajeltua n 50/60 asfaltilla/ei-asfaltilla, joten sellainen pirusti rullaava mutta hieman irtonaisemmallakin alustalla tiukemmassa mutkassa pitoa tarjoava kumi on hakusessa.
Tuo Vittoria on ollut nyt ykkösenä mielessä ja Hutchinsonin Overide kakkosena.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Raportoidaan täältäkin samanlaista outoa vanteella siirtymistä, renkaana Gravelking Sk Plus 43mm. Tosi outoa, enkä keksi mikä voisi tämän aiheuttaa. Mistään valtavasta liikkumisesta ei kyse, mutta muutaman sentin on liikkunut.
...tai gravel kingin slickki versio houkuttaisi myös, mutta karkeamman kuvioinnin puute vähän epäilyttää; pitääkö nuo vähänkään irtonaisemmalla tai märällä alustalla?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Pitää ne hyvin irtosoralla yms. Mutta varmasti sutii märällä lällyalustalla ja johonkin jyrkkään hiekkaiseen ylämäkeen. Tosi tyytyväinen ollut noihin, ei mitään moitittavaa tähän mennessä. Ja keveätkin ovat, 324 ja 337g punnitut painot. Kilsoja noilla takana 800km. Kyseessä siis 38mm versio ilman + merkkiä.
Näihin asioihin voidaan esim. siteerata Studio Julmahuvin kiellettyjen sanojen listaa: jes, oikeesti ja hanuri..rengas joka on 700x38c on samaan aikaan ongelmitta 40-622.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Itsekin siirryin 38mm sliksi greivelkingeihin tovi sitten, ajoin myös Kalevan kierroksen tempoajon ja yhden Triathlon kisan. Rullaa riittävän hyvin tempoajossa, joten nakkikumit jää historiaan.
Houkuttaisi kyllä gk slick+ kun ne on varsin kevyet. Miten on pistosuojan kanssa? Toimii vissiin ihan hyvin? Toisessa fillarissa on normi paselat pysyneet sisureilla puhkeamatta jo joku pari tonnia.
Lähinnä mietityttää tuo gk:n nappuloiden puute tai toisin päin esim tuon terreno zeron nappulat reunalla: onko nappuloista sitten soratieajossa oikeasti edes niin paljon hyötyä? Pitoa niillä saa varmaan jos tiukassa paikassa meinaa lähteä pyörä alta, mutta toisaalta se kuvio kuitenkin lisää vierintävastusta...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kohti uusia kokeiluja. Kun Krossarin (joka leikkii gravel-pyörää, kun gravel-poliisi ei ole näkemässä) tuubi-hiilarikiekot ovat jääneet krossiajon puutteen takia nurkkaan hämähäkkien iloksi, hommasin niihin Challengen Strada Bianca- tuubit. Koko on 36 mm, paksuin tuubirengas, jonka löysin. Katsotaan mitä tästäkin tulee.
Menee ylivoimaisen hankalaksi ja moniselitteiseksi jos alamme vielä todellisia mitattuja leveyksiä tuomaan mukaan![]()
Mutta jos et ole sitä aiemmin tullut tehneeksi, niin katso piruuttasi mitä tallistasi löytyvien renkaiden kylkiin on painettu/prässätty/liimattu/whatever. Tai jos et ole koskaan edes kiinnittänyt asiaan suurempaa huomiota rengasvalmistajien tai nettikauppojen tuotekuvauksia silmäillessäsi, niin vilkaise sopivassa yhteydessä miten merkinnät keskimäärin menevät.
PS Vaivojasi säästääkseni voi kertoa että käsittääkseni ne menevät keskimäärin juuri niin kuin olet luullut ja kapeammissa renkaissa miltei poikkeuksetta, mutta jostain 32-35 mm leveyksistä alkaen rupeaa näkemään kahta "eri" leveyttä olevia renkaita.
Olipas homma litkuttaa uudet Panaracerit, onnistui kuitenkin kun laittoi ensin sisurilla vanteelle ja antoi hyvän aikaa asettua muotoonsa. Tosiasiallinen leveys omilla kiekoilla, joiden sisäleveyttä en muista, oli 37mm. Paino oli muuten uudelleenpunnituksessa 336 ja 337g, oli jäänyt ensimmäisellä kerralla japaniankielinen paperilappu kumeksen sisään. Laitoin painavamman renkaan taakse![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
^Painoista päätellen normaalin malliset gravel king slicksit ? Katso pysyykö takarengas kehällä paikoillaan. Olisi kiva tietää onko vika vain plus-malleissa vai pyöriikö nuo kaikki slicksit ajon aikana kehällä ympyrää.
Mulla pysynyt normiversio slikseistä hyvin paikallaan. Ajettu noilla tällä hetkellä n. 800km. Olisi tuossa ajassa varmaankin jo merkkejä moisesta antanut. Kohtuu tiukat oli laittaa kehille, mutta mitään varsinaista ongelmaa ei ollut tubelesoinnin kanssa. Kompuralla ilmaa perään, niin naps ja kops.
Kyllä, 38mm Slick ilman plussaa. Katsotaan miten pysyy, ainakaan ei ollut kauhean napakka omalla vanteella...
Pikainen analyysi työmatkan perusteella 32mm GP5000 verrattuna on, että hieman tahmeampi tuntuma asfaltilla 45/55psi paineilla, mutta soralla kulkee vastaavasti kevyemmin ja johdonmukaisemmin. Täytyy ehkä vähän laskea paineita.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Itsellä on noi 38 mm Gravel King slicksit (norm. versio) olleet viime syksystä ja niillä on tullut ajettua n. 2000-2500 km (välillä ollut SK Gravel Kingit alla). Olen kyllä ollut tyytyväinen noihin, eivät ole liikkuneet kehillä ja pitoakin on ollut yllättävän paljon huomioiden kuvion puute. Tietenkään sorapinnalla mutkiin ei uskalla yhtä kovaa vetää, kuin esim. SK-versioilla. Omani painoivat 329 ja 332 g. Paineina pitänyt yleensä 35/40 psi, kuskilla painoa ajokamoissa n. 85-87 kg.
Onko muuten kellään ehtinyt kertyä kokemusta Gravel Kingien uusista EXT-versioista, noissa kiinnostaisi rouheempi kuvio syksyn pehmeempiä polkuja ajatellen. Samoilla renkailla olisi hyvä pystyä ajamaan myös syksyn työmatkat asfalttia/soraväyliä pitkin. Eli kaipaisin hieman SK-versiota enemmän pitoa pehmeeseen alustaan, mutta rullaavuusero esim. SK-versioon nähden kovalla alustalla mietityttää.
WTB Venturet pääsivät vanteelle ilman sisuria vanhan takavanteen (Hope tech XC 29) viotuttua. Uusille vanteille (DT Swiss G1800) rengas nousi pelkästään jalkapumpulla muutaman kerran rivakammin pumpatessa. Renkaat olivat selvästi venyneet ja sekä vanteelta pois otto, että takaisin laitto olivat sujuvia. Harmittavasti toinen rengas oli ottanut osumaa kylkeensä, eikä enää pitänyt ilmaa. Litkuja en edes viitsinyt yrittää.
Sisurit takaisin ja ehkä sitten joskus toisilla renkailla.
Continentalkin siirtyy gravel-aikaan:
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^R2 myykin Terra Speediä 39,50€, punnittu 434g 40-milliselle eli eihän nämä speksit pahalta vaikuta!
https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire...ProTection-TLR
Poikkiviilto nappuloiden keskellä herättää muistoja Vagabondissa käyttämistäni 57mm G-one Allroundeista. Täsmälleen samanlainen tuppasi imemään pikkukiviä ja lopulta alkoi litku tihkua keskeltä nappulaa.
![]()
Voihan kökkö. Kyllä tämä uusi plussa gk vaan liikkuu vanteella. Merkkasin tänään ennen lenkkiä vielä kynällä venttiilin paikan renkaaseen. Useampi sentti oli taas edennyt. Eihän tuo sisurin kanssa toimisi lainkaan.
Lähtee kyllä vaihtoon, vaikka muuten ominaisuuksista kyllä pidänkin. Mm vetopito tällaiselle renkaalle erittäin hyvä.
![]()
Kirjanmerkit