ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 84 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34 74 82 83 84 85 86 94 134 184 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.491 - 2.520 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #2491
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dan13rla Katso viesti
    Ostin tässä hiljattain ensimmäisen maantiepyöräni eli käytetyn Spessun (Roubaix Sport vm. 2013). Tässä osasarjat on erikoisesti sekä Tiagraa että 105:sta (2x10). Nyt tekisi mieli päivittää kampisetti rattaineen, etuvaihtaja sekä jarrut pois Tiagrasta. Vannejarrut on ok, mutta sopiiko nuo nykyisen 105 (tai ultegra) 2x11 eturattaat ja vaihtaja 2x10 takapakan ja vaihtajan kanssa? Joku toisella foorumilla arveli, että homma soi jos käyttää 2x11 ketjua mikä mulla tuossa jo taitaa olla (KMCx11).

    Mitä sanoo tietäjät? Kiitos jo etukäteen.
    Mulla on 10s ultegra pakka, 105 10s vaihtajat ja kahvat, 10s kmc SL ketju ja 11s ultegra kammet ja pelaa.
    Yhdessä pyörässä on 3*9 vaihteet ja etuvaihtaja on 3*7 pyörästä. Sekin pelaa täysin.

  2. #2492
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.975
    Minulla on fatsixissä 203 mm etulevy Maguran jarruilla ja siinä saan kyllä etukiekon pysähtymään. Painoa on sen verran että toisen pyörän 180 mm etukiekko ei oikein riitä, vauhdista ei vain riitä teho. Vaihtaisin ensin isomman etulevyn. Halpa kokeilu.

  3. #2493
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    ratikan luvattu maa
    Viestit
    1.108
    Onkos joku vaihtanut FSA MegaExo keskiön tilalle Shimanon keskiöö? BB6800 Ultegra tms. Kammet ovat siis FSA Gossamer kompaktit cyclossa. Kuulemma laakerit olisivat hieman naftit Shimanon keskiöllä ja vaatisi vähän avustusta vetopuolelta asennettaessa, mutta pitäisi toimia..kuinkahan pitkään.. Eipä tosin tule kalliiksi kokeilla.
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

  4. #2494
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Jos vaihdan 11-42 pakan 11-46 pakkaan, niin toimiiko kaikki kuin ennenkin, ettei tarvii vaihtajaa alkaa vaihtamaan?

  5. #2495
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Ehkä toimii, ehkä ei. Riippuu vaihtajasta. Voit alustavasti tsekata paljonko B-tension antaa varaa säätää. Jos on pitkä häkkinen vaihtaja niin toimii, lyhyillä tehnee tiukkaa mahtuuko.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  6. #2496
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Ehkä toimii, ehkä ei. Riippuu vaihtajasta. Voit alustavasti tsekata paljonko B-tension antaa varaa säätää. Jos on pitkä häkkinen vaihtaja niin toimii, lyhyillä tehnee tiukkaa mahtuuko.
    Häkin pituus ei vaikuta B-ruuvin säätövaraan eli siihen kuinka suuri suurin ratas voi pakassa olla. Yhteensopivalla vaihtajalla todennäköisesti B-ruuviin joutuu koskemaan, jos ei niin nykyinen B-ruuvin asetus ei ollut optimi 11-42 pakalle.

  7. #2497
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Eli jos on 11-42 pakalla sopinut, sopii myös 11-46, mutta pientä hienosäätöä joutuu tekemään? Onko tä,Ä nyt pitkä häkki vai medium, en tiiä ku mitään ei missään lukenut.


  8. #2498
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 3001 Katso viesti
    Eli jos on 11-42 pakalla sopinut, sopii myös 11-46, mutta pientä hienosäätöä joutuu tekemään? Onko tä,Ä nyt pitkä häkki vai medium, en tiiä ku mitään ei missään lukenut.
    11-46 sopii tuolle SLX 11s -vaihtajalle. Ei väliä onko lyhyt vai pitkä häkki. B-ruuvia voi joutua kiristämään joka tuo ylempää rissaa kauemmas pakasta. Tässä yksi video aiheesta: https://youtu.be/ur_9wzZ7JxI

  9. #2499
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Tattista vaan

  10. #2500
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Takajarru jäätyy talvella. Kuori, vaijeri ja tiivisteet kuoren päässä vaihdettu. Ei auta. Jarrusatulan sijainti takakolmion edessä on niin vammanen, että kuori imee kosteuden sisäänsä. Ja kun vaijeri kulkee keskiön alta niin homma selvä. Onkohan mitään tehtävissä? Hydraulista tilalle?
    Ihmetellääs tätä vielä. Jarruvaijeri kulkee siis keskiön alta ja vaijeri jäätyy alakohdassa. Mietin, että josko vaijerin kuoreenn tekisi katkon + liitoksen, jotta jäätyneen kohdan saisi huollettua / voideltua / uitettua Lasolissa tms. helpommin. Onko tuollaisia kaapelin kuoren jatkopaloja olemassa? Shimanolla on joku Cable Housing Junction mutta onko tuo tarkoitettu kaapelin päähän?

    Tai onko muita ideoita jäätymisen ehkäisyyn? Satulan asennon takia vaijerin pitää kulkea alkumatka alaviistoon ja ne heppoiset tiivisteet eivät jaksa pitä kosteutta loitolla.

  11. #2501
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Dark side of the moon
    Viestit
    167
    Shimanolla on tiivistettyjä päätyholkkeja jotka auttavat todella paljon tuohon ongelmaan.
    In a 3 person sprint, he could actually finish 4th

  12. #2502
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    ratikan luvattu maa
    Viestit
    1.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Onkos joku vaihtanut FSA MegaExo keskiön tilalle Shimanon keskiöö? BB6800 Ultegra tms. Kammet ovat siis FSA Gossamer kompaktit cyclossa. Kuulemma laakerit olisivat hieman naftit Shimanon keskiöllä ja vaatisi vähän avustusta vetopuolelta asennettaessa, mutta pitäisi toimia..kuinkahan pitkään.. Eipä tosin tule kalliiksi kokeilla.
    Vastaan itselleni, että kyllä onnistuu ja tuntuisi toimivan. Vaati vain hieman sitä puunuijaa avuksi akselia naputellessa keskiön sisään
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

  13. #2503
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Ihmetellääs tätä vielä. Jarruvaijeri kulkee siis keskiön alta ja vaijeri jäätyy alakohdassa. Mietin, että josko vaijerin kuoreenn tekisi katkon + liitoksen, jotta jäätyneen kohdan saisi huollettua / voideltua / uitettua Lasolissa tms. helpommin. Onko tuollaisia kaapelin kuoren jatkopaloja olemassa? Shimanolla on joku Cable Housing Junction mutta onko tuo tarkoitettu kaapelin päähän?

    Tai onko muita ideoita jäätymisen ehkäisyyn? Satulan asennon takia vaijerin pitää kulkea alkumatka alaviistoon ja ne heppoiset tiivisteet eivät jaksa pitä kosteutta loitolla.
    Hydraulista tsydeemiä tilalle. Tutun hypridissä oli kanssa tommonen suunnittelijan kukkanen ja mekaaninen levyjarru meni päivittäin jumiin sopivilla keleillä. Hydee tilalle ja onkelmat poistuivat.

  14. #2504
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Vastaan itselleni, että kyllä onnistuu ja tuntuisi toimivan. Vaati vain hieman sitä puunuijaa avuksi akselia naputellessa keskiön sisään
    Samoille kammille tehnyt saman keskiömuunnoksen. Toimii vallan mainiosti. Luprikanttia väliin niin holahtaa sisään.

  15. #2505
    pakko kysyä koska hämmentää tämä, että onko tuon numerokiekon ainoa funktio kertoa missä asennossa tuo kierre/akseli on?
    https://media.alltricks.com/hd/5936c7725ac77.jpg

  16. #2506
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ikispessu Katso viesti
    pakko kysyä koska hämmentää tämä, että onko tuon numerokiekon ainoa funktio kertoa missä asennossa tuo kierre/akseli on?
    https://media.alltricks.com/hd/5936c7725ac77.jpg
    https://forums.mtbr.com/california-n...le-938798.html

  17. #2507
    tänks, jos ymmärsin oikein niin se on siis tuon ainoa idea.

  18. #2508
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Hydraulista tsydeemiä tilalle. Tutun hypridissä oli kanssa tommonen suunnittelijan kukkanen ja mekaaninen levyjarru meni päivittäin jumiin sopivilla keleillä. Hydee tilalle ja onkelmat poistuivat.
    Tätä olen miettinyt mutta jos droppitangosta ja Sramista haluaa pitää kiinni, niin on hiukka arvokasta päivittämistä.

  19. #2509
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ikispessu Katso viesti
    pakko kysyä koska hämmentää tämä, että onko tuon numerokiekon ainoa funktio kertoa missä asennossa tuo kierre/akseli on?
    https://media.alltricks.com/hd/5936c7725ac77.jpg
    Siitä numerokiekosta saa muutettua tuon kahvan asentoa ettei jää kiristettynä sojottamaan alaspäin esimerkiksi.

  20. #2510
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    95
    Aiheuttaako jotain ongelmia, jos vaihdan Shimanon rataspakan 11-46T 11-42T. Vaatiiko lyhyemmät ketjut? Tosin en tuota 46 ratasta käytä ikinä. Muutenhan kaikki muut rattaa on saman kokoisia.

  21. #2511
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Onkos joku vaihtanut FSA MegaExo keskiön tilalle Shimanon keskiöö? BB6800 Ultegra tms. Kammet ovat siis FSA Gossamer kompaktit cyclossa. Kuulemma laakerit olisivat hieman naftit Shimanon keskiöllä ja vaatisi vähän avustusta vetopuolelta asennettaessa, mutta pitäisi toimia..kuinkahan pitkään.. Eipä tosin tule kalliiksi kokeilla.
    Fsa:lla on tosiaan liian isoja kampia. Jotain 5satkua taisi olla paksuja. En hakkaisi paikalleen.

  22. #2512
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    ratikan luvattu maa
    Viestit
    1.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Fsa:lla on tosiaan liian isoja kampia. Jotain 5satkua taisi olla paksuja. En hakkaisi paikalleen.
    Ultegran keskiö taisi maksaa 16 €, 0,1 mm on akselissa eroa. Joku amerikkalainen oli päässyt setillä 5000 mailia...riittää kyllä mulle Kahdesta pyörästä mennyt Megaexodukset vähemmällä km määrällä.
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

  23. #2513
    Moi. Uusi täällä.
    Ultegra hytraulinen kahva, mitkä satulat siinä pitäisi toimia?? Löytyy deorea slx, mutta ne ei kai siinä toimi?? Kiitos

  24. #2514
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565

  25. #2515
    Kiitos, tietysti oma satula toimii. Toimiiko kaikkien satuloiden kanssa, vai pelkästään maantiesarjoen kanssa. Jostain olin näin lukevani, mutta enään en sitä löydä. Olisi satuloita deourea , slx yms, mutta toimiiko niiden kanssa...

  26. #2516
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Google auttais jos viittisit siel kattoo ???
    https://bicycles.stackexchange.com/q...n-ultegra?rq=1 se toisen vastauksen tyyppi Zee:tä kehuu käyttävänsä.
    Haettu tuolla ; "shimano ST-R8020 compatible brake calipers ?"

  27. #2517
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Onko kenelläkään tietoa, saako racefacen cinch kampiin mistään metallista preload adjusteria?

  28. #2518
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Onkin pitänyt kysyä tyhmiä. Ohjainlaakerin seudulla napsuu. Ei auta kiristäminen. Ja mutu, että napse tulisi ohjauslaakerin alaosista (sen saa paikoillaan aikaiseksi, ilman jarruja ja sen tuntee kädellä ja mielestäni kruunun seuduilla). Joskus muinoin Ajomies-Eppu, kun hää Tikkurilassa vaikutti, avasi ja kasasi laakerin ja napse katosi joksikin aikaa. Mietin, että voisiko esim. kruunu jotenkin elää ja siistä syystä napse? Rasvaa väliin ja kasaus vähän eri asentoon? Vai onko sillä joku tietty asento?

    Nykyinen laakeri on ihan perus Ritchey Comp, fillari Cicli B ja haarukka hiilikuitua, ainakin osittain (kait). Jos tuo ei asetu voitelulla/säätämisellä niin vaihtoonhan tuo joutaisi...

  29. #2519
    ahmatti Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 3001 Katso viesti
    Eli jos on 11-42 pakalla sopinut, sopii myös 11-46, mutta pientä hienosäätöä joutuu tekemään? Onko tä,Ä nyt pitkä häkki vai medium, en tiiä ku mitään ei missään lukenut.

    Tarkista vielä ketjulinja häkin sisällä eli sen ohjurilevyn takaa, ei päältä kuten kuvassa.

  30. #2520
    Liittynyt
    12/2017
    Viestit
    80
    Kaipaisin hieman ”rautalanka neuvoa” vanne asiaan.
    Toisessa sähkärissäni on 29” 2.35 koon renkaat. Haluaisin tähän kuitenkin plussa koon kumit. Tällä vannekoolla nämä eivät mahdu pyörimään.
    Mietin, että hommaisin edulliset toiset täydelliset vanteet kesäajoon ja ajaisin nykyisellä koolla talvella nastoilla. Hankittavat kesävanteet olisi 27.5” ja 3.00 renkaalla.

    Ongelma on kun en ymmärrä näitä miljoonaa vaihtoehtoa.
    Nykyiset kapat ovat edessä Shimano Deore XT HB-M8000 Napa etukiekko, Center-Lock
    https://www.bikester.fi/shimano-deor...ta-405904.html

    ja takana Shimano Deore XT FH-M8000
    https://www.bikester.fi/shimano-deor...ta-405903.html

    Ajatuksena oli, että saisin vaihdettu rattaat ja jarrulevyt päikseen vanteista toisiin aina siihen jota käyttää. Katsellessani vaan olen ihan sekaisin näiden reikien ja leveyksien kanssa. On 14 & 15mm kappareikää, 9&10mm akselia, yms.
    Helpoin olisi jos olisi olemassa vanteet samoilla kapoilla niin minäkin ymmärtäisin mutta tuollaisia en löydä. Jos osista pitää kasata niin jää kyllä vanne pinnoittamatta, itsellä ainakin

    Onko tuo pikalukitusakseli ns. vakiokoko joka menee kappaan kuin kappaan? Joissain tuo on mukana kun taas joissain ei…
    Saako tuollaisia vannesettiä 300-400€ hintahaarukkaan? Onko olemassa helppoa ABC-oppia jolla saisin sopivat vanteet pyörääni?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •