[QUOTE=jone1;2879552]Canyon Roadlite cf 9.0 2018, ja kevyt tärinä välittyy jalkapohjiinkin.
QUOTE]
Mites polkimien laakerit ?Kuorman alla niidenkin rahinat alkaa tuntua jalkapohjiin.
[QUOTE=jone1;2879552]Canyon Roadlite cf 9.0 2018, ja kevyt tärinä välittyy jalkapohjiinkin.
QUOTE]
Mites polkimien laakerit ?Kuorman alla niidenkin rahinat alkaa tuntua jalkapohjiin.
Polkimet kunnossa. Puhtaalla ketjulla ajelen aina, pelkkää asfalttia.
Kaikilla rattailla vai vaan osalla? Mulla maasturissa kulunut voimansiirto niin pienimmällä takarattaalla pitää tuon tyyppistä jurnutusta. Sillä rattaalla ajanut selvästi vähiten eli lienee vähän eri sarjaa. Tosin en ole varma onko Sramin 10-piikkisen ominaisuus.
Kaikilla rattailla.
Samanlainen ongelma oli kun vaihdoin shimpan 1x11 maastosettiin uuden ketjun, AbsoluteBlackin N/W eturatas oli 2v vanha. Eli kevyellä kuormalla ei mitään, kovempaa alkoi pieni naputus/naksutus kaikilla vaihteilla. Rattaan vaihto uudempaan auttoi. Vanhalla ketjulla ja rattaalla ei kuulunut mitään ääniä.
Mullakin on absolute blackin eturatas (42 piikkinen ovaali). Onko noi muka noin huonolaatuisia että noilla kilsoilla tulee tommosta ongelmaa? Eikä ole edes mikään halpa ratas.
Onko suositella mitään edukkaampaa NW ratasta 38-40 piikkinen mikä käy noihin uusiin dura acen kampiin?
Klassisin rahina ja tärinä on se että epähuomiossa ei ole ketjua vaihtaessa muistanu pujottaa ketjua oikein häkissä.
Älä itke ruma lapsi, ota rusina.
Edellä jo esitin, ettei pakka olisi löystynyt tai vapaaratas ja ottaa sitten runkoon kovemmalla kuormalla aiheuttaen tärinää. Entäpä keskiölaakerit?
Tällä firmalla halvan näköisten sivujen lisäksi halpoja eturieskoja. Siihen en osaa sanoa onko omaasi sopivaa:
https://www.superstarcomponents.com/...de-rings-road/
Sent from my iPad using Tapatalk
Sram Apex sarjaan ei ole Sramilla tarjolla kuin yhtä takapakkaa, 1130 numeroltaan.
Niin kuinkahan smoothisti tuo pelaisi vaikka XT:n pakalla?
Ainakin GX:llä toimii 11-42 XT pakka hyvin, kahdessa eri pyörässä moinenkin setti käytössä.
Sramin ja Shimpan 11-maastopakkojen ratasväli on sama 3.9 mm. Sramin maantiepakassa 3.72mm, eli ero aika vähäinen ja luulis toimivan.
Ja eikö tuo 1130 eli NX ole ihan sama oli se sitten maasto- tai maantiesarjassa.
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
No mitenkä on mitoitettu vaikkapa Sramin Force 1 takavaihtaja jos se toimii ihan hyvin -jopa niin hyvin että kompliittipyörissä myydään kokoonpanoja- jonkin XD-takapakan kanssa?
Arvelisin, että vastaus on: tarpeeksi hyvin tuosta 0,18mm erosta huolimatta. Mieti, vain 0,18 millimetriä. Ei ne vaihtajat sentään mitään tarkkuusinstrumentteja ole. Ketjussakin on sivuttaisvälystä enemmän.
Eikö tuo kuitenki kerry jokaiselle vaihteelle, eli jos 1. on kohdallaan, niin 11. on 10*0,18mm pielessä. Vai haittaako vielä tuokaan? Tuossahan tulee vain vajaa milli laidoille, jos keskellä on justiinsa.
Jos haluan muuttaa xt m8000 2x11 -> 1x11, niin onnistuuko se esim. AB:n nw ovaalilla vai pitääkö jotain tehdä ketjulinjalle? Pyörä Cube reaction gtc sl -17.
Tarkoitus olisi siirtyä SLX 2x11 -> 1 x11 sellaiseen komboon jossa SLX:n kammet, OneUpin 30 tai 32 rinkula edessä ja taakse SunRacen 11-46 pakka (tai sitten SLX vastaava).
Onko kokemusta em. virityksestä ja pysyykö ketju kyydissä vai kannattaako samantien laittaa ohjuri ja kumpi on tuommoiseen parempi- ylös tuleva ohjain vai rattaan
taakse alle tuleva ?? Rungosta ei ISCG-kiinnikkeitä löydy joten ohjuri pitäisi kiinnittää joko vaihtajan tilalle tai chainstayhin.. jaa näyttääpä noita olevan bottonbrackettiinkin kiinnitettäviä![]()
IHD muokkasi tätä : 06.08.2019 at 10.24 Syy: Lisäys
Ei liene ketjuohjuri tarpeellinen, jos takavaihtajassa on kytkin, joka pitää ketjun tarpeeksi kireällä. Ainakaan itsellä ei ole vielä tippunut kertaakaan ketju eturattaalta missään rynkytyksessä täpärillä / täysjäykällä pyörällä.
Mikäli takavaihtaja on kytkimetön versio, suosittelisin ketjuohjuria. Olen nähnyt kun ajokaverilta ketju tipahtaa pois eturattaalta kesken poljennon, jos kytkin on jäänyt "pois päältä" -asentoon.
Näyttäisi siltä, että kunhan hankkii vain tähän Shimpan asymmetrisin kiinnityspistein varustettuun kampisarjaan sopivan rattaan, tulee ketjulinja olemaan myös suunnilleen oikeassa kohdassa vakiona. Näitähän kampia saa sekä 2x11, että 1x11 -versiona myös uutena; erona niissä vain niihin kiinnitettyjen rattaiden määrä ja tyyppi. Ketjulinjaa saa toki hiottua vielä vaikkapa keskiön spacereiden määrää muuttamalla.
SLX 1x11 pienimmän rattaan kytkeytyminen hieman kestää, muuten vaihteet napsuu hyvin. Täytyykö vaijeria herkistää vai mistä apu?
^Vaijerin ja kuoren vaihto, ekana kuitenkin H-rajoitinruuvia auki pikkuisen, se voi auttaa.
Toisaalta tuossa kohtaa vaihtajan pienemmälle vetävä jousi on heikoimmillaan joten tuo on hyvin tavallinen vaiva.
"Top adjustment bolt"- mikä lie se suomeks on- voi olla kireällä. Katso https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-MARD001-02-ENG.pdf sivu 9.
Aikaisemmin vaan sramista kokemuksia, mutta nyt fillarin mukana tuli slx 1x11. Huomaanko toiminnassa paljonkin eroa, jos päivittää xtr voimansiirtoon?
Kammet jo vaihtui sixceihin, niin vipu+pakka+vaihtaja olisi mietinnässä päivittää, mutta huomaanko siinä muuta eroa kuin painon paperilla?
Mistäs sen vois muut tietää?
Niin että kukaan ei osaa sanoa, ketkä on ajanut slx vaihteistolla, sekä xtr vaihteistolla, että onko niissä eroa toiminnaltaan paljonkin?miksi kukaan ylipäätään missään kysyisi kannattaako päivittää osasta x, osaan y, jos kukaan ei osaisi sanoa mitään, vaan pitäisi itse ostaa ja kokeilla, ennen kuin kysyy muilta kokemuksia/mielipiteitä?
![]()
Nii mut ei me voida tietää huomaatko sinä niissä eroa.
Kirjanmerkit