Heitän täältä omia kokemuksia mukaan. Itsellä 40mm G-onet ja pelkkää positiivista ensimmäisten 500km perusteella. Todella hyvin rullaa joka pohjalla, mutta mutaisemmassa maastossa liukas, eli ei paras vaihtoehto. Pitoa riittää. Ajot 50% asfaltti 50% sora/polku. Ei flättejä eikä muutakaan ongelmaa. Miinuksena tuntuu kuluvan suht nopeasti. Luultavasti ostan samat kun nämä loppu.![]()
Viikonlopun aikana ehti pyörää kasailla valitettavan niukasti, mutta sain kuitenkin jotain aikaan. Kaulaputken lyhennyskin onnistui, rasti seinään. Mcfk:n stonga tuntuu todella lupaavalta... Jäljellä vielä voimansiirron asennus, vaihde- ja jarruvaijerien kuoret, tanko- ja rungonsuojateippaus sekä tietysti ajoasennon perussäädöt.
![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Mä luulin jo niin kirjoittaneeni, koska mulle "parempi hallittavuus, ohjattavuus ja ajettavuus" merkitsevät käytännössä nimenomaan suurempaa nopeutta. Mutta nähtävästi en kirjoittanut, ainakaan riittävän selvästi.
(Tietysti voidaan ainakin teoriassa kuvitella kaksi pyörää jotka ovat edellämainituilta ominaisuuksiltaan täysin samanlaiset, mutta toinen on ajajan mielestä "mukava" ja toinen "epämukava" eikä hän sen vuoksi halua, jaksa tai viitsi ajaa viimeksimainitulla yhtä kovaa kuin ensiksimainitulla.)
Mahdollista sekin, mutta meille old skool- tai underbiking-pyöräilijöille epämukavuus ei ole tekijä joka normaaleilla, ei-ylipitkillä lenkeillä muodostuisilenkin pituutta tai kestoa rajoittavaksi tekijäksi. Epämukavalla pyörällä voi väsyä kaikinpuolisemmin, lihakset voivat kipeytyä eri tavalla, kysymys siitä onko tässä loppujen lopuksi mitään mieltä voi nostaa päätään tms mutta yhtä kaikki lenkkiä ei jätetä yhtään lyhyemmäksiPidempiä lenkkejä todennäköisesti kuitenkin.![]()
Höpönlöpön. Tämä on foorumin yksi harvoista fillarinspeksausketjuista, jossa keskustellaan muustakin kuin siitä, että kuinka paljon 105 on Tiagraa parempi ja Ultegraa huonompi tai että kannattaako minun ostaa Cube vai Canjoni. Se pitää paikkansa, että viime aikoina täällä on ollut (internet)henkilökemioita törmäyskurssilla, mutta eiköhän se siitä tasaannu, kun väki pääsee takas töihin ja lomastressi loppuu.
Ps. Sanaa "vammainen" ei pitäisi käyttää negatiivismerkityksellisen adjektiivin tavoin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tuo varustelu herätti vastustamattoman pakon kommentoida ja toivon ettei tämä herätä negatiivisia tuntemuksia, mutta ei kai maailman aerodynaamisimpaan gravelpyörään voi oikeasti laittaa pumppua tuohon kohtaan (jos nyt kuvaa oikein tulkitsin)? Tai voi tietysti. Samoin nuo avaruudettimet stemmin alla sattuu silmiin, mutta asento säätynee ajojen jälkeen...
Ei tietenkään, siksihän kuvan laitoin![]()
Heh, joo tuota mallailin hikipisarat otsalla itsekin, mutta se nyt on toistaiseksi siinä kun en muuta matkakoon pumppua omista. Parempi kuitenkin satulaputkessa kuin viistoputkessa, jossa se kusee aerodynamiikkaa vielä enemmän. Joku pienempi pumppu voisi mahtua leveän viistoputken taakse juomapullotelineen kiinnikkeisiin jopa kokonaankin, koska se on ihan helkkarin leveä. Myös voisi toimia vaakaputken päällä oleviin kiinnikkeisiin varustepussi ja sinne pieni pumppu. Tämä nyt on tämmöistä alkuvaiheen säätöä, varmaan puolen vuoden sisään on tuokin paremmalla tolallamutta ei kai maailman aerodynaamisimpaan gravelpyörään voi oikeasti laittaa pumppua tuohon kohtaan (jos nyt kuvaa oikein tulkitsin)? Tai voi tietysti.
Kyllä, kuten edellä sanottua niin mm. näitä asioita viilataan lopulliseen muotoonsa siinä vaiheessa kun pyörää voi ensin rauhassa koeajaa. Olisi toki ikävää vetää (taas) ensimmäisellä sahauksella liikaa. Jos jotain absoluuttisia totuuksia elämässä ja pyöräilyssä on, niin mm. se, että kaulaputkea on helpompaa lyhentää kuin pidentää.Samoin nuo avaruudettimet stemmin alla sattuu silmiin, mutta asento säätynee ajojen jälkeen...
-L.
Pumppu taskuun ja läpiakselien kahvat pois turbulenssia aiheuttamasta![]()
Pyöräily on kivaa!
Jahas...mä taidankin olla todellinen friikki, koska mun pyörät on old schoolia ja underbikingia mukavuuden lisäämisen eikä sen vähentämisen vuoksi. Jos siis old schoolilla ja underbikingilla tarkoitetaan esimerkiksi teräsrunkoja, vannejarruja jne.
Levyjarrut saavat ehkä joissain oloissa pyörän pysähtymään nopeammin, mutta eivät lisää vauhtia gg-käytössä. Sen sijaan ne lisäävät painoa ja epämukavuutta ainakin muissa kuin kuiturungoissa. Ylikokoemäputket ja paksukaulaiset etuhaarukat lisäävät tehokkuutta joissain oloissa, mutta vähentävät mukavuutta merkittävästi. Jopa niin paljon, että uusimpien new school -virtausten mukaan gg-pyörässä pitää olla jonkinmoisia passiivisia tai aktiivisia jousitusratkaisuja, jotka lisäävät painoa ja itseasiassa pahimmillaan vähentävät tehokkuutta, jolloin ollaan about alkupisteessä...
Mielenkiintoiseksi kysymys tehokkuudesta muuttuu sitten, kun viime viikonlopun yksivaihteisella ajetun 255 Länsi-Uusimaa-gravelkilometrin perusteella mun pyöristä eniten underbikingia edustava vaikuttaisikin olevan tehokkain etenijä, jos "tehokkuutta" mitataan keskinopeuksilla. Paino - tai tarkemmin sen puute - on tehokkuuden lisäksi myös mukavuutta sekin. Olisi kiva joskus ajossa päästä vertailemaan vaikkapa LJL:n tulevaa kuitukiituria tuohon yksivaihderuoskaan, koska niille saatta tulla painoa noin saman verran, mutta muuten edustavat aikalailla ääripäitä tehokkuusjanalla ainakin periaatteessa.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Jälkikirjoituksestä tasan samaa mieltä. Lisäksi vierastan etenkin gg:n yhteydessä sitä, että törmäyksiä tapahtuu. Olen luonut itselleni illuusion gg:stä erityisen sallivana ympäristönä, jossa ihmiset käyttäytyvät hyvin, ovat iloisia ja toisilleen ystävällisiä.
Viestiketju on tosiaan kaikesta huolimatta hyvä. Joskun tulee onglemaa siinä, että ollaan otsikon "Fillarisuositukset" alla, eikä aihepiirissä "Yleiset jorinat" tai "Pyörämatkailu". Mutta jos moderaattori sallii lipsahdukset pyörien ja pyöräilyn/pyörämatkailun välisen harmaan alueen rajamaaston ylitse, ei se minuakaan haittaa.
Mä laittaisin pumpun stemmin alle sojottamaan eteen päin kuin torpedon.
^Kiilaa pinnojen väliin?![]()
^Ajopaidan taskuun (tai housun lahkeeseen)
that's life, tough but unfair
https://www.tawastcc.com
https://twitter.com/evarjus
"Onko se pumppu tuolla bibseissäsi vai oletko vain iloinen nähdessäsi minut?"
Grail tuli taloon.
![]()
Nythän on niin, että. Työmatkapyörä. Työmatka keskimäärin 42km/pv, 170km/vko. Joskus enemmän joskus vähemmän. Pyöräilypaidan takataskussa tällöin aina vähintään. Iphone Xs Max siviili. Iphone 8 työ. Silmälasit mallia kekkonen kotelossa. Alustavalla tavalla painava kello (teräs/pronssi) kotelossa. Avainippu. Kulkukortti. Iltapäiväbanaani. Ei mene enää punppu kun tekee välillä jo tiukkaa näilläkin. Siksi rungossa.
Ja siinähän kävi niin, että nuo ovaalit 50/36 Carbon-Ti:n rattaat tulivat ja ne ovat aivan helkkarin isot, isommat kuin 53/39 pyöreät. Muna. Muna. Muna. Ja sanoinko jo ä-muna.
-L.
Mulla on pankkikortti ja kännykkä. Riippuen ajankohdasta soitan vaimolle tai taksille. Taitaa kolme vuotta olla viime kerrasta. Oon todennut että pumppu ja sisuri on täysin turha varuste mun rengastuksilla, paineilla ja kilometreillä. Tarpeen todennäköisyys on niin häviävän pieni että riskin voi ottaa.
Jos minä ikuna kunnolla kaadun niin ainu minussa jäykkää ois pumpussa selkätaskussa , ei ny sentään. Jotai rajaa. Tosin silloin avun saanti ois mulle kaukana.Ja kunnolla jos selällään pumppu siellä viellä niinen viiti ees miettiä mitä tapahtuisi ja kuka tulis ja milloin apuun. NoGo.
I väntan på ännu dåligare tidet
Fiksu säie mun mielestä edelleenkin.
I väntan på ännu dåligare tidet
+1, vaikka aluksi meinasi yrjikset lentää kun stongahökötyksen näki ensimmäisen kerran, nythän se näyttää oikein hyvältä!Muutenkin hieno pyörä.
-L.
No eilen ehdin tuollaisen vajaan tunnin säätölenkin rullailla lähistöllä, joten ei oikeastaan ole mitään syvällistä analyysiä olemassa. Ihan hyvältä noin aluksi.
Jaa-a.. kun pääosin soolona ajelen, niin mistähän se juttuseura ilmestyy? :-)
Juu, eikä tunnu ajossakaan yhtään pöljemmältä. Sitä tosin en osaa sanoa, onko tuosta konstruktiosta muuta etua kuin keskustelunherättäjänä toimiminen.
Kirjanmerkit