Jotain rengastarjouksia: https://www.hi5bikes.fi/kategoriat/374/fatbike
Jotain rengastarjouksia: https://www.hi5bikes.fi/kategoriat/374/fatbike
Miten Fatbike kilpailuissa määritellään minimi renkaan leveys?
Jossain näin mainittavan 3,8", mitataanko tuota?
Cannondalen Bad Habittiin mahtuu alle 27,5*3,8" Hodagit: voisiko tuolla lähteä viivalle läskipyöräsarjaan?
Todellinen renkaan leveys asennettuna on kuitenkin vain 87mm nappulasta nappulaan
Lähetetty minun SM-A605FN laitteesta Tapatalkilla
^Renkaan merkintä on varmastikin merkitsevä. 27.5x3.8 rengas on varmaan laitettu alarajaksi siksi että sitä monesti pidetään pienimpänä läskirenkaana, ja on se selvästi isompi kuin vaikka 3.25" joka on enempi "plusrengas".
Ja tuo renkaan mittaaminen on siinä mielessä hankala juttu koska käytetty kehän leveys vaikuttaa kumien leveyteen, joskus huomattavastikin, ja kehän leveydestä taas ei ole mitään rajoja "läskiluokkasäännöissä".
Joten ei muuta kuin Hodageilla vaan kisaamaan.
SM-kilpailuissa taisi olla joku häkkyrä johon kiekko asetettiin ja kumin piti vähintään osua sen reunoihin.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Milläs tuon hirvisäkin ylimääräiset vanteen ulkopuolelta sais fiksuiten pois? Koitin mattoveitsellä mutta silti jäi suht leveät roikaleet näkyviin
Saa ne mattoveitsen kärjellä varovasti kumia vasten leikkaamalla.
Pienet kaarevat kynsisakset.
Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
Silloin kun vielä piti säkkien kanssa kikkailla, niin terävällä katkoteräveitsellä lähtee nätisti, eikä jää yhtään säkkiä näkyville. Leikkaaminen helpottuu, kun vetää kevyesti sitä ylimääräistä suikaletta ulospäin samalla. Äkkiä löytyy tekniikka tuohon, kun hetken harjoittelee.
Olen miettinyt talvella satunnaisesti ajelua läskillä ja miettinyt ostaisiko toiset renkaat jj 4,0 tilalle. Tuoko 4,8 tuuman rengas paljon hyötyä vs. 4,0 talvikäytössä? Ja mikä on hintalaatusuhteeltaan järkevä nastarengas vai kannattaako mennä ilman nastoja?
Pehmeällä lumella tai pehmenevällä polun pohjalla levein mahdollinen rengas voi tehdä eron ajettavan ja ajamattoman välillä. Nastat ei niinkään ja ovat vielä tosi raskaatkin. Jäällä nastat sitten tarpeen, jolloin leveys taas ei.
Suosituksia renkaista on foorumi pullollaan. Esim. Bud&lou.
JJ yleensä on aika huono kuvioltaan talvella, niin mielestäni tuo olisi aika turha päivitys talvea ajatellen.
Nastarenkaiden tarpeellisuus riippuu paljon siitä missä päin Suomea asuu ja miten paljon on valmis olemaan ajamatta läskillä kun tulee pääkallokelit.
45nrth Dillinger 5 (nasta rengas) ainakin omassa käytössä kestänyt hyvin useamman vuoden, eikä nastoja irronnut, ja siten laadukas, tosin onhan se aika hintava. Tuo on myös lumella kohtalainen rengas, niin siksi voi huoletta ajaa läpi talvin. Tosin viime talvenakin oli hetkiä että lunta tuli aika paljon kerralla ja teki mieli laittaa bud&lou alle, mutta ei jaksanut tubeleksen kanssa vaihdella noita viikottain.
Samaa mieltä edellisen kanssa. JJ on hyvä yleisrengas, mutta talvella vähän niin ja näin. Viime talvena JJ alla kunnon lipat ja pää nytkähti ihan hyvin. Niska kipeänä jonkin aikaa.
Tällöin päätin, että nastat alle ja ostin nastarenkaat XXL:stä kun sattuivat olemaan -30%. Eiväthän nekään nyt kesää tee talven keskelle, mutta kummasti niihin voi luottaa. Puuterilumessa/irtolumessa ei nappulat riitä niissäkään.
Kysyjähän kysyi toista rengasta JJ tilalle talveksi, eikä mielipidettä JJ:stä talvirenkaana.. (ajan itse talvella Dillingereillä, mutta mahtavat olla raskaat luomuna kun painon huomaan sähkölläkin)
hphuhtin muokkasi tätä : 15.08.2019 at 10.52
Mulla on JJ:den tilalla talvella D5:t nastoilla. Ja ainakin viime talvena havaitsin, että ulkoilupolut joka tapauksessa kiillottuvat jossain vaiheessa jäisiksi, joten nastoille on omassa käytössä ja ajamisessa tarvetta. JJ:t lähtee alta melko hätäseen jos on vähänkään liukasta. Lumella niiden kanssa pärjäsi, vaikka eivät mitenkään optimaaliset olleetkaan. JJ:t on 4" ja D5:t 4.6".
Minulla on JJ ja talvella D5. D5 on hyvä yleisrengas, mutta jos tulee paljon lunta vaihdan eteen Budin. Takanen ehkä vähän lipsuu, mutta se ei haittaa niin paljoa kuin jos etunen lipsuu.
JJ toimii lumella aikas hienosti vaatii vaan reilusti paineen pudotusta, jos keli sitä vaatii. Taakse en muuta, edes viitsi laittaa. Budia saatan käyttää edessä. 4" ja 4.8" JJ ero on minusta todella merkittävä talvikäytössä lätisee muut mitä vaan. Nastat sitten, jos on jäätä ja siinäkin käytän Bud ja JJ komboa 4.8" tietty.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Mullakin vakiintunu käytäntö käyttää kesällä JJ ja talvella kun tosiaan herkästi ainakin täällä eteläs lumi tamppaantuu ja jäätyy Dillinger 5et. Löytyy myös kakkoskiekot joissa Flowbeist ja Dunderbeist joita tulee joskus laitettua välikelillä alle samalla kun vaihtaa toisiin kiekkoihin JJ<->Dille mut tuo kyllä kovasti vaihtelee.
Ride and Smile!
Joo, itse ajelen läskillä vaan talvella ja mulla ei muita renkaita olekaan ku Bud edessä ja JJ 4,8" takana. Viime talvena joutui pari kertaa laskemaan paineita tosi alas, että pääsi eteenpäin kun oli tullut lunta vähän reilummin. Kaverilla oli sellanen analoginen läskirenkaisiin tarkotettu painemittari ja tarkistin sillä huvikseni kun olin laskenut näppituntumalla paineet sopivaksi ja eteneminen sujui hyvin. Tulos: edessä 0 psi ja takana 1 psi. Jääkeleillä otan jäykkäperäisen 29erin alle jossa ISP:t alla.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Ajoin itsekin joitakin vuosia kesärenkailla talvella, mutta jossain vaiheessa tuli sitten läskipyöriin nastarenkaita, enkä enää ajaisi muilla. Nykyään löytyy myös nastarenkaita erityyppisiä, esim. pito vs rullaavuus, enkä näe mitä järkeä ajaa muilla. Paitsi ehkä jos ajaa paikassa jossa ei ole koskaan jäätä.
Pari talvea on nyt ollut alla Gnarwhal 27.5x4.5. Erittäin hyvä pito, huono rullaavuus. Ennen sitä Dillinger 5. Huonompi pito, parempi rullaavuus. Molemmissa voisi olla leveyttä enemmän. Ensi talveksi Johnny 5, pitäisi olla leveyttä ja pitoa, mutta ei rullaavuutta.
www.yetirides.com
www.instagram.com/yetinylund
Päädyin tilaamaa Bud + JJ4,8 sai vielä molemmat alle yhden Dillingerin hinnalla. Jääkeleillä pitää harrastella jotain muuta, asun Kuopiossa niin täällä on jo selkeästi paremmin yleensä lunta kuin etelä-Suomessa.
En kyllä silti ottaisi JJ:tä talvikäyttöön. Rullaa tietysti hyvin helpoilla poluilla, mutta loppuu pahasti kesken kun keli muuttuu mielenkiintoiseksi. Toisaalta kaikki on kompromissi. Jaksoin yhden talven 2XL:llä, joka on ylivoimaisesti pätevin rengas hankalissa lumiolosuhteissa. Helpoilla poluilla se ei vaan rullaa tarpeeksi hyvin.
Jumbo Jimit turhauttivat kyllä välillä viime talvena kun oli tottunut Budiin ja Louhun. Toisaalta täällä polut tamppaantuvat hyvin nopeasti ja JJ:llä pärjää. Kun ei jaksa renkaita vaihdella, ovat JJ:t jääneet käyttöön, takana vielä 4,4” että voi pitää Duden perän lyhyemmässä asennossa.
Jumbo Jimin ongelma talvella on mielestäni lisäksi se, että matalilla paineilla, joilla se toimisi hangessa jotenkin, on se kauhea ajaa kovalla alustalla. Bud ei vetele matalilla paineilla yhtä pahasti. Jos hommaisi toisen etukiekon ja pitäisi Budin sillä niin voisi vaihtaa vaikka joka lenkille![]()
^Toi toinen etukiekko on oikeasti varsin mainio juttu. Tuossa taannoin, vuosi pari sitten, ostin Chainreactionilta suht edulliseen hintaan tarjolla olleen etukiekon, Mulefutin kehä napaa en muista nyt, ja sillä on päällä just Bud. Jos on mutaisempaa keliä tai paikkaa tai alkutalven lumikeliä ilman jäisiä paikkoja niin on näppärä vaihtaa kiekkoa vaikka joka lenkille. Ja yhden kiekon säilyttäminenkään(itsellä tosin useampia) ei ole vaikeaa. Suosittelen.
Bud eteen, JJ taakse. Hyvin on pärjätty ja rullaa riittävän hyvin talviolosuhteissa.
Kyllä se JJ on aika turhauttava tuolla poluilla talvella. Jää sutimaan pikkuseenki ylämäkeen jos on uutta lunta. Loulla kiikku ounasvaaralle huoletta.
Nyt mie aattelin kokeilla sen dunderbeistin talveksi taakse joka pitäs hieman paremmin rullata ku lou
Pitää testailla ja katsoa ostaako vielä toisen kumin taakse. Tuo JJ nyt ei hirveän kallis ollut ja eiköhän sille ainakin jotain käyttöä löydy.
Itellä oli viime talven Flow ja Dunderi ajussa, toimivat hyvin poluilla, moottorikelkan jälissä ja jäällä. Pitoa riitti vaikka puuhun nousta kunhan oli paineet kohillaan, mutta raskailta ne tuntui. Tänä vuonna testissä olis Gnarwhalit 27.5 koossa kun tuli pyöräkin päivitettyä. Kellään kokemusta Gnarwhaleista nastoilla?
Kirjanmerkit