HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 80 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 30 70 78 79 80 81 82 90 130 180 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.371 - 2.400 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #2371
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Sitä, että hampaat ovat niin kuluneet, että ketju hyppää hampaiden yli, kun veto on päällä.
    https://youtu.be/g5uqTNmikro

    Mutta joo, jos ei mitään merkkejä vielä ole, niin ei ole mielestäni vielä kiirusta vaihtaa pakkaa.
    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kanuuna muokkasi tätä : 02.08.2019 at 09.32

  2. #2372
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Mitä meinaa tuo yli lyöminen? Vaihteet toimineet mielestäni normaalisti, pakkaa tai ketjuja en ole tosin vielä ikinä vaihtanut ja pyörällä menossa vissiin kolmas kausi, niin voishan sen ehkä varuilta vaihtaa
    Mulla on kahdessa pyörässä menossa 15. kausi/vuosi samalla pakalla, joten ei kannata hötkyillä pelkästään ajan perusteella. Toinen käytettynä ostettu, joten siinä on vielä enemmän. Riippuu ajomäärästä ja millaista ajoa, ja millainen pyöräkin. Sähköläski on varmaan voimansiirrolle pahin, pitoa ja vääntöä kun on ja ajokeleistä pahimmissa tulee se valittua.

    Paljonko on pakalla kilometrejä?

    Jos se toimii, älä korjaa..

  3. #2373
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Ei mitään hajua pakan kilometreistä, en pidä mitään laskua enkä träkkää ajoja. Mietin vaa just sit et miten uus ketju ton kanssa toimii, ehkä se pitää vaan kokeilla Vanhan ketju lyhennetty liian lyhyeks kun vaihtaja hajos. Ketjun ja pakan sais yhteishintaan ~60e, pelkkä ketju 20e luokkaa..

  4. #2374
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Onko olemassa jarrulänkiä missä reach olisi 45-55mm välillä ja hyväksyis 32mm kumin? Kasaan maantierunkoon käyttöpyörää, 32mm kumi mahtuu sopivasti niin sellaset mielellään laittaisin. Vanhan tunturin länget oli nurkissa mutta niillä palat menee just ohi vanteen...

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

  5. #2375
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Sekä Tommin että Qiltyn kyssäriin liittyy. Ite olen speksaillut vanhaan Rossiniin tehokkaampia jarruja, Tektrolta löytyy isommille kumeille ainakin R559 ja R539 pidempiä länkiä ja nuo on "dual pivottia" eli pitäis olla vanhoja "single pivotteja" tehokkaampia ihan rakenteensa puolesta. Jälkimmäinen malli on vakiona joissain Pelagoissa 38mm kumin kaverina, ihan asialliselta vaikutti pikku hypistelyllä. Vielä en oo kumpiakaan tilannut, kun pyöränkin kohtalo on vielä vähän auki.

  6. #2376
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Onko olemassa jarrulänkiä missä reach olisi 45-55mm välillä ja hyväksyis 32mm kumin? Kasaan maantierunkoon käyttöpyörää, 32mm kumi mahtuu sopivasti niin sellaset mielellään laittaisin. Vanhan tunturin länget oli nurkissa mutta niillä palat menee just ohi vanteen...

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla
    Jarrut löyty, tosin vielä ei ole varmuutta mahtuuko 32mm kumi.

    Toinen kysymys olisi sellainen että onko 7- ja 9-lehtisessä pakassa rattaissa samat "välit"? Eli jos mulla on 7-vaihteisen vaihtaja ja laitan sen ohjaamaan 9-lehtistä pakkaa, niin toimiiko vaihteet, lukuunottamatta niitä kahta extra lehteä?

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

  7. #2377
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    ...
    Toinen kysymys olisi sellainen että onko 7- ja 9-lehtisessä pakassa rattaissa samat "välit"? Eli jos mulla on 7-vaihteisen vaihtaja ja laitan sen ohjaamaan 9-lehtistä pakkaa, niin toimiiko vaihteet, lukuunottamatta niitä kahta extra lehteä?

    ...
    Ei ole samat välit. Ei toimi 7-vipu 9-pakalla. Vaihtaja tarkoittaa suomeksi sitä osaa, jonka kautta ketju kulkee. Sen toiminnasta sanon epävarman eiköhän, jos vipu vastaa rattaiden lukumäärää. Sormien ulottuvilla on vaihdevipu, -kahva tai vaihteenvalitsin (englanniksi harhaanjohtavasti shifter).
    Tuolla lisää https://en.wikibooks.org/wiki/Bicycl...ing_Dimensions

  8. #2378
    Vaihdoin On-One Fattyyn alkuperäisen 32t eturattaan tilalle 30t ovaalin, joka ottaa kiinni takahaarukaan. Saako tätä ongelmaa ratkaistua muutoin, kuin laittamalla pyöreän rattaan takaisin? Onko olemassa jotain prikkoja, joilla saisi eturatasta siirrettyä millin kauemmaksi?

  9. #2379
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Pitäs kakkoskiekoille jarrulevyjä kattella, niin onko Hopen kelluvista levyistä oikeasti jotain hyötyä vrt. Ihan perus jarrulevyyn?

  10. #2380
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    ^ei ole hopesta kokemusta, mutta eikö tuo floating ole sama ajatus kuin Shimano icetech-roottoreissa on? Shimano RT-86 on osoittautunut oikein hyväksi, toki pitää olla simpan jarrutkin että paksuus sopii.. Epäilen, että onko tässä toivosta hyötyä.

  11. #2381
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Juu no Jarruina mulla hope tech 3 x2, ja toisissa kiekoissa Hopen peruslevyt. Katoin vaan ku kymppi hintaeroa kelluvilla, noihin peruslevyihin verrattuna.

    Edit: tällä hetkellä slx 1x11 vaihteisto, toimiiko ihan normaalisti, jos heittää sramin 11spd kammet?

  12. #2382
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 3001 Katso viesti
    Edit: tällä hetkellä slx 1x11 vaihteisto, toimiiko ihan normaalisti, jos heittää sramin 11spd kammet?
    Toimii, vaihteisto ei tiedä mitkä kammet sulla on.


  13. #2383
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 3001 Katso viesti
    Juu no Jarruina mulla hope tech 3 x2, ja toisissa kiekoissa Hopen peruslevyt. Katoin vaan ku kymppi hintaeroa kelluvilla, noihin peruslevyihin verrattuna.
    Niin ajattelin, että ”peruslevyt” olisi nuo Shimanot jotka on jonnin verran halvemmat, mutta ehkä RT-86 ei voi pitää peruslevynä sitäkään. Käytän itse noita RT-86, selvästi jämäkämpiä kuin hinnat alkaen-mallit mutta ei missään highend järjettömissä hinnoissa. Kuumenemisen kestosta ei ole haittaa. Painoa ehkä voi olla muutama gramma enemmän.

    Osta vaan ne paremmat siis

  14. #2384
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Huoh, sain vaihtajan korjattua enkä tarvitsekkaan uutta, sen sijaan vaihdevaijeria vaihtaessa sain jotenki vaihdevivun jousen poikki, onko tuo menetetty tapaus nyt?

  15. #2385
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Ei ole samat välit. Ei toimi 7-vipu 9-pakalla. Vaihtaja tarkoittaa suomeksi sitä osaa, jonka kautta ketju kulkee. Sen toiminnasta sanon epävarman eiköhän, jos vipu vastaa rattaiden lukumäärää. Sormien ulottuvilla on vaihdevipu, -kahva tai vaihteenvalitsin (englanniksi harhaanjohtavasti shifter).
    Tuolla lisää https://en.wikibooks.org/wiki/Bicycl...ing_Dimensions
    Ainiin liipasinhan sen vaihtajan liikkeen pituuden määrää.
    No ratkaisin tämän ostamalla spacerin 9-lehtisen vapariin jolla siihen sai 7-lehtisen pakan.

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

  16. #2386
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Onko olemassa jarrulänkiä missä reach olisi 45-55mm välillä ja hyväksyis 32mm kumin? Kasaan maantierunkoon käyttöpyörää, 32mm kumi mahtuu sopivasti niin sellaset mielellään laittaisin. Vanhan tunturin länget oli nurkissa mutta niillä palat menee just ohi vanteen...

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla
    Tektro R559 menisi nippa nappa tuohon lyhyempään päähän ja mahtuu 40-millinen kumi. Eiköhän joku hiukan pienemmällä reachilla oleva Tektro sitten tuon 32.millisen syö.

  17. #2387
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    sain jotenki vaihdevivun jousen poikki, onko tuo menetetty tapaus nyt?
    Ei välttämättä, jos vaan on sen laatuinen jousi että kestää vääntää uuden lenkin. Miksi vipu piti purkaa? Vai eikö vaijeri lähde muuten pois?

  18. #2388
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Siis tuo jousi katkennu kiinnikkeen kohdasta. Juu pitää purkaa vaijerinvaihtoa varten. Taitaa uusimiseks mennä.

  19. #2389
    Liittynyt
    06/2011
    Viestit
    62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Siis tuo jousi katkennu kiinnikkeen kohdasta. Juu pitää purkaa vaijerinvaihtoa varten. Taitaa uusimiseks mennä.
    Saisiko tuohon koloon joka aikaisemmin toimi jousen päädyn kiinikkeenä ruuvattua matalakantaisen ruuvin joka toimisi jousipidikkeenä? Tai jengatapilla ajaa sinne jengat ja laittaa pidätinruuvin.

  20. #2390
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Tuo jousihäkkyrä on yhtä tuon oikeen alanurkassa näkyvän jousen kanssa, en sit tiiä miten toimis. Ei uus liipasin paljoa maksa, mutta olis ollu kiva eilen tai tänään päästä ajamaan

  21. #2391
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    1.457
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    Tektro R559 menisi nippa nappa tuohon lyhyempään päähän ja mahtuu 40-millinen kumi. Eiköhän joku hiukan pienemmällä reachilla oleva Tektro sitten tuon 32.millisen syö.
    Kiitoksia. Jotkut tektrot löytyi samalta kaverilta keneltä rungon ostin ja ne oli passelit.

    Lähetetty minun LM-G710 laitteesta Tapatalkilla

  22. #2392
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Jos on boostillinen runko, niin tarvitseeko sitä huomioida pelkkiä kampia ostaessa, vai katotaanko sit sopivalla rattaan offsetilla ketjulinja kondikseen?

  23. #2393
    Jarrujen (Shimano BR-MT200, Hydr. Disc Brake (180/160)) kahvat on "väärinpäin". Haluaisin siis, että oikealla puolella on takajarru ja vasemmalla etujarru. Minkälainen operaatio olisi "vaihtaa vaijerit keskenään"?
    Shimano BR-MT200, Hydr. Disc Brake (180/160)

  24. #2394
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti htlr Katso viesti
    Jarrujen (Shimano BR-MT200, Hydr. Disc Brake (180/160)) kahvat on "väärinpäin". Haluaisin siis, että oikealla puolella on takajarru ja vasemmalla etujarru. Minkälainen operaatio olisi "vaihtaa vaijerit keskenään"?
    Shimano BR-MT200, Hydr. Disc Brake (180/160)
    Otat molemmat letkut irti kahvoista ja laitat takaisin oikeinpäin. Saattaa vaatia ilmauksen sen jälkeen tai sitten ei.

  25. #2395
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vivve Katso viesti
    Otat molemmat letkut irti kahvoista ja laitat takaisin oikeinpäin. Saattaa vaatia ilmauksen sen jälkeen tai sitten ei.
    ...ja huonoimmassa tapauksessa oliivin vaihdon. Muuten juurikin niin helposti kuin kuulostaa. Kasimillisellä muistaakseni auki.
    Juutupe auttaa, jos halajaa varmuuden välttämiseksi tarkistaa operaation.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  26. #2396
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 3001 Katso viesti
    Jos on boostillinen runko, niin tarvitseeko sitä huomioida pelkkiä kampia ostaessa, vai katotaanko sit sopivalla rattaan offsetilla ketjulinja kondikseen?
    Jos on direct mount ratas, eli esim. Sram tai Race Face niin kammet on samat, rattaan offset muuttuu.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  27. #2397
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 3001 Katso viesti
    Jos on boostillinen runko, niin tarvitseeko sitä huomioida pelkkiä kampia ostaessa, vai katotaanko sit sopivalla rattaan offsetilla ketjulinja kondikseen?
    Riippuu kammista. Ainakin moni direct mount kampi on sama, rattailla ero boostin ja ei-boostin välillä. Ja ainakin shimanon 104BCD -kiinnityksen kammissa ratas suora, kammet erilaiset boostille.

  28. #2398
    Liittynyt
    07/2019
    Viestit
    215
    Rf:n sixc kammista oli kyse, eli dm rattaista kyse. Kiitoksia

  29. #2399
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Noniin.. ketju vaihdettu, pakka pelaa sen kanssa hyvin, mutta eturattaalla rutisee ja tahmaa kiinni, eturatas vaihtokunnossa? Boost runko, onko kaikissa ”boost” rattaissa sopiva offsetti ja mikä tuo offsetti on? Ei ole direct mounttia itellä.

  30. #2400
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    onko kaikissa ”boost” rattaissa sopiva offsetti ja mikä tuo offsetti on?
    Normaali Srammin offsetti on 3mm, joillain valmistajilla vaihtelee hampaiden mukaan noin kolmesta millistä reippaaseen viiteen milliin. Käytännön eroa? En tiedä, mutten usko.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •