No niin, nyt on sitten kolesterolitkin koholla, eli ruokavalio joutuu syyniin nyt senkin johdosta....![]()
No niin, nyt on sitten kolesterolitkin koholla, eli ruokavalio joutuu syyniin nyt senkin johdosta....![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
No, mä voin sanoa että ei se alhainen kolesterolitasokaan mikään kovin tavoiteltava tilanne ole; mulla oli kerran kokonaiskolesteroli huikeet 1, enkä ollu mitenkään elämäni parhaassa voinnissa....
Se on kyllä lääkefirmat jotka osaltaan vaikuttaa siihen että noi kolesteroli- ja verenpainesuositukset alenee vuosi vuodelta.
Otin voimaharjoittelun ruokavalion tueksi sulamon neljäksi viikoksi, koska vaikka maksipainot ja sarjapainot nousevat niin keskivartalon ylimääräistä rasvaa ei tunnu saavan häviämään. Olen päätellyt että ruokavalio on ongelma.
onko Sulamosta kokemuksia täällä?
ihmettelen että antaa liki 900kcal kulutuksen 1h45min voimaharjottelulle. Rohkenen väittää että vaikka treenaa paita märkänä niin voimaharjoittelu(sarjat 4-6 toistoa maksimisarjapainoilla ja 120-240s palautuksilla) ei todellakaan kuluta tuollaista määrää.
Voi olla vähän väärä topic tähän, mutta tuo sulamo nyt pääasiana.
Onks sulla aktiivisuuskerroin arvioitu oikein? Muutenkin tuo punttien nostelu on tyystin väärä jos painoa haluaa alas. Lisäksi tunti ja vartti punttitreeniä on ihan liikaa kestoltaan.
Normi jantterilla aika äkkiä sarjapainojen tai pr nousu tyssää kun paino laskee. Mulla toi sulamo roikkunu mukana aika kauan kun ei juur mitään maksa ja näyttää kylläaika tavalla oikein noin jutut. Eroahan toki jos vertaa vaikka garmin jollain parin tunnin fillarilenkilläkin se 200 kcal (sulamo näyttää vähemmän) mutta mulle noi ei meinaa mitään.
Arvioidaanko tuo aktiivisuus johonkin tuonne sulamoon siis?
voimaharjoittelutaustaa minulla on about 10 vuotta ja harjoittelen ensimmäiseksi voiman ja toiseksi lihaskasvun takia, paino lukuna ei kiinnosta juurikaan. 3kk välein vaihtuvan ohjelmani tekee voimanoston ammattilainen ja noudatan sitä. Yleisestihän vuosia voimanostaneelle tunti ja vartti(sis lämmittely ja venyttely) ei todellakaan ole liikaa. Tuntiahan
pidetään yleisesti sopivana ja siihen ei kuulu lämmittelyt ja venyttelyt.
Eli siis idea ei ole laihduttaa pudottamalla painoa vaan dietata niin että rasvaa saa pois keskivartalolta, siksi sulamo kokeilussa.
Laitoin tuon 1,3 koska töissä istun enemmän kuin seison, vaikka tuleehan sitä käveltyä kyllä.
Ja tuo 1h45min kulutuksen ihmettely oli kokeilu kun halusin nähdä mitä lukemia tuo antaa eri ajoilla, ei siis todellinen treeni.
Eihän voimaharjoittelu oikeasti kuluta läheskään niin paljon kuin aerobinen liikkuminen. Ainoastaan pumppitreenillä jossa pitkät sarjat ja lyhyet palautumiset, jossa syke pysyy suht korkealla koko harjoittelun ajan, on mahdollista päästä edes lähelle aerobisen liikunnan energiakulutusta.
Ainut, että aerobinen kuluttaa vain silloin kun teet sitä. Raudan pumppaaminen taas kuluttaa myös levossa, koska energia menee lihasten mikrovaurioden korjaamiseen.
Saattaa olla aika ok, mulla laitettuna 1.5 ja fyysinen homma raksalla eli päivät jotakuinkin seisten menee ja on aika hyvä. Vaaka on hyvä ja se sulla varmaan onkin ruuan merkkaamiseksi, siinä mun mielestä kantsii olla tarkka ja (rehellinen) merkata myös se levite mitä leivän päälle menee ja muut. Niistä kertyy yllättävän paljon ja myös palkkarit sun muut. Itse huomannut että toi peruskulutus on yllättävän pieni, toki oon pienikokoinen tyyppikin![]()
Joo, onneks löytyy kivasti noi palkkareiden tiedot tuolta valmiina.
Kasarin lopulla mutsi päätti että meidän perheessä loppuu nyt voin ja margariinien ym. levitteiden käyttäminen ja sillä tiellä olen edelleen.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006359942.html
Siitä, exseleiden ystäville![]()
^ kaikkien taulukoiden ja tosiasioiden vastaisesti mä olen laihtunu vaikka juon nimenomaan kalorillista juotavaa, syön energiatiheetä ruokaa eli grillimakkaraa, ja lykkään suolaa/sokeria/ voita vähän joka paikkaan lisukkeeksi. Mutta on pienet lautaset ja kupit, ja pienet annokset. Liikuntaa on todella vähän ja sekin leppoisaa asiointiulkoilua. Silti vuodessa oon laihtunu 10kg eli 20% mun painosta.
Vai että tämäkin on sitten jotain hienompaa kuin "musta tuntuu" - mä olen aina ollut sitä mieltä että syö sitä mitä nyt haluttaa ja miltä tuntuu. Jos tekee mieli tomaatteja niin sitten, tai makkaraa niin sitten se on makkaraa.
Tänään teki ihan järjettömästi mieli suklaata - ostin pienen ohuen levyn valkoista suklaata ( 0.55e) ja söin puolet.
En kuitenkaan näytä säteilevältä tms. menetelmän ansiosta, tai takia, ja jutussa se tarkoittaa varmaankin eri asiaa kun kiiltävä meikkivoide salamavalossa...
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutis...a-9309e31034ad
Suomalaistutkimus: Perimä vaikuttaa voimakkaasti elimistön kykyyn polttaa rasvaa
Jyväskylän yliopiston tutkimus vahvisti, että elintapojen ja kehonkoostumuksen ohella perimällä on merkitystä.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000006364950.html
Eli ihan kaikki eivät ole ylipainoisia vain laiskuuttaan. Tai ihannepainoisia koska liikkuvat yltiöpäisesti...
En ole tutkimusta lukenut, mutta eikö tuossa ole enemmän kyse karrikoiden siitä, paljonko kulutetusta 100 kalorista tulee rasvasta ja paljonko hiilihydraateista? Näin ollen implikaatiot eivät ole että onko jollain ihmisellä ylipainoa ja toisella ei, vaan että samalla vauhdilla yksi pääsee pidemmälle (rasvalla) kuin toinen (hiilihydraateilla) ennen bonkkaamista?
^Totta joo. Eli itse asiassa tuon tietäminen auttaisi energiatankkauksessa.
Periaatteessa ei edes siinä koska ennen suoritusta voi tankata vain tiettyyn pisteeseen asti ja suorituksen aikana suolen kautta imeytyy melkolailla vakiomäärä hiilihydraatteja (~60g/tunti), jolloin glukoosivarastoja pystyy täydentämään teoreettisella maksimmäärällä ja loput glukoosista tulee lihaksista ja maksasta. Tuolla tiedolla kyllä pystyisi kyllä määrittelemään maksimitehon tai suunnittelemaan tehopiikit tietyllä matkalla tai vastaavasti suunnittelemaan maksimimatkan tietyllä teholla.
Käytännöllisempi esimerkki voisi olla kisojen tai matkojen suunnittelu, eli siis jos henkilö käyttää paljon hiilihydraatteja, voisi hän olla parempi lyhyillä mutta intensiivisillä matkoilla (cyclocross) kun taas paljon rasvaa polttavat ovat parempia pitkillä mutta alemman intensiteetin matkoilla (Ironman).
Kaikki tämä siis aika teoriassa ja muut tekijät vakioiden.
^ no toihan on ihan selvä juttu. Se on ne sprinttityypit ( pyöräily ja hiihto) kun pystyy lyhyehköt matkat lujaa mutta sitten nämä toiset kun pystyy sitä matkaa samalla teholla vaikka ikuisuuden, ei se riitä lyhyillä matkoilla mutta annas olla kun on tempo/väliaikalähtö ja matka mitä tahansa niin sitä samaa jatkuu..... Tässä on myös se syy miksi pidän jälkimmäisen kategorian urheilijoista, kun on samaa sarjaa kuin itekin.
Oma painonhallinta on nyt +puolella, yllättävän vaikeeta on henkisesti hyväksyä että on pakko saada elopainoa lisää että suoriutuu normaaleista pyöräilyosuuksista omin voimin....
Omia kokemuksia hieman. Muutama vuosi sitten (ennen kuin pyöräilin tai liikuin ollenkaan) aloitin vieläkin meneillään olevan projektin. 186 cm varressa oli painoa 108 kg ja se oli liikaa. Aloitin siihen aikaan suositulla Atkinsin dieetillä, eli tuttavallisemmin ketoosilla. Samalla aloitin liikunnan täysin nollasta juoksemalla. Seurasi lukuisia rasitusvaivoja, mutta ei niistä sen enempää. Painoa lähti nopeasti ja reilusti, mutta useassa vaiheessa. Välillä tuli muutama kilo takaisin ja aloitin laihiksen uudestaan. Useimmiten syksyllä ja siksi, että en samalla harrastanut kovaa liikuntaa. Ei vaan voinut. Olo oli mukavan tasapainoinen, ei kauheita väsypiikkejä syömisen jälkeen jne. Näin ainakin itselleni valehtelin. Päänsärkykin kesti vain pari viikkoa aloittamisesta ja yleinen voimaton olo oli vain läskin palamista.
Tässä vaiheessa paino oli parhaimmillaan 85, mutta se nousi nopeasti 90:een. Pari vuotta sitten karppasin taas syksyn ja ensimmäinen tammikuuta painoin tasan 80 kg. Jes! Lopetin siihen kun piti aloittaa taas treenaaminen. Loppuvuosi oli kuitenkin mennyt lähes ajamatta. Tällä ruokavaliolla keskinkertaisenkin pk-lenkin ajaminen oli vaikeaa. Pikku hiljaa kuitenkin (1,5 vuotta) paino hiipi takaisin, ollen kesäloman jälkeen 85. Ei hyvä, ei kelpaa. Tällainen jojoilu pitää loppua, mutta treenatakin pitäisi jaksaa ympäri vuoden.
Kesäloman loputtua päätinkin ihan puun takaa kokeilla jotain muuta. Kasvissyöntiä nimittäin. Olin leikitellyt ajatuksella jo jonkin aikaa, että jos vaikka vain kokeilisi. Sitä voi lukea ja etsiä juuri itselleen sopivia "totuuksia" ympäri nettiä, mutta oikeastaan vain kokeilemalla voi jotain todistaa. En väitä, että tämä on se ainoa totuus tai paras kaikille, mutta se toimi ja olen huomannut pelkästään positiivisia asioita. Elokuusta vuoden loppuun annoin aikaa kokeilla sitä v-alkuista juttua (en kirjoita kokonaan, tuntuu olevan muodikas kirosana).
Aikalailla samaan aikaan aloitin uuden jutun, cyclocrossin. Vajaa tunti täysiä melkein joka viikko, rehuja mussutellen ja painoa laskien. Tuloksena 85 -> 79 kg, muutama sentti pois vyötäröstä, reisiin lisää paukkua (ihan visuaalisestikin) ja jaksoin koko ajan ajaa fillarilla. Hiilarilla se pyörä vaan tuntuu liikkuvan. Eli tässäkin tapauksessa se ruoan energiatiheys on se juttu. Maha on kylläinen kun safkassa on massaa, mutta vähän kaloreita. Hiilareista polttoaine pyöräilyyn ja vatsasta palaa läskiä. Tässäkin pitää muistaa laatu, ei liikaa valmista mössöä paketista. Eli ns. whole foods.
Kannattaa siis kokeilla kaikkea, mutta samalla myös oppia. Olenko lopun elämää kasvissyöjä/vegaani? En tiedä, mutta annan aikaa tälle touhulle ja ehkä se selviää joskus.
Eihän liikunta (normaali hyöty-sellainen) painoa alenna. Toki tukee painon alennusta / sen pitämistä kurissa. Normi-ihmisellä kaikki lähtee kuitenkin sen ymmärtämisestä mitä suuhunsa pistää ja miten tuon sisältämä energia suhtautuu kulloiseenkin tekemiseen/energiatasoon. Yhteen kaljapulloon, voileipään saati hamppariin saa kuitenkin liikkua aika paljon.
Vaihtelevaa vastatuulta...
tuntuupa läskiltä, paino jopa 65kg, noinko se ikä alkaa ujuttaa kiloja lisää.
ei taida olla vielä paniikin paikkaa.
"Stop being a little baby and get up. Life is pain. Get used to it!"
Just tuli Yleltä britti-dokkari aiheesta. Siinä tohtorille tärkeä mittari oli vyötärön ympärys, joka saisi olla max puolet pituudesta. Eli mulla 92, nyt taitaa olla 99 cm.
Käsitteli aika hyvin geenit, bakteerit, ruokailuajat yms. Aika moni juttu vaikuttaa siihen että toinen lihoo ja toinen ei...
Prisma: Totuus ylipainosta.
https://areena.yle.fi/1-4422564?utm_...eena-ios-share
Olen nyt tässä kuukauden päivät seurannut painoani "älyvaa'alla" päivittäin. Rutiini on se, että joka aamu heti heräämisen (ja kusella käymisen) jälkeen punnitsen itseni. Niin painokäyrä on laskusuuntainen, mutta aika paljon heittelee viikonkin aikana. Korkeimman ja alimman välillä voi olla kaksikin kiloa. Josta päästään siihen, että jos mittaa painoaan vaikka kerran viikossa, niin se on koko lailla herran haltuun että mikä se tulos on. Tietysti pitkällä aikavälillä trendi tulee väkisin näkyviin.
Ja tämä siis sellaisessa tilanteessa, missä ei ole mitään eritystä dieettiä päällä, vaan ainoastaan ns. luonnollista reittiä koitetaan saada paino alas.
Itsellä sama tilanne/ tavoite, kuin MRe:lläkin.
Tuohon kommenttina, että edellisen päivän ruokailu ja juominen vaikuttaa yllättävän paljon (etenkin kuuden jälkeen), ts. paljonko ehtii tulla läpi ennen puntarointia.
Itse tutkinut myös ilta- ja aamupainon välistä eroa; illalla juuri ennen nukkumaanmenoa ja aamulla heti herättyä vessakäyntien jälkeen. Havaintojen mukaan erotus on aika tarkkaan 0,6-0,8 kg.
Painonhallinasta käytiin mielenkiintoista keskustelua työpaikan kahvipöydässä. Laihtuminenhan on helppoa; puolitat syömäsi ruokamäärän ja lisäät liikuntaa = putoaa varmasti. MUTTA sitten kun tullaan siihen pisteeseen, että tavoitepaino on saavutettu ja pitäisi pysyä siinä; paljonko ja mitä pitäisi syödä, jotta päivän kulutus ja saanti on balanssissa?
Otin muutama viikko sitten käyttöön Garminin älykellon ja kieltämättä kuluneet kalorit päivässä on yllätys. Jos liikun autolla ja istun normipäivän työpöydän ääressä enkä käy pyöräilemässä/ pelaamassa/ lenkillä, niin kulutukseen nähden syötävä ravintomäärä on loppujen lopuksi yllättävän vähän, noin 2 000 kaloria. Käytännössä JOS söisin lounaaksi Big Mac aterian sekä kahvitauolla pullan, niin juuri muuta ei saisi syödäkään koko päivän aikana.
Yleispyörä;
Crescent (1987)
Maastoon;
Nishiki Reno (1997)
Felt 760 (2016)
Työmatkoille ja lenkeille;
Focus Arriba (2012)
Juuri tästä syystä silloin kun aktiivisesti pudotin painoani - punnitsin vain 3 päivän välein. Reipas annos hiilareita mahdollisesti vielä hieman normaalia suuremmalla suola-annoksella ryyditettynä "nostaa" painoa nesteenä ketterästi (pasta, pizza tmv.) 1 - 1,5kg, joka sitten taas parissa päivässä sulaa veks. Saattaa masentaa jos ei ymmärrä syytä hetkelliseen painon nousuun.
Vaihtelevaa vastatuulta...
Eräs tapa seurata painon kehitystä tai piirtää painokäyrää on punnita itsensä joka päivä, mutta merkitä ylös vasta kolmen päivän keskiarvo. Menetelmä leikkaa melko hyvin niin satunnaiset huiput kuin laskutkin, mistä hyötyvät tietenkin eniten ne joita muutokset epätoivottuun suuntaan ahdistaisivat tai masentaisivat, mutta on sitä suositeltu niillekin jotka eivät moisesta turhia stresssaantuisi.
Variaatio tästä on merkitä paino ylös päivittäin, mutta ottaa silti lukemaksi kolmen päivän juokseva keskiarvo.
Toimisihan varmasti sekin että laskisi neljän tai viiden päivän keskiarvon, mutta ilmeisesti on empiirisesti havaittu että kolme päivää on optimi niin piiskana kuin porkkanana.
^Olen niin laiska, että annan vaa'an punnita ja siirtää painotiedon suoraan Garminiin ja Stravaan. Sieltä ei saa muuta kuin päivän painon ja pidemmän trendin. Mutta kyllähän sen jostain kuukauden käyrästä näkee, että mihin se on menossa.
Tuo kolmen päivän liukuva keskiarvo on varmaan ihan hyvä indikaattori.
Laitoin itseni dieetille painon noustua pysyvästi yli sadan kilon. Kevät on noudatettu jo aikasemmalta laihdutukselta tuttua kaavaa: arkisin pääruoka on iso salaatti kera broilerin. Olut, turha hiilihydraatti, pulla ja munkit ovat viikolla lähes kiellettyjä. Viikonloppuna sallin hyvän ruuan, oluen ja ryypyn. Liikuntana viikolla työmatka-ajoa yhteensä 100 km ja viikonloppuna usein yksi vähän pidempi lenkki. Lihaskatoa torjun jatkamalla painojen kanssa touhuamista.
Nyt paino on laskenut vähintään neljä kiloa. Tavoite on 90-92 kilon haarukkaan.
Kirjanmerkit