ElectrobikeEfatGiantGarmin
Sivu 76 / 103 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 26 66 74 75 76 77 78 86 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.251 - 2.280 / 3072

Aihe: Valokuvauksellista keskustelua.

^ Komeita kuvia.

Tämän kuvan kopeista tulee mieleen nämä. Arkkitehtuuriltaan varsin samankaltaisia.

Kyllä se oli vaivan arvoinen, vaikka vähän pelkäsin turistiruuhkaa. Olihan siellä pikkubusseja muutama muukin, mutta oppaat toisaalta porrastivat fiksusti ja toisaalta antoivat riittävästi mahdollisuutta kulkea omaan tahtiin sekä touhuta sisällä rakennuksissa, niin ettei tuntunut koulun kevätretkeltä.

Kokonaisuuden sisäistäminen (säteilyn puuttuminen ja yllättävät hotspotit, luonnon ja rappeutumiset tuoksut, hajut, äänet)... sanalla sanoen elämyksellisyys on jotain mitä on vaikea tavoittaa edes hyvän tv-sarjan kautta.

Näitä voi suositella: http://www.tourkiev.com
    Kannattaa vuokrata säteilymittari retken ajaksi (8€).
    Pysähdyttiin menomatkalla muutaman kerran hylätyissä kylissä, lounasta, voimala, Pripyat, Chernobyl2 & Russian Woodpecker. Enempää ei olisi jaksanut sisäistää.

Halpa lento Kiovaan, jossa yön yli. Aamukasilta liikkeelle kohti Tsernobyliä (Maidan-aukiolta) ja iltakasilta takaisin. Toinen yöpyminen ja aamulennolla Suomeen.

Paljon on hämäriä ja jokseenkin pimeitä paikkoja, joissa järkkäri / iso kenno on paikallaan.
    10k-kerhon jäsen

[IMG]Untitled by Hartsa T, on Flickr[/IMG]

^Tuo jäi vähän epäselväksi, en tunnista?

Kiitokset!

Vaimo sattui googlaamaan lentävää lintua, ja löysi mun kuvani arvostelun Kameralehden luontokuvakoulussa. Mukava sattumus, enpä ollut tiennytkään moisesta.
    10k-kerhon jäsen

Hieno kuva.. Esko Vaatiko pitkään odottelua?

Koska lokit sattuivat kiertelmään juuri tuossa kohtaa, ajattelinkin että tällainen mahku olisi ja menin sisälle kytikseen. Muutama heikompi otos tuli ensin. Olisikohan tähän mennyt 3-4 minuuttia. Tosiaan kaikki säädöt manuaalille ja sitten vaan nappia painamaan oikealla hetkellä kuin selfie-apina
    10k-kerhon jäsen

Eskon lokki on valokuvausta parhaimmillaan, oikein hieno kuva.
    Hartsa ja OKS@ kiitos oivallisesta luontopläjäyksestä.
    -Usot sie jot myö uitiin?

[IMG]Pit stop by Hartsa T, on Flickr[/IMG]

Tässä olisi tietysti voinut vähän järjestellä paikkoja, pilkistää jätesäkin nurkkakin ikävästi..

Toisaalta ei, vaikka tallenne niin tilannekuva sillai ettei ole mitään siivottu turhaan. Valotus just kohdillaan. Maitotonkkien historiaa mietin, noita ennen putkilypsykoneita käytettiin. Soma kuva, tykkään, pyörät kertoo paljon tarinaa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Paremman puoliskon kotipaikalla noita tonkkia on tallessa, ja vieläpä noin ehjinä.

Tänään pikku kätköily- ja fiilistelyretkellä (ihan vain räps otos)

[IMG]Matkalla jossain by Hartsa T, on Flickr[/IMG]

(Saario)

Jostain syystä Hartsan kuvat ei näyttäydy minulle.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Ahas, johtuneeko sitten Flickristä vai tästä forumista.. vai minusta

https://www.flickr.com/photos/146436343@N04/ tuollahan niitä räpsyjä on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hartsa69 Katso viesti
    Ahas, johtuneeko sitten Flickristä vai tästä forumista.. vai minusta

https://www.flickr.com/photos/146436343@N04/ tuollahan niitä räpsyjä on.
    Nyt näkyy
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Tuli käytyä viime viikolla Edinburghissa ja kaivoin matkalle mukaan vanhan Nikon P310 pokkarin. Muistelin että se teki oikein kelpo kuvia...

No, joka päivä tuli vettä ja oli aika pilvistä, niin kuvien laatu ei nyt ollut ihan sitä mitä muistelin... eli seuraavat reissut vedetään kännykällä.

Ps. Kotona lastensynttärit ja muut lastenjutut kuvataan Nikonin järkkärillä, mutta lomareissuille sitä en kyllä mukaan ota.

Näin kesäisin tulee tiirailtua laiturin nokasta tiiroja, jotka syöksyvät kalojen kimppuun aikamoisella vauhdilla. Mä olen muutamia kertoja miettinyt, että olis varmaan hieno kuva saada tallennettua se hetki, kun tiiran nokka koskettaa veden pintaa, mutta tirppa ei ole vielä sukelluksissa. Pienen pohtimisen jälkeen olen toistuvasti tullut siihen tulokseen, ettei mulla riitä kärsivällisyys jäädä odottamaan täydellistä hetkeä, kun ei ole sitä koulutettua kalatiiraa, joka syöksyis käskystä.

No, odotusaikaan tuli pieni perspektiivi, kun törmäsin vahingossa tähän kuvaan / juttuun: https://petapixel.com/2015/11/25/thi...in-the-making/

6 vuotta ja 720000 ruutua on pitkä aika odottaa, mutta kuva on huippu!
    - Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Concorde Katso viesti
    Näin kesäisin tulee tiirailtua laiturin nokasta tiiroja, jotka syöksyvät kalojen kimppuun aikamoisella vauhdilla. Mä olen muutamia kertoja miettinyt, että olis varmaan hieno kuva saada tallennettua se hetki, kun tiiran nokka koskettaa veden pintaa, mutta tirppa ei ole vielä sukelluksissa. Pienen pohtimisen jälkeen olen toistuvasti tullut siihen tulokseen, ettei mulla riitä kärsivällisyys jäädä odottamaan täydellistä hetkeä, kun ei ole sitä koulutettua kalatiiraa, joka syöksyis käskystä.

No, odotusaikaan tuli pieni perspektiivi, kun törmäsin vahingossa tähän kuvaan / juttuun: https://petapixel.com/2015/11/25/thi...in-the-making/

6 vuotta ja 720000 ruutua on pitkä aika odottaa, mutta kuva on huippu!
    On ollut varmasti hieno hetki kun on nähnyt ekan kerran kameran ruudulta, että nyt osui kaikki kohdalleen...

Kalustollakin on tällaisessa tapauksessa aika iso merkitys. Ihan jos pelkällä tuurilla koittaa, niin saa räpsiä aika kauan.

Mielenkiinnosta laskeskelin miten haasteellista on saada ajoitus kohdalleen.
    Syöksyssä nopeus on parhaimmillaan 40 m/s. Mun wanha järkkäri ottaa 7 kuvaa sekunnissa, niin kuvaväli sillä on 5,7 metriä.
    Kompaktikamera ottaa 8 MP kuvia 25 kuvaa sekunnissa, jolloin kuvaväli onkin enää 1,6 metriä, mutta nopeasti lentävän kuvaaminen niin että tarkennus pysyy hanskassa on tuolla huomattavasti vaativampaa kuin järkkärillä. Tälläkin saisi koittaa aika monta kertaa.

Kännykällä olisi jo helpompaa. 960 kuvaa sekunnissa merkkaakin jo enää 4 senttiä kuvaväliksi, mutta sitten kuva onkin enää vain 2 megapikseliä, mutta optiikan, kohteen seurannan ja tarkennuksen kanssa on omat haasteena.

Joten taidan jatkossakin keskittyä kuvaamaan hitaampia kohteita ja vedestänousuja. Siihen on tuon kompaktikameran valmistajakin tyytynyt mainoskuvassa:
    https://www.panasonic.com/fi/consumer/kamerat-videokamerat/lumix-kompaktikamera/dmc-fz300epk.html

Kännykällä voisi periaatteessa saada jotain aikaan, kun kalastaisi ensin riittävästi kaloja veneeseen ja kaveri heittelisi niitä sopivalle etäisyydelle...

Tässä pyöräileville valokuvaajille. Tai valokuvaileville pyöräilijöille.

https://www.vesakoivunen.fi/workshop...-haltuun-pivss

Viesti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tässä pyöräileville valokuvaajille. Tai valokuvaileville pyöräilijöille.

https://www.vesakoivunen.fi/workshop...-haltuun-pivss
    Mitä mieltä raati on sivulla olevasta mallikuvasta?

^No ainakin sen tunnistaa Koivusen Vesan ottamaksi sokeakin kepillään... Vesalla on aika omintakeinen ja näkyvä kädenjälki, jota voi ihailla myös vaikkapa Hesarin jääkiekkokuvissa.

Toki tyylistä voi sitten olla vähintään kahta mieltä.

Mallikuva kertonee mitä kurssilla opitaan valaistuksesta ym.
    Ei vetoa minuun, vaikkei kuva huonokaan ole.
    10k-kerhon jäsen

Viesti

Kuvahan löytyi myös outdoor sports -portfoliosta, missä onkin monia upeita otoksia.

Kysyin koska minun mielestäni tämä kyseinen otos ei nyt ole edes erityisen onnistunut, saati että olisi portfoliokamaa ainakaan niihin moniin muihin verrattuna. Kuva on aika sekainen ja kohde hukkuu rauhattomaan ympäristöön. Panoroinnilla on haettu liikkeen tuntua mutta sitten kohteesta ja etualasta on jäädytetty salamalaitteella kaikki liike pois. Etualan heinät vielä korostavat tätä, ne olisi pitänyt taittaa pois siinä vaiheessa kun kuvauspaikka valittiin. Toisaalta pyöräilijä ei ole erityisen teräväkään suhteellisen pitkän valotusajan vuoksi (varsinkaan ääriviivat), eikä kuvauspaikkakaan ei ole mitenkään ihmeellinen. Sinänsä varmasti totta, että otos todennäköisesti kertoo aika hyvin minkälaista kuvausta ja millaisia tekniikoita kurssilla opetellaan.

Mitään en kuvaamisesta ymmärrä, mutta näyttää jotenkin luonnottomalta. Ihan kuin mies pyörineen olisi päälleliimattu tuohon kuvaan; voi olla tarkoituksellista, mutta en tykkää.

tempokisu Guest
    salamalla otettu niin se näyttää ....mä en kuitenkaan usko että kukaan oppii ottaan hyviä kuvia, tai noita mainostettuja "action kuvia" päivässä.
    Mä olen vuosikymmeniä kuvaillut ja en osaa vieläkään, paitsi sitä "omaa juttuani" ja olen oppinu missä paikassa mihin aikaan on oltava.

Itse kävin muutama vuosi sitten parin kertaan kuvaamassa DH-tyyppejä, kun tuossa Uuperissa oli vielä bikepark-hommia.

Aika lähelle saa mennä, kun kinokennoisella kuvaa ja polttoväli on 13 mm.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    salamalla otettu niin se näyttää ....mä en kuitenkaan usko että kukaan oppii ottaan hyviä kuvia, tai noita mainostettuja "action kuvia" päivässä.
    Mä olen vuosikymmeniä kuvaillut ja en osaa vieläkään, paitsi sitä "omaa juttuani" ja olen oppinu missä paikassa mihin aikaan on oltava.
    Kurssilla oppii määrätyt asiat, kuten miten eri laitteita käytetään ja missä tilanteessa. Ja saa hyviä vinkkejä joistain asioista, ettei kaikkia tarvitse oppia kantapään kautta.

Sen sijaan oppiiko kurssilla hyväksi valokuvaajaksi? Kyllä ja ei. Se oppii hyväksi valokuvaajaksi, josta sellainen olisi tullut ilman kurssiakin. Jälkimmäinen taas ei.

Ja sitten kaikessa kuvaamisessa on se, että kohde ja sen toiminta tulee tuntea. Luontokuvauksessa pitää tuntea lajit ja miten ne käyttäytyvät, mistä niitä löytää. Ja vaikka sellaisen asian, että lintu paskantaa 90% tapauksista juuri ennen kuin se lähtee lentoon. Kuva on myöhässä siinä vaiheessa jos siivet on jo auki. Kuvaan ei jää kuin puolikas lintu, jos sitäkään.

Sama juttu jossain lätkäkuvauksessa. Vaikka siellä ei ehkä niin paskotakaan, niin pitää tietää missä tapahtuu kohta. Vaikka taklaus tms.

Olen kuvannut muutamana vuonna Ypäjällä hevosia. Kolmantena vuonna alkoi saamaan kunnollisia kuvia hevosista esteellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    Aika lähelle saa mennä, kun kinokennoisella kuvaa ja polttoväli on 13 mm.
    Jep ja naama sohjossa. Pitää luottaa, että kuski tietää mistä ajaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti taski63 Katso viesti
    Mitään en kuvaamisesta ymmärrä, mutta näyttää jotenkin luonnottomalta. Ihan kuin mies pyörineen olisi päälleliimattu tuohon kuvaan; voi olla tarkoituksellista, mutta en tykkää.
    Ei ole varmaan tarkoituksenmukaista vaan seurausta kuvaustekniikasta. Mitä olen itse koittanut panorointia harrastaa niin onhan se aika vaikeaa. Paljon tulee huteja, varsinkin jos liikettä haluaa reilusti. Jos ollaan kuvaamassa niin sitten voi tietty ottaa uusiksi niin monta kertaa että onnistuu mutta jos on vaikka joku kisa, niin usein saa vain yhden tilaisuuden. Salamalla saa kohteen teräväksi (ja halutusti valaistuksi) mutta se sitten pysäyttää myös liikkeen. Tuossa Koivusen kuvassa näkyy käytetyn suljinnopeutta 1/250 eli varmastikin lyhyin salamasynkkausaika. Mitenköhän kuva olisi muuttunut, jos olisi pistetty pykälän lyhemmäksi (1/320) ja käytetty high speed synciä?

Toki harjoittelemalla onnistumisprosenttikin nousee. Ja pyöräily on siitä hyvä laji että liike on usein melko suoraviivaista. Jos nyt oletetaan että teräväksi pitää saada ensisijaisesti pää niin esim. jossain juoksussa liike on paitsi etenevää, se menee jatkuvasti myös ylös-alas. Seuraa siinä sitten sitä kameralla.

Prohviilin albumissa näytti olevan pikkukoossa otos tiimikaverista Lohjan Kakkosnelosessa vajaan kymmenen vuoden takaa. Laitetaan se nyt vaikka tähän kuvaksi, kun ei ole kuvia pitkään aikaan tullut postattua.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •