BikeshopElectrobikeGiantLostInLapland
Sivu 151 / 508 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 51 101 141 149 150 151 152 153 161 201 251 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.501 - 4.530 / 15229

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Alaotteelta kyllä, mutta kahvoilta ajaessahan leveys on sama. Tarkoitin lähinnä sitä, että tulevatko näissä levitetyissä tangoissa jarrukahvat mukavammin esille kuin (lähes) suoraan alaspäinmenevissä?

Varmaan Pexi osaa tähän vastata, kunhan sattuu koneen ääreen.
    Edit: Olin hidas, yllä jo sanottu paljon samoja asioita....

Puppy summasi varmaan aika hyvin nuo hyödyt. Rivalin säädettävät jarrukahvat sain Cowchipperissä säädettyä ja positioitua itselleni erinomaiseen asentoon, mutta luulen, että ei se juurikaan sinällään johdu tuosta leviävästä mallista. CGR:n kahvojen alkuperäinen asento tehtaan jäljiltä oli aivan peestä.

Leveä droppiosa ei hakkaa lumpioita mustelmille putkelta polkiessa, vaikka olenkin lyhentänyt ajoasennon kovin lyhyeksi. Ja teoreettisesti tankolaukulle jää kai enemmän tilaa.

Itselläni ajoasento on CGR:ssä nyt sellainen, että alaote on lähes samalla korkeudella kuin maantiekilpurissani yläote. Leveällä alaotteella on tosi miellyttävä leverage pöperössä ja nopeavauhtisissa asfalttilaskuissakin. Toisaalta leveä tanko on vähän vaarallinen porukalla rinnakkain ajettaessa, helposti ajellaan liian lähekkäin, kun tanko on leveämpi kuin hartiat. Negatiivista on myös ainakin periaatteessa se, että leveä alaote ei ole niin aero kuin kapea.

Mielipideasiana tuon esille myös oman perustelemattoman näkemykseni, että gravel pyörässä on oltava kolme asiaa: paksut tan wall renkaat, 1x voimansiirto ja kunnon flarella oleva droppitanko.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Mielipideasiana tuon esille myös oman perustelemattoman näkemykseni, että gravel pyörässä on oltava kolme asiaa: paksut tan wall renkaat, 1x voimansiirto ja kunnon flarella oleva droppitanko.
    Pexin kanssa samaa perustelematonta mieltä, vaikka toisessa GG-pyörässä onkin vain 37mm tanwall-renkaat ja vain 12 astetta flarea tangossa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cuppis Katso viesti
    ^^Salsan droppitankojen eroja havainnoillistettu täällä https://salsacycles.com/culture/intr...pper_handlebar
    Tuossakaan ei vain ollut kunnolla mainintaa alaotteen taivutuksesta, joka itselleni on oikeastaan tärkeämpi tai ainakin yhtä tärkeä kuin flare. Taivutetulla tangolla saa ranteet hieman luonnollisempaan asentoon kuin suoralla.

^jep, itse ajelen Woodchipperillä ja tykkään alaotteen taivutuksesta

Nyt selvisi nämä hitaammallekin. Kai se on pantava ostohousut jalkaan ja mentävä ostamaan lehmäsilppuri.

Nyt selvisi nämä hitaammallekin. Kai se on pantava ostohousut jalkaan ja mentävä ostamaan lehmäsilppuri.
    Huomaathan, että siitä on myös carbon-versio.

tangothan levenevät ja flarettavat myös reppuilusta johtuen kun tankolaukut alkaa kasvaa aika isoiksi kun tangon leveys tarjoaa tilaa.....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Huomaathan, että siitä on myös carbon-versio.
    Senpä takia hieman epäröinkin osta-napin painamista. Carbon kiinnostaisi lähinnä sen (mahdollisen) lisämukavuuden vuoksi, mutta 200+ EUR on 200+ EUR.

Mut joo, kaipa tuollainen on hankittava. Jos ei nyt, niin viimeistään kun graveli siirtyy huoltotauolle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cuppis Katso viesti
    ^jep, itse ajelen Woodchipperillä ja tykkään alaotteen taivutuksesta
    Kaverin Sonder Caminossa on Alpkitin vastaava tanko, eikä sekään hassummalta tunnu, mutta on tosiaan jo hieman erilainen kuin perinteinen droppitanko.

Senpä takia hieman epäröinkin osta-napin painamista. Carbon kiinnostaisi lähinnä sen (mahdollisen) lisämukavuuden vuoksi, mutta 200+ EUR on 200+ EUR.
    Hiilikuidun ollessa aivan liias kallis itselleni pohdin kahden aluversion välillä, mutta muistaakseni edes Salsan mukaan niissä ei ole käytännössä mitään muuta eroa kuin paino. Ostin siis halvemman, kun deluxe-malli ei ole ilmeisesti mitenkään mukavampi.

Ainoa kuitutanko, jonka olen oikeasti huomannut olevan mukavampi, on 3t aeronova. Sitä painelee kevyesti mutkalle dropeilta painelemalla. Mukavaksi kehuttu eastonin 90 oli taas minusta ihan yhtä kova mitä normaali alutanko.

Vaihdoin adventure-maantiepyörästä flare-tangon tavalliseen, koska kahvat olivat sen verran sisäänpäin kääntyneet kahvaotteelta putkelta ajaessa, että ranteet tulivat epäluonnolliseen asentoon. Alaote oli flare-tangolla erittäin tukeva ja mukava. Toinen hankaluus tulee pyörää seinäkoukkuun muiden pyörien viereen ripustaessa eli pyörälle tarvitsee enemmän tilaa leveyssuunnassa. Eli yhteenvetona gravel-pyörään täytyy tulla tavallinen ei-flare-tanko, mustat renkaat ilman tannia ja 2x-voimansiirto.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Vaihdoin adventure-maantiepyörästä flare-tangon tavalliseen, koska kahvat olivat sen verran sisäänpäin kääntyneet kahvaotteelta putkelta ajaessa, että ranteet tulivat epäluonnolliseen asentoon. Alaote oli flare-tangolla erittäin tukeva ja mukava. Toinen hankaluus tulee pyörää seinäkoukkuun muiden pyörien viereen ripustaessa eli pyörälle tarvitsee enemmän tilaa leveyssuunnassa. Eli yhteenvetona gravel-pyörään täytyy tulla tavallinen ei-flare-tanko, mustat renkaat ilman tannia ja 2x-voimansiirto.
    Mustat ei liian paksut renkaat?

Tuollaisella olen hienosti pärjännyt. No jos oikein hiuksia halkomaan aletaan, hiukan tanko harittaa. Mutta kai sitä jotain puuttuu, kun leveärenkaisempi pyörii mielessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ainoa kuitutanko, jonka olen oikeasti huomannut olevan mukavampi, on 3t aeronova. Sitä painelee kevyesti mutkalle dropeilta painelemalla. Mukavaksi kehuttu eastonin 90 oli taas minusta ihan yhtä kova mitä normaali alutanko.
    No onhan se kuitutanko pakko olla parempi, kun se on niin kallis... sen takiahan kuiturunkoinen fillarikin kulkee kovempaa.

Eikun sen takia, että kuituisesta saa helpommin aeron ja oikeista kohdista jäykän.

Ylikokomuotikin taitaa olla vaan evoluution välivaihe. Kun gravel-pyörien ostajat herää haluamaan lisää mukavuutta, helpoin tapa saada sitä on palata ohuempiin tankoihin, kaulaputkiin ja etuhaarukoihin. Kun kuitu- ja materiaaliteknologia muutenkin kehittyy, pystytään tekemään joustavampia rakenteita ilman feilaamisriskiä ja silloin helpoin tapa lisätä joustavuutta, on pienentää putkien halkaisijoita. Vanha fillarivalmistajien viisaus sanoo, että "the best bike is not the bike that is best but the bike that sells best" ja jokunen vuosi voi mennä ennenkuin fillarikuluttajat on valmiita toisensuuntaiseen kehitykseen, mutta merkkejä on ilmassa ja kun gravel-jousitukset ei oikein ole lyöneet itseään kaupallisesti läpi, on vaikea keksiä muuta kehityksen suuntaa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Vaihdoin adventure-maantiepyörästä flare-tangon tavalliseen, koska kahvat olivat sen verran sisäänpäin kääntyneet kahvaotteelta putkelta ajaessa, että ranteet tulivat epäluonnolliseen asentoon. Alaote oli flare-tangolla erittäin tukeva ja mukava.
    Vastaus on 3T Superghiaia, siinä kahvat ovat normaalisti ja levitys alkaa vasta myöhemmin. En ymmärrä, miksi muunlaisia flareja edes tehdään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu H Katso viesti
    Vastaus on 3T Superghiaia, siinä kahvat ovat normaalisti ja levitys alkaa vasta myöhemmin. En ymmärrä, miksi muunlaisia flareja edes tehdään.
    Minulla taitaa olla tankofetissi. Tuo on hieno.

Pysyykö teillä kuitutangoilla ajavilla tangot pyörimättä clämpeissä kiinni ja kuinka paljon ylikireyteen uskallatte stemmejä kiristää? Sallituilla yleensä 5-6 Nm kireyksillä mulla ei todellakaan pysy tanko pyörimättä paikoillaan, vaikka olen kokeillut useammanlaisillakin stemmeillä ja ties millä mömmöillä. Kaksi Eastonin EC70SL-tankoa pilasin ylikiristämällä ennenkuin uskoin. Tai toista ehkä vielä uskaltaisi käyttää jos kiristäisi vain sallittuun momenttiin, mutta kun se ei mulla toimi, niin en ole viitsinyt ottaa riskiä.

Mulla on Zipp Service Course SL80 46-senttisenä nyt kahdessa pyörässä ja se on ollut hyvä mun käsille, riittävän leveä ja voisi sanoa että mukavakin alumiinitangoksi. Vähän ehkä reilu reach maastoisempaan ajoon ja flarea ei löydy, jos sitä kaipaa. Mutta pienen painonsäästön ja mahdollisen lisämukavuuden vuoksi kuitutangolla mieluummin ajaisin.

Gravel-tankoihin vois hyvin tulla joku uus 27,2 mm tai vastaava standardi, niin saisi joustoa vähän lisää ja alumiinitangoista painoa pois. Ihan siihen vanhaan 26 milliin ei kuitenkaan ole ikävä. Kuitutangoissa ei ehkä toimi, koska ne pyörii vaan vielä helpommin, jos halkaisijaa pienentää. Se hyppäys aikoinaan 26 millistä 31,6 milliin oli aika raju ja tankojen jäykkyydet varmaan kaksinkertaistu.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Onko jollakin antaa pientä kokeilua Avaruus kanasta pk-seudulla kokona m.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Pysyykö teillä kuitutangoilla ajavilla tangot pyörimättä clämpeissä kiinni ja kuinka paljon ylikireyteen uskallatte stemmejä kiristää? Sallituilla yleensä 5-6 Nm kireyksillä mulla ei todellakaan pysy tanko pyörimättä paikoillaan, vaikka olen kokeillut useammanlaisillakin stemmeillä ja ties millä mömmöillä. Kaksi Eastonin EC70SL-tankoa pilasin ylikiristämällä ennenkuin uskoin. Tai toista ehkä vielä uskaltaisi käyttää jos kiristäisi vain sallittuun momenttiin, mutta kun se ei mulla toimi, niin en ole viitsinyt ottaa riskiä.

Mulla on Zipp Service Course SL80 46-senttisenä nyt kahdessa pyörässä ja se on ollut hyvä mun käsille, riittävän leveä ja voisi sanoa että mukavakin alumiinitangoksi. Vähän ehkä reilu reach maastoisempaan ajoon ja flarea ei löydy, jos sitä kaipaa. Mutta pienen painonsäästön ja mahdollisen lisämukavuuden vuoksi kuitutangolla mieluummin ajaisin.

Gravel-tankoihin vois hyvin tulla joku uus 27,2 mm tai vastaava standardi, niin saisi joustoa vähän lisää ja alumiinitangoista painoa pois. Ihan siihen vanhaan 26 milliin ei kuitenkaan ole ikävä. Kuitutangoissa ei ehkä toimi, koska ne pyörii vaan vielä helpommin, jos halkaisijaa pienentää. Se hyppäys aikoinaan 26 millistä 31,6 milliin oli aika raju ja tankojen jäykkyydet varmaan kaksinkertaistu.
    Minulla ei ole cycl.. eikun gravellissa kuitutankoa. Mutta tottahan tuo on. Ainakaan eastonin sl90 ei pysy edes kadulla paikallaan, jos täyräyttää huolella monttuun.

Integroitu aerotanko. Se on ratkaisu grävelliin. Se ohut flätti keskikohta joustaa hienosti, eikä tanko pääse kääntymään. Canyonihan taisi tuollaisen hässäkän jo suunnitellakkin.

"Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Pysyykö teillä kuitutangoilla ajavilla tangot pyörimättä clämpeissä kiinni ja kuinka paljon ylikireyteen uskallatte stemmejä kiristää?
    Mulla on vähän Fiber Grip:iä välissä ja kiristetty oikeaan momenttiin.

Niin ja joku mainosti hiuslakankin toimivan, mutta tätä pirkka niksiä en ole vielä kokeillut.

Avaruuskanaani ny ootan, ehken ei ens vaan seuraavalla viikolla tulee. Hieman ihmetyttää jottei mitään testiajoja löydy . Road.cc ei muistanut mainita aamun best gravel bikes jutussa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Minulla ei ole cycl.. eikun gravellissa kuitutankoa. Mutta tottahan tuo on. Ainakaan eastonin sl90 ei pysy edes kadulla paikallaan, jos täyräyttää huolella monttuun.

Integroitu aerotanko. Se on ratkaisu grävelliin. Se ohut flätti keskikohta joustaa hienosti, eikä tanko pääse kääntymään. Canyonihan taisi tuollaisen hässäkän jo suunnitellakkin.
    Joo mä en okein uskalla bunnyhoppailla enkä droppailla tangon suoralta osalta ja jarrukahvoilta kun tekee sitä, niin järkevillä momenteilla en saanut pysymään. Hupiajeluissa ei niin väliä, kun voi pysähtyä säätämään, mutta esim. krossikisoissa ei oikein toimi. Graveloinneissa tosiaan yllärimontut ja nimismiehenkiharat ym. on ne paikat, joissa tanko pyörähtää. Ongelma ehkä tietty ratkeaisi ainakin osittain, jos olis eri pyörät gravelointiin ja Hel CX:iin. Elämä on...N+1

Nyt mun alkoi tehdä mieli hiilaristongaa kun muutenkin innostuin tuunaamaan ja keventämään fillaria 10k-synttärien johdosta. Jossain kohtaa olen vaihtanut flare-kokeiluna Eastonin AX50-tangon ja paikalleen se on jäänyt eli kelvollinen lienee. Nyt tajusin sen olevan melkoinen ankkuri (>300g ). Yläfemmasta saisi saman hiilarisena, mutta Eastonin tangotko pyörii?

Tuon 3T:n hinta hirvittää vaikka sen Tonitonilta saakin maailmanhintaan. Olishan se kevyt kyllä.

Hiilaristonga ja tankolastia, ei kai siinä mitään?

Tuskin ne sen enempää pyörii kuin muutkaan kuitutangot. Reikään kun täräyttää, niin kuuluu rääkäisy ja tanko kääntyy.

Mä oon aina pitänyt (jo lyhyiden) koeajojen perustella noita flare-tankojen yläotteita jotenkin hassun tuntuisena (ja ruman näköisenä), mutta muuten kyllä tuollainen leveämpi alaote voisi olla mukava moneen.
    3T:n tanko olisi kyllä todellinen herkku, mutta hinta on kyllä aika kova. Onkohan jollain muulla valmistajalla vastaavaa edullisemmassa hintaluokassa?

Tässä on ihan kivasti käyty läpi tuon tangon "ominaisuuksia".
    https://www.youtube.com/watch?v=dIbkUdWfKJI
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Ainakin 3T:n Ergonova Teamissa on tuossa stemmin puristuskohdassa hiekkapaperityyppinen karhennus, jonka pitäisi pyörähtelyt estää. Vuosikausia tuollainen on ollut maantiepyörässäni, enkä koskaan muista sen liikkuneen, tosin bunnyhoppeja en ole harrastanut, muita vahinkoja kyllä. Mun mielestä 3T Superghiaia:n kuvissa voi kuvitella näkyvän juurikin ihan samanlainen karhennus.

Noinhan se tietysti on. 3T aeronovassa on karhennus ja eastonin 90sl tangossa ei. Jotenkin ajattelin, että tuo on kaikissa.

Edit: Kyllä tässä taitaa näkyä karhennusta. Vanhempi malli oli minusta sileä. Ei voi nyt tarkistaa, kun pyörä on muualla.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/02...g?v=1565373963

Mutta sileää kuitutankoa en ehkä gravelliin hankkisi.

EC70SL:ssä on karhennus stemmin kohdalla, mutta ei se mun mielestä mitään auta. Ennemmin vähentää vaan kitkapintaa. Pitäisi olla stemmissäkin vastaavanlainen karhennus, niin ehkä sitten. En ole kyllä tullut kokeilleeksi, että jos vaikka hioisi clampin sisäpinnan poikkisuuntaan karheaksi, niin riittäiskö se.

Ei ole Superghiaia pyörinyt minulla yhtään 3T:n stemmin kanssa. Kahvojen kiinnitys on tietysti vähän kinkkistä hiilikuitutangolla, ne välillä vähän kääntyilevät möykyissä.

Minulla on se leveämpi 44 cm versio, tuntuu sopivalle. 40 cm on myös tarjolla, Ilonen sanoi "naisten tangoksi". Maantiellä käytän 42 (tai 40).
    Pyöräily on kivaa!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •